image

DMSA failliet, opt-out bestand onder de hamer

vrijdag 18 oktober 2002, 09:37 door Redactie, 1 reacties

De DMSA, de branche vereniging voor direct marketing, heeft
faillissement aangevraagd. Hierdoor komen de opt-out
bestanden van de vereniging, waarmee consumenten zich kunnen
afmelden voor spam en reclame, mogelijk onder de hamer. De
email adressen en telefoonnummers in de bestanden kunnen na
verkoop worden aangewend voor marketing doeleinden.
Consumenten die in goed vertrouwen hun privé gegevens bij de
DMSA in bewaring hebben gegeven lopen nu een risico dat ze
alsnog meer spam gaan ontvangen.

Bits of Freedom (BOF) maakt zich grote zorgen over deze
ontwikkeling. De DMSA heeft twee opt-out bestanden. Via
antwoordnummer 666 kunnen consumenten zich schriftelijk
afmelden voor reclamedrukwerk. Daarnaast onderhoudt de DMSA
het Infofilter op internet waar consumenten hun email adres
en mobiele nummer kunnen opgeven zodat zij geen spam meer
krijgen van de DMSA leden.

BOF heeft het College Bescherming
Persoonsgegevens gevraagd de verkoop van de opt-out
bestanden te voorkomen. Het faillissement van de DMSA toont
aan dat de consument nauwelijks bescherming heeft wanneer
zijn of haar gegevens bij een faillissement verkocht worden.

BOF is geen voorstander van een opt-out regeling
omdat het de lasten van bestrijding van spam bij de
consument legt. Bovendien helpt opt-out niet tegen de vele
kleine bedrijfjes en individuen die geen lid van de branche
organisatie zijn. Het Europees parlement besloot onlangs
voor een verplichte opt-in regeling zodat in de toekomst
bedrijven eerst toestemming moeten vragen voordat zij spam
versturen. Deze maatregel is echter nog niet van kracht.

Reacties (1)
11-11-2002, 18:46 door hzlz
Uit PMM;

DMSA-opvolger per 21 november

DDMA, de nieuwe vereniging voor de DM-branche (waaronder e-commerce en spamming) is een feit en zal zich tijdens een oprichtingsvergadering aan belangstellenden presenteren. Het Infofilter komt in een stichting.


Behalve de vereniging Dutch Dialogue Marketing Assocation is de Stichting Zelfregulering DM opgericht, voor het met als beheer van het Infofilter. Het Infofilter is een bestand van huisadressen, telefoonnummers en email-adressen van mensen die geen ongevraagde post, telefoontjes of emailtjes willen ontvangen.

Het Infofilter werd tot voor kort beheerd door DMSA, en er was angst dat een commerciële partij ermee aan de haal zou gaan. DDMA gaat er vanuit dat de curator van DMSA zal instemmen met een overdracht van Infofilter aan DDMA.

Het bestuur van de Stichting Zelfregulering DM wordt gevormd door twee leden van de DDMA en drie leden van andere belanghebbende organisaties. Voorts staat straks een Raad van Toezicht borg voor de onafhankelijkheid en integriteit van het Infofilter.

De oprichting van nieuwe club vindt plaats op donderdag 21 november. Het domein is geregistreerd door Supportnet, maar wel al in handen van de DDMA.

Het interim-bestuur van de DDMA bestaat om te beginnen uit Harry Sturkenboom (ANWB) als vice voorzitter, Bob Stumpel (Result Venture Knowledge Nederland) als secretaris, Paul Kelder (Target) als penningmeester en Siebe Roos (Bramson) en Rolf Dorhout Mees (SNT) als 'gewone leden'.

Over de invulling van de voorzitters-positie en van de twee resterende bestuurs-vacatures worden nog gesprekken gevoerd met kandidaten. Het interim-bestuur is voor een jaar aangesteld waarna er een nieuw bestuur zal worden benoemd door de ledenvergadering.

Er is nog geen directeur aangesteld van de DDMA, dat voorlopig is gevestigd in Leidschendam en gebruik zal maken van een secretariaatsbureau.

PeO
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.