image

Juridische vraag: er wordt online op mijn naam besteld

woensdag 14 november 2012, 10:40 door Arnoud Engelfriet, 14 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"Security: Deskundig en praktisch juridisch advies".

Vraag: Laatst werd ik geconfronteerd met een deurwaarder die geld eiste omdat ik allerlei bestellingen via internet nooit zou hebben betaald. Maar ik heb ook nooit iets besteld! Wat kan ik hier nu tegen doen?

Antwoord: Dit is een vorm van oplichting: men bestelt iets onder andermans naam en laat de spullen bij het eigen adres bezorgen (of bij een katvanger). De persoon wiens naam is opgegeven, krijgt dan de rekening en uiteindelijk de deurwaarder.

Helaas is hier preventief gezien weinig aan te doen: als een winkel zo dom is om jouw naam te noteren en het elders te bezorgen zonder enige verificatie, dan komt de factuur bij jou. Natuurlijk heb je niets besteld en dus zal de winkel het bij de rechter verliezen, maar ondertussen heb je wel de overlast.

Wanneer de winkel blijft aandringen op betaling, kun je volstaan met eisen dat ze bewijzen dat jij iets besteld hebt. "Uw naam staat in ons systeem" is níet genoeg als bewijs want die kan iedereen wel opgeven. En het feit dat het product elders is besteld, is een mooie aanvullende omstandigheid om hard te maken dat jij het niet was.

Als winkel is het dan ook verstandig om zulke alternatieve adressen te accepteren bij vaste klanten - of als mensen vooruit betalen zodat je in ieder geval niet meer hoeft uit te zoeken van wie je nog geld krijgt.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (14)
14-11-2012, 10:50 door Anoniem
De bewijslast ligt bij de winkel. Zij moeten bewijzen dat ik iets heb gedaan: besteld. Ik hoef niet te bewijzen dat ik iets niet heb gedaan.
14-11-2012, 11:26 door Anoniem
Het is zoals Arnoud al zegt: het gaat er niet om wie er hier gelijk gaat krijgen, maar dat je ongevraagd een hoop gezeur krijgt.
Je kunt wel even die winkel bellen en zeggen "dat was ik niet", maar nemen ze dat dan voor waar aan en vertellen ze het incassobureau dat ze moeten ophouden?
Voor je het weet ben je verplicht allerlei officiele brieven op te stellen en aangetekend te versturen, of je te verweren in een rechtzaak.
Daar zitten de meeste mensen helemaal niet op te wachten.
14-11-2012, 12:13 door Anoniem
Jij bent volgens hun de persoon die moet betalen. Dus heb jij volgens mij recht om inzage te krijgen in de factuur.
Hier staat betaal adres: slachtoffer en aflever adres: crimineel
Met deze gegevens kan je achterhalen wie een bestelling heeft gedaan op jouw naam.
14-11-2012, 12:43 door Anoniem
het kan nog leuker :

"Hier staat betaal adres: slachtoffer en aflever adres: slachtoffer"
crimineel echter onderschept levering aan de deur of na inbraak in woning (slachtoffer afwezig)


als er dan een ontvangst bevestiging vereist is dan is meestal een krabbel voldoende...

idealiter een foto van ontvanger dan maar als er er geen privacy issues zijn... ?
14-11-2012, 12:46 door AdVratPatat
En daarom heb ik dus een uitgebreide rechts-bijstand verzekering, als particulier sta je in 99% van de gevallen toch zelf voor de ellende, dus dat is die €10,- / maand me al lang waard geweest.

Daar wil ik niet mee zeggen dat we elkaar maar op z'n Amerikaans moeten gaan aanklagen, maar er is de laatste 20 jaar een duidelijke verschuiving te zien van een solidaire staat naar "het recht van de sterkste (slimste)," zeker nu er blijkbaar een juridisch verschil dreigt te / is ontstaan tussen "internet" en "de realiteit..."


Wederom bedankt Arnoud, voor de verhelderende bijdrage.
14-11-2012, 14:39 door Arnoud Engelfriet
@Anoniem: Goeie tip, dat recht heb je inderdaad. Maar als dat een katvanger is, dan kom je er niet veel verder mee.
14-11-2012, 14:59 door johanw
Welnee, als het een katvanger is dan krijgt hij daarna gezeur. Hoe hij dat dan weer met z'n opdrachtgever afwikkelt is jouw probleem niet meer. Maar ondertussen zal een deurwaarder waarschijnlijk gewoon gaan procederen. Als het bedrag niet al te hoog is kun je zelf verweer voeren, zo lastig is dat niet, heb ik ooit zelf gedaan voor iemand in een soortgelijke positie en gewonnen. En inderdaad, de rechter accepteerde het verhaal "hun naam staat in ons systeem" niet ALS je het uitdrukkelijk betwist en ze geen aanvullend bewijsmateriaal hebben (bon met jouw handtekening of zo).
14-11-2012, 20:16 door Anoniem
http://www.opgeletopinternet.nl/index.php/topic,1578.0.html

Dit is een variant.
15-11-2012, 03:08 door gobo
Nu is mij laatst zoiets overkomen. De crimineel had zelfs het lef om een acceptgiro te vervalsen en die in te sturen.

We hebben bewijzen van de winkels dat dingen verstuurd zijn. We hebben een kopie van de acceptgiro die duidelijk een vervalste handtekening bevat. We hebben bevestiging van de winkel dat pakketten aangenomen op het betreffende adres.

Hoe kan het dan alsnog dat de politie niet tot vervolging zou willen overgaan?
15-11-2012, 10:55 door Anoniem
Hoe zit het eigenlijk met zaken die je ongevraagd toegestuurd krijgt, waarbij je deze zelf moet terugsturen als je deze niet wil? Indien je ze niet terugstuurt wordt je gesommeerd het bedrag op de bijgevoegde faktuur te voldoen.
15-11-2012, 11:23 door Anoniem
Zoiets heb ik ook meegemaakt; Iemand had een boeking in een vakantiepark gedaan en mijn rekening nummer + naam + stad gebruikt voor een eenmalige incasso.

De winkelier (het vakantiepark) wist mij te melden dat ik het gewoon zelf had gedaan en moest betalen (ook al hadden ze niet mijn correcte adres). Na contact met de bank is het geld teruggestort en dacht ik er van af te zijn.
Tot ik een half jaar later een brief kreeg van een incasso buro.
De dader zoeken blijft immers moeilijker dan gewoon het slachtoffer te pakken voor 700 euro..

Toen heb ik het maar aan de rechtsbijstand gegeven, die het uiteindelijk hebben opgelost.
Als ik dit zelf had moeten regelen met het incassoburo was ik waarschijnlijk niet ver gekomen.
Maar wat Arnoud inderdaad schrijft, wat een hoop gezeur om dit te fixen.
15-11-2012, 11:56 door SirDice
Door Anoniem: Hoe zit het eigenlijk met zaken die je ongevraagd toegestuurd krijgt, waarbij je deze zelf moet terugsturen als je deze niet wil? Indien je ze niet terugstuurt wordt je gesommeerd het bedrag op de bijgevoegde faktuur te voldoen.
Dergelijke spullen niet accepteren. Maar goed, het is bij wet verboden. En als je toch zoiets krijgt kun je de spullen gewoon houden zonder te betalen.

http://www.consuwijzer.nl/thema/ongevraagde-toezending
15-11-2012, 22:24 door johanw
"Als ik dit zelf had moeten regelen met het incassoburo was ik waarschijnlijk niet ver gekomen."

Incassoboeren luisteren inderdaad nergens naar, maar een kort briefje dat je de vordering betwist (niet reageren doet het in een rechtszaak ook slecht) en dat ze maar moeten gaan procederen als ze het er niet mee eens zijn werkt vaak wel als ze zelf ook weten dat ze kansloos zijn. Vaak proberen ze het dan nog even, maar als je dat vervolgens negeert houden ze vanzelf op.
17-05-2013, 22:46 door Anoniem
Het enige nadeel van dit alles, jouw adres kan opgenomen worden op zwarte lijsten, en vervolgens loop je zelf tegen allerlei problemen op als je zelf daadwerkelijk iets wilt bestellen. Jij, of jouw adres, wordt namelijk geregistreerd als wanbetaler.

Stuur dus gewoon wel een reactie naar het bedrijf. Veel bedrijven hebben een 0900 nummer, maar vaak ook een e-mail adres. Nou kan je vaak niet zomaar een mail sturen, want vaak schermen ze dit op verschillende manieren af om je te dwingen om te bellen. Maar enig rond klikken bij contact levert vaak iets op. Het maakt niets uit wat je aan klikt, zolang je maar je klacht/e-mail kan sturen.

Eenmaal een bevestiging ontvangen dat jouw reactie per e-mail ontvangen is en in behandeling is genomen is genoeg om ze te waarschuwen, en de rechtsgevolgen zijn uiteraard voor hun zelf als ze nalaten te handelen.

Enne houd niets bij voorbaat wat jij zelf niet besteld hebt. Immers als jij de goederen in eerste instantie niet retour gestuurd hebt, staat dat gelijk aan een schuldbekentenis. Je had immers kunnen weten dat de goederen niet voor jou bedoeld waren, gelet op de adressering.

Ten slotte, doe direct aangifte bij de politie van frauduleus handelen. Immers kan het best zijn dat er ook goederen besteld zijn op jouw naam/adres waarvan je nog niets hebt vernomen. Het is niet ongebruikelijk een ander factuur dan lever-adres op te geven. Na aangifte kan je bij de leverancier het IP-adres opvragen van de internet verbinding waar de bestelling gepleegd is. Weigert men dit te verstekken, dan hebben ze de zaak bij de rechtbank op alle mogelijke manieren al verloren. Komt het al tot een zaak, neem dan vooral geen advocaat. Komt de zaak voor een civiel rechter, die heeft geen enkele rechtsbevoegdheid. De civiel rechter is namelijk niets anders dan een mediator die jij en de tegenpartij gemachtigd hebt om uitspraak te doen, en dit zijn bij voorbaat advocaten.

Alleen de kantonrechter, strafrechter, politierechter, bestuursrechter hebben daadwerkelijk zeggenschap. De civiel rechter is gewoon een advocaat die zich als rechter voor doet, omdat beide partijen ingestemd hebben met bemiddeling. Vergelijk het maar met de rijdende rechter.

Wel wil ik er op wijzen dat uitspraken die jij ontvangt geen enkele rechtsgeldigheid hebben zolang niet alle pagina's geparafeerd/ondertekend/of afgestempeld zijn. Het is gebruik om uitspraken op blanco A4 papier toe te sturen waarvan slechts de laatste pagina ondertekend is, alle andere pagina's zijn dan ook niet rechtsgeldig en onbewijsbaar, maakt niet uit wat daar op staat. Je hebt ook geen inzagerecht in het dossier bij de rechtbank. De uitnodiging van de griffier van de rechtbank staan echter wel keurig op briefpapier.

Daarom is ook alles woord-tegen-woord. Duren procedures jaren, en zetten rechters de meest ongeloofwaardige uitspraken op papier, om vervolgens te stellen dat partijen er onderling uit moesten zien te komen. Meer-en-meer burgers en bedrijven gaan daarom helemaal niet meer naar de rechter, maar regelen het onderling. Scheelt jarenlange procedures en advocaat-kosten, griffie kosten, etc. Dus er duiken steeds weer nieuwe wetten/regels op om je te verleiden strijd te voeren.

Rechters hebben iedere geloofwaardigheid al jaren geleden verloren, en advocaten al veel langer. Er is geen civiele wet of burgerlijk wetboek. Het belang van... wint het van iedere zogenaamde wet, met name in het familierecht.

We leven in een prachtig land, maar gezond verstand is geen luxe artikel.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.