image

Abfab en klanten XS4ALL in hoger beroep

vrijdag 5 april 2002, 11:32 door Redactie, 0 reacties

Zowel Abfab als de vier klanten van XS4ALL hebben vandaag hoger
beroep aangetekend tegen het vonnis in kort geding over spam,
ongevraagde bulkmail. De voorzieningenrechter oordeelde dat
Abfab de abonnees van XS4ALL geen spam meer mag sturen, op
straffe van een dwangsom van 50 euro per e-mail bericht. Dit omdat
XS4ALL geen wettelijke vervoersplicht heeft en dus ook aan
derden mag verbieden om spam via haar systemen te versturen.

Abfab verzet zich in haar uitgebreide dagvaarding tegen deze
interpretatie van de vervoersplicht en beroept zich op haar recht om
vrijelijk reclame-uitingen te doen, ook als dat direct ten koste gaat
van internetproviders en hun klanten.
Providers die de grote financiele schade van spam willen beperken,
moeten volgens de dagvaarding immers investeren in (minstens zo
dure) filtersystemen om de ongevraagde bulkmail te weren.

Ten onrechte heeft de President in kort geding geen nadere
aandacht besteed aan de grote hinder die internetters ondervinden
van ongevraagde e-mail, en de privacy-schade die zij ondervinden
door het ongevraagd vergaren, bewerken en verhandelen van hun e-
mailadressen. Daarom hebben de vier klanten van XS4ALL
eveneens hoger beroep aangetekend.

Abfab stelt dat zij een opt-out systeem hanteert, waarbij klanten
zich actief kunnen aanmelden om verder geen reclamemail van
Abfab te ontvangen. Een dergelijke benadering dwingt de internetter
tot grenzeloos vertrouwen in alle bedrijven, individuen en
organisaties uit de hele wereld die dagelijks en in snel toenemende
hoeveelheden ongevraagde berichten opdringen. Dat vertrouwen
wordt helaas in de praktijk vaker geschonden dan gerespecteerd;
veel internetters hebben de ervaring dat een opt-out mogelijkheid
alleen wordt aangeboden om te testen of een e-mail adres
daadwerkelijk actief in gebruik is.

XS4ALL en haar 4 mede-eisers zijn dan ook van mening dat een
duidelijk verbod op het toezenden van ongevraagde e-mail de
enige oplossing is om de overlast daadwerkelijk te beperken.
Zelfregulering door de direct marketing branche zal nooit leiden tot
een systeem waarbij afmeldingen wereldwijd worden
gerespecteerd, laat staan dat de branche ooit collectieve
afmeldingen van providers of bedrijven zal honoreren.
(Persbericht XS4ALL)

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.