image

Apple laat Mac-malware slachtoffers stikken

dinsdag 24 mei 2011, 12:27 door Redactie, 22 reacties

Apple adviseert medewerkers om klanten met Mac-malware niet te helpen. Talloze Mac-gebruikers hebben met de MacDefender nep-virusscanner te maken, die zich via JavaScript verspreidt. De nep-virusscanner wordt als ZIP-bestand gedownload en zal, als er een specifieke optie in de browser is ingeschakeld, automatisch worden geopend. Vervolgens verschijnt het installatieprogramma dat de gebruiker om zijn administrator wachtwoord vraagt om daarmee het programma te installeren.

De scareware zorgde voor grote drukte bij AppleCare, maar Apple instrueert medewerkers om klanten niet te vertellen hoe ze het proces kunnen stoppen. Inmiddels is er een ook memo naar het personeel gestuurd, waarin het beleid verder wordt uitgelegd. In de eerste week dat de malware werd ontdekt, ging de helft van alle telefoontjes over de malware, wat inmiddels naar een kwart is gedaald. Mogelijk komt dit doordat Google de kwaadaardige websites weet te filteren.

Verboden
Volgens insiders zou de Apple helpdesk tussen de 10.000 en 20.000 gesprekken per dag krijgen. Blogger Ed Bott schat aan de hand van deze cijfers dat het totale aantal slachtoffers tussen de 60.000 en 125.000 kan liggen. Op 20 mei verstuurde Apple een memo met instructies voor werknemers. Die mogen klanten geen specifieke instructies geven of virusscanner adviseren.

Daarnaast moet het personeel getroffen klanten aansporen om zich bewuster van internetveiligheid te worden. De memo eindigt met een lijst van verboden acties, zoals de klant laten zien hoe ze Safari of het Mac Defender proces kunnen sluiten. Ook is het verboden om klanten naar fora of discussies te verwijzen waar een oplossing te vinden is.

Reacties (22)
24-05-2011, 12:43 door Anoniem
[SARCASM ALERT!!!]
Gelukkig maar dat de microsoft klantenservice wel uitlegd hoe je iets moet doen...
24-05-2011, 13:05 door Anoniem
Ze zijn lekker bezig daar bij Apple.

Als dit werkelijk waar blijkt te zijn, verdient Apple niet beter dan wat Sony recentelijk overkomen is!
24-05-2011, 13:15 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-05-2011, 13:42 door SirDice
Totaal idiote houding natuurlijk.
24-05-2011, 13:47 door Securitate
support kost geld, en dat gaat van de winst af.
simpel.
dom koopvee.
hoezo garantie?
koop gewoon volgende keer weer mickeysoft.
iedereen bij de koffie automaat kan je helpen.
gratis.
ik heb flink wat antimalware en antivirus draaien.
de laatste keer dat er bellen rinkelden is lang geleden.
moeten we terug naar xp tijd.
denk dat firefox met noscript en adblock prima werk verrichten.
24-05-2011, 13:55 door Anoniem
Bah, ze maken best mooi spul, maar het gebrek aan ook maar enige vorm van gebruiksvriendelijkheid op het Mac OS weerhoudt mij er al jaren van om een Mac aan te schaffen.
24-05-2011, 14:04 door spatieman
wat wil je, apple wil alleen $$$$$ zien..
24-05-2011, 14:52 door jefdom
Door Peter V: Ik ben geen Apple-fan geachte redactie...

Maar het woord "stikken" met een lachende Jobs op de voorpagina, vind ik ronduit onsmakelijk.
24-05-2011, 14:54 door jefdom
Door Peter V: Ik ben geen Apple-fan geachte redactie...

Maar het woord "stikken" met een lachende Jobs op de voorpagina, vind ik ronduit onsmakelijk.

ze hebben waarschijnlijk maar een foto,maar verder ben ik het met je eens
24-05-2011, 15:05 door Mysterio
Niet zo lang geleden las ik een commentaar van iemand hier die vond dat Microsoft zich moest beperken tot het maken van goede OS-sen en de virusscanners moet overlaten aan de mensen die er verstand van hebben.

Ik denk dat de houding van Apple in deze kwestie laat zien dat ze niet bekwaam zijn om gebruikers actief te helpen met nieuwe problemen. Dit biedt mogelijkheden voor anti-virus boeren om erin te springen. Hoe meer Apple laat zien niets te kunnen met virussen, hoe interessanter het wordt om je pijlen op Mac te richten. Wat betreft het ontwikkelen van virussen en het ontwikkelen van scanners.

Let wel, we hebben het over maar 60.000 tot 120.000 besmettingen, volgens de schattingen. Dat is niets! Maar als AppleCare dit al enorm druk noemt... wat gebeurt er wanneer er echt een stevig probleem de kop op steekt?

De eerste anoniem hier heeft niet goed opgelet. Microsoft is goed bezig wat betreft virus-bestrijding. Bijvoorbeeld http://www.microsoft.com/security/pc-security/antivirus-rogue.aspx Daarnaast erkent Microsoft het probleem van malware en heeft een vrij agressieve strategie.

We zijn hier niet om weer Microsoft vs. Apple te blaten... Ik vind de houding van Apple echter belachelijk.
24-05-2011, 15:42 door Anoniem
Bij apple kun je tenminste nog bellen of mailen voor support!
Heb ooit een keer microsoft geprobeerd te bellen, dat ging toch ERG stroef...

Denk dat als iedere windows gebruiker met een virus vandaag microsoft zou gaan bellen ze ook een soort gelijke maatregel gebruiken ;)
24-05-2011, 15:56 door PeterB
Na de brief attachment gelezen te hebben vraag ik me ten eerste af of er enige waarheid in dat memo zit. De schrijfwijze doet vermoeden dat het een in elkaar gekunsteld document is of het is een echt document geweest wat is aangepast om een "geintje" uit te halen.

Het ene moment spreekt het document over het refereren van klanten naar websites en applicaties van derden die het probleem kunnen oplossen.

Echter enkele regels lager " According to the client...." He wat ? Dit is toch een memo van Apple dus dan is de " client" hier dan toch de persoon die hen belt ? Dan klopt die zin toch niet ....

Verder als je de woorden " never" en "not" verwijderd wordt het document een stuk logischer.
Dus in mijn interpretatie is dit een hoax.

Aangaande een eventuele houding van Apple. het is en blijft de verantwoording van de gebruiker om op een doordachte wijze om te gaan met zijn systeem. Daar kan Apple Care ook niets aan doen.

Even ter vergelijking met Windows - die vergelijking werd eerder al getrokken - de helpdesk van Microsoft doet helemaal NIETS voor je voordat je eerst je creditcard gegevens hebt doorgegeven. Daarna wordt er per geval 99 Euro van je creditcard afgeboekt en pas daarna gaan ze luisteren naar je. Als ze dan het euvel niet kunnen oplossen omdat het bijvoorbeeld malware betreft ben je die 99 Euro kwijt - ze leveren namelijk een inspanning en geven expliciet aan in hun voorwaarden dat ze dus alleen de inspanning in rekening brengen - . Deze actie geeft hen legaal het recht om je niet verder te helpen en je toch geld te berekenen.

Apple Care daarintegen kan je dan misschien ook niet helpen,maar verwijst je tenminste door naar een derde partij die dat wel kan. Verder is er ondertussen voldoende info op het internet te vinden om deze ellende het hoofd te bieden.

Al met al een erg stemmingsmakend bericht wat in mijn visie een hoax is.
24-05-2011, 16:11 door Anoniem
Ik snap niet Dat Apple zo iets doet tegenover zijn klanten.
Waarom heeft apple niet voor zijn OSX een eigen antivirus programma,wat vergelijkbaar is met voor windows security essentials?.
24-05-2011, 17:09 door JJ87
Tsja. Ik ben het er niet mee eens dat Apple deze houding aanneemt, maar ergens is het ook wel te begrijpen. Zelf heb ik op een helpdesk gewerkt, en de klanten die bellen in verband met malware zorgen meestal voor de meest moeilijke gesprekken:

Klant: Ik denk dat ik een virus heb opgelopen.
Medewerker: Waaraan denkt u dat af te kunnen leiden.
Klant: Mijn computer werkt erg traag, en maakt veel herrie.

Zie nu maar eens vanaf een afstand te achterhalen of het een virus is, of in het geval van Windows een OS map die is overspoeld door nutteloze DLL's en OCX's. Of, wat dacht je van deze:

Klant: Ik heb een antivirus geïnstalleerd, en hij blijft problemen vinden, is er iets mis met mijn computer?
Medewerker: Welke antivirus gebruikt u?
Klant: WinAntivirus 2011 Pro (of een dergelijk stukje malware dat zich voordoet als een virus)

En dan mag je de klant gaan vertellen dat het eigenlijk om een virus gaat, en dat er een echte antivirus geïnstalleerd moet worden, en zie dan maar eens te vertellen welke antivirus de 'signatures' voor VirusX heeft.

Op een Mac is dit uiteraard nog niet van toepassing, maar als ze die deur eenmaal openzetten, en als er meer malwares komen voor het Mac platform, dan is het dweilen met de kraan open...
24-05-2011, 17:46 door SirDice
Door Anoniem: Ik snap niet Dat Apple zo iets doet tegenover zijn klanten.
Waarom heeft apple niet voor zijn OSX een eigen antivirus programma,wat vergelijkbaar is met voor windows security essentials?.
Dat heeft 't wel, het zit er zelfs standaard in. Alleen zitten er bar weinig signatures in. Bovendien wordt het ding niet of nauwelijks bijgewerkt. Schijnbeveiliging eerste klas.
24-05-2011, 20:05 door Anoniem
Zoals al eerder opgemerkt door Peter V: Wat een idiote titel en foto op de voorpagina.

Ik zie het helemaal niet als "hun gebruikers laten stikken", maar ik vind het just volkomen normaal dat Apple deze gebruikers niet helpt. Naar mijn mening neem je contact op met de leverancier van je systeem (of dat nu een Mac is of een Windows-systeem of wat-dan-ook doet er niet toe) bij hardwarematige problemen of bijvoorbeeld als die leverancier je een update heeft laten installeren die constant voor problemen zorgt. Als de gebruiker echter last heeft van malware zoekt hij het maar lekker zelf uit. Sowieso ken ik nog niet één persoon die met Microsoft, Acer, DELL, HP of welke fabrikant dan ook contact op heeft genomen omdat het systeem besmet was met een virus. De personen die ik ken brengen hun systeem naar de dichtstbijzijnde computerwinkel of vragen aan een kennis om het virus te verwijderen. Dit vind ik ook een normale gang van zaken. Als de fabrikant het heeft verkut (slechte hardware, niet-werkende update of iets dergelijks), neem je contact op met de fabrikant, maar heb je het zelf verkut, dan zoek je het ook maar zelf uit.

Sowieso snap ik niet hoe mensen zo ontzettend stom kunnen zijn dat ze deze malware op hun Mac krijgen. Even voor de duidelijkheid: Dit is dus geen malware die zomaar zichzelf kan installeren. De malware maakt gebruik van Search Engine Optimalization om de gebruiker naar een website te lokken die de malware bevat. De gebruiker zoekt bijvoorbeeld op "iPad", klikt op een zoekresultaat en vervolgens wordt de malware als zip-bestand gedownload. Als in Safari de optie aanstaat dat dit type bestanden automatisch geopend moeten worden, zal dit zip-bestand worden uitgepakt en zal de installatieprocedure worden gestart. Tot hier gebeurt alles automatisch, maar vanaf dit punt is er actie van de gebruiker vereist. De gebruiker moet nu namelijk op "Volgende" klikken, waarna om het administrator-wachtwoord wordt gevraagd. Hoe stom kun je zijn als je die installatieprocedure gewoon gaat doorlopen terwijl je bezig was met het zoeken naar informatie over de iPad? Gaat er bij die mensen nu echt geen belletje rinkelen? Vragen die mensen zich nu echt geen seconde af: "Hey, waar komt dat installatieproces ineens vandaan? Wat is dat voor een programma dat mijn Mac ineens wilt gaan installeren?" Echt ongelofelijk, dat mensen zo ontzettend stom kunnen zijn.
24-05-2011, 20:39 door Anoniem
Door SirDice:
Dat heeft 't wel, het zit er zelfs standaard in. Alleen zitten er bar weinig signatures in. Bovendien wordt het ding niet of nauwelijks bijgewerkt. Schijnbeveiliging eerste klas.
De afgelopen jaren hadden er vier virussen in kunnen zitten die alleen met specifieke (en antieke) versies van het OS enig gevaar op zouden kunnen leveren, en er is nu dus een malware bijgekomen. Vijf signatures in tien jaar tijd lijkt me geen overtuigende aanleiding om wekelijks updates te downloaden.

Hoe zou dat antivirusprogramma overigens moeten heten? Ik ben het in 10 jaar OS-X nog nooit tegengekomen.

Overigens werkt geen enkele vorm van beveiliging goed tegen malware. Strings, signatures en checksums zijn triviaal te veranderen en de gebruiker geeft zelf de authenticatie om het te installeren.
24-05-2011, 20:43 door sjonniev
Dit http://www.apple.com/nl/macbookair/software.html#security is dan wel weer humor...

"De Mac heeft niets te duchten van pc-virussen.

Trojaanse paarden, virussen, wormen ... de digitale wereld kan een bron van allerlei narigheid zijn. Gelukkig wordt een Mac, anders dan Windows-computers, niet door duizenden virussen belaagd. Dankzij de ingebouwde afweermechanismen in Mac OS X blijft je computer optimaal beschermd, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. En als er zich toch een beveiligingsrisico aandient, reageert Apple snel met een software-update en verbeteringen op het gebied van beveiliging die je automatisch kunt downloaden en met één muisklik kunt installeren."
24-05-2011, 21:00 door U4iA
Ach jee, de computer die imuum is voor virussen en malware is besmet. Kunnen ze hun promo filmpjes voor demo's bij oa MediaMarkt wel gaan aanpassen. :)
25-05-2011, 07:36 door Anoniem
@PeterB gisteren 15:56
betreffende deze opmerking :
Echter enkele regels lager " According to the client...." He wat ? Dit is toch een memo van Apple dus dan is de " client" hier dan toch de persoon die hen belt ? Dan klopt die zin toch niet ....

Ik vermoed dat dit een brief is aan een call-center waar Apple de client van is.

M. vr. Groet GP.
25-05-2011, 10:23 door SirDice
Door Anoniem: Hoe zou dat antivirusprogramma overigens moeten heten? Ik ben het in 10 jaar OS-X nog nooit tegengekomen.
Geen flauw idee maar het zit er standaard in sinds OS-X 10.6.
25-05-2011, 10:43 door Anoniem
zucht:

http://support.apple.com/kb/ht4650

ja, apple is slecht, apple doet niets voor de klanten..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.