Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Hardware in offerte te duur.

10-03-2011, 14:28 door Above, 11 reacties
Mijn vraag is of het gebruikelijk is dat een ICT bedrijf ook nog eens extra verdiend op de hardware? Offerte laten maken en als ik dezelfde hardware zoek op Centralpoint.nl scheelt het 3000 euro op de complete samenstelling van een server.

Ze verdienen al op de installatiekosten(uren) en dergelijke. Is het gebruikelijk dat zo een bedrijf ook nog eens extra verdiend op de hardware?
Reacties (11)
10-03-2011, 14:44 door Mysterio
O, er zijn zo veel factoren die meespelen wanneer de prijs wordt bepaald. Denk bijvoorbeeld aan voorraad (voorraad kost geld) Centralpoint.nl is een goed voorbeeld van hoe ze soms goedkoper en soms duurder zijn. Wij doen veel zaken met Scholten Awater maar ook met Centralpoint.nl. De ervaring leert dat het goed is om verschillende bedrijven om een offerte te vragen.
10-03-2011, 14:45 door SirDice
Dan vraag je toch een offerte bij een ander bedrijf aan? Ik zie het probleem niet zo.
10-03-2011, 14:49 door Above
Door SirDice: Dan vraag je toch een offerte bij een ander bedrijf aan? Ik zie het probleem niet zo.
Doen we ook. Het is ook puur informatief. Kijken wat jullie ervaring hierin is.
Nergens in mijn vraag komt het woord probleem ook niet voor :-)
10-03-2011, 15:23 door SirDice
Het is sowieso aan te raden, zoals Mysterio al opmerkte, om meerdere offertes aan te vragen.

Staar je niet al te blind op de prijzen maar kijk ook naar secondaire voorwaarden zoals RMA procedures en garantie bepalingen. Goedkopere hardware betekend meestal dat de RMA en garantie niet zo best is.
10-03-2011, 15:52 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-03-2011, 15:53 door Above
Door WKA_Peter: En vraag ook na of de uren duurder worden als je de hardware niet aanschaft bij het te installeren ICT bedrijf. Soms zetten ze margen op de hardware, maar worden de uurtarieven lager als je hardware ook daar aanschaft. Komt het niet uit de breedte, dan wel de lengte.


Kijk, dit is een zeer goede tip. Bedankt.
10-03-2011, 17:07 door Anoniem
De marges op hardware zouden (zeker icm een fatsoenlijk onderhoudscontract waar voor gerekend wordt) niet veel/marginaal moeten zijn... is mijn ervaring. Anders uiteraard verdershoppen als het je te duur lijkt... en idd wat WKA Peter al zegt...
10-03-2011, 21:53 door Anoniem
Marge is ongeveer 5% - dus na de er door hen (het IT bedrijf) ingestopte moeite en preparaties (offerte opstellen, bestellen e.d.) - zo goed als niets.
11-03-2011, 07:51 door Syzygy
Ja natuurlijk is dat normaal.

Zo'n bedrijf bedingt vak een kwantum korting bij een leverancier/groothandel omdat zij voor meerdere klanten per jaar hardware afneemt.Voor jullie is het een eenmalige aanschaf.

Dan, vergelijk je de boel wel 1 op 1.
Vaak vergeten mensen in hun eigen calculaties, service pakketten , firmware updates,licenties en dat soort zaken.

Daarnaast is het voor een bedrijf tevens een soort "stroppenpotje" voor als de plaatsing of installatie door bepaalde reden even tegen zit. Als het om een kleine installatie gaat maakt men vaak geen gebruik van een Project Manager die van te voren kijkt of aan all voorwaarden is voldaan voor installatie. Genoeg spanningspunten, werkende infrastructuur, genoeg ruimte etc. Als dat tijdens de installatie nog moet worden aangepast dan moeten die mensen van dat installatie team even wachten en tijd is ook geld.

Als het ICT bedrijf bij aankomst er achter komt dat iets defect is (DOA) dan zijn zij verantwoordelijk voor de snelle omruil. Als je het zelf bestelt, ben jij dat. Vaak kan zo'n ICT bedrijf sneller iets omruilen vanwege de goede connecties met hun vaste leverancier (wellicht hebben ze ook nog eigen voorraad).

Even een voorbeeld: Als PM-er bij een grote organisatie bestelde ik bij KPN Cisco apparatuur op "nul voorraad" condities voor prijzen waar ze nauwelijks iets op verdiende (50% t.o.v. adviesprijs). Nadeel, die dingen moesten wel uit Californië komen dus 2 weken wachttijd minimaal. Als ik het sneller nodig had, kon ik uit eigen voorraad kopen alleen tegen hogere prijs. Voorraad kost dus ook geld dus want met dat kapitaal kunnen ze even niets anders doen.
14-03-2011, 15:12 door Anoniem
Met het topic "hardware in offerte te duur" geef je al direct je conclusie aan.
Volgens mij kan je beter afvragen: "Is deze oplossing voor mijn probleem dit bedrag waard?"
De kwaliteit van de oplossing speelt daarin ook mee.

Een leverancier die niet (aan jou) mag verdienen, zal niet lang bestaan.
Volgens mij bij ben je gebaat bij een leverancier die je nog lang en goed van dienst kan zijn...
12-04-2011, 16:40 door Anoniem
De marges zijn idd erg laag, daarom zijn wij als B2B ICT Bedrijf al jaren gestopt met het zelf leveren van hardware maar gebruiken daar gerenomeerde partners voor, wij verzorgen de offertes en implementatie en installatiewerkzaamheden.
Voor de inspanning die we daar voor doen krijgen wij een vergoeding in de vorm van een bonus.
Mijn ervaring is dat vaak de internetsellers zoals Centralpoint etc en Megasellers scherpe prijzen hebben voor de basisconfiguratie van servers maar juist op de benodigde extra's waar de server mee " opgetuigd" wordt, juist weer duurder zijn. En dat het onder aan de streep wel meevalt in vergelijking met andere aanbieders. Maar de service en aftersales zijn vaak bij die internet brokers van een niveau van lik me vestje.

Ik kan het weten want ik zit al meer dan tien jaar in die business
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.