Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Modem/Router probleem na 21 uur

04-07-2012, 04:29 door riesjart, 25 reacties
Ik heb het volgende probleem: heb een PC thuis staan met daarvoor een modem en een router. Overdag kan ik de PC (met kabel aangesloten) en mijn notebook (via WiFi+wachtwoord) gebruiken, ook met mijn mobiel kan ik inloggen en Internet gebruiken.
's Avonds echter (vaak rond een uur of 9) kan ik geen Internet meer gebruiken, van het ene op het andere moment geen contact meer. Mijn notebook maakt prima verbinding met de router maar daar stopt het signaal.
Als ik dan de modem en router er tussen uit haal en de kabaal van de KPN direct in mijn computer plug (zoals nu) kan ik weer gewoon Internet op.
Iemand een idee wat dit is en hoe te verhelpen? Is er iemand die mijn signaal gebruikt?
Alvast hartelijk dank!
Reacties (25)
04-07-2012, 05:10 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
04-07-2012, 07:34 door Anoniem
Ik heb preciet hetzelfde problem
Witte Expedia box trouwens
04-07-2012, 07:35 door Anoniem
Klinkt alsof uw wifi signaal toch ergens gestoord word. Zeker als u zegt wel online te kunnen als u dan via een kabel connecteerd. Best eens een scanner installeren (Wifi analyzer als u een android apparaat ervoor wilt gebruiken van de play store) en nakijken welke kanalen er gebruikt worden, en het beste kiezen. Het kan evengoed storing zijn van bepaalde elektronische apparatuur die in uw buurt gebruikt word na een bepaald uur.
04-07-2012, 08:16 door Anoniem
"Als ik dan de modem en router er tussen uit haal"
Heb je al eens geprobeerd 1 van de 2 er tussenuit te laten ipv beide, om te kijken welk van de 2 nu
het probleem veroorzaakt?

~ Let op! Het volgende alleen gebruiken als men weet hoe je de modem en router moet configureren ~
Er zit standaard een reset knop op de modem en router die alles terug zet naar fabrieksinstellingen.
(30 seconden ingedrukt houden). Vervolgens beide aansluiten en alleen de modem opnieuw instellen.
Kijk daarna of het internet weer normaal functioneert.
04-07-2012, 08:20 door Anoniem
Een soortgelijk probleem heb ikzelf jaren geleden ook aan de hand gehad. Rond 8 uur 's avonds was het dan zeer problematisch om maar iets te doen op het internet. Navraag/testen bij de KPN en zelfs het wisselen van een netwerkkaart in de centrale (KPN) gaf geen verbetering. Uiteindelijk een andere router gekocht (voor test) en het probleem was toen verdwenen.

Advies: Probeer met een andere router of het probleem verdwijnt.
04-07-2012, 08:52 door yobi
Een veel voorkomend probleem: Twee DHCP-servers in het netwerk. Het modem heeft vaak een DHCP-server en de Wifi-router ook. Na een bepaalde tijd (lease-tijd) wordt via DHCP een nieuw adres aangevraagd. Afhankelijk van welke DHCP-server het eerst respons geeft, worden de gegevens door de PC overgenomen.

Analyse: kijk via cmd (shell-terminal in windows) en het commando "ipconfig /all" of de instellingen juist zijn.

Oplossing: schakel de DHCP-server van de Wifi-router uit.
04-07-2012, 10:11 door Anoniem
als het om 9 uur is en via de kabel werkt het dan weer wel zou ik zeggen even het control channel van het wifi device aanpassen. Goeie kans dat rond 9 meer mensen op wifi zitten en dat er daardoor wat storing ontstaat. Een tool zoals inSSIDer kan de netwerken rondom je in kaart brengen en laat het channel van die netwerken zien. Dit maakt aanpassen van uw eigen kanaal wat makkelijker.

Het is daardoor goed mogelijk dat de pc/lt aangeeft dat hij wel verbonden is, maar toch het internet niet op kan.

mijn kwartje
04-07-2012, 11:42 door Anoniem
Door riesjart: Ik heb het volgende probleem: heb een PC thuis staan met daarvoor een modem en een router. Overdag kan ik de PC (met kabel aangesloten) en mijn notebook (via WiFi+wachtwoord) gebruiken, ook met mijn mobiel kan ik inloggen en Internet gebruiken.
's Avonds echter (vaak rond een uur of 9) kan ik geen Internet meer gebruiken, van het ene op het andere moment geen contact meer. Mijn notebook maakt prima verbinding met de router maar daar stopt het signaal.
Als ik dan de modem en router er tussen uit haal en de kabaal van de KPN direct in mijn computer plug (zoals nu) kan ik weer gewoon Internet op.
Iemand een idee wat dit is en hoe te verhelpen? Is er iemand die mijn signaal gebruikt?
Alvast hartelijk dank!

Je hebt dan in elk geval een hoop andere mensen die ook HUN signaal gebruiken.

Verder : magnetron (bij jou, of de buren) en andere draadloze rommel (babyfoon ergens ? )
Ik denk meer zoiets, want wat je beschrijft (komt geen bit meer doorheen) past niet zo goed bij 'gewoon een beetje druk wifi verkeer om je heen' ).

Tenminste : ik begrijp uit je verhaal niet goed of het alleen het draadloze pad is wat niet werkt.
Dat is in elk geval het eerst (zoals een andere poster ook al zei) om structureel te testen : werkt het wel als je met een ethernet *kabel* aansluit op die tijden ?
04-07-2012, 14:06 door Preddie
Zoals de reactie hier boven gegevens is vermoed ik dat het te maken heeft met storingsbronnen op de 2,4 GHz band

Dit kunnen o.a. zijn:

- magnetrons
- baby phones
- draadloze deurbellen
- bewakingscamera's
- auto's voor zien van een auto-lock functie als je wegloopt bijv. (zet deze voor de deur en zeg maar dag tegen je WIFI)
- radiografische auto's, boten, vliegtuigen enz. enz.
- draadloze bewegingsmelders
- andere draadloze accesspoint
- en nog meer draadloze rommel die op de 2,4 Ghz band werkt.

De bron valt vaak alleen te detecteren met meet apparatuur.

Je kunt het beste je WIFI netwerk overschakelen naar de 5 Ghz (natuurlijk moet je apparatuur dat ondersteunen) vervolgens zul je probleem kunnen internetten. Houd er wel rekening meer dat je tussen de 50-70% van je bereik kwijt bent omdat 5 Ghz niet zo goed door muren heen gaat als 2,4 Ghz

succes ermee !
04-07-2012, 16:01 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
04-07-2012, 16:10 door Anoniem
Dhcp lease uitzetten op je router
04-07-2012, 16:54 door riesjart
Alvast bedankt voor alle tips.

Het probleem zit hem in de router (Belkin Wireless G-router). Als ik de kabel via de modem naar de PC doorlink werkt het internet na 21:00 wel.
Druk WiFi denk ik niet, er komt helemaal niks door via de router. Als ik een iPad met G3 gebruik heb ik gewoon signaal en kan ik Internet gewoon gebruiken (helaas was de iPad alleen even op bezoek).
Een storingsbron zou kunnen, buren genoeg... mogelijk dat daar een oorzaak te vinden is. Veranderen naar 5Ghz, kan ik proberen, maar we hebben nogal dikke betonnen muren en dan is de kans groot dat er veel signaal verloren gaat.
Zal vanmiddag, vanavond ook eens kijken naar de opmerking van Yobi over de DHCP-server.

Ik zal jullie op de hoogte houden! Meerdere tips zijn altijd welkom!
04-07-2012, 19:13 door riesjart
Door Anoniem: Dhcp lease uitzetten op je router
Hoe zet ik de DHPC van mijn router uit?
04-07-2012, 19:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
04-07-2012, 21:20 door cjkos
Het zal wel niet, maar misschien staan je instellingen op een bepaalde tijd ingesteld?

Ik ga er vanuit dat het je eigen modem is, maar kan het zijn dat iemand een grap met je uitgehaald heeft en je rechten gewijzigd heeft?

Ik weet van Belkin dat je in elk geval de tijden zo kan zetten dat je per device tussen een bepaalde tijd toegang hebt.

Ik heb het indertijd zelf zo ingesteld bij mijn oudste zoontje.

Kun je instellen zoals unbalanced aangeeft. Alleen kan die 1 ook 155 zijn, als ik me niet vergis.
05-07-2012, 03:29 door riesjart
Het is nog niet gelukt...
Wat ik niet snap is het volgende: de kabel uit de muur gaat naar het modem, vanuit de modem naar de router en van de router naar de PC (niks draadloos of WiFi). Na een bepaald tijdstip werkt dit niet meer. Als ik dan de kabel vanuit het modem direct aan de PC koppel gaat het prima. Wat doet de router met de kabel zodat deze geen signaal meer doorgeeft?
Volgens de handleiding kan de router kan geen contact meer maken met Internet (knipperend lampje ipv constant brandend). Overdag werkt de router prima, voel er niet veel voor om een nieuwe/andere router te kopen...
Heb de LANsetup uitgevinkt (192.168.2.1), maar dat heeft (nog) niet geholpen.
05-07-2012, 10:11 door yobi
Misschien hept deze site:
http://www.voipmechanic.com/configuringabelkinrouter.htm
10-07-2012, 12:49 door Anoniem
Door Anoniem: Klinkt alsof uw wifi signaal toch ergens gestoord word. Zeker als u zegt wel online te kunnen als u dan via een kabel connecteerd. Best eens een scanner installeren (Wifi analyzer als u een android apparaat ervoor wilt gebruiken van de play store) en nakijken welke kanalen er gebruikt worden, en het beste kiezen. Het kan evengoed storing zijn van bepaalde elektronische apparatuur die in uw buurt gebruikt word na een bepaald uur.

Zijn PC (aangesloten via netwerkkabel) heeft ook geen verbinding meer en jij verdenkt dan een Wifi stoorzender?
10-07-2012, 12:57 door Anoniem
Door riesjart: Het is nog niet gelukt...
Wat ik niet snap is het volgende: de kabel uit de muur gaat naar het modem, vanuit de modem naar de router en van de router naar de PC (niks draadloos of WiFi). Na een bepaald tijdstip werkt dit niet meer. Als ik dan de kabel vanuit het modem direct aan de PC koppel gaat het prima. Wat doet de router met de kabel zodat deze geen signaal meer doorgeeft?
Volgens de handleiding kan de router kan geen contact meer maken met Internet (knipperend lampje ipv constant brandend). Overdag werkt de router prima, voel er niet veel voor om een nieuwe/andere router te kopen...
Heb de LANsetup uitgevinkt (192.168.2.1), maar dat heeft (nog) niet geholpen.

Een nieuwe router kopen hoeft niet meteen. Je kunt er ook een lenen voor storingsonderzoek. Family, vrienden of bekenden hebben er misschien nog een liggen. Als de geleende router wel blijft werken na 9 uur weet je iig waar het aan ligt. Succes.
10-07-2012, 15:54 door riesjart
Het is "opgelost" heb de settings van de router bekeken en wat dingen aan/uit gezet... zonder succes. Uiteindelijk de hele boel gereset en opnieuw geïnstaleerd... en nu werkt het weer. Kijken of het blijft werken of dat er binnenkort weer problemen zijn. Het kan natuurlijk zijn dat de buren op vakantie zijn, er een apparaat (stoorzender) uit gezet is etc...
10-07-2012, 16:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Klinkt alsof uw wifi signaal toch ergens gestoord word. Zeker als u zegt wel online te kunnen als u dan via een kabel connecteerd. Best eens een scanner installeren (Wifi analyzer als u een android apparaat ervoor wilt gebruiken van de play store) en nakijken welke kanalen er gebruikt worden, en het beste kiezen. Het kan evengoed storing zijn van bepaalde elektronische apparatuur die in uw buurt gebruikt word na een bepaald uur.

Zijn PC (aangesloten via netwerkkabel) heeft ook geen verbinding meer en jij verdenkt dan een Wifi stoorzender?

Zoals ik het begreep werkte het via kabel wel. Zal dan iets verkeerd gelezen hebben.
10-07-2012, 18:19 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-07-2012, 18:24 door riesjart
Voor unbalanced, heb de eerdere adviezen bekeken en getest (oa DHPC setting, tijdsbeveiliging, andere band), zonder succes. Daarna de router gereset (10sec knopje ondrukken) en de router mbv de originele cd weer aangesloten.
Idd een schot in het duister, maar nu werkt het alweer een paar dagen zonder problemen.
10-07-2012, 19:13 door softwaregeek
Een veel voorkomend probleem: Twee DHCP-servers in het netwerk. Het modem heeft vaak een DHCP-server en de Wifi-router ook. Na een bepaalde tijd (lease-tijd) wordt via DHCP een nieuw adres aangevraagd. Afhankelijk van welke DHCP-server het eerst respons geeft, worden de gegevens door de PC overgenomen.

Hoe verklaar je dan dat het probleem zich pas na 21 uur voor doet?
11-07-2012, 00:33 door Anoniem
Na 21:00 genieten de mensen in bijv. Brabant van stroom met een nachttarief. Dan beginnen hier en daar de vaatwasmachines, wasmachines, drogers e.d. ineens allemaal te draaien.
Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?
Jan
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.