image

Nederlanders trappen massaal in register cleaners

maandag 29 november 2010, 10:55 door Redactie, 18 reacties

Software die via allerlei pop-ups voor een trage computer waarschuwt en belooft de machine te kunnen versnellen, is de meest voorkomende kwaadaardige software in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van anti-virusbedrijf ESET. De software zegt de computer te kunnen versnellen door bepaalde wijzigingen in het register toe te passen. Hiervoor moet de gebruiker eerst betalen.

"In de meeste gevallen hebben deze aanpassingen echter geen meetbaar positief effect op de werking van de computer. Het kan zelfs voorkomen dat een aanpassing door dergelijke programma’s een negatief effect hebben op de prestaties van de computer", stelt ESET. Wereldwijd zijn Autorun-malware en Conficker voor zo'n 12% van alle infecties verantwoordelijk, maar in Nederland is het dreigingslandschap veel meer gefragmenteerd, zoals uit onderstaand overzicht blijkt.

1. Win32/Adware - 2,28 procent
2. HTML/Scrinject.B.Gen - 1,89 procent
3. Win32/MessengerPlus - 1,56 procent
4. Win32/Statik - 1,52 procent
5. HTML/Fraud.AV - 1,39 procent
6. Win32/Packed.Themida - 1,36 procent
7. INF/Autorun - 1,14 procent
8. MSIL/TrojanDownloader.Agent.AF - 1,13 procent
9. Win32/Adware.OneStep.L - 1,07 procent
10. Win32/KillProc.A - 0,79 procent

Reacties (18)
29-11-2010, 11:13 door Anoniem
Zolang mensen maar wat aan blijven kloten, en meer tijd aan chatten, mailen, internetten, twitteren en social media besteden zullen ze dit soort zaken altijd blijven behouden. Ze nemen beveiligen naar mijn inziens nog steeds niet serieus,
of denken dat het allemaal best wel meevalt tot het te laat is.

Naar mijn idee kun je best zonder deze software, zolang je maar niet te veel software installeerd die je toch nooit gebruikt.
Veel mensen uit mijn kenissenkring installeren er maar op los, en installeren de meest vreemde software, die ze na een
weekje niet eens meer gebruiken. Als ik dan mijn verhaal doe over beveiliging kijken ze me met vreemde ogen aan.

Af en toe vraag ik eens wat bijv. een magneet is, en hoe dit op te zoeken, en dan haken ze af.
Ze kunnen dus niet eens met een zoekmachine overweg. Ik denk dan wel eens, hoe dom kun je zijn, en heb je wel wat
in de hersenpan zitten. Enkele zeggen dan ook nog eens: dat interreseerd me allemaal niet.

Pffffffffff, en dat is nou de maatschappij van vandaag.
29-11-2010, 11:43 door Anoniem
Mooi. Weg met troep als SlowPC Fighter en al die Uniblue onzin :-).
29-11-2010, 12:26 door Wim ten Brink
Wie het register en computer wil opschonen kan gewoon CCleaner downloaden vanaf http://www.piriform.com/ want dat tooltje werkt wel goed en heeft een heel mooi prijsje. Het is gratis. :-)
Jammer alleen dat dit soort legitieme tools door dit soort nieuwsberichten soms in een kwaad daglicht worden gesteld, omdat mensen nu bang worden voor registry cleaners en CCleaner lijkt zo'n tool te zijn. Wat je dan krijgt is dat men bang wordt omdat het gratis wordt aangeboden en men dan liever naar een commercieel product op zoek gaat.
En laten nou juist ook commerciele cleaners ook wel eens tot dit soort besmettings-haarden behoren! Deze malware-auteurs weten dat mensen soms meer vertrouwen hebben in software als ze er voor moeten betalen. Hoeft niet veel te zijn, maar met een prijskaartje eraan wordt het opeens "betrouwbaar". Ideaal om ongemerkt een botnet wereldwijd op te zetten, toch?
29-11-2010, 12:33 door Anoniem
Ik gebruik CCleaner voor registry opschonen, Soluto (beta) voor beheren van de apps die automatisch opstarten samen met Windows en Bleachbit voor het (grondig) verwijderen van cookies en andere onnodige tracking info.
Voor anti-virus gewoon Microsoft Security Essentials. Allemaal gratis en voor nop, niks geen betaalde cleaning spullen voor mij. Maar ik haal wel al mijn software uit betrouwbare bron (bijv. naar aanleiding van artikelen op deze site, op Computerworld e.d.). Belangrijkste les: NOOIT software downloaden die via een advertentie popup wordt aangeboden...
29-11-2010, 13:27 door Anoniem
Nu we het toch over gratis hebben: kijk een op "http://www.snapfiles.com/freeware".
29-11-2010, 13:54 door Anoniem
gebruik CCleaner alleen niet als je een SAP SBO Client gebruikt....it breaks it...
29-11-2010, 16:25 door Mysterio
Bij mij heeft CCleaner meer dan eens meer kapot gemaakt dan me lief is. Daarnaast heb ik zelden een meetbaar positief resultaat mogen ervaren. Blijkbaar is het nog steeds een goede markt om mensen een snellere machine te beloven zonder er moeite voor te hoeven doen.
29-11-2010, 16:39 door Anoniem
Sommige mensen zou computergebruik eigenlijk verboden moeten worden. Een oom van mij heeft al jaren constant problemen met inmiddels meerdere computers. Zelfs de meest simpele dingen lukken na honderden keren uitleggen nog niet. Een email met een bijlage sturen moet elke keer weer telefonisch uitgelegd. Zelfs zelf harde schijf defragmenteren kan niet zonder telefonische hulp. Iets uitprinten, de simpelste dingen kan hij alleen met telefonische hulp. En ook ook alles maar aanklikken en alles waar gratis bij vermeld wordt installeren (dat lukt dan weer wel).

Minimaal maandelijks computercrashes. Zoals enkele weken terug computer vol virussen, waaronder een nepvirusscanner. Honderden keren verteld: porno en goksites surfen is vragen om problemen evenals zogenaamd gratis. 'Maar dat doe ik nooit', hoor je dan. Dus waar hij bijzat zijn geschiedenis geopend (>100 x gebruik van Ccleaner uitgelegd, maar te ingewikkeld), de ene bezochte pornosite na de ander. Waar hij bijzat tussen zijn mail gekeken, heel veel onbetrouwbare afzenders zoals Oost-Europese (seks)datingsites met te openen bijlages. Ook bleken enkele gratis spellen als een pokerspel besmet.

Toch die computer weer opnieuw geïnstalleerd met alle instellingen wat er bij hoort (En Acronis-backup gemaakt, hardware als HD en RAM gecontroleerd, was goed). Weekend deels verpest. Een week later weer gecrasht. De woedeuitbarsting bespaar ik je, maar ook al is ie deels invalide, hij zoekt t voortaan maar uit. Bij hem heeft hulp geen zin meer(,hij is nu nog kwaad ook). Door de jaren heen geleerd geen mensen meer te helpen met computerproblemen, al die tijd die je kwijt bent met vaak hopeloze gevallen..hij was de laatste. Wat een frustratie sommige mensen en computers, bah! Zeg nooit dat je iets meer dan gemiddeld handig bent met computers tegen anderen. NOOIT MEER!

(excuses voor taalfouten)
29-11-2010, 17:33 door prikkebeen
Het zou enorm helpen als b.v. het Europese Computer Rijbewijs in het standaard lespakket opgenomen, al was het maar vrijwillig om voor deelname dat verfoeilijke sporten te schrappen, wordt in het voortgezet onderwijs. Besmette computers veroorzaken tenslotte ook overlast voor anderen.
Ook het wijzen op alternatieven zou daar bij moeten horen evenals les daarin. Het is tenslotte de MS software die verreweg de meeste ellende veroorzaakt.
29-11-2010, 19:46 door Korakies
Door Anoniem: Sommige mensen zou computergebruik eigenlijk verboden moeten worden. Een oom van mij heeft al jaren constant problemen met inmiddels meerdere computers. Zelfs de meest simpele dingen lukken na honderden keren uitleggen nog niet. Een email met een bijlage sturen moet elke keer weer telefonisch uitgelegd. Zelfs zelf harde schijf defragmenteren kan niet zonder telefonische hulp. Iets uitprinten, de simpelste dingen kan hij alleen met telefonische hulp. En ook ook alles maar aanklikken en alles waar gratis bij vermeld wordt installeren (dat lukt dan weer wel).

Minimaal maandelijks computercrashes. Zoals enkele weken terug computer vol virussen, waaronder een nepvirusscanner. Honderden keren verteld: porno en goksites surfen is vragen om problemen evenals zogenaamd gratis. 'Maar dat doe ik nooit', hoor je dan. Dus waar hij bijzat zijn geschiedenis geopend (>100 x gebruik van Ccleaner uitgelegd, maar te ingewikkeld), de ene bezochte pornosite na de ander. Waar hij bijzat tussen zijn mail gekeken, heel veel onbetrouwbare afzenders zoals Oost-Europese (seks)datingsites met te openen bijlages. Ook bleken enkele gratis spellen als een pokerspel besmet.

Toch die computer weer opnieuw geïnstalleerd met alle instellingen wat er bij hoort (En Acronis-backup gemaakt, hardware als HD en RAM gecontroleerd, was goed). Weekend deels verpest. Een week later weer gecrasht. De woedeuitbarsting bespaar ik je, maar ook al is ie deels invalide, hij zoekt t voortaan maar uit. Bij hem heeft hulp geen zin meer(,hij is nu nog kwaad ook). Door de jaren heen geleerd geen mensen meer te helpen met computerproblemen, al die tijd die je kwijt bent met vaak hopeloze gevallen..hij was de laatste. Wat een frustratie sommige mensen en computers, bah! Zeg nooit dat je iets meer dan gemiddeld handig bent met computers tegen anderen. NOOIT MEER!

(excuses voor taalfouten)
29-11-2010, 19:56 door Korakies
Oeps,

Bovenstaand bericht stond als quote geplaatst voordat ik er erg in had.
Maar, hierbij dan de reactie op je bericht; ik kan je frustratie volledig voorstellen. Ik had dit ook en ben overgestapt om de betreffende pc's te repareren tegen een uurtarief. Opmerkelijk hoe snel 'vrienden' afhaakte met hun verziekte pc.

Voor diegene die overblijven is het nu duidelijk; je hebt een probleem en ik help je daar weer van af tegen een redelijk tarief. Beide blij en je leert er elke dag weer bij van wat ze opdoen via het www. Ik maak nu in overleg standaard een image en bewaar die op een veilige plaats. Bij problemen gaat hup de image er overheen. Op verzoek stel ik nog files veilig wat weer uurtjes oplevert. Laat ze maar rommelen op het www, zolang ze maar weer hier komen om de boel op te knappen.

Zelfs het trainen in de omgang met software gaat per uurtarief. En zonder grommen gaan ze er rustig voor zitten om de kennis op te nemen. Ze letten zeker goed op, want het is hun kostenplaatje.
29-11-2010, 22:04 door Anoniem
Software die via allerlei pop-ups ... is de meest voorkomende kwaadaardige software in Nederland.
Ik lees hier FakeAV / RogueAV ipv registercleaners.

Maar als men dan toch registercleaners als Uniblue of CCleaner bedoelen dan snap ik het "allerlei pop-ups" verhaal niet want die hebben geen "allerlei pop-ups". Daarnaast is het een false positive als ze deze registrycleaners als kwaadaardig bestempelen want het is geen malware.

En als het de meest voorkomende kwaadaardige software in Nederland is, waarom staat deze dan niet in de vermelde top 10 ?!?
29-11-2010, 23:04 door Anoniem
ik zeg: geef die domme gebruikers advies een mac te gebruiken, en je hebt nergens meer last van, echt, uit eigen ervaring...
30-11-2010, 01:51 door Anoniem
Door Anoniem: Sommige mensen zou computergebruik eigenlijk verboden moeten worden. Een oom van mij heeft al jaren constant problemen met inmiddels meerdere computers. Zelfs de meest simpele dingen lukken na honderden keren uitleggen nog niet. Een email met een bijlage sturen moet elke keer weer telefonisch uitgelegd. Zelfs zelf harde schijf defragmenteren kan niet zonder telefonische hulp. Iets uitprinten, de simpelste dingen kan hij alleen met telefonische hulp. En ook ook alles maar aanklikken en alles waar gratis bij vermeld wordt installeren (dat lukt dan weer wel).

Minimaal maandelijks computercrashes. Zoals enkele weken terug computer vol virussen, waaronder een nepvirusscanner. Honderden keren verteld: porno en goksites surfen is vragen om problemen evenals zogenaamd gratis. 'Maar dat doe ik nooit', hoor je dan. Dus waar hij bijzat zijn geschiedenis geopend (>100 x gebruik van Ccleaner uitgelegd, maar te ingewikkeld), de ene bezochte pornosite na de ander. Waar hij bijzat tussen zijn mail gekeken, heel veel onbetrouwbare afzenders zoals Oost-Europese (seks)datingsites met te openen bijlages. Ook bleken enkele gratis spellen als een pokerspel besmet.

Toch die computer weer opnieuw geïnstalleerd met alle instellingen wat er bij hoort (En Acronis-backup gemaakt, hardware als HD en RAM gecontroleerd, was goed). Weekend deels verpest. Een week later weer gecrasht. De woedeuitbarsting bespaar ik je, maar ook al is ie deels invalide, hij zoekt t voortaan maar uit. Bij hem heeft hulp geen zin meer(,hij is nu nog kwaad ook). Door de jaren heen geleerd geen mensen meer te helpen met computerproblemen, al die tijd die je kwijt bent met vaak hopeloze gevallen..hij was de laatste. Wat een frustratie sommige mensen en computers, bah! Zeg nooit dat je iets meer dan gemiddeld handig bent met computers tegen anderen. NOOIT MEER!

(excuses voor taalfouten)

Ik trek een T-shirt aan op alle feestjes: http://www.thinkgeek.com/tshirts-apparel/unisex/frustrations/388b/

;-)
30-11-2010, 02:16 door Anoniem
Nu we het toch over gratis hebben, kijk eens op:

http://www.ubuntu-nl.org

Zeg maar dag met je handjes tegen mallware :-)
30-11-2010, 06:57 door Above
Door Anoniem: Zolang mensen maar wat aan blijven kloten, en meer tijd aan chatten, mailen, internetten, twitteren en social media besteden zullen ze dit soort zaken altijd blijven behouden. Ze nemen beveiligen naar mijn inziens nog steeds niet serieus,
of denken dat het allemaal best wel meevalt tot het te laat is.

Naar mijn idee kun je best zonder deze software, zolang je maar niet te veel software installeerd die je toch nooit gebruikt.
Veel mensen uit mijn kenissenkring installeren er maar op los, en installeren de meest vreemde software, die ze na een
weekje niet eens meer gebruiken. Als ik dan mijn verhaal doe over beveiliging kijken ze me met vreemde ogen aan.

Af en toe vraag ik eens wat bijv. een magneet is, en hoe dit op te zoeken, en dan haken ze af.
Ze kunnen dus niet eens met een zoekmachine overweg. Ik denk dan wel eens, hoe dom kun je zijn, en heb je wel wat
in de hersenpan zitten. Enkele zeggen dan ook nog eens: dat interreseerd me allemaal niet.

Pffffffffff, en dat is nou de interesseert van vandaag.


Zeggen dat anderen dom zijn en zelf het woord 'interreseerd' schrijven. Whuhahahaha.
Laten we het op 'interesseert' houden.
Er staan nog meer spelfouten in maar daar hebben we het maar niet over. Installeerd?
30-11-2010, 10:18 door Wim ten Brink
Door Anoniem: Nu we het toch over gratis hebben, kijk eens op:

http://www.ubuntu-nl.org

Zeg maar dag met je handjes tegen mallware :-)
Da's best een domme opmerking die je hier maakt. En ik ga niet in discussie over wat beter is, Windows Mac OS X of Linux. Ik wil er alleen maar op wijzen dat naarmate Linux steeds populairder wordt, er ook steeds meet malware voor Linux zal verschijnen.
Ik heb een tijdje gewerkt voor een bedrijf dat een Linux web server gebruikte om klanten diensten aan te bieden. Het vervelende was alleen dat die server in 4 maanden tijd tot 5 keer toe werd gehacked door kwetsbaarheden in het Linux-systeem en vooral de LAMP omgeving. Linux is misschien niet al te kwetsbaar voor de meeste virussen, maar het zijn vooral wormen die over Linux-systemen heen kruipen op zoek naar netwerk-gerelateerde daemons die nog allerlei kwetsbaarheden kunnen bevatten.
En howel Linux wel snel gepatched wordt als er kwetsbaarheden worden ontdekt zijn veel gebruikers vaak niet op de hoogte van die updates en brengen ze hun systeem lang niet altijd up-to-date naar de meest recente versies. Juist omdat gebruikers zich op Linux veilig voelen zijn ze al snel minder alert op de diverse risico's.

Besturings-systemen worden gemaakt door mensen, en mensen maken fouten. Fouten veroorzaken kwetsbaarheden in de code waar malware misbruik van kan maken. Het repareren van dit soort kwetsbaarheden kost altijd tijd en je moet mensen hebben die gemotiveerd zijn om die kwetsbaarheden snel te repareren en onder te brengen in de nieuwste versie van het besturings-systeem. Commerciele bedrijven (zoals Ubuntu!) zijn financieel te motiveren om dergelijke verbeteringen aan te brengen maar een hobby-programmeur die op de hoogte wordt gebracht van een kwetsbaarheid in zijn open-source product is lang niet zo eenvoudig te motiveren om snel een fix te produceren. En al kan iemand anders dan die fix toevoegen in de code, het is de auteur (of auteurs) van het project die bepalen of die fix ook daadwerkelijk in het project opgenomen worden.
En het probleem met open-source projecten is gewoon dat veel auteurs er uiteindelijk mee zijn gestopt en het project wacht op een andere auteur die het geheel wil overnemen. Want veel auteurs hebben naast hun programmeer-hobby ook een normaal leven dat meestal voorrang krijgt. De hobby is leuk maar na verloop van tijd verdwijnt vaak de motivatie om eraan door te werken en dan kunnen er twee dingen gebeuren:
1) Het project bloedt dood.
2) Een commercieel bedrijf neemt het project over om te verdienen door support voor het product te leveren. Denk aan Linux, Apache, MySQL en PHP die allen bekend staan als open-source maar waarachter commerciele bedrijven zitten die er fors aan verdienen.
En daar zit het probleem. Malware auteurs hebben ook motivatie nodig om hun malware te produceren. En Windows is nu eenmaal het dominerende besturings-systeem en daarom enorm populair. Als Linux een groter aandeel krijgt op desktops dan zal dat ook meer malware auteurs motiveren om Linux als doelwit aan te vallen. Vooral ook omdat Linux gebruikers vaak iets naiever zijn als het om beveiliging gaat.
02-12-2010, 13:57 door Anoniem
Ik heb zelf ook vrienden die mij regelmatig om computerhulp vragen met vage problemen zoals "ja de computer doet raar." of "hij is erg langzaam". de rede hier voor is meestal dat er 25 programmas opstarten die ze maar raak hebben gedownload.

Mijn eigen familie weet gelukkig wel beter, door enige tirades van mijn kant heerst nu het idee dat alles wat van internet gedownload kan worden mogelijk een virus kan zijn, dus als ze iets willen downloaden wordt ik eerst gebeld met de vraag of dat wel veilig en nodig is. scheelt veel uurtjes in het opruimen/herinstalleren van PC's.

Ook een tip, installeer bij iedereen met dit soort problemen firefox met adblock plus als standaard browser, scheelt een hoop.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.