image

Mozilla: Geschrapte Firefox privacytool is leugen

zaterdag 18 december 2010, 18:30 door Redactie, 1 reacties

De Wall Street Journal heeft Mozilla bewust zwartgemaakt door een verhaal te verzinnen dat een Firefox privacytool onder druk van adverteerders was geschrapt. Dat stelt Mozilla topman Asa Dotzler. Volgens de Amerikaanse krant zou Mozilla de plannen voor een "do-not-track" mechanisme hebben geschrapt na geheime bijeenkomsten met advertentiebedrijven. "Dat artikel is niet waar. De WSJ zat zo fout als je maar kunt zitten. En weken later, na vele klachten, hebben ze een kleine opmerking onderaan het artikel geplaatst, waarin staat dat ze een kleine fout hebben gemaakt", aldus een boze Dotzler.

Julie Angwin, auteur van het artikel, zou de genoemde tijdslijn over het ontwerp van de privacytool, bijeenkomst met advertentiebedrijven en het schrappen, volgens de topman compleet uit haar duim hebben gezogen. "De tijdslijn is bullshit, totaal verzonnen om Mozilla zwart te maken en controversie en pageviews te genereren."

Voor publicatie van het artikel maakte Mozilla de krant al duidelijk dat het niet klopte en er publiek bewijs is om dit te onderstrepen. "Er is geen andere verklaring, behalve dat Julie Angwin wist dat het niet klopte en bewust haar lezers wilde misleiden omdat het een spannender verhaal zou zijn."

Leugen
Dotzler laat weten dat de door Mozilla ontworpen en geteste privacytool niet effectief was en daarnaast vervelende bijwerkingen had. Het zou advertentiebedrijven uiteindelijk dwingen om andere oplossingen te maken waardoor gebruikers minder privacy en controle hadden. Daarom werd de feature geschrapt en er aan een beter ontwerp gewerkt. Later kwamen verschillende vertegenwoordigers van de industrie bij Mozilla om te praten over wat ze op het gebied van privacy deden. En dat zou het hele verhaal zijn, merkt Dotzler op. "De Wall Street Journal wist dit en toch publiceerde het het hele artikel dat op een leugen gebaseerd was."

Ook de opmerking van Angwin dat er een kleine fout gemaakt was zit Dotzler niet lekker. "Dat is geen kleine fout, Julie Angwin! Dat is de basis voor je hele verhaal." De topman benadrukt dat Mozilla er voor het grote publiek is en het advertentiebedrijven nooit boven de behoeften van internetgebruikers heeft geplaatst of zal plaatsen.

Reacties (1)
18-12-2010, 23:28 door spatieman
hoeveel zou MS betaald hebben, om het aandeel IE te vergroten hierdoor ?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.