image

Staat marktaandeel Firefox op instorten?

zondag 23 mei 2010, 09:10 door Redactie, 25 reacties

Zal het marktaandeel van Firefox door de komst van Internet Explorer 9 en de groei van Google Chrome en Safari in elkaar storten? Die vraag werd onlangs op Quora gesteld en leverde verschillende interessante antwoorden op. Medeoprichter van Firefox Blake Ross ziet het somber in. "Ik ben sceptisch. Ik denk dat Mozilla zich weer als vroeger gedraagt, waarbij het te timide, passief en teveel door de consensus wordt gestuurd om snel baanbrekende producten uit te brengen."

Volgens Mozilla CEO John Lilly ziet de toekomst er helemaal niet zo somber uit en wordt Firefox met elke release beter. "We hebben 400 miljoen gebruikers en dat aantal groeit nog steeds. En we hebben een grote gemeenschap van toegewijde mensen van over de hele wereld die het beter maken. Het is competitiever dan ooit tevoren." De opensource browser zou zowel op de desktop als op Android goede vooruitzichten hebben.

Dinosaurus
Toch is niet iedereen het daarmee eens. "De komende vijf jaar zullen voor Mozilla veel lastiger dan de afgelopen vijf zijn", zegt Adrian Kingsley-Hughes. Toen Firefox verscheen domineerde Internet Explorer de markt en was Microsoft geen behendige en lenige tegenstander. "Het bedrijf was en is nog steeds een lompe dinosaurus met de draaicirkel van de Atlantische vloot", zo laat Kingsley-Hughes weten. Firefox veroverde marktaandeel door snel op gebruikers te reageren, terwijl Microsoft nog dicteerde hoe gebruikers het web moesten gebruiken.

Door de komst van Apple's WebKit rendering engine en Google's Chromium, zijn de tijden veranderd. "Het probleem waar Mozilla met Firefox mee te maken heeft, is dat het project hetzelfde is geworden waarvoor het in eerste instantie ontstond, bloat." Volgens Kingsley-Hughes is Firefox te groot en lomp geworden. "Mozilla moet zich richten op veiligheid, privacy, snelheid en standaarden en de rest aan plugins en extensies overlaten."

Reacties (25)
23-05-2010, 10:18 door [Account Verwijderd]
Adrian Kingsley-Hughes slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop.
23-05-2010, 10:30 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-05-2010, 11:10 door Anoniem
lake Ross ziet het somber in. Ik ook, Firefox was in 2009 kampioen lekken met 109 in totaal, daar verbleekt zelfs dat gore IE bij. Vergat hij nog even te vermelden.
Bij Firefox moet tegenwoordig alles steeds mooier en beter, met als gevolg een continue brakke crashende browser.
Ik gebruik trouwens al meer dan 10 jaar uitsluitend Opera, die weten wel hoe je een goede alles-in-één browser moet bouwen, inclusief e-mail client, uit te schakelen pop-ups, dito Javascript en Cookies en de overbodige referrer informatie.
Zonder ook maar één extra extensie.
Wat doen jullie nog met die eeuwig gammele en lekke rotzooi van andere aanbieders.
23-05-2010, 11:17 door Anoniem
"Performance is a huge, huge, huge thing for us," said Mike Beltzner, vice president of engineering for Firefox, in a Webcast on Tuesday about plans for the browser. "We created the performance story, and we've got to keep at it." (gaat over Firefox 4)

Voor Firefox 4 wordt serieus ingezet op performance. Dit wordt heel breed gezien, zowel de opstarttijd van Firefox, de laaddtijd van webpagina's, de snelheid waarmee de browser reageert op opdrachten van de gebruiker en in de laatste alpha (developer previev 4) is zelfs het afsluiten van Firefox een heel stuk verbeterd (met 97%).

Ze staan voor een uitdaging, maar het lijkt er sterk op dat ze deze willen aangaan. Firefox 4 zal waarschijnlijk heel wat verwachtingen moeten inlossen om het marktaandeel hoog te houden of te verhogen. (Hoewel ik ook een tevreden gebruiker ben van 3.6)

bron:
http://news.cnet.com/8301-30685_3-20004620-264.html
23-05-2010, 11:24 door Anoniem
Door Anoniem: met als gevolg een continue brakke crashende browser.
Ik gebruik trouwens al meer dan 10 jaar uitsluitend Opera

Je kan lezen dat je al een hele tijd geen Firefox meer gebruikt. Firefox 3.6 draait hier heel lekker stabiel, en met de komende update voor OOPP (gepland voor begin juni) zal dit alleen maar verbeteren.
De spoedupdates die Opera uitbracht na de release van 10.50 waren volgens mij hoofdzakelijk wegens problemen met de stabiliteit (en performance).

Maar ieder gebruikt natuurlijk wat hij of zij zelf wil.
23-05-2010, 11:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: met als gevolg een continue brakke crashende browser.
Ik gebruik trouwens al meer dan 10 jaar uitsluitend Opera

Je kan lezen dat je al een hele tijd geen Firefox meer gebruikt. Firefox 3.6 draait hier heel lekker stabiel, en met de komende update voor OOPP (gepland voor begin juni) zal dit alleen maar verbeteren.
De spoedupdates die Opera uitbracht na de release van 10.50 waren volgens mij hoofdzakelijk wegens problemen met de stabiliteit (en performance).

Maar ieder gebruikt natuurlijk wat hij of zij zelf wil.


Je hebt gelijk met Opera 10.50, het was even een instabiele janboel van jewelste doordat deze release veel te snel was uitgebracht i.v.m. het browserkeuzeschem van MS.
Ik ben toen tijdelijk even overgestapt op Firefox 3.6 met Thunderbird maar ik vond beide twee keer niks. Je vergeet trouwens te refereren aan de 109 lekken van Firefox in 2009.
Snel weer teruggegaan naar inmiddels Opera 10.53, alles is weer OK, Opera is natuurlijk ook wel eens lek, maar zelden.
23-05-2010, 11:58 door Anoniem
En toch is Firefox het snelste met pagina laden: http://img263.imageshack.us/img263/4610/analysisandconclusionwe.png

Hier de complete test: http://www.tomshardware.com/reviews/firefox-chrome-opera,2558.html
23-05-2010, 12:51 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-05-2010, 13:18 door spatieman
hoeveel jatwerk van mozilla zou nu weer in IE9 gestopt zijn.
23-05-2010, 13:18 door Anoniem
Nee,firefox is voor mij de beste browser als het markt aandeel ervan wat zou zakken,dan blijf ik hem nog steeds gebruiken.
Tevens is Firefox voor mij zo´n fijne brouwser omdat er zo gebruikersvriendelijk allemaal plugins in kunnen worden gestopt.
Dat is beduidend minder bij Internet explorer,dat het daarbij kan.
23-05-2010, 13:39 door Anoniem
Firefox vanwege adblockplus. Heb je voor Chrome ook, maar is niet hetzelfde, want laadt eerst de reclame's en blokt ze dan pas. Plus het blokt de Googleads niet. Als je die bv blokt met Adblock dan laadt de pagina vervolgens niet meer.

En het geheugengebruik na een paar dagen met bv Chrome is 5 keer zoveel dan met Firefox.
23-05-2010, 14:46 door Anoniem
ie8 heeft ook een goede adblocker, ik gebruik al een lange tijd, simple adblock werkt prima.en ie8 bevalt mij prima.
23-05-2010, 16:33 door Anoniem
Ik gebruik Firefox voor slechts 2 redenen:
Platform onafhankelijk (Ik werk met Linux, Apple en Windows en wil gewoon standarisatie) en, ook heel belangrijk, NoScript!

Mocht een andere browser ook platform-onafhankelijk werken en zoiets als NoScript hebben, dan ben ik niet beroerd om daar na te kijken en die andere browser een kans te geven.

Maar volgens mij is er nu gewoonweg geen alternatief.
23-05-2010, 18:07 door cyberpunk
Door Anoniem: Bij Firefox moet tegenwoordig alles steeds mooier en beter, met als gevolg een continue brakke crashende browser.

Waar haal je dat vandaan? Ik gebruik Fx 3.6.3 en eigenlijk heeft Fx hier nog nooit echt moeilijk gedaan (en dat sinds het nog Phoenix en Firebird heette).

Ik gebruik trouwens al meer dan 10 jaar uitsluitend Opera, die weten wel hoe je een goede alles-in-??n browser moet bouwen, inclusief e-mail client, uit te schakelen pop-ups, dito Javascript en Cookies en de overbodige referrer informatie.
Zonder ook maar ??n extra extensie.
Wat doen jullie nog met die eeuwig gammele en lekke rotzooi van andere aanbieders.

Ik moet geen mailclient in m'n browser hebben; kan ik net zo goed webmail gebruiken. En pop-ups, Javascript, cookies en overbodige referrer informatie uitschakelen? Dat kan je in Fx ook zonder extensies. Je bent duidelijk niet goed op de hoogte...

Edit: En die 109 lekken in 2009? Ze zijn toch allemaal gedicht, niet? En in mijn voordeel: de meeste (zo niet alle) lekken werden tegengehouden door NoScript...
23-05-2010, 21:13 door Anoniem
Voor mij zijn extensies de voornaamste reden FF te gebruiken... Ik kan nu al nauwelijks meer zonder YesScript, FireFTP, AdBlock Plus, Live HTTP Headers en andere. Maar als er voor (bijvoorbeeld) Chrome nog een keer een goeie FTP addon komt, zie ik het best gebeuren dat ik overstap.
24-05-2010, 16:45 door Skizmo
Zolang IE crap blijft is er niets aan de hand met firefox. Acid3 test geeft IE 9 65 van de 100 punten. Dat is gewoon superzielig. De opvolger van IE is niet in staat het resultaat te behalen van de huidige concurrentie (FF 96 van de 100 punten, Opera 100 van de 100 punten).
24-05-2010, 18:38 door Anoniem
Als IE9 uitkomt gaat het marktaandeel van Firefox door de grond, let maar op. Op gs.statcounter.com kun je ook goed zien dat we in NL sowieso een IE land zijn. Maar buiten dat, wie snelheid wil gebruikt Chrome of Opera, wie een Mac heeft gebruikt Safari en wie Windows heeft gebruikt IE. Wie gebruikt er dan nog Firefox? Eén ding waarvoor mensen gillend wegrennen bij FF (incl. ikzelf) is de trage opstarttijd en die irritante updates. Gelukkig gaat FF 3.7 (of 4.0?) deze voortaan op de achtergrond doorduwen, wat al een hoop scheelt. Maar buiten de addons is Firefox echt verleden tijd.
24-05-2010, 19:40 door Anoniem
@Skizmo: acid is totaal niet boeiend. Het enige wat telt is snelheid. En aan de gegevens tot nu toe te zien gaat dat wel goedkomen. http://ie.microsoft.com/testdrive/benchmarks/SunSpider/Default.html . Het enige waar Firefox op kan hopen is dat IE9 niet voor Windows XP uitkomt, waardoor Firefox waarschijnlijk de voorkeur zal blijven genieten in de zakelijke wereld (naast IE8).
24-05-2010, 19:49 door Anoniem
Het moge zo zijn dat Firefox ook zijn manco's heeft en dat sommige verbeteringen die browser ook trager en gebrekkiger hebben gemaakt - al zou ik niet welke: ik zie geen verslechteringen ! - maar er is mijns inziens geen serieus alternatief in zicht : Opera : wel snel maar allerminst gebruikersvriendelijk en log; Chrome : snel en compact maar een enorme bedreiging voor de privacy; IE 9: redelijk maar nog steeds niet bij de tijd qua stabiliteit en functionaliteit. Over Safari kan ik niet oordelen omdat ik er geen ervaringen mee heb opgedaan.
Dus zal het marktaandeel van FF instorten ? Niet erg waarschijnlijk, Kan Mozilla op haar lauweren rusten ? Beslist niet ! En dat is maar goed ook want concurrentie beleeft de markt.
24-05-2010, 19:51 door Anoniem
Het moge zo zijn dat Firefox ook zijn manco's heeft en dat sommige verbeteringen die browser ook trager en gebrekkiger hebben gemaakt - al zou ik niet welke: ik zie geen verslechteringen ! - maar er is mijns inziens geen serieus alternatief in zicht : Opera : wel snel maar allerminst gebruikersvriendelijk en log; Chrome : snel en compact maar een enorme bedreiging voor de privacy; IE 9: redelijk maar nog steeds niet bij de tijd qua stabiliteit en functionaliteit. Over Safari kan ik niet oordelen omdat ik er geen ervaringen mee heb opgedaan.
Dus zal het marktaandeel van FF instorten ? Niet erg waarschijnlijk, Kan Mozilla op haar lauweren rusten ? Beslist niet ! En dat is maar goed ook want concurrentie beleeft de markt.
25-05-2010, 10:28 door Skizmo
Door Anoniem: @Skizmo: acid is totaal niet boeiend. Het enige wat telt is snelheid. En aan de gegevens tot nu toe te zien gaat dat wel goedkomen. http://ie.microsoft.com/testdrive/benchmarks/SunSpider/Default.html . Het enige waar Firefox op kan hopen is dat IE9 niet voor Windows XP uitkomt, waardoor Firefox waarschijnlijk de voorkeur zal blijven genieten in de zakelijke wereld (naast IE8).
Dus jij hebt liever een browser die heeeel snel iets slecht kan renderen ipv. een browser die rendert wat je verwacht en er een halve seconde langer overdoet ?? geloof er geen reet van. Geef mij maar een browser die goed resultaat geeft.
25-05-2010, 11:46 door Anoniem
Dus jij hebt liever een browser die heeeel snel iets slecht kan renderen ipv. een browser die rendert wat je verwacht en er een halve seconde langer overdoet ?? geloof er geen reet van. Geef mij maar een browser die goed resultaat geeft.
Mee eens, maar voor de gebruiker (oftewel degene die bepaald welke browser er op zijn machine staat) is dit een totaal non-issue, omdat hij het extra werk van fixes niet merkt, maar een responsesnelheid wel. Daarbij doet IE8 het al best aardig qua standaarden, maar als IE9 doet wat het beloofd, dan ga ik over op IE9 vanwege de betere ondersteuning van standaarden dan Firefox (not to mention de verbeterde snelheid).
25-05-2010, 15:37 door Rene V
Door Anoniem: Je vergeet trouwens te refereren aan de 109 lekken van Firefox in 2009.
Snel weer teruggegaan naar inmiddels Opera 10.53, alles is weer OK, Opera is natuurlijk ook wel eens lek, maar zelden.


En jij vergeet gemakshalve te vertellen dat ondanks dat er zoveel lekken waren deze wel allemaal snel en adequaat zijn verholpen.
Niks mis met Opera verder hoor. Is een goede 2de keuze voor mij. Maar FF 3.6 is toch een goede vooruitgang t.o.v. oudere versies en zo blijft FF zich wel verder ontwikkelen tot een betere browser.
25-05-2010, 17:19 door Anoniem
Waarom stappen mensen over? Als je een ander OS neemt waar een andere browser standaard bij zit en je je oude niet meer kunt gebruiken, of als je browser niet meer goed werkt.

Ik gebruikte ie6 op windows xp maar die liep altijd vast, dus zocht ik een nieuwe en probeerde ik firefox. Sindsdien ben ik tevreden dus ben ik niet meer gewisseld. Ik heb wel nog afentoe internet explorer 7/8 gebruikt als om websites te testen. En chrome geprobeerd uit nieuwsgierigheid. Maar ik merk het verschil kwa snelheid niet en ik vind de indeling van chrome niet relax, lijkt veel op internet explorer 7/8. Dan komt er ook nog bij dat firefox de beste plugins heeft.

Mensen stappen niet zomaar over. Misschien zal firefox minder nieuwe gebruikers trekken omdat google overal ter wereld posters ophangt met advertenties voor chrome, en safari en internet explorer standaard op macs/windows staan, maar firefox gebruikers stappen niet zomaar over.

Firefox zal zolang het ontwikkeld blijft worden net als linux altijd nog door de nerds gebruikt worden gewoon omdat het open source is en uitgebreid.
25-05-2010, 19:32 door cyberpunk
@ Anoniem nr.1

Op gs.statcounter.com kun je ook goed zien dat we in NL sowieso een IE land zijn.

Oei, statcounter.com staat hier in het HOSTS-bestand (127.0.0.1) en NoScript houdt dat ding ook tegen én Adblock Plus wellicht ook. Ik gebruik dus Fx en sta niet in die statistieken... en ik zal zo wel niet de enige Fx-gebruiker zijn...

@ Anoniem nr.2

Het enige waar Firefox op kan hopen is dat IE9 niet voor Windows XP uitkomt

IE9 komt niet uit voor XP, enkel voor Vista en W7. Dat staat nu toch al vast, niet?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.