image

Microsoft: industrie faalt in voorlichting consument

woensdag 13 oktober 2010, 13:56 door Redactie, 20 reacties

De beveiligingsindustrie faalt in het voorlichten van consumenten, wat niet de schuld van eindgebruikers is, aldus Terry Zink van het Microsoft Forefront Online Security anti-spam team. De meeste mensen weten dat virussen iets "naars" met de computer doen, maar de industrie gebruikt tegenwoordig de term malware. Daarnaast zijn de symptomen van een infectie helemaal niet zo duidelijk meer. "Mensen zullen uiteindelijk deze informatie tot zich nemen, maar de tijd dat dit duurt is gevaarlijk lang."

"Kan het zijn dat we als een industrie slecht de boodschap naar buiten brengen dat virussen niet langer meer opvallen en verborgen zijn? 15 a 20 jaar geleden wisten de meeste gebruikers niet eens wat een virus was en nu wel. Op dat gebied is dus zeker voortgang geboekt. Echter, de afgelopen vijf jaar is het probleem ontwikkeld en loopt de educatie nog steeds achter."

Details
Zink merkt op dat als de doorsnee gebruiker het nieuwe dreigingslandschap niet begrijpt, dit aan de beveiligingsindustrie ligt. "Ik begrijp niet de fijne details en nuances van mijn gezondheid, dat komt omdat ik dagelijks teveel te doen heb. Je moet de boodschap bij me naar binnen stampen. Als mensen niet begrijpen wat malware is en wat het doet, moeten we kijken hoe we de boodschap verpakken."

Door de automatische update functie van verschillende programma's zouden eindgebruikers wel vaker updates installeren. Toch zijn er nog altijd programma's die deze optie niet aanbieden. Daarnaast vinden veel gebruikers het updaten en herstarten van de computer vervelend. Een ander probleem is het gebruik van wachtwoorden. Nog altijd gebruiken teveel mensen hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites of kiezen ze eenvoudig te herinneren wachtwoorden.

Reacties (20)
13-10-2010, 14:14 door Mysterio
Ja... en dus? Krijgen we nu lessen in virus en malware termen?
13-10-2010, 15:13 door Anoniem
Nee hoor Microsoft, het gaat prima!
We adviseren thuisgebruikers al zo'n 2 jaar om een Mac te kopen. Mensen die dat doen, hoeven we niet meer te helpen (geen virussen, geen rotzooi, stabiel, snel, eenvoudig). Mensen die niet luisteren, hoeven we ook niet meer helpen....
13-10-2010, 15:22 door Anoniem
Zink merkt op dat als de doorsnee gebruiker het nieuwe dreigingslandschap niet begrijpt, dit aan de beveiligingsindustrie ligt. "Ik begrijp niet de fijne details en nuances van mijn gezondheid, dat komt omdat ik dagelijks teveel te doen heb. Je moet de boodschap bij me naar binnen stampen. Als mensen niet begrijpen wat malware is en wat het doet, moeten we kijken hoe we de boodschap verpakken."
Het is er niet aan gelegen of mensen wel of niet veel te doen hebben in het dagelijkse leven, wij mensen hebben nu eenmaal verschillende interesses en laten ons niet opdringen wat ons gewoon niet interesseert. Dit betekent dat je als producent van producten rekening met de medemens moet houden.

Door de automatische update functie van verschillende programma's zouden eindgebruikers wel vaker updates installeren. Toch zijn er nog altijd programma's die deze optie niet aanbieden. Daarnaast vinden veel gebruikers het updaten en herstarten van de computer vervelend.
Het automatisch updaten is een manier om het de medemens gemakkelijker te maken. Het spontaan herstarten na een update van een computer niet. (Gebeurde gisteren, toen ik weer eens een keer met Windows werkte, voor het verwerken van updates die het systeem stilzwijgend had binnengehaald.) Erg leuk, als je bezig bent. (Niet!)

Een ander probleem is het gebruik van wachtwoorden. Nog altijd gebruiken teveel mensen hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites of kiezen ze eenvoudig te herinneren wachtwoorden.
Dat mensen een wachtwoord vaker gebruiken tot is tot daaraan toe, maar de sterkte van wachtwoorden kunnen programma's en website's controleren. Wat is er op tegen om automatisch op een beter wachtwoord aan te dringen en aan de gebruiker kenbaar te maken wat je daaronder verstaat?
13-10-2010, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem: Nee hoor Microsoft, het gaat prima!
We adviseren thuisgebruikers al zo'n 2 jaar om een Mac te kopen. Mensen die dat doen, hoeven we niet meer te helpen (geen virussen, geen rotzooi, stabiel, snel, eenvoudig). Mensen die niet luisteren, hoeven we ook niet meer helpen....

Wat een onzin als de Mac het zelfde aandeel heeft als Windows nu is het net zo gevoelig voor virussen als windows 7 nu. Misschien nog wel meer omdat mensen met een Mac niet meer opletten en denken altijd veilig te zijn.

Die wachtwoorden zijn gewoon een probleem al in een eerder bericht werd gemeld dat mensen speciale tekens meiden. Er wordt nu al tijden op de wachtwoorden gefocust maar misschien is het gewoon tijd voor een alternatief systeem dat wel gebruiksvriendelijk is.
13-10-2010, 16:15 door Anoniem
Door Anoniem: Nee hoor Microsoft, het gaat prima!
We adviseren thuisgebruikers al zo'n 2 jaar om een Mac te kopen. Mensen die dat doen, hoeven we niet meer te helpen (geen virussen, geen rotzooi, stabiel, snel, eenvoudig). Mensen die niet luisteren, hoeven we ook niet meer helpen....

Mac.... laat me niet lachen.... als je het over troep hebt....
Als je echt eens wilt huilen om een produkt, dan moet je voor grap eens naar die OSX-server-rommel kijken.
Verder vind ik de logica van apple te wensen overlaten. Daarnaast vind ik de mensen die een Apple hebben en daar zo irritant over lopen te praten nog wel de grootste bug.
13-10-2010, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem: Nee hoor Microsoft, het gaat prima!
We adviseren thuisgebruikers al zo'n 2 jaar om een Mac te kopen. Mensen die dat doen, hoeven we niet meer te helpen (geen virussen, geen rotzooi, stabiel, snel, eenvoudig). Mensen die niet luisteren, hoeven we ook niet meer helpen....

:faceplant:
wat ga je dan creeëren denk je? het zelfde als wat er nu is..
Je kan net zo goed een virus maken voor Mac OSX als voor Windows..

Zo heb ik laatst nog als PoC voor school project een simpele usermode rootkit gemaakt voor Snow Leopard..
13-10-2010, 16:34 door Anoniem
Als ze nou eens zouden begrijpen dat mijn oma geen associatie legt met malware maar wel de aan uit knop vd TV kan vinden dan waren ze een stuk verder.


Apple begrijpt dat heel goed!

IUnderstand

Its Amazing!


En maar janken over de ipad...dat ding bedient precies de doelgroep waar die voor gemaakt is.
13-10-2010, 16:40 door Skizmo
Zink merkt op dat als de doorsnee gebruiker het nieuwe dreigingslandschap niet begrijpt...
Ik merk op dat het zo jammer is dat er bij MS uberhaupt sprake moet zijn van een dreigingslandschap. Begin de laatste tijd een beetje misselijk te worden van alle artikellen die ik hier tegenkom waarin MS claimed dat de rest van de wereld het fout doet en dat het dus niet aan hun ligt.
13-10-2010, 17:00 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien nog wel meer omdat mensen met een Mac niet meer opletten en denken altijd veilig te zijn.
Mac-gebruikers doen gewoon hun ding en zijn niet met het systeem zelf bezig. Gebruikers denken niet veilig te zijn maar denken aan de dingen die ze willen doen en wanneer ze dat af willen hebben.
13-10-2010, 17:06 door Anoniem
Door Skizmo:
Zink merkt op dat als de doorsnee gebruiker het nieuwe dreigingslandschap niet begrijpt...
Ik merk op dat het zo jammer is dat er bij MS uberhaupt sprake moet zijn van een dreigingslandschap. Begin de laatste tijd een beetje misselijk te worden van alle artikellen die ik hier tegenkom waarin MS claimed dat de rest van de wereld het fout doet en dat het dus niet aan hun ligt.
Wellicht, maar misschien gaat men bij Microsoft (teveel) ervan uit dat gebruikers techneuten zijn die ontzettend graag met het systeem zelf bezig zijn.
13-10-2010, 23:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nee hoor Microsoft, het gaat prima!
We adviseren thuisgebruikers al zo'n 2 jaar om een Mac te kopen. Mensen die dat doen, hoeven we niet meer te helpen (geen virussen, geen rotzooi, stabiel, snel, eenvoudig). Mensen die niet luisteren, hoeven we ook niet meer helpen....

:faceplant:
wat ga je dan creeëren denk je? het zelfde als wat er nu is..
Je kan net zo goed een virus maken voor Mac OSX als voor Windows..

Zo heb ik laatst nog als PoC voor school project een simpele usermode rootkit gemaakt voor Snow Leopard..

als er twee wegen naar een doel zijn en op weg A lopen veel bekende overvallers en op weg B lopen mensen die je zouden kunnen overvallen maar het in de regel niet doen,
welke weg kies jij dan?

jij zou dus weg A nemen want, zo is jouw retoriek, op weg B zou je ook overvallen kunnen worden.

en dat is precies waarom er zoveel rotzooi voor windows wordt gemaakt,
namelijk omdat de badguys weten dat mensen die er jouw retoriek op nahouden dus niet de slimste zijn en vaak stug op windows blijven zitten.


er zijn twee soorten mensen die zonder problemen op bv linux overstappen:
1) mensen die heel veel van computers weten
2) mensen die er niets van weten

het derde soort is het type dat al zo zijn best heeft moeten doen om een beetje van windows af te weten dat ze als de dood zijn om iets anders te proberen en weer bij af zouden zijn.

de grap is dan ook namelijk dat de meeste windows gebruikers nog nooit iets anders hebben geprobeerd en de meeste mensen die wel iets ander proberen OOK ervaring met windows hebben...

denk daar maar eens over na.
14-10-2010, 00:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nee hoor Microsoft, het gaat prima!
We adviseren thuisgebruikers al zo'n 2 jaar om een Mac te kopen. Mensen die dat doen, hoeven we niet meer te helpen (geen virussen, geen rotzooi, stabiel, snel, eenvoudig). Mensen die niet luisteren, hoeven we ook niet meer helpen....

Wat een onzin als de Mac het zelfde aandeel heeft als Windows nu is het net zo gevoelig voor virussen als windows 7 nu. Misschien nog wel meer omdat mensen met een Mac niet meer opletten en denken altijd veilig te zijn.

Gelul! Dit roepen jullie nu al jaren ! Het is 99,997% voor Windows en de rest voor alle (!!!) andere OS-en. Het enige wat Microsoft doet is 'hun' Windows tegen de administrator beschermen. Zodra ik merk dat iemand administrator is, stopt diect m'n hulp. Als ik dan als administrator hulp wil bieden en Microsoft schermt van alles af, dan zoeken ze het maar uit; "Bel Microsoft maar, ze weten het toch beter!"
14-10-2010, 01:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nee hoor Microsoft, het gaat prima!
We adviseren thuisgebruikers al zo'n 2 jaar om een Mac te kopen. Mensen die dat doen, hoeven we niet meer te helpen (geen virussen, geen rotzooi, stabiel, snel, eenvoudig). Mensen die niet luisteren, hoeven we ook niet meer helpen....

Mac.... laat me niet lachen.... als je het over troep hebt....
Als je echt eens wilt huilen om een produkt, dan moet je voor grap eens naar die OSX-server-rommel kijken.
Verder vind ik de logica van apple te wensen overlaten. Daarnaast vind ik de mensen die een Apple hebben en daar zo irritant over lopen te praten nog wel de grootste bug.

Jaloers? Ik hoor Windows gebruikers alleen maar mopperen. Mensen die ik help met OS/X, begrijpen niet dat ze ooit Windows hebben kunnen gebruiken. Ja, de meeste Mac gebruikers zijn trots, dat kan ik van de meeste WIndows hulpbehoevenden niet zeggen.

We hebben het hier trouwens niet over de server maar over de (desktop) gebruikers. Ook voor servers is Windows zeer matig; ik kan van harte Linux/BSD aanbevelen!

P.s. Ik gebruik inderdaad een Mac als desktop en Linux als server(s). Daarnaast ondersteun ik ook Windows (desktops) in netwerk omgevingen. Een computer is een computer en het maakt mij geen reet uit. Ook de meeste 'gebruikers' interesseert het geen reet, zolang ze maar 'hun' applicaties kunnen gebruiken.
14-10-2010, 01:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nee hoor Microsoft, het gaat prima!
We adviseren thuisgebruikers al zo'n 2 jaar om een Mac te kopen. Mensen die dat doen, hoeven we niet meer te helpen (geen virussen, geen rotzooi, stabiel, snel, eenvoudig). Mensen die niet luisteren, hoeven we ook niet meer helpen....

:faceplant:
wat ga je dan creeëren denk je? het zelfde als wat er nu is..
Je kan net zo goed een virus maken voor Mac OSX als voor Windows..

Zo heb ik laatst nog als PoC voor school project een simpele usermode rootkit gemaakt voor Snow Leopard..

Goh wat een prestatie. Geef mij een willekeurige computer waar ik fysiek toegang tot kan hebben en ik kan overal bij. Het gaat om het gemak waarbij ze steeds weer, zonder tussenkomst van de gebruiker, binnen dringen in Windows systemen.

Vraagje; ik mag er vanuit gaan dat je Windows gebruikt. Ben je administrator op je systeem?
14-10-2010, 11:53 door Anoniem
Door Anoniem: Daarnaast vind ik de mensen die een Apple hebben en daar zo irritant over lopen te praten nog wel de grootste bug.

Hier sluit ik me bij aan, arrogant volkje lijkt dat vaak te zijn. Zichzelf (en Apple) helemaal geweldig vinden, maar in tussen niet de fouten en/of 'dingen die je niet mag doen van Steve' in willen zien, of met een of andere k*t smoes aankomen om het toch "goed te keuren". Ik ben dat al een keer zo erg tegengekomen dat je die persoon nog best kon vergelijken met een streng gelovige (die negeren vaak ook bepaalde feiten.)

Doe mij maar gewoon het beste van 2 (, 3 of 4) werelden!
14-10-2010, 12:55 door Anoniem
Wat je aan een ander irriteert, leert je iets over jezelf.
14-10-2010, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Daarnaast vind ik de mensen die een Apple hebben en daar zo irritant over lopen te praten nog wel de grootste bug.

Hier sluit ik me bij aan, arrogant volkje lijkt dat vaak te zijn. Zichzelf (en Apple) helemaal geweldig vinden, maar in tussen niet de fouten en/of 'dingen die je niet mag doen van Steve' in willen zien, of met een of andere k*t smoes aankomen om het toch "goed te keuren". Ik ben dat al een keer zo erg tegengekomen dat je die persoon nog best kon vergelijken met een streng gelovige (die negeren vaak ook bepaalde feiten.)

Doe mij maar gewoon het beste van 2 (, 3 of 4) werelden!

Ja, bij Windows mag je alles. Dat blijkt ook wel want iedereen mag van alles op jullie computers! ;-)

Bij Windows al eens geprobeerd om IE er helemaal af te halen? Noem eens één ding die ik volgens Steve Jobs niet op m'n MacBook zou mogen doen?
14-10-2010, 14:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Noem eens één ding die ik volgens Steve Jobs niet op m'n MacBook zou mogen doen?

iig. geen Flash op iPhone en iPad... (Apple is meer dan alleen MacBooks)
14-10-2010, 15:10 door Anoniem
Mac is voor volk waarvan de hersencellen langzaam uitsterven, zo lui mogelijk zijn.

Hardware mac upgrade: niet mogelijk, nieuwe kopen
Software mac update: 50$

Dus, in principe betaalt een mac gebruiker zich scheel (echt scheel) zodat ie net die 15 minuten langer op de bank kan liggen ipv een creatief mens te zijn en zelf problemen leren op te lossen. En maar trots zijn joh

ofcourse, er is 1 exceptie, managers & zakenmensen die de mac meebrengen naar andere landen voor vergaderingen etc. Echter behoort zeker 95% van de mac gebruikers niet tot deze groep, maar meer juist bij de wannabe club.

Dit is in het kort het verhaal van Apple
14-10-2010, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Noem eens één ding die ik volgens Steve Jobs niet op m'n MacBook zou mogen doen?

iig. geen Flash op iPhone en iPad... (Apple is meer dan alleen MacBooks)

Nee, dan Flash op je W7Mob. Of èh, iTunes op je WinMob6. Nog mooier; 1024x768 op je XP-Home netBook.

Je vergeet trouwens nog die sigaret in een vuurwerkfabriek!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.