image

"AdBlocker als privacybescherming is falen internet"

dinsdag 14 juni 2011, 12:30 door Redactie, 7 reacties

De enige manier waarop doorsnee internetgebruikers hun privacy kunnen beschermen, is het gebruik van AdBlockers, wat een "gigantisch falen" van het web is. Dat zegt Tor-ontwikkelaar Mike Perry. Tor is een programma dat internetgebruikers anoniem laat surfen. "Als webtracking, profiling en gericht adverteren zo extreem is dat het niet te voorkomen is, behalve door alle advertenties te blokkeren, dan is het huidige omzetmodel van het web niet langer houdbaar."

Perry roept op tot een manier voor content-relevante advertenties, die de privacy van internetgebruikers respecteren. In dat opzicht verwacht hij weinig van de "Do-Not-Track" optie die de laatste maanden werd besproken. De Tor-ontwikkelaar vergelijkt het met een bordje op de deur dat inbrekers vraagt om niet in te breken. "Hoewel veel mensen 'verboden toegang' en soortgelijke borden plaatsen, verwacht niemand dat deze waarschuwingen echte beveiligingsmaatregelen vervangen."

Gedragsanalyse
Browserontwikkelaars spelen daarbij een belangrijke rol, door privacy in het ontwerp van de browser en diens opties mee te nemen. Een optie als Private Browsing richt zich vooral op de lokale surfgeschiedenis, terwijl sommige gebruikers zich meer zorgen over online tracking maken. "We denken dat veel gebruikers in internetcafés opzettelijk private browsing gebruiken in de veronderstelling dat ze tegen advertentie tracking en gedragsanalyse beschermd zijn." Volgens Perry is daarom onderzoek nodig naar wat gebruikers van deze optie verwachten.

"Maar we zijn erg zeker van wat de uitkomst zal zijn." Gebruikers zouden namelijk de optie willen dat er geen volledig gedragsprofiel van hen wordt gemaakt. Daarom moet de browser het linken van gegevens in alle vormen verminderen.

Privacy by design
"Het Tor Project kijkt uit naar de dag dat 'privacy by design' een sleutelfeature van de grote browsers wordt." Dan zou het voor Tor ook eenvoudiger worden om een vereenvoudigde browser extensie te maken om gebruikers anoniem te laten surfen. "Tot dan moeten we software leveren waarvan wij denken dat het de privacy en security biedt die gebruikers van ons verwachten. Dat betekent voorlopig het aanbieden van onze eigen browser."

Reacties (7)
14-06-2011, 13:10 door Mysterio
Perry roept op tot een manier voor content-relevante advertenties, die de privacy van internetgebruikers respecteren. In dat opzicht verwacht hij weinig van de "Do-Not-Track" optie die de laatste maanden werd besproken. De Tor-ontwikkelaar vergelijkt het met een bordje op de deur dat inbrekers vraagt om niet in te breken. "Hoewel veel mensen 'verboden toegang' en soortgelijke borden plaatsen, verwacht niemand dat deze waarschuwingen echte beveiligingsmaatregelen vervangen."
Dit is een rare vergelijking. Gerichte reclame, webtracking en profiling heeft niets te maken met inbreken. Eerder met stalken... Een 'Nee - Nee' sticker op de deur is ook geen 'Verboden Toegang' bord.

Als je een vergelijking maakt, probeer het dan wel een beetje proportioneel te houden. Een AdBlocker is als zo'n Nee - Nee sticker. "Laat het mij niet zien!" en dat er daarmee ook webtracking en profiling tegengegaan kan worden is een handige bijzaak. De intentie van een AdBlocker is niet in de eerste plaats om je privacy te waarborgen.

Een 'Verboden Toegang' bord heeft Artikel 461 (wetboek van strafrecht) aan zich hangen. De AdBlock-ers duidelijk niet. En bij de Nee Nee of de Nee Ja stickers heb je de Stichting Reclame Code als stok om mee te slaan. Maar wat wil Mike aandragen als stok om mee te slaan? Hij heeft geen wetboek of wat dan ook...

Zolang er geen stok is, zul je bar weinig kunnen doen dan ongewenste zaken blokkeren.
14-06-2011, 16:32 door Anoniem
@Mysterio: sorry maar content-relevante advertenties vind ik een inbreuk (lees inbraak) op mijn privacy. Ik heb de mogelijkheid op mijn brienenbus een Nee-Nee sticker te kleven, die mogelijkheid heb ik niet bij mijn browser

Appelen met appelen vergeleken IMO
14-06-2011, 17:28 door Anoniem
Bij content-relevante advertenties denk ik bijvoorbeeld aan autoreclame op een site over auto's of lipstick en maandverband reclame op de site van de Margriet. Hoe is dit een inbreuk op je privacy?
14-06-2011, 19:02 door Anoniem
Als Firefox voor enige jaren terug uitgekomen als een van de "veiligste browsers" bijv. eens de -Do not track me- functie
standaard op aan zou zetten, en bijvoorbeeld de add on "Better privacy" zou intrigeren dan voorkom je al een hoop gedoe.
Waarom moeten mensen dit handmatig gaan zoeken??? De meeste gewone huis en tuin gebruikers moet je hier echt niet
mee aankomen. Zet die optie toch gewoon AAN.
Waarom moet ik ook refer uitzetten???

Als men 1000 mensen zou vragen dan denk ik dat 97% het niet fijn vindt dat site b weet dan je eerst op site a was.

http://security.nl/artikel/36914/1/Firefox-gebruikers_negeren_massaal_%27Do_Not_Track%27.html

Moeten we nu alles gaan voorkauwen??? Praten we hier over een browser die gaat voor privacy en of security gaat?
Zo zijn er ook mensen die verschil zien tussen security en privacy, dat klopt maar als je dan al een privacy optie
inbouwd zet hem dan ook aan, als je het grote gros wilt beschermen.


Al met al vind ik het ook een taak waar browser vendors mee kunnen helpen om hun gebuikers te beschermen.

Neem ik bijvoorbeeld Opera dan staat de refer al op uit, kijk zo moet het.
Toch geef ik de voorkeur aan Firefox door de mate van security/privacy addons.

Laten we hopen dat Firefox nu zelf wakker wordt.
14-06-2011, 19:23 door spatieman
goh no shit.
de content die je wilt zien is 10 bij 15 cm.
de rest van je scherm, op 1600x1200 is gevuld met reklame die alleen maar CPU power lurkt.
en dan moet je ook nog eens uit kijken dat niet per ongeluk op een infected add klikt.
15-06-2011, 10:10 door Mysterio
Door Anoniem: @Mysterio: sorry maar content-relevante advertenties vind ik een inbreuk (lees inbraak) op mijn privacy. Ik heb de mogelijkheid op mijn brienenbus een Nee-Nee sticker te kleven, die mogelijkheid heb ik niet bij mijn browser

Appelen met appelen vergeleken IMO
Het was niet mijn idee om over borden te beginnen. Inbraak en inbreuk zijn twee dingen. Een Verboden Toegang bord voorkomt dan ook geen inbraak. Inbreuk is een 'niet houden aan' of 'het schenden van'. Een inbreuk op je privacy is niet het zelfde als het openbreken van je voordeur. Inbraak gaat samen met geweld. Je forceert een slot of je dringt via een lek een database binnen. Maar wordt iets geweld aangedaan, dan kun je spreken over een inbreuk op...

Maar staat jouw voordeur open en ligt jouw geld op tafel, voor het grijpen, dan spreek je niet over inbraak. Dat iemand naar binnen loopt kan wel een inbreuk zijn op je privacy en je gevoel van veiligheid in je huis.

Staat jouw (browser) deur open, dan kan het moeilijk inbraak zijn.

Wat dat betreft heeft Mike Perry gelijk: Het is hoog tijd dat 'privacy by design' standaard wordt. Maar zolang er geen regels zijn om de sites en adverteerders aan te houden, maak je weinig kans. Een 'do not track' optie heeft geen autoriteit en is dus onderhevig aan de goede wil van de reclame boeren.
15-06-2011, 14:51 door 0101
Door Anoniem (16:32): Ik heb de mogelijkheid op mijn brienenbus een Nee-Nee sticker te kleven, die mogelijkheid heb ik niet bij mijn browser
In Firefox en IE kun je een header
DNT:1
meesturen, dat is toch zo'n sticker?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.