image

"Datadiefstal kost Sony miljarden"

donderdag 28 april 2011, 12:37 door Redactie, 9 reacties

Het verlies van miljoenen klantgegevens gaat Sony miljarden kosten, zo voorspelt identiteitsdiefstalexpert Denise Richardson. Onlangs wisten aanvallers de privégegevens van mogelijk 77 miljoen klanten te stelen. "Als ik zoiets zie kan ik wel schreeuwen. Het is een goudmijn aan informatie", aldus Richardson. Amerikaanse slachtoffers van de datadiefstal kunnen een jaar lang hun afschriften op mogelijk misbruik laten monitoren. "Dat is niets. De dieven lachen hierom."

Sony liet gisteren weten dat de driecijferige beveiligingscode van creditcards niet is buitgemaakt. "Dat is de zwakste beveiliging ooit", merkt ICT-jurist Mike Godwin op. Het toevoegen van een driecijferige code aan een zestiencijferige creditcardnummer is "vertrouwen op decennia oude beveiligingsmaatregelen." Sony moet volgens Godwin toegeven dat het het vertrouwen van klanten heeft geschaad en volledig opnieuw moet beginnen. "Ze moeten hun privacysysteem herzien en niet hun fout bedekken."

De Australische politie adviseert klanten om hun creditcard te annuleren en op z'n minst de bank te informeren dat hun creditcard gecompromitteerd is.

Reacties (9)
28-04-2011, 13:41 door -ItsMe-
Het is echt belachelijk dat hier kennelijk de data zelf niet noemenswaardig beschermd is. Dit is toch wel een nachtmerrie voor Sony... Tijd voor 'My first security course?'
28-04-2011, 14:07 door Syzygy
"Als ik zoiets zie kan ik wel schreeuwen. Het is een goudmijn aan informatie", aldus Richardson.

Wat biedt ie voor het telefoonboek van Amsterdam!!
28-04-2011, 14:18 door Anoniem
Wat biedt ie voor het telefoonboek van Amsterdam!!


staan daar ook creditcards nummers bij dan? Jee handig
28-04-2011, 16:26 door Anoniem
Amerikaanse slachtoffers van de datadiefstal kunnen een jaar lang hun afschriften op mogelijk misbruik laten monitoren.

Waarom Europeanen niet?

Peter
28-04-2011, 16:48 door Anoniem
Lever mij dan even dat telefoonboek inclusief wachtwoorden, antwoorden op de "geheime" securityvragen, credit-card nummers, geboortedata, etc.

Als je niet weet waar je over praat reageer dan niet!
28-04-2011, 18:18 door Anoniem
Wat een ellende! En dat dat allemaal net na de grote aardbevingen in Japan. Wel laf van de hackers om dit juist op dit moment te doen...
29-04-2011, 03:17 door _____
Joepiedepoepie! P(l)ayback Time!
29-04-2011, 08:55 door Anoniem
Het is inderdaad erg triest om te horen dat zoiets mogelijk is geweest. Daarnaast is het mailtje wat ik van Playstation heb gekregen al net zo triest.

Geachte PlayStation Network/Qriocity klant:

We hebben onlangs ontdekt dat tussen 17 April en 19 April 2011, bepaalde informatie van gebruikersaccounts op het PlayStation Network en Qriocity diensten werd gecomprimeerd in verband met een externe indringing in ons systeem.

Ach ach ach
30-04-2011, 11:26 door Anoniem
Hamvraag is natuurlijk of Sony nalatig is geweest t.a.v. beveiliging. Als Sony te verwijten valt dat creditcard informatie bij derden is beland, zijn ze aansprakelijk voor de schade en kunnen alle kosten op Sony worden verhaald en kunnen ze moeilijk nog gaan beweren dat er sprake is van overmacht.

Een mooie zaak voor justitie en een schitterende kans eens en voor altijd de wildgroei van webwinkels en online shopping e.d. in de wet goed te regelen. De consument kan moeilijk z'n eigen bankrekening een jaar lang controleren en het is te gek voor woorden dat eindgebruikers voor evt. schade opdraaien als een bedrijf z'n zaakjes niet op orde heeft en lichtzinnig met gebruikersinformatie omgaat.

Als Sony dan vervolgens de schade wil verhalen op het digitale uitschot dat het misdrijf heeft begaan, prima, maar niet de eindgebruiker de dupe er van laten worden. Draai de bewijslast maar om bij dit soort zaken. Laat een bedrijf maar aantonen dat ze in staat zijn een webwinkel te openen (met een verplichte security audit elke 6 maanden) en verantwoord met gebruikersinformatie kunnen omgaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.