image

Microsoft kan Windows 8 apps op afstand verwijderen

vrijdag 9 december 2011, 12:48 door Redactie, 20 reacties

Windows 8 is voorzien van een kill-switch waardoor Microsoft op afstand geinstalleerde apps kan uitschakelen. Dat staat in de documentatie van de nog te lanceren Windows Store, zo bericht Computerworld. "In gevallen waar je veiligheid in gevaar is, of waar we vanwege juridische redenen verplicht zijn, kan het zijn dat je de apps die je eerder hebt verkregen of gekocht niet kan benaderen of uitvoeren", aldus de voorwaarden.

"In het geval we een betaalde app van je Windows 8 beta-apparaat verwijderen, kunnen we het geld dat je voor de licentie betaald hebt vergoeden", laat de softwaregigant verder weten. Het verwijderen of deactiveren van apps komt ook in de app stores van Apple en Google voor. Google schakelde vorig jaar nog verschillende apps uit die misbruik van een beveiligingslek in het Android-besturingssysteem maakten.

Reacties (20)
09-12-2011, 13:03 door Above
Dit is nu de belangrijkste reden dat ik geen Windows 8 wil. Een bedrijf wat zich even toegang verschaft tot jouw gegevens. Het is echt de omgekeerde wereld aan het worden.
09-12-2011, 13:04 door Anoniem
Okay, in dit geval is windows dus ook een politie instantie aan het worden.

Bij deze, ik weiger in de toekomst nog iets van windows aan te schaffen. te verkopen of te configureren.

Linux it will be.

Als ik een beveiligingscamara koop wil ik toch ook niet dat de politie daar per definitie toegang toe heeft?
09-12-2011, 13:30 door michielb
Het is toch een apart verschijnsel dat ik een apparaat koop, daar een besturingssysteem opzet en dat de fabrikant van het besturingssysteem kan bepalen welke software ik gebruik.

Hiermee kan de fabrikant er dus voor zorgen dat ik geen concurrerende software kan gebruiken. (bijvoorbeeld geen libreoffice thunderbird en firefox.) Alhoewel het de vraag is of dergelijke programma's sowieso in de Windows store terecht komen natuurlijk.
09-12-2011, 15:01 door Skizmo
Door Anoniem: Okay, in dit geval is windows dus ook een politie instantie aan het worden.

Bij deze, ik weiger in de toekomst nog iets van windows aan te schaffen. te verkopen of te configureren.

Linux it will be.

Als ik een beveiligingscamara koop wil ik toch ook niet dat de politie daar per definitie toegang toe heeft?
Dus jij hebt liever een gekocht virus op je pc ? Het wordt verwijderd EN je krijgt je geld terug... lijkt mij een prima oplossing.
09-12-2011, 15:02 door Anoniem
Goed systeem. Dit is ook al in gebuik bij Apple en bij android systemen. Uiteraard geldt het alleen voor producten die via een App Store zijn gekocht. Wat een onzin hierboven, MS gaat echt geen concurrerende producten blokkeren. En als ze dat doen, en ze niet op hun vingers getikt geworden door rechters/overheden, dan worden die producten gewoon buiten de store om verkocht.
09-12-2011, 15:06 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-12-2011, 15:08 door faridje
Door Skizmo:
Door Anoniem: Okay, in dit geval is windows dus ook een politie instantie aan het worden.

Bij deze, ik weiger in de toekomst nog iets van windows aan te schaffen. te verkopen of te configureren.

Linux it will be.

Als ik een beveiligingscamara koop wil ik toch ook niet dat de politie daar per definitie toegang toe heeft?
Dus jij hebt liever een gekocht virus op je pc ? Het wordt verwijderd EN je krijgt je geld terug... lijkt mij een prima oplossing.

Ik snap je punt, maar het is nog altijd aan MIJ om te bepalen wat ik met betreffende app doe, niet Microsoft. Maar dit gaat dus duidelijk niet enkel om de apps IN de store maar vooral apps die je UIT de store hebt gekregen/gekocht. Als ik een app in de store heb aangeschaft dat uiteindelijke malware blijkt te zijn, ben ik nog altijd degene die betreffende app van mijn pc af hoor te halen en zeker niet een Microsoft. Zou er geen problemen mee hebben als ze me er (middels een inbox in de store) op zouden wijzen maar zeer zeker niet "zomaar" van mijn pc afschrapen.
09-12-2011, 15:10 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-12-2011, 15:19 door faridje
Ik heb geen linux hoor, de poster die ik heb ge-quote wel :)
09-12-2011, 15:20 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-12-2011, 15:21 door faridje
npz
09-12-2011, 16:19 door Anoniem
Als het die kant op moet!,ben ik even blij dat ik overal op mijn computers Linux gebruik?.
09-12-2011, 17:19 door Anoniem
Jaren geleden werd door een niet onaanzienlijke kenner van techniek in de ICT opgemerkt: Zou u in auto wilen rijden, die om de haverklap crasht, opnieuw moet worden gestart en niet vooruit te branden is? Hij had het hier over de software uit Redmond. Nu wordt het aangekondigd dat het hier niet bij blijft. Eerst zorgt het bedrijf ervoor dat dual installs in het bios worden uitgesloten en als dit eenmaal is geregeld, gaan ze vervolgens bepalen welke software, op de hardware die van jou is, volgens hen mag worden gebruikt. De term hiervoor is: Onder curatele staan. Dit wordt toegepast in situaties waarin personen als incapabel worden beoordeeld. Zo zie ik mijzelf niet en dus heb ik voor de toekomst geen enkele behoefte mij over te leveren aan de bemoeizucht van dit soort organisaties. Exit windows!
09-12-2011, 23:23 door Anoniem
Bij Apple is er nog nooit een app van een device gehaald. Wel uit de store, maar das een ander verhaal.
10-12-2011, 08:48 door jefdom
Door pe0mot: MS heeft volkomen gelijk.
Gewoon verwijderen wat gevaar oplevert voor Jan Modaal.
De meeste gebruikers zullen hier blij mee zijn omdat ze, net als bij Jobs zijn creaties, geen kennis hoeven te hebben van wat ze gebruiken.
PC's moeten uit het verdomhoekje van de zogenaamde experts en moeten het gewoon altijd doen.
PC power to the people, yes we can (because we paid for it)!

De experts hadden toch al linux op een zelfgebouwde pc. Dus die hoeven niet dit bericht te reageren.
yep,totdat ze gewoon freesoftware(linux etc) verbieden?????jefdom
10-12-2011, 16:38 door linuxpro
Door Above: Dit is nu de belangrijkste reden dat ik geen Windows 8 wil. Een bedrijf wat zich even toegang verschaft tot jouw gegevens. Het is echt de omgekeerde wereld aan het worden.

Even een eyeopener voor je.... als sinds windows 98 ofzo staat in de EULA al dat Microsoft programma's of delen ervan zonder tussenkomst van de gebruiker mag stoppen, starten, verwijderen of wijzigen. Welke Windows versie gebruik je?
10-12-2011, 19:16 door Nietsnut
Dus met andere woorden Microsoft gaat bepalen wat goed voor je is dus je MP3 downloader kan je dadelijk wel vergeten door deze regel ...of waar we vanwege juridische redenen toe verplicht zijn....

Dus alle software die op een bepaald moment juridisch verboden kan worden wordt gekild door Microsoft nou leve de vrijheid van keuzes.

Ik blijf wel bij de alternatieven
10-12-2011, 23:37 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-12-2011, 22:14 door Anoniem
Door Anoniem: Bij Apple is er nog nooit een app van een device gehaald. Wel uit de store, maar das een ander verhaal.

Hoezo Apple heeft nog nooit een app van een device gehaald ??
Ik was de ongelukkige eigenaar van één van de eerste IPhones.
Apple had voor mij bepaald welke provider ik daarbij zou moeten gebruiken.
Daar was ik het niet mee eens en vele met mij.
Daarom een stukje software geïnstalleerd zodat ik zelf kon bepalen wie mij kon uitmelken.
Bijkomend voordeel : ik kon software installeren die niet eerst door Apple werdt gescreend.
Mijn keuze. Tot de de volgende update ...
Vrijheid pleite, software idem.

Mijn Galaxy kan ik in alle vrijheid om zeep helpen ...
12-12-2011, 17:20 door spatieman
ooh, wij zien dat u firefox gebruikt.
dan willen wij niet, we wissen firefox voor u ,en uw links, wel, jammer dan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.