image

OPTA geeft spammers 660.000 euro boete

dinsdag 31 mei 2011, 13:21 door Redactie, 0 reacties

De OPTA heeft twee ondernemingen en twee personen voor in totaal 660.000 euro aan spamboetes opgelegd. De betrokken partijen verstuurden zonder duidelijke voorafgaande toestemming van ontvangers maar liefst 400 miljoen commerciële e-mailberichten. Voor het versturen van deze berichten gebruikten zij onder meer e-mailadressen uit online enquêtes en prijsvragen van derden. Voor de bezoekers van deze sites was het onvoldoende duidelijk dat zij na instemming met de algemene voorwaarden of het privacybeleid, van allerlei adverteerders e-mailberichten konden ontvangen. Ook ontbrak een in de praktijk werkende afmeldmogelijkheid waardoor consumenten vaak meerdere ongevraagde e-mailberichten ontvingen. Het grote aantal klachten dat consumenten bij spamklacht.nl indienden, was voor de OPTA aanleiding voor het starten van een onderzoek.

Boetes
De onderneming Digital Magazines B.V. en zijn bestuurder Rivièra Vastgoed B.V. kregen een boete van 330.000 euro. Een persoon handelend onder de naam van de eenmanszaak Mail Garage werd een boete van 110.000 euro opgelegd. De feitelijk leidinggevende en (ex) aandeelhouder/bestuurder van Digital Magazines kreeg een boete van 220.000 euro.

Bij de vaststelling van de boetes hielde de OPTA onder meer rekening met het zeer grote aantal klachten en verstuurde spamberichten en het feit dat de overtredingen lang hebben geduurd. De beboete partijen stuurden één tot drie jaar lang spammail. Inmiddels hebben de partijen tegen de opgelegde boetes bezwaar gemaakt.

Werkwijze
Voor het verzamelen van e-mailadressen gebruikten de overtreders meerdere methodes. Naast online enquêtes en prijsvragen bood Digital Magazines consumenten de mogelijkheid zich via een website in te schrijven voor nieuwsbrieven. De achtergelaten contactgegevens van de consument werden niet alleen gebruikt voor het verzenden van de nieuwsbrief, maar ook opgenomen in een adressenbestand dat werd gebruikt voor het versturen van allerlei commerciële e-mailcampagnes. Ook gebruikte Digital Magazines adressenbestanden van buitenlandse ondernemingen met daarin e-mailadressen van Nederlandse consumenten.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.