Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Social Media als tool binnen het bedrijf: Een goed idee?

17-09-2010, 11:49 door Airsecure, 12 reacties
Binnen ons bedrijf is spontaan het social media tool Yammer geïntroduceerd. Volgens hetzelfde principe als Facebook, Twitter e.d. kunnen medewerkers (mits in het bezit van een e-mail adres uit het bedrijfsdomein) er vrolijk op los socializen. Vraag is eigenlijk welk doel dit heeft, los van het feit dat het uitermate interesant is wie, waar op welk moment een kop koffie drinkt met een bepaalde leverancier. Is het zeker van toegevoegde waarde en een must binnen de cultuur van "Het Nieuwe Werken" waarbij medewerkers elkaar steeds minder vaak fysiek tegenkomen, of komt het juist onprofessioneel over en heeft het alleen maar nadelen?
Reacties (12)
17-09-2010, 14:43 door Anoniem
Het ligt er helemaal aan waar je het voor gebruikt.

In organisaties waar mensen elkaar niet vaak treffen omdat ze bijvoorbeeld veel thuiswerken of naar klanten onderweg zijn, is het wel aardig om dit soort meldingen te doen. Want dat zie je anders toch rond het koffieapparaat gebeuren. Daarnaast kun je allerlei andere interessante en belangrijke zaken met elkaar delen.

Wij gebruiken op het werk nog IRC (en soms Jabber) om kennis en gegevens uit te wisselen. Maar ook statusmeldingen van apparatuur e.d. worden op diezelfde wijze verspreid.

Er zijn dus best wel doelen voor een social media tool binnen een bedrijf. Het heeft alleen geen zin om dat te doen omdat het een hype is. Want dan zit iedereen te hypen i.p.v. te werken.

Peter
17-09-2010, 15:26 door Anoniem
Oneindige gegevensverzamelaars zijn al die (A) sociale netwerken.
Gewoon bannen van het net die rommel.
Bij mij komen ze er alvast niet op.
17-09-2010, 15:46 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
17-09-2010, 15:46 door Anoniem
Even inkoppen , geenstijl : http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/09/tmobile_webcare_veilig_en_desk.html

(hier: onhandig gebruik van social media voor customer support)
17-09-2010, 17:09 door ej__
Door Peter V: Als door het gebruik van Sociale Media de productie van een bedrijf kan worden opgevoerd en dat er meer winst kan worden gemaakt, dan zie ik geen reden om deze Sociale Media te weren. Maar zoals altijd zal een proef dit moeten gaan uitwijzen denk ik.

Want dan zit iedereen te hypen i.p.v. te werken
Je haalt mij de woorden uit de mond...
Inderdaad. Net als met secondlife dus.
17-09-2010, 19:36 door Anoniem
(rijks)overheid?

Affijn, Yammer is Jammer. Een volstrekt nutteloze voorziening, slechts geschikt voor dat kliekje mensen dat elkaar toch al continue naar de mond praat. (Ja, en voor Yammer natuurlijk, die als enige buiten je organisatie meeleest.) Helaas is openlijke kritiek erop gevaarlijk, want dan krijg je direct de labels 'negatief', 'oud', 'bang voor de toekomst' en meer van dat soort fraais aan je kraag geniet.
18-09-2010, 13:58 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-09-2010, 10:14 door Anoniem
@rookie

Neen, het is wel social media, maar het is enorm counterproductief, dus eerder 'Anti Work Media' oid.
20-09-2010, 10:26 door Anoniem
"Neen, het is wel social media, maar het is enorm counterproductief, dus eerder 'Anti Work Media' oid."

Dat hangt er maar net vanaf hoe je het gebruikt. Ik haal veel informatie m.b.t. security gerelateerde zaken van sociale netwerken, doordat ik via deze netwerken met collega's bij tal van andere bedrijven communiceer. Sales mensen binnen onze organisatie halen regelmatig nieuwe klanten -en dus omzet- binnen via sociale netwerken.

Interne wiki's gebruiken we om allerlij werkrelevante informatie in een meer gestructureerd manier te delen. Of het counterproductief is ligt niet zozeer aan het middel, maar eerder om de vraag hoe je hiermee omgaat. De term anti work media vind ik ronduit lachwekkend, want het zegt meer over de professionaliteit en werkinstelling van de werknemer dan over het communicatiemiddel van sociale media.

Een medewerker die spelletjes gaat doen op sociale media, of andere onzin, die vindt op het internet nog miljoenen andere websites waarop hij met niet-werkgerelateerde onzin bezig kan zijn, en het is maar de vraag wat je als bedrijf aan zo'n werknemer hebt.....
20-09-2010, 15:20 door Anoniem
Een medewerker die spelletjes gaat doen op sociale media, of andere onzin, die vindt op het internet nog miljoenen andere websites waarop hij met niet-werkgerelateerde onzin bezig kan zijn, en het is maar de vraag wat je als bedrijf aan zo'n werknemer hebt.....

Precies, maar het is nou net de kunst om die ene medewerker te vinden (dumpen), want die verpest het wel voor de rest van de organisatie.Hoe vaak wordt een goede regel niet om zeep geholpen door een misbruiker!? Voor veel bedrijven nog steeds de reden sociale netwerken te blokken.
20-09-2010, 16:11 door Anoniem
"Precies, maar het is nou net de kunst om die ene medewerker te vinden (dumpen), want die verpest het wel voor de rest van de organisatie."

Je kunt beter de manager er (ook) uit gooien die denkt dat je met het blokkeren van sociale netwerken zo'n medewerker weer productief kunt maken.
11-10-2010, 11:03 door Anoniem
Yammer is unsecure, Zodra een medewerker is opgestapt bij het bedrijf (toegang geschiedt via zijn werkemail account) dan heeft die naderhand nog steeds toegang.

Want daar wordt totaal geen controle op uitgeoefend.

Met als gevolg dat bepaalde info welke nog "beschermd werd door de besloten validatie" in eens inzichtelijk is voor een medewerker die nu ergens anders werkzaam is.

Status: afgekeurd!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.