image

Secret Service arresteert Roemeense mega-skimmer

zondag 8 januari 2012, 11:11 door Redactie, 10 reacties

De Amerikaanse Secret Service heeft een Roemeense skimmer gearresteerd die op meer dan veertig geldautomaten skimmingapparatuur plaatste en daarmee tenminste 1,5 miljoen dollar buitmaakte. Laurentiu Iulian Bulat zou onderdeel van een bende zijn die het op klanten van de HSBC bank had voorzien. Bulat liep uiteindelijk door camerabeelden tegen de lamp en werd als de "installateur" van de bende geïdentificeerd.

Het op de geldautomaat geplaatste voorzetstuk kopieerde de magneetstrip, waarna met een mini-camera de pincode werd afgekeken. Toen de skimmer werd gearresteerd was hij in het bezit van een schroevendraaier, wat volgens de Secret Service gebruikelijk is om skimmingapparaten te plaatsen en te verwijderen.

Gevangenisstraf
"Skimmers zijn high-tech bankrovers. In plaats van een pistool en een briefje, gebruiken ze valse kaartlezers en verborgen camera's om klantgegevens te achterhalen en daarmee het geld van de klant te stelen", aldus procureur-generaal Preet Bharara. De in de VS illegaal verblijvende Bulat kan tot een maximale gevangenisstraf van 60 jaar worden veroordeeld. In Nederland is sinds 1 januari het 'nieuwe pinnen' van kracht, waardoor skimming niet meer zou moeten voorkomen.

Reacties (10)
08-01-2012, 11:26 door Anoniem
Ja hij had een schroevendraaier bij zich en is dus schuldig.

pk
08-01-2012, 11:58 door Nietsnut
[admin] Thanks, fixed :) [/admin]
08-01-2012, 12:37 door staubsauger
Wat een onzin over dat nieuwe pinnen.
Natuurlijk gaat dat skimmen gewoon door in Nederland.
Die magneetstrip zit nog steeds op onze pas.
De pincode is nog steeds mee te lezen.
De pas is nog net zo onveilig als vorig jaar.
Elke geldautomaat en onbemand tankstation is nog steeds te skimmen.
08-01-2012, 13:06 door Anoniem
Secret Service is toch gewoon 'Geheime Dienst'?
Waarom de engelse benaming?
08-01-2012, 13:17 door Anoniem
Door staubsauger: Wat een onzin over dat nieuwe pinnen.
Natuurlijk gaat dat skimmen gewoon door in Nederland.
Die magneetstrip zit nog steeds op onze pas.
De pincode is nog steeds mee te lezen.
De pas is nog net zo onveilig als vorig jaar.
Elke geldautomaat en onbemand tankstation is nog steeds te skimmen.

Daar ga ik in mee. Hoewel er apparaten zijn waar je de pas maar een paar centimeter in plaatst, in mijn ogen kan dan de magneetstrip niet uitgelezen worden, moet je in het merendeel van de 'chipkaart' apparaten de gehele pas plaatsen. Met als gevolg dat een voorzetstuk de magneetstrip dus kan uitlezen.
08-01-2012, 16:04 door Anoniem
Op onbemande tankstations wordt voorlopig nog met de magneetstrip gewerkt.
En in best nog veel winkels ook.
Niet te vergeten de handterminals van bezorgers e.d.

Bovendien is het veilige chippen weer eens niet veilig geimplementeerd.
Kan zo gauw de link niet vinden maar heb daar al een uitgebreid artikel over gelezen.
Dat had te maken met interoperabiliteit.
Liever met veel en onveilig dan mensen/middelen afstoten om te komen tot veilig mobiel betalen.
08-01-2012, 16:40 door staubsauger
De geldautomaten lezen al heel lang alleen de chip.
Ook de meeste onbemande tankstations lezen inmiddels ook alleen de chip.
Maar.... De pas gaat er nog steeds helemaal in.
Dus vatbaar voor voorzetmondjes.
En dan heb je nog de OV oplaadpunten, de parkeerautomaten enz.
Lezen allemaal de chip, maar de pas gaat er helemaal in.
De leverancier voldoet nu aan de eisen door de chip te lezen.
Maar wij als burger lopen nog steeds een groot risico om geskimd te worden.
09-01-2012, 09:00 door Anoniem
"In Nederland is sinds 1 januari het 'nieuwe pinnen' van kracht"

bij ons in brabant zijn er nog ontzettend veel locaties waar je enkel nog de magneetstrip kunt gebruiken om te pinnen.
Zolang pinnen met de magneetstrip nog mogelijk is is er niets veiliger geworden.


Greetingz,
Jacco
09-01-2012, 11:17 door Anoniem
@16:04: dat heeft te maken met pin-transacties bij offline pin-automaten. Bij die machines kun je immers geen real-time challenge check uitvoeren. De vraag is alleen hoeveel van die machines er in NL zijn.
09-01-2012, 15:13 door choi
Door Anoniem: Secret Service is toch gewoon 'Geheime Dienst'?
Waarom de engelse benaming?

'Secret Service' (volledig: United States Secret Service) is een eigennaam. Hoewel er volgens mij geen harde regels bestaan voor het vertalen van eigennamen worden deze in de praktijk veelal onvertaald gelaten. In dit geval omdat het om een specifieke geheime dienst gaat en niet bijvoorbeeld de CIA of NSA.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.