image

Nieuwe richtlijn voor commerciële e-mail

maandag 5 september 2011, 13:25 door Redactie, 13 reacties

Vanaf 1 januari volgend jaar gelden er nieuwe regels voor commerciele e-mail die aan bedrijven en consumenten wordt gestuurd. DDMA en Thuiswinkel.org hebben in samenwerking met werkgeverskoepel VNO-NCW een nieuwe Code E-mail opgesteld. Organisaties, zoals adverteerders, bestandseigenaren en bewerkers, hebben tot 1 januari 2012 de tijd om de code te implementeren. Hierna zal de Stichting Reclame Code toezicht houden op de naleving.

In de nieuwe Code E-mail staan belangrijke wijzigingen. Zo moet toestemming voor het ontvangen van e-mail direct zichtbaar zijn en niet enkel meer worden vermeld in algemene voorwaarden. Daarnaast moet iemand zich kunnen afmelden op het niveau waarop hij is aangemeld, bijvoorbeeld bij de holding of - in het geval van hostmailings - rechtstreeks bij de bestandseigenaar.

Rechter
De belangrijkste wijzigingen in de code stellen eisen aan transparantie in het vragen van toestemming, bij het afmelden en in het geval van derdeverstrekking. “Een ontvanger moet te allen tijden weten waar hij aan toe is", zegt DDMA-voorzitter Henry Meijdam.

Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org werkt zelfregulering beter dan wetgeving: “De bereidheid van ondernemingen is groter om eigen gedragsregels te volgen. Daarbij, als het tot een geschil komt tussen een bedrijf en consument, is een procedure bij de Reclame Code Commissie voor alle partijen goedkoper dan de gang naar de rechter.”

Reacties (13)
05-09-2011, 14:37 door Anoniem
SUPER!! eindelijk af van al die vervelende mails.

BALEN@!@!!
daar gaat mijn marketingplan voor 2012
05-09-2011, 20:32 door Anoniem
Heel veel bedrijven maken zich schuldig aan automatische aanmeldingen voor derde partijen.
Met een beetje geluk kan je een vakje aanvinken "Ik maak bezwaar...", maar vaak staat het er niet bij.
Maar als je eenmaal aangemeld bent bij die 'derde partijen' (Joost mag het weten wie dat allemaal zijn), dan kom je er vaak niet meer van af. Dan moet je je bij iedere 'derde partij' afmelden, en dat blijkt steeds weer een ander bedrijf of website te zijn.
Oftewel: eenmaal toestemming gegeven, voor altijd toestemming gegeven.
Ik heb ooit meegedaan met zo'n geldspaarprogramma (GPT). Account aldaar is jaren geleden al opgeheven, maar ik krijg nog steeds allerlei spam van die 'derde partijen' in mijn mailbox.
Afmelden is dweilen met de kraan open. Bah!
06-09-2011, 01:14 door Anoniem
Er zijn al anti-spam regels. Die noemen we wetten, in dit geval de Telecommunicatiewet. Een toezichthouder is er ook, dat is de OPTA.

De methode die men vaak gebruikt heet co-reg. Een email adres wordt ontfutseld van een persoon en die ontvangt vervolgens talloze mailings van de co-reg "partners". Daar is juridisch vanalles mee mis, maar dat zal ik hier niet uitleggen.

De bronnen van die mails zijn o.a.: Aldaniti, Planet49 en Blinck/Artiq/CeldoradoWixawin//Cliq Digital (Grupa Media/IDNA/ Grumbl Media/en zo nog een hele reeks b.v.-tjes). Die laatste groep heeft de eer gehad een boete van in totaal 1.1 miljoen euro te ontvangen nadat ze via sms fraude miljoenen hadden "verdiend".

Ze gebruiken advertenties met winspelletjes, IQ tests, win een auto, en andere prijsvragen om aan adressen te komen. Ook bovenwereldbedrijven als RTL doet hieraan mee. Zoals bekend hebben commerciele tv zenders gewoon meegedaan aan de louche smspraktijken. Bekende Nederlanders met geldnood zoals de naamgever van de La Paay Magazine lenen zich ook voor de handel in persoonlijke gegevens.

Andere namen die zich schuldig maken aan deelname van co-reg mailings zijn: Heine, United Consumers, Consumeo, Travelbird, OrangeBuddies, ShopBuddie, Euroclix, Cashbackkorting, Moneymiljonair, Gouden Deals, VrouwenShopping.
21-12-2011, 20:31 door Anoniem
Zo heb ik me al zeker 50 keer af proberen te melden bij CONSOMEO en blijf, ondanks dat ik elke keer een melding krijg dat ik ben afgemeld en geen mail meer zal ontvangen.......
Ik word er doodziek van. Weet iemand een andere manier om van hen af te komen?
18-01-2012, 14:39 door Anoniem
Je kunt op hun eigen website naar de link "wijzig gegevens" gaan. Je kunt dan een mail schrijven met je wens om uitgeschreven te worden. contact.nl@elixis.com Ik heb ook netjes antwoord gekregen!
24-09-2012, 21:04 door Anoniem
L.S.,

Ik krijg stees SMS'jes van 6999 met onbenullige raadsels en antwoorden, waarvoor ik denk te moeten betalen. Dit ergert mij en als advocaat heb ik ik ze na ca. 10 x te vragen om die berichten te stoppen, gedreigd met een procedure, als dit biet ophoudt. Derhalve verzoek ik u vriendelijk, doch dringend deze instantie hiermee te laten stoppen, anders zal ik daadwerkelijk een procedure starten en ik zal ook instanties, zoals bv Tros Radar ed hierbij betrekken. Daaarbij zal ook uw naam genoemd worden, hetgeen mij voor u niet prettig lijkt, daar er meer mensen contact met u zullen hebben.

Uw mogelijkheid om bij u op te zeggen werkt overigens ook niet.

M.vr.gr., Jan van heesbeen: vanheesb@xs4all.nl
18-10-2013, 15:16 door Anoniem
Ik zie dat Consumeo al een tijdje actief is. Het geeft dus blijkbaar weinig zin om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Consument & Markt over deze club. Ik moet mijn eigen gegevens ook bij de klacht vermelden op de site https://www.spamklacht.nl/. Bij een veroordeling is die info ook voor Consumeo beschikbaar is. Dat is de kat op het spek binden.
05-02-2014, 22:06 door pietv2
Consomeo zijn bedriegers!
Via een enquete kon ik, na betaling van 25 euro, een hotelcheque krijgen voor 7 nachten voor 2 personen. Nu moet ik daar eten bij betalen, en dat is veel duurder dan de overnachting.
Bedriegers zijn het, gratis overnachting in ruil voor een heel duur diner!!!
20-03-2014, 15:37 door Anoniem
nou ik kom er nog steeds niet vanaf. afmelden via de link lukt niet, via google wel een site gevonden om af te melden , maar al 100 keer gedaan en blijft van die irritante reclame komen.

via mijn rechtbijstand een zaak aanspannen om er nu eens vanaf te komen daar hun website niet de nodige info beschikt om af te melden.

zou het dan toch nog eens lukken.

BEGIN ER NIET AAN ALLEMAAL OPLICHTERS.
09-08-2014, 16:23 door Anoniem
Door pietv2: Consomeo zijn bedriegers!
Via een enquete kon ik, na betaling van 25 euro, een hotelcheque krijgen voor 7 nachten voor 2 personen. Nu moet ik daar eten bij betalen, en dat is veel duurder dan de overnachting.
Bedriegers zijn het, gratis overnachting in ruil voor een heel duur diner!!!
Het is een doolhof waarin je je bevind! Ik ben al maanden aan het proberen van de tientallen spams af te komen van deze nep organisatie! Je vult een kortingscode in en bam je zit vast aan nep vakantie en uitjes aanbieders! Zelfs mijn eigen internet beveiliger is niet opgewassen tegen dit soort aanvallen!
17-11-2014, 12:05 door Anoniem
Ze spammen er nog steeds op los.
Ik ontvang emails via Consumeo.fr
Hoe ze uberhaupt aan mijn email adres zijn gekomen is mij een raadsel. Ik geef deze namelijk nooit weg. Maar dan ook nooit.
18-02-2015, 00:25 door Anoniem
Ook ik ben in de Consomeo-val getrapt.
Nou ja, niet dat het meteen duidelijk was... inloggen op een site waar ik vroeger op een forum actief was, bleek dus dat de Consomeo-club inmiddels het domein heeft overgenomen - wat in eerste instantie helemaal niet duidelijk was.
Integendeel; er stond nog gewoon de inlog-pagina van het oude forum, invoer gebruikersnaam en wachtwoord leide naar een "deze gebruikersnaam/wachtwoord combinatie is onbekend" met een knop om het wachtwoord te resetten... ik dus denken "okee, dan maar een nieuw wachtwoord aanmaken"... en netjes mijn mail adres ingevuld.
Kwam er een bevestigings-mailtje met daarin een bevestigings-link binnen.... aangeklikt, en dat leidde opeens naar iets heel anders dan het oude forum waarop ik wilde inloggen; een lijst aan vakjes die aangevinkt konden worden voor aanbiedingen en spamboeren waar ik "mogelijk in geinteresseerd" zou zijn...

Meteen de browser gesloten omdat op dat moment de realisatie en frustratie inzette dat mijn mail adres dus door zo'n gore spam-scam-boer gefarmd was.
En ja hoor.... nog geen 10 minuten later de eerste "aanbieding" in mijn spamfilter van Consomeo.nl, gevolgd door een stuk of 20 van outspot.nl en een paar andere spamdomeinen.... mijn voorheen relatief schoongehouden spamfilter krijgt sindsdien elk half uur zo'n 40 spamberichten te verwerken.
En afmelden?
Tja, consomeo.nl heeft een mooi afmeld-knopje dat niks doet, en een andere afmeld-link die leidt naar een andere .nl domeinnaam die bij een registrar/parking service te koop staat.
Hier in Nederland kennen we wel geen doodstraf, maar van mij mogen ze de lui achter dit hele consomeo gedoe gewoon afschieten.
26-03-2015, 15:15 door Anoniem
Verschrikkelijk, die Consomeo met hun spam. Eerst kreeg ik één mail per dag. Dat zijn er nu soms al vijf! Afmelden helpt niet. Ze reageren gewoon niet.
Ik heb ook al meerdere keren een klachtenformulier ingevuld bij de Autoriteit Consument & Markt. Die vragen je dan om de mails te bewaren, maar laten vervolgens ook nooit van zich horen.
Het is toch te gek voor woorden dat deze lui niet aangepakt kunnen worden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.