Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Hotmail in Outlook Express

25-03-2011, 19:58 door Anoniem, 27 reacties
Vandaag heb ik mijn Hotmail in mijn Outlook Express gezet, maar nu is mijn vraag aan jullie of ik het volgende aan moet vinken: 'Voor deze server is een beveiligde verbinding nodig(SSL)'. Dit geldt voor zowel de SMTP en POP3.

Als ik dit namelijk wel aanvink, dan krijg ik van mijn virusscanner de melding dat hij de ingaande mail van Hotmail niet kan scannen.

Mijn vraag is dus of ik het moet aanvinken en wat ik met de melding moet doen van mijn virusscanner als ik het niet aanvink.
Reacties (27)
28-03-2011, 21:49 door Bitwiper
Met name als je WiFi gebruikt bij openbare hotspots is het essentieel dat je POP3 verkeer versleutelt. Doe je dat niet, dan is het risico dat je account gekaapt wordt (omdat een meekijker je POP3 naam en wachtwoord voorbij kan zien komen) waarschijnlijk veel groter dan dat je via Hotmail een virus binnenkrijgt dat direct na binnenkomst in Outlook Express iets naars doet.

Ik heb al vele jaren geen Outlook Express meer gezien, maar een zinvolle security tip vroeger was het uitzetten van de "preview pane" (ik weet het NL woord er niet voor, voorbeeldscherm of zo, d.w.z. dat een sub-venster waarin altijd 1 e-mail in getoond wordt - naast de lijst ziet van binnengekomen mails). Als je alleen de lijst ziet kun je eventueel verdachte mails (op basis van afzender en onderwerp) ongeopend wissen, d.w.z. voordat zo'n verdachte mail onbedoeld geopend wordt.

Bijlagen waar je aan twijfelt kun je naar een tijdelijk map op je PC kopiëren en je virusscanner opdragen deze te scannen voordat je ze opent (als je een bestand opent dat op je schijf staat zullen de meeste virusscanners dit automatisch scannen tijdens het openen, maar dit "on access" scannen gebeurt niet altijd even grondig als "on demand" scannen). Het zou trouwens best kunnen dat als je een bijlage direct uit Outlook Express opent, deze automatisch tijdelijk op je schijf gezet wordt (en dus on-access gescanned, in elk geval bij het openen), maar zeker weten doe ik dat niet.

N.b. on-access virusscanners scannen bij het lezen van een bestand van je schijf (soms alleen als het bestand aan bepaalde criteria voldoet, zoals bepaalde bestandstypes); om snelheidsredenen scannen ze zelden bij het schrijven van een bestand naar schijf.
29-03-2011, 00:10 door Rubbertje
'SSL protocol scannen' kun je gerust uitschakelen in je virusscanner settings.
29-03-2011, 04:12 door Ilja. _V V
Door Bitwiper: Ik heb al vele jaren geen Outlook Express meer gezien, maar een zinvolle security tip vroeger was het uitzetten van de "preview pane" (ik weet het NL woord er niet voor, voorbeeldscherm of zo, d.w.z. dat een sub-venster waarin altijd 1 e-mail in getoond wordt - naast de lijst ziet van binnengekomen mails). Als je alleen de lijst ziet kun je eventueel verdachte mails (op basis van afzender en onderwerp) ongeopend wissen, d.w.z. voordat zo'n verdachte mail onbedoeld geopend wordt.

Bijlagen waar je aan twijfelt kun je naar een tijdelijk map op je PC kopiëren en je virusscanner opdragen deze te scannen voordat je ze opent (...). Het zou trouwens best kunnen dat als je een bijlage direct uit Outlook Express opent, deze automatisch tijdelijk op je schijf gezet wordt (en dus on-access gescanned, in elk geval bij het openen), maar zeker weten doe ik dat niet.
Volgens mij is het juiste NL-woord "voorschouwvenster", Bitwiper. (Niet eens met de machinevertaler bedacht!)

Even eerst: Outlook Express (dus niet Outlook 2003/7/10/11) is ondertussen al lang & breed op gevolgd door Windows Live Mail (idem voor Windows Messenger, ook niet meer gebruiken ten faveure van Windows Live Messenger)..

Hoe dan ook, bij volledig opgewaardeerde systemen, worden er in het voorschouwvenster uitermate restrictieve permissies toegepast. Juist om te voorkomen dat de nieuwsgierige mens een email helemaal opent met alle risico's van dien.

Hierin ben ik het dus niet helemaal eens met Bitwiper, die met succes, net als ik & vele anderen hier, op grond van alleen de afzender & onderwerp-regel kunnen beslissen of de email bona- of mala-fide is.

In Groepsbeleid staan trouwens kant & klare regels om bijlages altijd eerst door de AV('s) te laten controleren. Zie Bijlagebeheer.
29-03-2011, 08:07 door Anoniem
Door Bitwiper: Met name als je WiFi gebruikt bij openbare hotspots is het essentieel dat je POP3 verkeer versleutelt. Doe je dat niet, dan is het risico dat je account gekaapt wordt (omdat een meekijker je POP3 naam en wachtwoord voorbij kan zien komen) waarschijnlijk veel groter dan dat je via Hotmail een virus binnenkrijgt dat direct na binnenkomst in Outlook Express iets naars doet.

Ik heb al vele jaren geen Outlook Express meer gezien, maar een zinvolle security tip vroeger was het uitzetten van de "preview pane" (ik weet het NL woord er niet voor, voorbeeldscherm of zo, d.w.z. dat een sub-venster waarin altijd 1 e-mail in getoond wordt - naast de lijst ziet van binnengekomen mails). Als je alleen de lijst ziet kun je eventueel verdachte mails (op basis van afzender en onderwerp) ongeopend wissen, d.w.z. voordat zo'n verdachte mail onbedoeld geopend wordt.

Bijlagen waar je aan twijfelt kun je naar een tijdelijk map op je PC kopiëren en je virusscanner opdragen deze te scannen voordat je ze opent (als je een bestand opent dat op je schijf staat zullen de meeste virusscanners dit automatisch scannen tijdens het openen, maar dit "on access" scannen gebeurt niet altijd even grondig als "on demand" scannen). Het zou trouwens best kunnen dat als je een bijlage direct uit Outlook Express opent, deze automatisch tijdelijk op je schijf gezet wordt (en dus on-access gescanned, in elk geval bij het openen), maar zeker weten doe ik dat niet.

N.b. on-access virusscanners scannen bij het lezen van een bestand van je schijf (soms alleen als het bestand aan bepaalde criteria voldoet, zoals bepaalde bestandstypes); om snelheidsredenen scannen ze zelden bij het schrijven van een bestand naar schijf.


Hoe kan ik er dan voor zorgen dat de preview pane wordt uitgezet?
29-03-2011, 08:09 door Anoniem
Door Ilja. _\\//:
Door Bitwiper: Ik heb al vele jaren geen Outlook Express meer gezien, maar een zinvolle security tip vroeger was het uitzetten van de "preview pane" (ik weet het NL woord er niet voor, voorbeeldscherm of zo, d.w.z. dat een sub-venster waarin altijd 1 e-mail in getoond wordt - naast de lijst ziet van binnengekomen mails). Als je alleen de lijst ziet kun je eventueel verdachte mails (op basis van afzender en onderwerp) ongeopend wissen, d.w.z. voordat zo'n verdachte mail onbedoeld geopend wordt.

Bijlagen waar je aan twijfelt kun je naar een tijdelijk map op je PC kopiëren en je virusscanner opdragen deze te scannen voordat je ze opent (...). Het zou trouwens best kunnen dat als je een bijlage direct uit Outlook Express opent, deze automatisch tijdelijk op je schijf gezet wordt (en dus on-access gescanned, in elk geval bij het openen), maar zeker weten doe ik dat niet.
Volgens mij is het juiste NL-woord "voorschouwvenster", Bitwiper. (Niet eens met de machinevertaler bedacht!)

Even eerst: Outlook Express (dus niet Outlook 2003/7/10/11) is ondertussen al lang & breed op gevolgd door Windows Live Mail (idem voor Windows Messenger, ook niet meer gebruiken ten faveure van Windows Live Messenger)..

Hoe dan ook, bij volledig opgewaardeerde systemen, worden er in het voorschouwvenster uitermate restrictieve permissies toegepast. Juist om te voorkomen dat de nieuwsgierige mens een email helemaal opent met alle risico's van dien.

Hierin ben ik het dus niet helemaal eens met Bitwiper, die met succes, net als ik & vele anderen hier, op grond van alleen de afzender & onderwerp-regel kunnen beslissen of de email bona- of mala-fide is.

In Groepsbeleid staan trouwens kant & klare regels om bijlages altijd eerst door de AV('s) te laten controleren. Zie Bijlagebeheer.


Het is inderdaad Outlook Express. Deze stond op de pc en ik had/heb geen zin om speciaal hiervoor Outlook 2007/2010 etc. aan te schaffen.
Zit er een risico aan dan, dat ik Outlook Express gebruik en geen Windows Live Mail?
29-03-2011, 09:11 door Anoniem
Door Ilja. _\\//:
Door Bitwiper: Ik heb al vele jaren geen Outlook Express meer gezien, maar een zinvolle security tip vroeger was het uitzetten van de "preview pane" (ik weet het NL woord er niet voor, voorbeeldscherm of zo, d.w.z. dat een sub-venster waarin altijd 1 e-mail in getoond wordt - naast de lijst ziet van binnengekomen mails). Als je alleen de lijst ziet kun je eventueel verdachte mails (op basis van afzender en onderwerp) ongeopend wissen, d.w.z. voordat zo'n verdachte mail onbedoeld geopend wordt.

Bijlagen waar je aan twijfelt kun je naar een tijdelijk map op je PC kopiëren en je virusscanner opdragen deze te scannen voordat je ze opent (...). Het zou trouwens best kunnen dat als je een bijlage direct uit Outlook Express opent, deze automatisch tijdelijk op je schijf gezet wordt (en dus on-access gescanned, in elk geval bij het openen), maar zeker weten doe ik dat niet.
Volgens mij is het juiste NL-woord "voorschouwvenster", Bitwiper. (Niet eens met de machinevertaler bedacht!)

Even eerst: Outlook Express (dus niet Outlook 2003/7/10/11) is ondertussen al lang & breed op gevolgd door Windows Live Mail (idem voor Windows Messenger, ook niet meer gebruiken ten faveure van Windows Live Messenger)..

Hoe dan ook, bij volledig opgewaardeerde systemen, worden er in het voorschouwvenster uitermate restrictieve permissies toegepast. Juist om te voorkomen dat de nieuwsgierige mens een email helemaal opent met alle risico's van dien.

Hierin ben ik het dus niet helemaal eens met Bitwiper, die met succes, net als ik & vele anderen hier, op grond van alleen de afzender & onderwerp-regel kunnen beslissen of de email bona- of mala-fide is.

In Groepsbeleid staan trouwens kant & klare regels om bijlages altijd eerst door de AV('s) te laten controleren. Zie Bijlagebeheer.


Windows Live Mail 2011 is er alleen voor Windows 7 en Vista. Zelf heb ik een XP, dus dat gaat al niet. Heb je misschien nog een ander programma voor mail, of kan Outlook Express ook nog steeds? Heb namelijk geen zin om Outlook 2010/2007 aan te schaffen.
29-03-2011, 09:16 door Anoniem
Door Ilja. _\\//:
In Groepsbeleid staan trouwens kant & klare regels om bijlages altijd eerst door de AV('s) te laten controleren. Zie Bijlagebeheer.


Waar kan ik dit vinden?
29-03-2011, 10:43 door EDLIN
Volgens mij is de nederlandse naam voor "preview pane" VOORBEELDVENSTER.
En dat staat nog steeds standaard aan.
Je kunt het uitzetten in het menu "beeld"van outlook express.
Beeld en dan indeling en dan bij eigenschappen vinkje weghalen.

Mocht er behoefte zijn aan een alternatief voor Outlook Epress dan is Thunderbird wel een mogenlijkheid.
Nadeel is wel dat je niet meer (makkelijk?) terugkunt naar outlook express.
29-03-2011, 11:33 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-03-2011, 13:06 door Anoniem
Door EDLIN:
Volgens mij is de nederlandse naam voor "preview pane" VOORBEELDVENSTER.
En dat staat nog steeds standaard aan.
Je kunt het uitzetten in het menu "beeld"van outlook express.
Beeld en dan indeling en dan bij eigenschappen vinkje weghalen.

Mocht er behoefte zijn aan een alternatief voor Outlook Epress dan is Thunderbird wel een mogenlijkheid.
Nadeel is wel dat je niet meer (makkelijk?) terugkunt naar outlook express.



Ik heb er even naar gekeken en ik heb het vinkje weg gehaald bij ''Voorbeeldvenster weergeven'', maar nu kan ik er geen vinkje meer voor zetten, als ik dat zou willen. Hoe los ik dat op?
29-03-2011, 13:23 door Anoniem
@Cvrker 11:33

Ik wist niet dat dat bestond, maar ik had hem wel al op mijn pc staan door Windows Live Messenger. Ik heb er dus ook nog niets mee gedaan. Is Windows Live Mail beter dan Outlook Express dan?

Ik ben een leek op dit gebied en ik kijk iedere dag op deze site om informatie (over van alles) in te winnen en dat bevalt mij wel, vandaar dat ik ook veel quote en vragen stel.

Geef dus een zinnig antwoord waar ik iets aan heb en waar ik iets mee kan.
29-03-2011, 13:24 door Anoniem
@ Cvrler 11.33

Het laatste gedeelte is niet voor jouw persoonlijk bedoeld, maar geldt voor in het algemeen.
29-03-2011, 14:34 door Anoniem
Ik raad Thunderbird aan, een gratis, modern programma wat ook (gewoon) voor Windows XP te gebruiken is. Het programma wordt regelmatig geupdate en er zit ook een nieuwe versie in het vat. Wat het uiterlijk betreft komt Thunderbird redelijk overeen met Outlook Express, wat de overstap niet moeilijk maakt.

Outlook Express is echt niet meer van deze tijd en daarom een afrader.
29-03-2011, 14:47 door Anoniem
[/quote]

Ik heb er even naar gekeken en ik heb het vinkje weg gehaald bij ''Voorbeeldvenster weergeven'', maar nu kan ik er geen vinkje meer voor zetten, als ik dat zou willen. Hoe los ik dat op?[/quote]
Het probleem is inmiddels al weer verholpen
29-03-2011, 15:03 door Mysterio
Door Anoniem:
Windows Live Mail 2011 is er alleen voor Windows 7 en Vista. Zelf heb ik een XP, dus dat gaat al niet. Heb je misschien nog een ander programma voor mail, of kan Outlook Express ook nog steeds? Heb namelijk geen zin om Outlook 2010/2007 aan te schaffen.
Dus: http://explore.live.com/windows-live-essentials-xp Of het beter is? Ja, er is haast niets slechters te vinden dan Outlook Express.
29-03-2011, 15:11 door Anoniem
Door Mysterio:
Door Anoniem:
Windows Live Mail 2011 is er alleen voor Windows 7 en Vista. Zelf heb ik een XP, dus dat gaat al niet. Heb je misschien nog een ander programma voor mail, of kan Outlook Express ook nog steeds? Heb namelijk geen zin om Outlook 2010/2007 aan te schaffen.
Dus: http://explore.live.com/windows-live-essentials-xp Of het beter is? Ja, er is haast niets slechters te vinden dan Outlook Express.


Wat is er zo slecht aan Outlook Express dan?
29-03-2011, 15:55 door Anoniem
Oulook Express zooooooo vorige eeuw.
Ik zou eens kijken naar MozillaThunderbird i.c.m. Lightning extensie; dat geeft je een goede variant van Outlook.
(Instellen van e-mail client is een fluitje van één cent)
Gebruik deze zelf naar alle tevredenheid voor mijn Gmail en Google Calendar mapped in Lightning
29-03-2011, 16:12 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-03-2011, 19:55 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-03-2011, 21:05 door Bitwiper
Door LwMw: nu is mijn vraag aan jullie of ik het volgende aan moet vinken: 'Voor deze server is een beveiligde verbinding nodig(SSL)'.
Ja.
wat ik met de melding moet doen van mijn virusscanner
Niets. Of je virusscanner zo configureren dat hij stopt met melden dat versleuteld POP3 en SMTP verkeer niet gescanned kan worden.
29-03-2011, 21:21 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-03-2011, 12:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-03-2011, 13:12 door Ilja. _V V
Ja, menubalkje is wel handig, he? ;-) Als het goed is, heb links van het help-vraagteken een icoon met een wit & een zwart pijltje staan. Klik op het zwarte pijltje & selecteer onderaan "Menubalk tonen" (o.i.d.).
30-03-2011, 13:34 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-03-2011, 13:44 door Mysterio
Door LwMw:
Door Ilja. _\\//: Ja, menubalkje is wel handig, he? ;-) Als het goed is, heb links van het help-vraagteken een icoon met een wit & een zwart pijltje staan. Klik op het zwarte pijltje & selecteer onderaan "Menubalk tonen" (o.i.d.).



Dank je wel. Nu wordt het alleen nog even wennen aan de indeling van WLM. Kan ik de mails uit outlook express in WLM plaatsen zonder dat ik van alles moet doen, maar gewoon met 1 of meer klikken?
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/Import-messages-into-Windows-Mail-from-Outlook-Express Dit werkt op vergelijkbare manier.
06-04-2011, 14:56 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
06-04-2011, 15:14 door Mysterio
Je kunt je account verwijderen uit Outlook Express. Extra -> Accounts -> Email -> Selecteer account en druk op verwijderen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.