image

"Mozilla moet gebruikers op eerste plek zetten"

woensdag 22 december 2010, 12:45 door Redactie, 2 reacties

Als Mozilla met Google en Apple wil concurreren, moet het gebruikers op de eerste plek zetten, aldus onderzoeker Christopher Soghoian. Hij verwijst naar de recente rel over een artikel in de Wall Street Journal, dat Mozilla onder druk van adverteerders door de knieën zou zijn gegaan. Een belangrijke privacymaatregel die gebruikers tegen adverteerders moest beschermen, werd uiteindelijk teruggetrokken. Volgens de krant vanwege commerciële belangen.

Mozilla topman Asa Dotzler noemde het verhaal "bullshit" en liet weten dat de tool niet naar behoren werkte en adverteerders alleen maar ergere tracking-methoden zou laten ontwikkelen. De Wall Street Journal zou zijn gewaarschuwd dat het artikel en de genoemde tijdslijn niet klopte, maar ging toch tot publicatie over. Volgens Soghoian is de tijdslijn van de Amerikaanse krant helemaal niet zo verkeerd als wordt voorgesteld.

Waarschijnlijk was het management niet op de hoogte dat de privacymaatregel werd teruggetrokken of zelfs bestond. Ook denkt Soghoian niet dat de opensource-ontwikkelaar onder de druk bezweek. "Er ontbreekt hier een behoorlijk stuk van de puzzel en ik denk dat Mozilla een verantwoordelijkheid heeft om meer licht op de discussie rond deze patch te schijnen."

Open
Soghoian merkt op dat hij een blije en trotse Firefox-gebruiker is en met verschillende Mozilla-werknemers goed kan opschieten. De afgelopen jaren heeft de ontwikkelaar steeds meer concurrentie van Google en Apple gekregen. "En ik zie graag dat Mozilla een gebied vindt waar het Google kan verslaan. Ik geloof echt dat privacy dat gebied is."

Wil Mozilla op privacygebied winnen, dan moet het volgens Soghoian gebruikers "100% van de tijd" op de eerste plek zetten en er zeer open hierover zijn. "Als een bedrijf dat het meeste geld van een advertentiebedrijf ontvangt (Google), moet Mozilla zich aan de hoogste ethische standaarden houden en gebruikers toestaan om de redenatie achter ontwerpbeslissingen te weten, met name die gevolgen voor Google en andere advertentienetwerken hebben."

Reacties (2)
22-12-2010, 13:18 door Syzygy
Ik kan me er wel in vinden.

Als je onderscheidend vermogen Privacy is dan moet je daar hoog op in zitten.
Google aanvallen op de zaken waar zij het beste in is, is als een muis die een olifant wil vloeren.
22-12-2010, 13:30 door Anoniem
"Veiligheid eerste plek"
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.