image

Microsoft vraagt 75 euro voor malware-vrije pc

dinsdag 13 december 2011, 17:49 door Redactie, 14 reacties

Microsoft heeft stilletjes een website gelanceerd waar experts 75 euro rekenen voor het verwijderen van malware op computers. Ook geeft de Answer Desk tips voor het sneller maken van de computer of het oplossen van Windows of Office problemen. Via de website, die alleen voor Amerikaanse internetgebruikers toegankelijk is, worden bedragen tussen de 40 en 75 euro gerekend voor een sessie van één of twee uur met een expert.

De eerste chatsessie is gratis, maar daarna moet er betaald worden. Microsoft wilde niet op vragen reageren of de ingezette experts werkzaam voor de softwaregigant zijn, of dat het om onafhankelijke aannemers gaat.

Reacties (14)
13-12-2011, 18:22 door Anoniem
Hoezo "stilletjes"? Als ik naar de uren en bedragen kijk dan valt het nog best mee. Lijkt mij meer een service a la de computerboer om de hoek alleen dan remote. Volgens mij zijn er trouwens al tijden van dit soort initiatieven die "support" verkopen in de U S of A waar het veelal om startups gaat volgens mij.

Om dan maar alles waar voor betaald moet worden waar MS achter zit negatief te bejegenen gaat mij ook wel weer ver. Het zou mij niks verbazen als de grote AV vendors dit binnenkort allemaal gaan doen.
13-12-2011, 18:23 door Skizmo
Whow... een crappy OS maken en dan ook nog geld vragen om het te fixen. Da's wel bruut.
13-12-2011, 19:38 door Anoniem
Het staat je vrij om je pc ergens anders te laten schonen van malware,bij McAfee kost dit 69 euro en ze nemen de tijd voor je,ik heb meegemaakt dat ze 4 uur met mijn pc bezig waren (alleen voor McAfee klanten).Norton heeft ook zo'n dienst,en anderen zoals kaspersky wellicht ook.
13-12-2011, 22:41 door Anoniem
Eigenlijk moet Microsoft zo wie zo zorgen dat we die malware niet op de pc krijgen.
14-12-2011, 08:37 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
14-12-2011, 09:16 door Anoniem
@skizmo, alsof heel de maatschappij niet zo in elkaar zit... Alleen omdat het Microsoft is vinden we het raar, maar we duwen welk elk jaar de auto de garage in...
14-12-2011, 09:58 door Anoniem
Dat was hier jaren terug ook al zo, een helpdesk medewerker heeft mij toen telefonisch begleid met het instaleren van windows xp.
Dit doen ze alleen als je een losse orginele schijf hebt gekocht en dit doen ze eenmalig de tweede keer kost het geld.
Die man is toch drie kwartier bezig geweest en ik vond het een goeie sevice en heb er ook van geleerd.
14-12-2011, 10:19 door spatieman
klinkt als een mallwareboer, die bieden ook support aan voor geld.
14-12-2011, 11:16 door Anoniem
"klinkt als een mallwareboer, die bieden ook support aan voor geld."

Ik neem aan dat jij ook werkt voor je geld, of doe jij alles als vrijwilliger... Het geven van ondersteuning tegen betaling is een heel normale bezigheid.
14-12-2011, 11:20 door stretch
Door Anoniem: @skizmo, alsof heel de maatschappij niet zo in elkaar zit... Alleen omdat het Microsoft is vinden we het raar, maar we duwen welk elk jaar de auto de garage in...
Het extra schrijnende bij MS is dan toch wel het idylische, zorgeloze beeld wat je ze presenteren tav hun producten......
en je auto duw je maar 1x per jaar de garage in ( en dan nog voor je eigen veiligheid dunkt mij )
14-12-2011, 12:43 door Anoniem
Ik sta aan de kant van Microsoft. Het zijn de gebruikers die hun eigen problemen veroorzaken. Ik heb zelfs nooit problemen met mijn "IE" en/of OS van MS. Alles wat ik hier op deze site leest over dit en over dat... NOOIT wat van gemerkt. Mijn systemen draaien al jaren perfect. Mensen zijn soms het probleem van hun eigen probleem. Ik denk ook de MS haters. Zorg er gewoon voor dat je systeem fris en goed blijft werken. Ga er ook niet aan sleutelen als je er geen verstand van hebt. We kennen allemaal de software regeltjes al.

RjSeeker. CC
14-12-2011, 20:40 door Nietsnut
Door Anoniem: Ik sta aan de kant van Microsoft. Het zijn de gebruikers die hun eigen problemen veroorzaken. Ik heb zelfs nooit problemen met mijn "IE" en/of OS van MS. Alles wat ik hier op deze site leest over dit en over dat... NOOIT wat van gemerkt. Mijn systemen draaien al jaren perfect. Mensen zijn soms het probleem van hun eigen probleem. Ik denk ook de MS haters. Zorg er gewoon voor dat je systeem fris en goed blijft werken. Ga er ook niet aan sleutelen als je er geen verstand van hebt. We kennen allemaal de software regeltjes al.

RjSeeker. CC

Niet helemaal waar Microsoft verkoopt en promoot hun software of dat iedereen het kan bedienen en gebruiken en dat valt vies tegen in de praktijk.Zelfs een nieuwe Pc uit de winkel zit al vol met crapware en toolbars.
Ikzelf ben al bezig vanaf het Dos tijdperk en ik moet zeggen de keren dat ik met een virus besmet bent geweest in al die tijd is op 1 hand te tellen maar dat is een beetje als je weet wat je doet valt het allemaal wel mee.
Maar de gewone gebruiker heeft er een hele kluif aan om alles netjes en vooral snel te houden dat valt allemaal niet mee tegenwoordig.
Ik raadt ik deze groep beetje mailen internetten fotootje bewerken geen Windows meer aan.
Met een goed ingerichte Linux machine hebben deze mensen er veel meer plezier in en zeker meer gemak mits de machine goed geconfigureerd is en ze alleen vanaf de officiële pakketbronnen installeren.
Soms wat kleine beperkingen ( DRM Silverlight ) maar die rotzooi kan je missen als kiespijn.
15-12-2011, 19:41 door Anoniem
Door Nietsnut:
Door Anoniem: Ik sta aan de kant van Microsoft. Het zijn de gebruikers die hun eigen problemen veroorzaken. Ik heb zelfs nooit problemen met mijn "IE" en/of OS van MS. Alles wat ik hier op deze site leest over dit en over dat... NOOIT wat van gemerkt. Mijn systemen draaien al jaren perfect. Mensen zijn soms het probleem van hun eigen probleem. Ik denk ook de MS haters. Zorg er gewoon voor dat je systeem fris en goed blijft werken. Ga er ook niet aan sleutelen als je er geen verstand van hebt. We kennen allemaal de software regeltjes al.

RjSeeker. CC

Niet helemaal waar Microsoft verkoopt en promoot hun software of dat iedereen het kan bedienen en gebruiken en dat valt vies tegen in de praktijk.Zelfs een nieuwe Pc uit de winkel zit al vol met crapware en toolbars.
Ikzelf ben al bezig vanaf het Dos tijdperk en ik moet zeggen de keren dat ik met een virus besmet bent geweest in al die tijd is op 1 hand te tellen maar dat is een beetje als je weet wat je doet valt het allemaal wel mee.
Maar de gewone gebruiker heeft er een hele kluif aan om alles netjes en vooral snel te houden dat valt allemaal niet mee tegenwoordig.
Ik raadt ik deze groep beetje mailen internetten fotootje bewerken geen Windows meer aan.
Met een goed ingerichte Linux machine hebben deze mensen er veel meer plezier in en zeker meer gemak mits de machine goed geconfigureerd is en ze alleen vanaf de officiële pakketbronnen installeren.
Soms wat kleine beperkingen ( DRM Silverlight ) maar die rotzooi kan je missen als kiespijn.
Als eerste de crapware en toolbars worden geinstalleerd door de fabrikant niet door Microsoft. Dat krijg je als je een tussen leverancier gebruikt en goedkoop Windows koopt met je pc. Dit is een bewuste keus die de consument maakt het is hetzelfde als je een auto kan krijgen voor minder als je maar de garage hun naam als reclame erop laat.

Er is niks moeilijks aan om enig systeem Windows Mac UNIX etc goed draaiend te houden. Installeer gewoon geen rotzooi en als je het doet ruim het op. gemiddeld half uur besteding van je tijd per maand is al voldoende.

Hoewel Linux gebaseerde OSen vaak goede alternatief is zijn ze zeker niet minder complex of minder tijdrovend qua onderhoud. Wat het verschil maakt is de kennis van de gebruiker. Mensen moeten gewoon eens gaan snappen dat weinig tijd steken in het leren van iets dat ze gebruiken averechts werkt als particulier.

De *rotzooi* is voor andere mensen mischien nodig. Voor alles wat beperkingen opleverd zijn er voor de mensen die 5 minuten of meer tijd besteden met zoeken alternatieven zoals voor silverlight hxxp://www.mono-project.com/Moonlight

Als laatste 40/75 euro voor een consult is een gering bedrag. gemiddeld ligt het rond 60/80 euro om nog maar te zwijgen over derde lijns consultanties die lopen al gauw in de 1500 euro of meer per keer. Waar ik meer benieuwd naar ben dan de prijzen is wat het trainings niveau is van deze specialisten en of je een vaste persoon kunt inhuren. Daarnaast is het een uitstekend concept om te zien als fabrikant welke trends er lopen en erop inspelen qua beveiliging maar ook gebruiksgemak. Maar dan moet het wel echt support worden en niet callcenter gerommel.
03-04-2012, 13:16 door Anoniem
@15-12-2011,19:41 doorAnoniem

Als eerste de crapware en toolbars worden geinstalleerd door de fabrikant niet door Microsoft.
Mooi. Gelukkig hoeven we MS niet de schuld te geven, want uiteraard heeft deze geen schuld. Dat 95% van alle gebruikers toch met deze rommel opgescheept zit ligt toch echt aan hun zelf, lees ik hier. Eigenlijk ligt het *altijd* aan de gebruiker en nooit aan de leverancier van dat mooie OS en de leveranciers van de hardware die in een innig samenwerkingsverband zo'n mooi product in elkaar zetten, puur met de wens van de gebruiker in gedachten.

Er is niks moeilijks aan om enig systeem Windows Mac UNIX etc goed draaiend te houden.
Ach, ik ben ik er lang mee opgehouden om gewone gebruikers uit te leggen wat anti-virus is, of een firewall of malware of defragmenteren of opschonen register of updates bijhouden van tig pakketten. Een gewone gebruiker is namelijk al gelost als je bij het eerste onderwerp (= anti-virus) aankomt. Als ik vertel dat je daar allemaal met Ubuntu (Linux) geen last van hebt, zijn ze meteen één en al oor, hoe zou dat nu komen?

Mensen moeten gewoon eens gaan snappen dat weinig tijd steken in het leren van iets dat ze gebruiken averechts werkt als particulier.
Fijn! Ik zal de mensen die niet willen overstappen naar een beter systeem omdat hun computer zo traag is geworden als dikke .... bij je langs sturen, mag je dit allemaal gaan uitleggen. Zelf heb ik er geen schik meer in om een herinstallatie binnen een aantal maanden weer over te doen, maar jij vindt dat wel fijn zo te horen. Samen staan we sterk, zullen we maar zeggen!

Hoewel Linux gebaseerde OSen vaak goede alternatief is zijn ze zeker niet minder complex of minder tijdrovend qua onderhoud.
Vreemd. Van alle gebruikers die ik (wekelijks) omzet naar Ubuntu, hoor ik een heel ander verhaal, namelijk dat het onwaarschijnlijk veel simpeler is, eigenlijk zoals een computer hoort te zijn. Vreemd is ook dat ik van sommige geconverteerde gebruikers helemaal geen hulpvraag krijg. En als ik dan vraag of ze nog Ubuntu (of de PC) gebruiken, zeggen ze doodleuk: ja iedere dag!

Nu kan het natuurlijk zijn dat ik die gebruikers consequent onderschat en dat het in plaats van digibeten toch digitale pro's blijken zijn (een soort van wolf in schaapskleren dus), maar iets zegt me dat dat niet klopt want statistisch niet aantoonbaar.

De *rotzooi* is voor andere mensen mischien nodig.
Ik zou niet weten waarom je tig toolbars (ja, je komt ze tegen dat je zo weinig ruimte hebt om überhaupt nog te browsen) en dubbele anti-virus pakketten (goh, waarom is mijn PC nu zo traag?) nodig hebt. Maar oh ja, het ligt aan de gebruiker: sorry dat ik mijn conditionering weer vergeet, het zal niet meer voorkomen.

Voor alles wat beperkingen opleverd zijn er voor de mensen die 5 minuten of meer tijd besteden met zoeken alternatieven zoals voor silverlight hxxp://www.mono-project.com/Moonlight
En dit is toch wel de klapper. Ten eerste loopt Mono altijd 1 maar soms ook 2 versie achter tov Silverlight. Ten tweede ondersteunt Mono geen DRM zodat heel veel toepassingen, waaronder RTL-gemist simpelweg niet werken. Eigenlijk werkt Mono nooit (in de praktijk), de uitzondering bevestigt de regel, maar ja, daar kom je nooit achter als je het zelf niet gebruikt en alleen maar napraat wat anderen zeggen.

Er zijn dus programma's die überhaupt niet werken met Mono, waaronder Magister, het schooladministratie-pakket van Schoolmaster. Leerlingen met Linux zijn dus VERPLICHT om iets met Windows te gaan doen om nota bene hun EIGEN cijfers te bekijken! Dit is inmiddels al zo erg opgelopen dat er zelfs kamervragen aan de minister gesteld worden: http://webwereld.nl/nieuws/110016/scholieren-afgesloten-van-gesloten-schoolsoftware.html. Dit is dan ook de enige reden waarom ik een virtuele XP verzorg op hun Ubuntu-systeem.

Maar wederom fijn om te horen dat het bovenstaand probleem binnen vijf (!) minuten opgelost kan worden. Misschien kun je dit dan aan Schoolmaster of de minister vertellen, hoe onkundig zij wel niet zijn en hoe kundig jij bent. Maar vergeet dan niet om een behoorlijk tarief te vragen want van die 5 minuten wordt je anders niet rijk...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.