image

Politie waarschuwt Ziggo-klanten voor phishingmail

donderdag 19 april 2012, 12:18 door Redactie, 8 reacties

Het Meldpunt Internetoplichting waarschuwt internetgebruikers voor 'fakemails' die onder andere uit naam van Ziggo worden verstuurd. Het meldpunt verzorgt de landelijke intake, coördinatie en analyse van internetgerelateerde fraude. "In deze mails wordt gevraagd om persoonlijke gegevens in te vullen zoals mailadres en wachtwoorden. De oplichters die dit soort mails versturen, schromen niet om een naam van een bekend bedrijf hiervoor te misbruiken", aldus de waarschuwing.

Schade
De waarschuwing is voorzien van een voorbeeld van een phishingmail gericht tegen klanten van internetprovider Ziggo, maar volgens het meldpunt zouden ook andere bedrijfsnamen worden gebruikt.

"De politie en het Meldpunt Internetoplichting waarschuwen mensen die internet gebruiken om opmerkzaam te blijven en aan dit soort verzoeken nooit te voldoen. Hiermee zullen de oplichters namelijk een tweede account gaan aanmaken, zonder dat de oorspronkelijke accounthouder dit weet. Hierdoor kunnen zij zeer veel (financiële) schade toebrengen."

Reacties (8)
19-04-2012, 12:33 door Anoniem
Waarom waarschuwt de politie hier Ziggo abonnees voor? Deze mails zijn in het verleden ook al bij andere providers gesignaleerd. Ziggo kan dus vervangen worden voor welke provider dan ook.
19-04-2012, 12:51 door N4ppy
Als ik het zo lees dan zelf onmiddelijk niet door nu problemen taal
Kenninsgeving Code:LB713|?
19-04-2012, 13:01 door Sheriffnl
Door N4ppy: Als ik het zo lees dan zelf onmiddelijk niet door nu problemen taal
Kenninsgeving Code:LB713|?
Hahaha, deze zijn er zo uit te filteren door het menselijke oog. Of je moet dyslexie hebben...

Gelukkig maar ook!...
19-04-2012, 13:50 door Anoniem
Ziggo waarschuwt de politie om gedekt te zijn als er toch klanten in trappen... Als Ziggo er van uit gaat dat iedereen wel door heeft dat dit geen echt verzoek van Ziggo is dan zouden ze deels aansprakelijk kunnen zijn voor de schade: ze wisten er van maar namen geen actie. Nu melden ze het aan de politie (die er vervolgens ook niets mee kan doen) en zijn ze dus gedekt...
19-04-2012, 14:25 door Anoniem
Ik heb nooit begrepen waarom die phishingmails altijd zo slecht vertaald zijn. Dat valt toch direct op?
19-04-2012, 15:03 door Anoniem
@Vandaag,14:25 door Anoniem
Was het nou maar zo dat het direct opvalt bij de gemiddelde burger. Die zien zoiets, met als afzender Ziggo (want dat kan je niet namaken toch?) en reageren hier op, ondanks alle voorlichtingscampagnes en waarschuwingen.
19-04-2012, 20:17 door Anoniem
Er worden ook algemene 'webmail' phishing mails verstuurd naar Ziggo klanten en misschien ook andere ISP's. Dat gebeurde afgelopen weekend. Het doel is het wachtwoord te verkrijgen waarna via de email server van de provider spam kan worden verstuurd. Dat probleem is al jaren oud.

Ondanks dat het niet nieuw is, is het prima dat de politie hiervoor waarschuwt. Huisinbraak is immers ook niets nieuws, en toch is het nodig hiervoor te waarschuwen. Pluim voor de politie.

De politie moet wel oppassen dat men weet waar men het over heeft. Het is in het verleden iets te vaak gebeurt dat iemand bij de politie onzinverhalen (kettingbrieven over virussen e.d.) doorstuurt.
19-04-2012, 22:18 door cjkos
Door Anoniem: Ik heb nooit begrepen waarom die phishingmails altijd zo slecht vertaald zijn. Dat valt toch direct op?

Vertaalmachine. Waarschijnlijk geen Nederlanders maar bijvoorbeeld Russen, Nigerianen, Roemenen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.