image

'AH-klant moet aankoopgegevens kunnen wissen'

zondag 20 oktober 2013, 12:54 door Redactie, 23 reacties

Een zeer groot deel van de consumenten vindt dat klanten van Albert Heijn met een persoonlijke Bonuskaart hun aankoopgegevens moeten kunnen wissen, zo blijkt uit een enquête van televisieprogramma Kassa. Morgen start de supermarktketen met de persoonlijke Bonuskaart.

Klanten die meer gegevens afstaan ontvangen naast de normale Bonuskortingen ook persoonlijke aanbiedingen. Het gaat dan om kortingen op producten die de klant regelmatig koopt en kortingen op producten waarvan Albert Heijn denkt dat ze voor de klant interessant zijn. Op dit moment zijn er 7 miljoen Bonuskaarthouders in Nederland. 5,5 miljoen Bonuskaarten staan niet op naam.

98% van de 16.000 consumenten die aan de enquête van Kassa deelnamen vindt dat AH-klanten met een persoonlijke Bonuskaart hun aankoopgegevens moeten kunnen wissen. Albert Heijn is echter niet van plan om dat mogelijk te maken. Consumenten met een geactiveerde kaart kunnen daar wel eenmalig weer vanaf. Alle bekende gegevens worden dan geanonimiseerd. Het tussendoor wissen van bepaalde bonnen is echter niet mogelijk.

Enigszins anoniem

Verder bleek dat 33% van de consumenten straks zijn gegevens beschikbaar zal stellen om de extra korting te krijgen. Van de mensen die een persoonlijke Bonuskaart aanvragen zegt echter 58% dat ze hun persoonsgegevens niet correct zullen invullen. "Dit soort 'burgerlijke ongehoorzaamheid' is een manier om toch enigszins anoniem te blijven", stelt marketingspecialist Max Kohnstamm. "De supermarkt hoeft niet alles te weten."

Reacties (23)
20-10-2013, 13:34 door Anoniem
Bonuskaart en PIN transactie geeft ook al een mooie match om de persoonsgegevens te achterhalen.
Idem voor de 'anonieme' OV-kaart. Je kunt deze kaart moeilijk opladen zonder een PIN transactie te doen.
20-10-2013, 13:39 door Anoniem
je kan gewoon een bonuskaart krijgen zonder al je gegevens te hoeven invullen, maar irritant is de bonuskaart wel, je geeft korting of niet.
20-10-2013, 14:39 door Briolet
Ik zie zo gauw niet het verschil met de huidige anonieme bonuskaart. Registreren is vrijwillig en als hij niet geregistreerd wordt, kun je er hetzelfde mee als de oude.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze het anonieme deel geheel willen afschaffen. Dat gaat hun klanten kosten. Ik kom b.v. maar voor 3 dingen bij de AH: bonusartikelen, thee en koffie. En als ik er ben, koop ik vaak veel extra dingen die mijn eigen supermarkt niet heeft. Gewoon voor de afwisseling. Als ik er niet meer voor die kortingsartikelen heen kan, zijn ze ook die andere omzet kwijt.

De thee gerelateerde omzet zijn ze nu al kwijt. Tot een half jaar geleden was AH nog de enige winkel in mijn plaats die andere losse thee had dan Pickwick-Engelse melange (de groene pakjes). Nu heeft mijn AH ook alle andere soorten eruit gegooid en heeft net als alle andere supermarkten in mijn plaats (20 duizend inwoners) maar keuze uit één soort losse thee! Thee moet ik tegenwoordig dus noodgedwongen per internet aankopen.
20-10-2013, 15:12 door Wadjinn
Ik snap sowieso niet dat mensen boodschappen doen bij AH. Je krijgt alleen korting als je een bonus kaart hebt. Een fatsoenlijke winkel heeft normale prijzen waar geen kortingen voor nodig zijn. En als je al korting geeft dan geef je korting aan al je klanten of het nu veelkopers of gelegenheidskopers zijn. Ik ben sinds de invoering van de Bonus kaart slechts 2x bij AH geweest omdat ik het principe niet normaal vind. Ze weten bij AH ook wel dat er veel mensen zijn die hun hele ziel verkopen voor een paar centen en daar zouden mensen voor beschermd moeten worden.
20-10-2013, 15:42 door Anoniem
Wat ik niet begrijp is, dat ieder gezinslid zijn persoonlijke bonuskaart moet activeren, zodat op maat gemaakte aanbiedingen gemaakt kunnen worden.
Het is schijnbaar niet bij ze opgekomen dat in een gemiddeld gezin meestal maar één persoon de boodschappen voor het hele gezin doet.
20-10-2013, 15:45 door Anoniem
Je krijgt de bonuskorting ook zonder bonuskaart. Dit is AH namelijk verplicht omdat ze bij de prijzen in de winkel de bonuskorting al verrekenen. Je moet hier alleen wel om vragen. Alle kassamedewerkers hebben namelijk een bonuskaart liggen, die ze gebruiken als je zegt dat je bijvoorbeeld geen bonuskaart bij hebt.
20-10-2013, 16:15 door Anoniem
Door Briolet:
De thee gerelateerde omzet zijn ze nu al kwijt. Tot een half jaar geleden was AH nog de enige winkel in mijn plaats die andere losse thee had dan Pickwick-Engelse melange (de groene pakjes). Nu heeft mijn AH ook alle andere soorten eruit gegooid en heeft net als alle andere supermarkten in mijn plaats (20 duizend inwoners) maar keuze uit één soort losse thee! Thee moet ik tegenwoordig dus noodgedwongen per internet aankopen.

In de AH hier hebben ze HELEMAAL geen losse thee meer! Ook niet meer die Pickwick groene pakjes.
Wel 200 soorten thee in zakjes maar geen losse thee meer.

Ik denk dat de tegenwoordige jonge mensen geen losse thee meer gebruiken en dat wij ouderen, als niet-interessante
doelgroep, het daarom ook maar zonder moeten stellen.

Dat kunnen ze natuurlijk feilloos analyseren met de bonuskaart gegevens.
En dat kon altijd al, want ze wisten van de meeste bonuskaarten al wie hem had en anders hadden ze dat in 5
seconden geanalyseerd uit je aankoopgedrag.

Ik kreeg die nieuwe bonuskaart overigens gisteren thuis gestuurd. Dus waarom ik hem niet zou activeren weet ik
niet, mijn adres hebben ze al.
20-10-2013, 16:45 door Anoniem
Door Anoniem: Je krijgt de bonuskorting ook zonder bonuskaart. Dit is AH namelijk verplicht omdat ze bij de prijzen in de winkel de bonuskorting al verrekenen. Je moet hier alleen wel om vragen. Alle kassamedewerkers hebben namelijk een bonuskaart liggen, die ze gebruiken als je zegt dat je bijvoorbeeld geen bonuskaart bij hebt.

Volgens mij wordt de korting pas later berekend, in ieder geval wel als je zelf je boodschappen scant
20-10-2013, 18:26 door Anoniem
Soort uitwissel-site maken om barcodes uit te wisselen zodat je ze kan uitprinten en over je eigen kaart kan plakken.
Dan lijkt het net alsof iemand door heel NL boodschappen doet :)
20-10-2013, 18:58 door Anoniem
Ik begrijp die hele heisa niet, misschien omdat ik Belg ben of omdat jullie niet echt verder denken. Jullie kopen nu "anoniem" met de bonuskaart maar pinnen wel of gebruiken een andere betaalkaart. Denken jullie nu echt dat jullie aankoopbewijs niet gekoppeld wordt aan jullie betaling. AH en alle andere winkels met getrouwheidskaarten hebben jullie aankoopgedrag al lang in kaart gebracht. Het enige voordeel dat jullie er nu bij krijgen, is het feit dat jullie nu meer kortingen gaan krijgen op producten die jullie veel kopen, of op producten die in de lijn van jullie verbruik liggen en men jullie daar kennis mee wil laten maken. Privacy is iets dat we lang geleden reeds hebben opgegeven in ruil voor kortingsbonnen en gratis producten via enquêtes en dergelijke.
Misschien eens iets om over na te denken in plaats van moord en brand te schreeuwen.
20-10-2013, 19:11 door Anoniem
Door Anoniem: Bonuskaart en PIN transactie geeft ook al een mooie match om de persoonsgegevens te achterhalen.
Idem voor de 'anonieme' OV-kaart. Je kunt deze kaart moeilijk opladen zonder een PIN transactie te doen.

Je kunt zonder extra kosten je chipkaart aan de balie opladen door cash geld te geven. Als je dit combineert met een anonieme chipkaart ben je redelijk anoniem (cameras op stations/in bussen daargelaten).
20-10-2013, 20:46 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-10-2013, 22:00 door Anoniem
Ik stel voor dat alle AH klanten in de rij voor de kassa massaal de bonuskaarten gaan uitwisselen met elkaar; moet toch ludiek op te zetten zijn via FB of zo, en zo de hele administratie van AH overhoop gooien met elkaar...
20-10-2013, 22:18 door Briolet
Door Anoniem: Ik begrijp die hele heisa niet, ......Jullie kopen nu "anoniem" met de bonuskaart maar pinnen wel of gebruiken een andere betaalkaart.

De meerderheid pint inderdaad, maar ik denk niet dat die groep die zich druk maakt over een anonieme bonuskaart gaat pinnen. Want dan ben je natuurlijk fout bezig. Eén keer pinnen en die kaart kan gekoppeld worden aan je persoon en je kaart is niet meer anoniem.

AH beweerd dat ze de aankopen niet aan pin betalingen koppelen. Dat kan kloppen, anders hadden ze die hele bonuskaart niet nodig. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt en of ze die data niet later met terugwerkende kracht alsnog gaan gebruiken. Alle pinbetalingen lopen b.v. via Equens die dit voorjaar aankondigde de data van pinbetalingen te willen verkopen aan bedrijven:

http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/article/equens-wil-transactiegegevens-van-pinbetalingen-verkopen/

Voor nu is dat idee officieel op ijs gelegd wegens publieke weerstand, maar als dit voor Equens bespreekbaar was, dan zullen ze er achter de schermen zeker al verder aan werken.
21-10-2013, 09:45 door Whacko
Door Anoniem: Bonuskaart en PIN transactie geeft ook al een mooie match om de persoonsgegevens te achterhalen.
Idem voor de 'anonieme' OV-kaart. Je kunt deze kaart moeilijk opladen zonder een PIN transactie te doen.
De AH, krijgt geen persoonsgegevens van je PINpas. Alleen de laatste paar cijfers van je rekeningnummer en kaartnummer
21-10-2013, 10:16 door Briolet - Bijgewerkt: 21-10-2013, 10:23
Door Whacko:De AH, krijgt geen persoonsgegevens van je PINpas. Alleen de laatste paar cijfers van je rekeningnummer en kaartnummer
Die combinatie zal al genoeg info zijn om iemand uniek te identificeren. En als je dan een keer iets inkoopt bij bol.com (Ook van Ahold) en naar je huis laat sturen, dan hebben direct een naam en adres bij dat rekeningnummer en alle aankopen die je in het verleden gedaan hebt.

Eindnummers van rekeningnummer komen van iemand uit plaats X waar het AH filiaal zit. En dat match je met een volledig rekeningnummer uit plaats X.
21-10-2013, 11:25 door Anoniem
Voor alle mensen die "op Facebook zitten" of "op Google+": als je je druk maakt over de nieuwe bonuskaart van AH, besef dan dat dat klein bier is, vergeleken met wat Facebook en Google met je gegevens uitspoken. IK zou mij eerst eens afvragen of ik wel door moet gaan met de zogenaamde sociale media.
21-10-2013, 12:14 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-10-2013, 14:35 door Anoniem
Je kunt ook gewoon NIET meedoen met die bonuskaart aanbiedingen. Dan is er geen enkel probleem.
21-10-2013, 15:20 door Anoniem
Door Briolet:
Door Whacko:De AH, krijgt geen persoonsgegevens van je PINpas. Alleen de laatste paar cijfers van je rekeningnummer en kaartnummer
Die combinatie zal al genoeg info zijn om iemand uniek te identificeren. En als je dan een keer iets inkoopt bij bol.com (Ook van Ahold) en naar je huis laat sturen, dan hebben direct een naam en adres bij dat rekeningnummer en alle aankopen die je in het verleden gedaan hebt.

Eindnummers van rekeningnummer komen van iemand uit plaats X waar het AH filiaal zit. En dat match je met een volledig rekeningnummer uit plaats X.
Je hebt helemaal gelijk, maar voor de appie happie ligt het verschil niet in het kunnen, maar in het mogen gebruiken van betaalgegevens voor marketingdoeleinden.

Mocht iemand een manier vinden om de appie happie op te lichten met een bonuskaart, dan gaat dat cross-referencing ineens heel erg snel en soepel ja... Dan wel :P

Gewoon lekker cash dus, overal en altijd, voor je het weet mogen transacties wel gebruikt gaan worden voor markt-onderzoek, ze zijn er al mee bezig dus wacht maar af, en dan moet je even opletten hoe snel de ziektekostenverzekeringspremies (pff, wat een woord...) gaan stijgen voor rokers, mensen die meer dan een glaasje wijn per dag drinken, iedereen die ooit bij de Mac is geweest en al die andere mensen (>90%) die niet helemaal optimaal gezond leven...
21-10-2013, 16:58 door Briolet
Toch schijnt die nieuwe bonuskaart aan te slaan. De Appie site is zo druk dat hij al minimaal een half uur lang ontoegankelijk is.....
22-10-2013, 17:54 door Anoniem
AH koppelt 100% zeker pinpas aan klant. Artikelen die ik bij een AH to Go had gekocht kwamen op mijn eerder gekochte artikelen lijstje bij ah.nl.
23-10-2013, 14:42 door sew62 - Bijgewerkt: 23-10-2013, 14:59
Kennelijk wordt men verplicht om een account aan te maken. Heb dit op dit moment nog niet gedaan overigens.
Je zult maar een ouder persoon zijn, zonder Internet, of wat dan ook. Ja, die bestaan...
Je hebt geen kinderen of die wonen ver weg. Je wilt je buren niet lastig vallen om dit voor je regelen, nog daargelaten of ze dat willen en wat jij (zonder Internet) er dan aan hebt, immers geen mail-adres, geen "Aanbiedingen".
Wat een flauwekul zeg! Sorry hoor..

Is hier sprake van discriminatie?
Dus iemand die wél Internet heeft en online activeert krijg wel 'voordeeltjes' (heb geen idee welke, overigens), maar diegenen die dat niet (kunnen) doen, maar wel AH trouw zijn om daar te kopen, die lopen blijkbaar dus die 'voordeeltjes' en airmiles mis?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.