Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

[Verwijderd]

10-07-2012, 19:19 door [Account Verwijderd], 40 reacties
[Verwijderd]
Reacties (40)
10-07-2012, 20:22 door Spiff has left the building
Peter,

Je verwijst specifiek naar KB2721691.
Dat is de patch voor Microsoft XML Core Services 4.0

Maar ook KB2719985 en KB2721693 zijn patches voor hetzelfde Microsoft XML Core Services lek.

KB2719985 wordt aangeboden voor Microsoft XML Core Services 3.0
KB2721691 wordt aangeboden voor Microsoft XML Core Services 4.0
KB2719985 wordt aangeboden voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP, Vista, Server 2008 en Win7
KB2721693 wordt aangeboden voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP Pro en voor Server 2003

Zie:
http://technet.microsoft.com/en-us/security/bulletin/ms12-043

Wanneer Microsoft XML Core Services 3.0 en/of 6.0 aanwezig zijn maar niet versie 4.0, dan is KB2721691 niet van toepassing.
Het is in dat geval niet zo dat wanneer KB2721691 niet wordt aangeboden het Microsoft XML Core Services lek niet wordt gepatched.


Peter,
Je schrijft dat niet elke computer de juiste versie van XML core services aan boord heeft.
Wat bedoelde je precies?

En hoe zie je als gebruiker welke Microsoft XML Core Services versies al waren geïnstalleerd?

Alvast bedankt.


Let op
Dit bericht is later op de avond aangepast en aangevuld,
en tevens is om 23.13 uur een aanvulling geplaatst, hieronder.
10-07-2012, 22:15 door Anoniem
In windows XP home 32bit heb ik de Microsoft XML Core Services update niet zien staan tussen de juli updates en heb daarom de geïnstalleerde fixit laten staan. Is mijn observatie juist? Ik heb de aangeboden updates "domweg" geïnstalleerd.
Kanttekengen?
10-07-2012, 22:20 door Anoniem
Door Spiff:
Peter,

Je verwijst specifiek naar KB2721691.
Dat is de patch voor Microsoft XML Core Services 4.0

Maar ook KB2719985 is een patch voor hetzelfde Microsoft XML Core Services lek,
maar dan voor Microsoft XML Core Services 3.0
Bedankt voor de info Spiff, ik zag ook niets specifiefs bij de updates staan over MS Core, maar KB2719985 zit er dus wel bij:

KB2719985: Beveiligingsupdate voor Windows Vista
10-07-2012, 23:13 door Spiff has left the building
Door Spiff, 20:22 uur:
En hoe zie je als gebruiker welke Microsoft XML Core Services versies al waren geïnstalleerd?
Ik denk dat ik daar achter ben.
Ik vond de locatie en de bestandsnamen, en via de bestandseigenschappen de details.
Die gegevens laten zien welke Microsoft XML Core Services versies aanwezig zijn en wat de bestandsdetails zijn.

C:\Windows\System32
msxml3.dll (dat is MSXML 3.0)
msxml6.dll (dat is MSXML 6.0)
(op mijn systeem dan, op andere systemen kunnen ook nog MSXML 4.0 en/of mogelijk 5.0 aanwezig zijn)

Géén MSXML 4.0 op mijn systeem dus, maar MSXML 3.0 en 6.0, en beide gepatched door middel van KB2719985.

Zoals ik om 20:22 al aangaf, KB2721691 is alleen van toepassing wanneer MSXML 4.0 aanwezig is, en dat is niet op alle systemen het geval.

Meer over MSXML versies:
http://en.wikipedia.org/wiki/MSXML
http://support.microsoft.com/kb/269238/en


Let op
Ook in dit bericht is de formulering later wat aangepast.
11-07-2012, 10:47 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 10-7, 22:20 uur:
Bedankt voor de info Spiff, ik zag ook niets specifiefs bij de updates staan over MS Core, maar KB2719985 zit er dus wel bij:
KB2719985: Beveiligingsupdate voor Windows Vista
KB2719985 is, zoals hierboven vermeld, de patch voor Microsoft XML Core Services 3.0
en tevens voor Microsoft XML Core Services 6.0, behalve onder XP Pro en voor Server 2003, die daarvoor KB2721693 krijgen.

Informatie over een update kun je altijd bekijken in Geschiedenis van updates, dubbelklikken op de betreffende update, en vervolgens de link voor Meer informatie volgen.
11-07-2012, 10:58 door Anoniem
wat een chaos. spijt dat ik de fixit in XP heb geinstalleerd.
ben geen n00b, maar v.w.b. win XP nu wel tamelijk de weg kwijt.
Voor mijn vista en win7 systeem kon ik 't allemaal wel filmen, maar voor win XP niet. heb de fixit er maar in laten zitten en de update over de fixit heen gedraaid.
kan iemand nog 's samenvatten wat je i.g.v. win XP (met een geïstalleerde fixit) nou precies moet doen?
ik houd van veiligheid, maar ik heb nu een behoorlijk brak gevoel.
11-07-2012, 11:06 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 10-7, 22:15 uur:
In windows XP home 32bit heb ik de Microsoft XML Core Services update niet zien staan tussen de juli updates en heb daarom de geïnstalleerde fixit laten staan. Is mijn observatie juist? Ik heb de aangeboden updates "domweg" geïnstalleerd.
Kanttekengen?
Inmiddels zijn hierboven de betreffende update-nummers vermeld,
KB2719985
KB2721691
KB2721693
(zie reactie van gisteravond 20:22 en aangepast 23:56).

En in m'n reactie hierboven vandaag 10:47 gaf ik aan hoe je per update kunt bekijken waarvoor dat een patch is.

Kun je met die informatie zien of je de update(s) hopelijk toch wél hebt binnengekregen?
11-07-2012, 11:50 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 10-11, 23:53 uur:
Bij mij staan die twee welke jij hebt daar ook (C:\Windows\System32) én de msxml4.dll is ook aanwezig maar toch heb ik geen KB2721691 bij mijn updates staan, wel KB2719985, vreemd. Misschiem krijg je die KB2721691 als alleen de MSXML 4.0 aanwezig is?

Bij mij aanwezig:
msxml3.dll (MSXML 3.0 SP10)
msxml4.dll (MSXML 4.0 SP2)
msxml6.dll (MSXML 6.0 SP2)
Klopt, KB2721691 is alleen van toepassing op MSXML 4.0
Maar gezien het feit dat MSXML 4.0 wel aanwezig is, zou je daar ook een patch voor hebben moeten ontvangen.
Je vermeld echter MSXML 4.0 SP2.
Wikipedia zegt:
MSXML 4.0 SP3 is the most recent version released in March 2009, SP2 support expired in April 2010.
http://en.wikipedia.org/wiki/MSXML

Dit is mogelijk het probleem dat Peter V bedoelde, maar wat ik niet begreep uit zijn bijdrage.

De oplossing die ik zie,
dat is het eerst installeren van MSXML 4.0 SP3
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15697
en daarna
het opnieuw uitvoeren van Windows Update, om te zien of KB2721691 nu wél wordt aangeboden.

(Desnoods kan na het eerst installeren van MSXML 4.0 SP3 vervolgens KB2721691 ook worden gedownload via het Download Centrum, maar dan moet je wel de juiste versie voor je systeem kiezen:
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=30193
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=30304 (x64-based Systems)
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=30221 (Itanium-based Systems)
Komt na het installeren van MSXML 4.0 SP3 vervolgens KB2721691 gewoon binnen via Windows Update, dan is dat simpelweg handiger.)


Door Anoniem, 10-11, 23:53 uur:
Dan staan er nog enkele tussen met een letter achter:
msxml3r.dll
msxml4a.dll
msxml4r.dll
msxml6r.dll
Dat zijn de XML Resources dll's, die behoren bij de andere dll's.
Er zijn daarvoor geen aparte updates.
11-07-2012, 11:56 door Anoniem
Door Spiff:
Door Anoniem, 10-7, 22:15 uur:
In windows XP home 32bit heb ik de Microsoft XML Core Services update niet zien staan tussen de juli updates en heb daarom de geïnstalleerde fixit laten staan. Is mijn observatie juist? Ik heb de aangeboden updates "domweg" geïnstalleerd.
Kanttekengen?
Inmiddels zijn hierboven de betreffende update-nummers vermeld,
KB2719985
KB2721691
KB2721693
(zie reactie van gisteravond 20:22 en aangepast 23:56).

En in m'n reactie hierboven vandaag 10:47 gaf ik aan hoe je per update kunt bekijken waarvoor dat een patch is.

Kun je met die informatie zien of je de update(s) hopelijk toch wél hebt binnengekregen?


In windows XP home 32bit heb ik NA install van de complete juli update alleen kb2719985 als geïnstalleerd teruggevonden
en nogmaals, de fixit 50897 had ik niet teruggedraaid, dus 50898 niet gerund.
Wat is wijsheid, cq nu nog te doen?
11-07-2012, 12:18 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 10:58 uur:
Voor mijn vista en win7 systeem kon ik 't allemaal wel filmen, maar voor win XP niet. heb de fixit er maar in laten zitten en de update over de fixit heen gedraaid.
kan iemand nog 's samenvatten wat je i.g.v. win XP (met een geïstalleerde fixit) nou precies moet doen?
Controleer eerst even welke van de updates je hebt binnengekregen,
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 3.0
KB2721691 voor Microsoft XML Core Services 4.0
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP, Vista, Server 2008 en Win7
KB2721693 voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP Pro en voor Server 2003

Bekijk onder
C:\Windows\System32
welke MSXML versies aanwezig zijn
msxml3.dll (MSXML 3.0)
msxml4.dll (MSXML 4.0)
msxml6.dll (MSXML 6.0)
en bekijk of die gisteren/vandaag zijn bijgewerkt, en wat de SP-versies zijn.

Komen de geinstalleerde MSXML versies (msxml3.dll, msxml4.dll, msxml6.dll) overeen met de geinstalleerde Microsoft updates van gisteravond, dan is alles okee.

In dat geval kun je de Fix it terugdraaien.
Voer daarna wellicht zekerheidshalve nog een keer Windows Update uit.

Komen de geinstalleerde Microsoft updates van gisteravond onverhoopt niet overeen met de aanwezige MSXML versies,
d.w.z. heeft een van de aanwezige MSXML versies geen update gekregen,
controleer dan of die betreffende MSXML dan mogelijk achterloopt met een servicepack-update, zoals dat ook beschreven werd in mijn reactie van 11:50 uur.
Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/MSXML
http://support.microsoft.com/kb/269238/en

Zou een bepaalde MSXML-versie gisteravond/vandaag niet gepatched zijn, doordat de die MSXML-versie achterloopt met een servicepack-update, maar betreft het niet MSXML 4.0 zoals beschreven om 11:50 uur, maar een ándere MSXML-versie met een niet meer ondersteund servicepack, dan moet je de updates daarvan nog opzoeken in het Microsoft Download Center
http://www.microsoft.com/downloads/
11-07-2012, 13:31 door Anoniem
Door Spiff:
Door Anoniem, 10:58 uur:
wat een chaos. spijt dat ik de fixit in XP heb geinstalleerd.
ben geen n00b, maar v.w.b. win XP nu wel tamelijk de weg kwijt.
Voor mijn vista en win7 systeem kon ik 't allemaal wel filmen, maar voor win XP niet. heb de fixit er maar in laten zitten en de update over de fixit heen gedraaid.
kan iemand nog 's samenvatten wat je i.g.v. win XP (met een geïstalleerde fixit) nou precies moet doen?
ik houd van veiligheid, maar ik heb nu een behoorlijk brak gevoel.
Controleer eerst even welke van de updates je hebt binnengekregen,
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 3.0
KB2721691 voor Microsoft XML Core Services 4.0
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP, Vista, Server 2008 en Win7
KB2721693 voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP Pro en voor Server 2003

Bekijk onder
C:\Windows\System32
welke MSXML versies aanwezig zijn
msxml3.dll (MSXML 3.0)
msxml4.dll (MSXML 4.0)
msxml6.dll (MSXML 6.0)
en bekijk of die gisteren/vandaag zijn bijgewerkt, en wat de SP-versies zijn.

Komen de geinstalleerde MSXML versies (msxml3.dll, msxml4.dll, msxml6.dll) overeen met de geinstalleerde Microsoft updates van gisteravond, dan is alles okee.

In dat geval kun je de Fix it terugdraaien.
Voer daarna wellicht zekerheidshalve nog een keer Windows Update uit.

Komen de geinstalleerde Microsoft updates van gisteravond onverhoopt niet overeen met de aanwezige MSXML versies,
d.w.z. heeft een van de aanwezige MSXML versies geen update gekregen,
controleer dan of die betreffende MSXML dan mogelijk achterloopt met een servicepack-update, zoals dat ook beschreven werd in mijn reactie van 11:50 uur.
Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/MSXML
http://support.microsoft.com/kb/269238/en

Zou een bepaalde MSXML-versie gisteravond/vandaag niet gepatched zijn, doordat de die MSXML-versie achterloopt met een servicepack-update, maar betreft het niet MSXML 4.0 zoals beschreven om 11:50 uur, maar een ándere MSXML-versie met een niet meer ondersteund servicepack, dan moet je de updates daarvan nog opzoeken in het Microsoft Download Center
http://www.microsoft.com/downloads/


uitgevoerde controle binnen win XP home 32bit voor zover het mij lukte, ben gestrand, zie *).
dus toch een n00b. help!
Controleer eerst even welke van de updates je hebt binnengekregen,
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 3.0 JA
KB2721691 voor Microsoft XML Core Services 4.0 NEE
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP, Vista, Server 2008 en Win7 NEE
KB2721693 voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP Pro en voor Server 2003 NEE

Bekijk onder
C:\Windows\System32
welke MSXML versies aanwezig zijn
msxml3.dll (MSXML 3.0) 8.100.1053.0 MSXML 3.0 SP10
gewijzigd dinsdag 5 juni 2012, 17:49:57 op tabblad algemeen van eigenschappen
msxml4.dll (MSXML 4.0) 4.20.9876.0 MSXML 4.0 SP 2
gewijzigd dinsdag 21 juli 2009, 1:05:40 op tabblad algemeen van eigenschappen
msxml6.dll (MSXML 6.0) 6.20.2501.0 MSXML 6.0 SP2
gewijzigd dinsdag 5 juni 2012, 17:49:57 op tabblad algemeen van eigenschappen
en bekijk of die gisteren/vandaag zijn bijgewerkt, en wat de SP-versies zijn.
*) hmmm?

Komen de geinstalleerde MSXML versies (msxml3.dll, msxml4.dll, msxml6.dll) overeen met de geinstalleerde Microsoft updates van gisteravond, dan is alles okee.
*)weet niet hoe ik dit kan/moet bekijken. wat met wat vergelijken?

In dat geval kun je de Fix it terugdraaien. *)
*) Dus NIET?
Voer daarna wellicht zekerheidshalve nog een keer Windows Update uit.

Komen de geinstalleerde Microsoft updates van gisteravond onverhoopt niet overeen met de aanwezige MSXML versies,
d.w.z. heeft een van de aanwezige MSXML versies geen update gekregen,
controleer dan of die betreffende MSXML dan mogelijk achterloopt met een servicepack-update, zoals dat ook beschreven werd in mijn reactie van 11:50 uur.
Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/MSXML
http://support.microsoft.com/kb/269238/en

Zou een bepaalde MSXML-versie gisteravond/vandaag niet gepatched zijn, doordat de die MSXML-versie achterloopt met een servicepack-update, maar betreft het niet MSXML 4.0 zoals beschreven om 11:50 uur, maar een ándere MSXML-versie met een niet meer ondersteund servicepack, dan moet je de updates daarvan nog opzoeken in het Microsoft Download Center
http://www.microsoft.com/downloads/
11-07-2012, 13:33 door Spiff has left the building
Off-topic

De opeenvolging van reacties in deze thread doet vrij chaotisch aan,
met bijdragen van Anoniem waar ik pas na geruime tijd op heb gereageerd, waardoor de loop van de thread vreemd is,
maar dit is onlosmakelijk verbonden met het feit dat oningelogd geposte reacties pas worden geplaatst na moderatie en daardoor pas later tot veel later zichtbaar worden in de thread.
Een probaat middel daartegen is ingelogd posten, maar dat is uiteraard aan de posters.
11-07-2012, 14:04 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 11:56 uur:
In windows XP home 32bit heb ik NA install van de complete juli update alleen kb2719985 als geïnstalleerd teruggevonden
en nogmaals, de fixit 50897 had ik niet teruggedraaid, dus 50898 niet gerund.
Wat is wijsheid, cq nu nog te doen?

KB2719985 is de update voor Microsoft XML Core Services 3.0
én voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP Home, Vista, Server 2008 en Win7.

Bekijk onder
C:\Windows\System32
welke MSXML versies aanwezig zijn
msxml3.dll (MSXML 3.0)
msxml4.dll (MSXML 4.0)
msxml6.dll (MSXML 6.0)

Zijn alleen msxml3.dll en msxml6.dll aanwezig, en niet msxml4.dll
dan is dat met KB2719985 keurig gepatched
en kun je de Fix it terugdraaien.
Voer daarna wellicht zekerheidshalve nog een keer Windows Update uit.

Mocht echter ook msxml4.dll (MSXML 4.0) aanwezig zijn,
maar heb je niet KB2721691 binnengekregen,
controleer dan de bestandsdetails van msxml4.dll en bekijk of dat bestand gisteren/vandaag werkelijk niet is bijgewerkt, en wat de servicepack-versie is.
Zou dat MSXML 4.0 SP2 zijn in plaats van SP3, dan zou dat mogelijk kunnen verklaren waarom je niet de update KB2721691 hebt gekregen voor MSXML 4.0.
-->
In dat geval geldt hetzelfde als beschreven in mijn reactie van 11:50:
Eerst installeren van MSXML 4.0 SP3
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15697
en daarna
het opnieuw uitvoeren van Windows Update, om te zien of KB2721691 nu wél wordt aangeboden.

(Desnoods kan na het eerst installeren van MSXML 4.0 SP3 vervolgens KB2721691 ook worden gedownload via het Microsoft Download Centrum:
(N.B. voor Windows XP Home 32-bit, zoals aangegeven. Voor 64-bit andere download nodig, zie 11:50 uur.)
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=30193
Maar komt na het installeren van MSXML 4.0 SP3 vervolgens KB2721691 gewoon binnen via Windows Update, dan is dat simpelweg handiger.)

Ook in dit geval kan de Fix it oplossing ongedaan worden gemaakt.
En ook nu: Voer daarna wellicht zekerheidshalve nog een keer Windows Update uit.
11-07-2012, 15:12 door Spiff has left the building
@ Anoniem 13:31 uur,

Je citeert nogal erg overdadig, door zowel mijn volledige reactie te citeren, als daaronder nog eens met nu jouw aantekeningen daarin. Maar ik ben eruit gekomen ;-)

Je hebt KB2719985 ontvangen,
die patcht zowel msxml3.dll (MSXML 3.0) als ook msxml6.dll (MSXML 6.0)

Je hebt zowel MSXML 3.0, 4.0 en 6.0 op je systeem, en je vermeldt de SP-versies.
Die SP-versie kom ik zo op terug voor MSXML 4.0.

Bij mijn opmerking "en bekijk of die gisteren/vandaag zijn bijgewerkt" schrijf je "hmmm?"
Je vermeldt: "gewijzigd dinsdag 5 juni 2012"
De bijwerkdatum vind je gek als dat is niet onder "gewijzigd", maar onder "gemaakt". Daar hoor je de datum van gisteren/vandaag te zien.
Een andere mogelijkheid om die bijwerkdatum te zien dat is om het muispijltje op het bestand te houden, je ziet dan een tooltip met onder meer de aanmaakdatum. (Dit althans onder Vista en Win7, ik weet niet zeker of dat onder XP ook wel zo is.)

Met msxml3.dll - MSXML 3.0 SP10
en msxml6.dll - MSXML 6.0 SP2
heb je in ieder geval actuele versies, die met update KB2719985 gepatched horen te zijn.

Maar met msxml4.dll - MSXML 4.0 SP 2
loop je een servicepack achter, evenals andere posters hierboven.
De oplossing is dezelfde als in mijn eerdere reacties:

Eerst installeren van MSXML 4.0 SP3
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15697
en daarna
het opnieuw uitvoeren van Windows Update, om te zien of KB2721691 nu wél wordt aangeboden.

(Desnoods kan na het eerst installeren van MSXML 4.0 SP3 vervolgens KB2721691 ook worden gedownload via het Microsoft Download Centrum:
(N.B. voor Windows XP Home 32-bit, zoals aangegeven. Voor 64-bit andere download nodig, zie 11:50 uur.)
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=30193
Maar komt na het installeren van MSXML 4.0 SP3 vervolgens KB2721691 gewoon binnen via Windows Update, dan is dat simpelweg handiger.)

Is MSXML 4.0 geupdate naar SP3
en vervolgens met succes KB2721691 geïnstalleerd,
en heb je van msxml3.dll, sxml4.dll en msxml6.dll de aanmaakdatum gecontroleerd en okee bevonden (zie hierboven),
dan kan de Fix it oplossing beslist ongedaan worden gemaakt.
Voer daarna zekerheidshalve nog een keer Windows Update uit.
11-07-2012, 17:15 door Anoniem
Door Spiff:
Klopt, KB2721691 is alleen van toepassing op MSXML 4.0
Je vermeld echter MSXML 4.0 SP2.
Wikipedia zegt:
MSXML 4.0 SP3 is the most recent version released in March 2009, SP2 support expired in April 2010.
De oplossing die ik zie, dat is het eerst installeren van MSXML 4.0 SP3
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15697 en daarna het opnieuw uitvoeren van Windows Update, om te zien of KB2721691 nu wél wordt aangeboden.
Hallo Spiff, is het nodig/nuttig/veiliger om MSXML 4.0 SP2 eerst te verwijderen vóór het downloaden/installeren van MSXML SP3 (en zo ja hoe/waar verwijder ik die SP2?)

En op de download pagina voor SP3 welke jij aangeeft staat: Supported operating systems: Windows 2000 Service Pack 4, Windows 7, Windows Server 2003 Service Pack 1, Windows Server 2003 Service Pack 2, Windows Server 2008, Windows Server 2008 R2, Windows Vista, Windows Vista Service Pack 1, Windows XP Service Pack 2, Windows XP Service Pack 3.

Ik heb zelf Windows Vista, SP2, 32bits, die staat hier niet specifiek vermeld, en ook niet of het voor 32/64 bits is...
11-07-2012, 21:01 door Anoniem
Door Spiff: Eerst installeren van MSXML 4.0 SP3
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15697
en daarna het opnieuw uitvoeren van Windows Update, om te zien of KB2721691 nu wél wordt aangeboden.
Ik heb net die MSXML 4.0 SP3 geïnstalleerd en daarna kreeg ik de KB2721691 update via Windows Update wel.

"Je vermeldt: "gewijzigd dinsdag 5 juni 2012" (bij Anomiem 13:31)

Bij mij staat er nu:
msxml4.dll SP3 (was eerst SP2)
Gewijzigd op: 25-6-2012 16:04,
Aanmaakdatum 25-6-2012 16:04. Toch heb ik het net (11-7-2012) geïnstalleerd!?
Bij die andere twee (msxml3.dll en msxml6.dll) die gisteren automatisch zijn geüpdate klopt de "Aanmaakdatum" bij mij wel (10-7-2012) hoewel er daarbij bij "Gewijzing op" ook gewoon 5-6-2012 staat zoals bij Anoniem 13:31 schreef.

Ik neem aan dat ik met de installatie van SP3 de oude SP2 gewoon kan laten staan en dat ik nu weer "veiliger" ben...

Spiff bedankt voor alle nuttige advies! ;-)
11-07-2012, 21:54 door GeminiAlpha
uitgevoerde controle binnen win XP home 32bit. Nieuwe poging. Dank aan Spiff o.a. voor geduld!

Controleer eerst even welke van de updates je hebt binnengekregen,
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 3.0 JA
KB2721691 voor Microsoft XML Core Services 4.0 NEE
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP, Vista, Server 2008 en Win7 NEE
KB2721693 voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP Pro en voor Server 2003 NEE

Bekijk onder C:\Windows\System32
welke MSXML versies aanwezig zijn, bij mij:
msxml3.dll (MSXML 3.0) 8.100.1053.0 MSXML 3.0 SP10 gemaakt dinsdag 26 oktober 2004, 12:46:40

msxml4.dll (MSXML 4.0) 4.20.9876.0 MSXML 4.0 SP 2 gemaakt dinsdag 21 juli 2009, 1:05:40
nu vernieuwd, zie verderop.

msxml6.dll (MSXML 6.0) 6.20.2501.0 MSXML 6.0 SP2 gemaakt maandag 14 april 2008, 19:02:33

en bekijk of die gisteren/vandaag zijn bijgewerkt, en wat de SP-versies zijn.

Komen de geinstalleerde MSXML versies (msxml3.dll, msxml4.dll, msxml6.dll) overeen met de geinstalleerde Microsoft updates van gisteravond, dan is alles okee. dus NIET

In dat geval kun je de Fix it terugdraaien. dus nog NIET
Voer daarna wellicht zekerheidshalve nog een keer Windows Update uit.

Komen de geinstalleerde Microsoft updates van gisteravond onverhoopt niet overeen met de aanwezige MSXML versies,
d.w.z. heeft een van de aanwezige MSXML versies geen update gekregen,
controleer dan of die betreffende MSXML dan mogelijk achterloopt met een servicepack-update, zoals dat ook beschreven werd in mijn reactie van 11:50 uur.
Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/MSXML
http://support.microsoft.com/kb/269238/en

Zou een bepaalde MSXML-versie gisteravond/vandaag niet gepatched zijn, doordat de die MSXML-versie achterloopt met een servicepack-update, maar betreft het niet MSXML 4.0 zoals beschreven om 11:50 uur, maar een ándere MSXML-versie met een niet meer ondersteund servicepack, dan moet je de updates daarvan nog opzoeken in het Microsoft Download Center
http://www.microsoft.com/downloads/

Ik heb msxml4.0 sp3 gedownload en geïnstalleerd, daarna windows upate gedaan...
en jawel kb2721691 werd aangeboden en geïnstalleerd. Dit ging probleemloos.
msxml4.dll is nu SP3 en gedateerd maandag 25 juni 2012, 16:04:24

nu nog deze 2 dll's op het juiste level brengen?
msxml3.dll (MSXML 3.0) 8.100.1053.0 MSXML 3.0 SP10 gemaakt dinsdag 26 oktober 2004, 12:46:40
en
msxml6.dll (MSXML 6.0) 6.20.2501.0 MSXML 6.0 SP2 gemaakt maandag 14 april 2008, 19:02:33

want die zijn nog niet recent (gisteren/eergisteren), maar wat waarvandaan downloaden\ en
eventueel hoe te installeren? Welke versies cq SP's moeten het eigenlijkworden?

hoop niet dat je al gek van me wordt, heb nl het gevoel dat ik op koers zit. Met nog wat xtra hulp kan ik er wellicht uitkomen.

dank, Geminialpha.
11-07-2012, 22:33 door Anoniem
Door GeminiAlpha:
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 3.0 JA

nu nog deze 2 dll's op het juiste level brengen?
msxml3.dll (MSXML 3.0) 8.100.1053.0 MSXML 3.0 SP10 gemaakt dinsdag 26 oktober 2004, 12:46:40
en
msxml6.dll (MSXML 6.0) 6.20.2501.0 MSXML 6.0 SP2 gemaakt maandag 14 april 2008, 19:02:33

want die zijn nog niet recent (gisteren/eergisteren), maar wat waarvandaan downloaden\ en
eventueel hoe te installeren? Welke versies cq SP's moeten het eigenlijkworden?
Je hebt de update KB2719985 al binnen schreef je, die update is al voor MSXML 3.0 SP10 én tevens voor MSXML 6.0 SP2.

Bij mij zijn de Service Pack's voor die twee dus ook hetzelfde (MSXML 3.0 SP10 en MSXML 6.0 SP2), je hoeft dus geen andere SP te installeren daarvoor.
11-07-2012, 23:03 door Spiff has left the building
@ GeminiAlpha, 21:54 uur,

Aan je stijl te zien begrijp ik dat eerdere reacties ook van jou waren.
Fijn dat je nu hebt ingelogd voor het posten, dat maakt het al wat overzichtelijker :-)

Je schrijft:
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 3.0 JA
KB2721691 voor Microsoft XML Core Services 4.0 NEE
KB2719985 voor Microsoft XML Core Services 6.0 voor XP, Vista, Server 2008 en Win7 NEE

Er is echter maar één KB2719985,
wanneer die aangeboden wordt voor MSXML 3.0, dan wordt ie dat in principe ook gelijk voor MSXML 6.0

Je beschijft dat zowel MSXML 3.0, 4.0 en 6.0 aanwezig zijn.

Voor MSXML 4.0 werd in eerste instantie geen update aangeboden, gaf je aan, maar dat heb je gecorrigeerd door MSXML 4.0 SP3 te installeren en vervolgens opnieuw Windows Update uit te voeren.
Heel mooi dat dat gelukt is en KB2721691 nu wél is aangeboden!

Wat nog merkwaardig is, dat is dat in de bestandsinformatie niet te zien lijkt dat de betreffende msxml3.dll, msxml4.dll en msxml6.dll gisteren/vandaag bijgewerkt zijn, zoals dat op mijn Vista systeem wel te zien is.
Lastig.
Mogelijk zijn ze wel degelijk gewoon goed bijgewerkt, maar wordt dat onder XP anders weergegeven?
Wie weet dat?


De servicepack versies zijn (nu) in ieder geval de actuele:
msxml3.dll -- MSXML 3.0 SP10
msxml4.dll -- MSXML 4.0 SP3
msxml6.dll -- MSXML 6.0 SP2
Dat mag dus geen probleem (meer) zijn.

Heb je werkelijk op alle manieren van die bestanden de eigenschappen bekeken,
zowel via Eigenschappen, tab Algemeen en tab Details,
en ook door het muispijltje op het bestand te houden, en het bekijken van de informatie in de verschijnende 'tooltip'-info?
Is werkelijk op geen van die manieren te zien dat de bestanden gisteren/vandaag bijgewerkt zijn?
Nogmaals:
Mogelijk zijn ze wel degelijk gewoon goed bijgewerkt, maar wordt dat onder XP anders weergegeven?
Wie weet dat?


Gezien het feit dat de betreffende bestanden versies met ondersteunde servicepack-versies zijn,
lijkt installatie van een nieuwer versie niet van toepassing.
Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/MSXML
http://support.microsoft.com/kb/269238/en

Zou je, of iemand anders, op basis van die informatie tot de conclusie komen dat er toch wél nog een update van die bestanden nodig is, dan kun je die zoeken via het Microsoft Download Center:
http://www.microsoft.com/downloads/
Maar nogmaals, ik zie momenteel niet waarom dat nodig zou kunnen zijn, met de in principe ondersteunde versies die aanwezig zijn.


Ik vermoed dat de installatie inmiddels al correct is,
maar dat slechts niet wordt weergegeven dat de MSXML-bestanden gisteren/vandaag bijgewerkt zijn.
Nogmaals,
Mogelijk zijn ze wel degelijk gewoon goed bijgewerkt, maar wordt dat onder XP anders weergegeven?
Wie weet dat?


Ik hoop dat iemand dit oppikt, en ons kan informeren en je kan geruststellen.
11-07-2012, 23:31 door Anoniem
Door Spiff:
Mogelijk zijn ze wel degelijk gewoon goed bijgewerkt, maar wordt dat onder XP anders weergegeven?
Wie weet dat?


Ik hoop dat iemand dit oppikt, en ons kan informeren en je kan geruststellen.
Vragen over Windows Update en wat relevant is daarmee kan men gratis stellen via:

https://support.microsoft.com/oas/default.aspx?&gprid=6527&&st=1&wfxredirect=1&sd=gn

Bij de persoonlijke info vul ik als telefoonnummer gewoon 0000000000 in, en verzoek hun om te antwoorden via E-mail :-)
11-07-2012, 23:46 door GeminiAlpha
@ spiff 23:03 uur

Spiff dank voor uitgebreide reactie/toelichting.
even afgezien van aanmaakdatums van

msxml3.dll -- MSXML 3.0 SP10 gemaakt dinsdag 26 oktober 2004, 12:46:40
msxml4.dll -- MSXML 4.0 SP3 gemaakt maandag 25 juni 2012, 16:04:24
msxml6.dll -- MSXML 6.0 SP2 gemaakt maandag 14 april 2008, 19:02:33

die ik trouwens binnen XP op alle mij bekende manieren heb bekeken en steeds gelijk aanmaak-resultaat opleveren, het volgende:
Kan ik inmiddels de fixit "http://support.microsoft.com/kb/2719615" terugdraaien? dat heb ik nl. nog niet gedaan.
Daarna wellicht weer windows update runnen? Zou er dan misschien nog wat veranderen?

Ik zal trouwens ook eens in mijn vista op mijn andere laptop naar de datums van de bestanden kijken.
In Vista heb ik eerst de fixit teruggedraaid en daarna alle updates geïnstalleerd (maar er verder ook niet meer naar omgekeken).
12-07-2012, 00:30 door Spiff has left the building
@ GeminiAlpha, 11-7, 23:46 uur,

Dat je onder de bestandsdata-weergave geen aanwijzing vindt voor een recente aanpassing, dat blijft opvallend, ik weet niet wat daarvoor de reden is.
Het lijkt me een goed idee dat je de weergave vergelijkt met die op je Vista-systeem,
en ook dat je ook op dat Vista-systeem even controleert welke MSXML-versies aanwezig zijn en of daarvoor de juiste security-updates zijn aangeboden.

De bestandsdata-weergave op je XP-systeem blijft opvallend,
maar los daarvan lijkt het me verstandig om de Fix it ongedaan te maken (en zekerheidshalve nog even Windows Update uit te voeren). En dan vervolgens nog eens opnieuw opstarten.
Ik heb geen idee of dat iets verandert aan de weergave van de bestandsdata, maar het is goed om te checken. Ik ben benieuwd.
De invloed van zo'n Fix it is toch altijd gedeeltelijk onzeker.

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten, wat je aantreft op je Vista-systeem, en of het ongedaan maken van de Fix it nog wat opvallends laat zien.

En ik blijf benieuwd of iemand die hier meeleest nog wat zinnigs kan zeggen over de MSXML-bestandsversies onder XP, zoals besproken in onze posts van gisteren 11-7, 21:54, 23:03, 23:46 uur en in dit bericht.
12-07-2012, 10:50 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 11-7, 17:15 uur:
is het nodig/nuttig/veiliger om MSXML 4.0 SP2 eerst te verwijderen vóór het downloaden/installeren van MSXML SP3 (en zo ja hoe/waar verwijder ik die SP2?)
Nee, dat is niet nodig, een servicepack installeer je zonder de vorige te verwijderen.
En dat het werkt blijkt uit de reacties die aangeven dat het installeren van MSXML 4.0 SP3 voldoende was om vervolgens KB2721691 aangeboden te krijgen via Windows Update.

Door Anoniem, 11-7, 17:15 uur:
En op de download pagina voor SP3 welke jij aangeeft staat: Supported operating systems: Windows 2000 Service Pack 4, Windows 7, Windows Server 2003 Service Pack 1, Windows Server 2003 Service Pack 2, Windows Server 2008, Windows Server 2008 R2, Windows Vista, Windows Vista Service Pack 1, Windows XP Service Pack 2, Windows XP Service Pack 3.
Ik heb zelf Windows Vista, SP2, 32bits, die staat hier niet specifiek vermeld, en ook niet of het voor 32/64 bits is...
Klopt, die MSXML 4.0 Service Pack 3 downloadpagina is blijkbaar niet meer bijgewerkt na het uitkomen van dat MSXML 4.0 Service Pack 3, waardoor recentere servicepack-versies van de Windows-versies niet worden vermeldt.
Naast Vista SP2 wordt ook Windows 7 SP1 niet vermeld.
Het is echter de enige volledige MSXML 4.0 Service Pack 3 die wordt aangeboden via Microsoft Download Center.
Tevens wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen 32-bit en 64-bit Windows-edities.
12-07-2012, 10:56 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 11-7, 21:01 uur:
Ik neem aan dat ik met de installatie van SP3 de oude SP2 gewoon kan laten staan
Ja.
Zie ook mijn reactie van 10:50 hierboven, op de vragen van Anoniem, 11-7, 17:15 uur.
12-07-2012, 11:08 door Spiff has left the building
Door Spiff, 11-7, 23:03 uur:
Mogelijk zijn ze wel degelijk gewoon goed bijgewerkt, maar wordt dat onder XP anders weergegeven?
Wie weet dat?

Ik hoop dat iemand dit oppikt, en ons kan informeren en je kan geruststellen.
Door Anoniem, 11-7, 23:51 uur:
Vragen over Windows Update en wat relevant is daarmee kan men gratis stellen via:
https://support.microsoft.com/oas/default.aspx?&gprid=6527&&st=1&wfxredirect=1&sd=gn

Bij de persoonlijke info vul ik als telefoonnummer gewoon 0000000000 in, en verzoek hun om te antwoorden via E-mail :-)
Dank je, een nuttige tip.
Misschien iets voor jou, GeminiAlpha, om via die manier nog navraag te doen?
12-07-2012, 14:23 door MrBil
Goed bezig Spiff :)
14-07-2012, 00:18 door Spiff has left the building
Nóg een interessant fenomeen ontdekt:

Afgelopen woensdag heb ik een vriendin gevraagd of ze even wilde checken welke bestanden ze op haar Win7 x64 systeem had,
msxml3.dll, msxml4.dll en/of msxml6.dll.
Alleen msxml3.dll en msxml6.dll werden aangetroffen.

Vandaag deed ik enig beheerwerk op haar computer, en tot mijn grote verbazing vond ik MSXML 4.0 SP2 onder Configuratiescherm\Programma's\Programma's en onderdelen.
Dit terwijl msxml4.dll nergens te vinden is!
Absurd!

Zekerheidshalve MSXML 4.0 SP3 dan toch maar geïnstalleerd
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15697
en vervolgens Windows Update uitgevoerd en de nu alsnog aangeboden KB2721691 geïnstalleerd.

Wat een rommeltje met die MSXML 4.0 !!
MSXML 4.0 SP2 wordt niet geupdate naar SP3 en ontbeert daardoor patch KB2721691,
en msxml4.dll blijkt in sommige gevallen onvindbaar als bestand, maar is wél aanwezig in Programma's en onderdelen!
Mesjogge!

Wat is de reden dat het zo'n zootje is met die MSXML 4.0 ?
14-07-2012, 11:41 door Fwiffo
Door Spiff: Wat is de reden dat het zo'n zootje is met die MSXML 4.0 ?
In Q16 van http://blogs.technet.com/b/msrc/p/july-2012-security-bulletin-q-a.aspx staat dat SP3 van MSXML 4.0 automatisch wordt geïnstalleerd "if the customer is using our automatic updates client recommendations".. Ik kan me ook voorstellen dat het in de Service Packs van Windows zit (heb ik niet uitgezocht verder).
14-07-2012, 13:02 door Spiff has left the building
Door Fwiffo: In Q16 van http://blogs.technet.com/b/msrc/p/july-2012-security-bulletin-q-a.aspx staat dat SP3 van MSXML 4.0 automatisch wordt geïnstalleerd "if the customer is using our automatic updates client recommendations".. Ik kan me ook voorstellen dat het in de Service Packs van Windows zit (heb ik niet uitgezocht verder).
Dank je, Fwiffo.
Ik weet niet hoe het zit met de systemen van Peter V, GeminiAlpha, en de diverse Anoniemen in deze thread,
maar het systeem van die vriendin waar ik 00:18 uur over berichtte, dat voldoet prima aan de genoemde "automatic updates client recommendations".

XML Core Services 4.0 Service Pack 3 [...] should be automatically installed if the customer is using our automatic updates client recommendations; for more information, see KB311047, "How to keep your Windows computer up-to-date."
http://blogs.technet.com/b/msrc/p/july-2012-security-bulletin-q-a.aspx
KB311047 betreft het gebruik van Microsoft Update:
http://support.microsoft.com/kb/311047/en
http://support.microsoft.com/kb/311047/nl

Op het systeem van de genoemde vriendin wordt Windows Update uitgevoerd met (1) automatisch installeren, (2) aanbevolen updates op dezelfde manier ontvangen als belangrijke updates, en (3) met Microsoft Update ingeschakeld.
Win7 SP1 en alle updates zijn altijd keurig geïnstalleerd.

Ik zie daaom niet waarom MSXML 4.0 niet automatisch was geupdate van SP2 naar SP3.
En ook vind ik het nog steeds absurd dat msxml4.dll onvindbaar was als bestand, maar MSXML 4.0 SP2 wél aanwezig bleek in Programma's en onderdelen.

Nogmaals, ik weet niet hoe het zit met de systemen van Peter V, GeminiAlpha, en de diverse Anoniemen in deze thread,
maar het systeem van die vriendin voldoet volkomen aan de genoemde "automatic updates client recommendations" en is ook overigens een keurig systeem, en tóch was er een probleem met MSXML 4.0.

Mijn vraag blijft daardoor: Wat is de reden dat het zo'n zootje is met die MSXML 4.0 ?

Ik moet er maar eens contact over opnemen met Microsoft.
Wanneer ik meer weet, dan zal ik dat hier nog berichtten.
14-07-2012, 14:26 door Fwiffo
FWIW. Hier op Windows Vista 32 UK (WSUS Offline Updater install begin dit jaar):

C:\Windows\System32>dir msxml*
05-06-2012 18:47 1.248.768 msxml3.dll
02-11-2006 11:41 2.048 msxml3r.dll
05-06-2012 18:47 1.401.856 msxml6.dll
02-11-2006 11:41 2.048 msxml6r.dll


Geen versie 4. Ook niet in 'Programs and Features'. Wel een SP1 voor Visual C++ 2008 in de update history. Denk dat .NET, C++ en XML alleen updates krijgen als die geïnstalleerd zijn op de computer. Kennelijk is versie 4 niet nodig voor mijn computer gebruik (Visual C++ heb ik vanwege gaming hobby).
14-07-2012, 15:35 door Spiff has left the building
Door Spiff, 13:02 uur: Ik moet er maar eens contact over opnemen met Microsoft.
Inmiddels gedaan, via de contact-mogelijkheid in het Windows Update support center.
Ik hoop begin komende week een reactie te ontvangen er hier te kunnen berichten.
14-07-2012, 18:31 door Anoniem
@Spiff

KB927978, KB954430 en KB973688 voor MSXML 4.0 SP2 (welke ook bij mijn "Programma's en onderdelen" staan) zijn pas op mijn Vista/Home/Prem/SP2 geïnstalleerd (geüpdate?) ná het installeren van mijn HP F2420-printer en bijbehorende software, dit kan ik 100% opmaken uit de lijst van Windows-update-geschiedenis. Pas geleden heb ik mijn pc geheel opnieuw geïnstalleerd en ik kan me nog herinneren dat deze updates na de installatie van die printer bij Windows update verschenen terwijl er net daarvóór géén updates meer werden gevonden. Mogelijk was MSXML 4.0 vóór de installatie van de printer bij mij ook helemaal niet aanwezig zoals het geval is op jou Vista-pc. Ik zal bij een volgende herïnstallatie van Windows Vista (én alle bijbehorende updates) in de gaten houden of er dan al überhaupt een MSXML 4.0 aanwezig is...
15-07-2012, 13:29 door Spiff has left the building
@ Anoniem, za.14-7, 14:37 uur,

Mooi dat je contact hebt gehad met Microsoft en dat probleem hebt aangekaart.
Zoals je hierboven kunt lezen in mijn bijdrage van za.14-7, 15:35 uur, heb ook ik de problemen met de updates voor Microsoft XML Core Services 4.0 onder de aandacht gebracht van Microsoft.
Ik heb daarbij tevens gevraagd of Microsoft van plan is een en ander te corrigeren.
Want de gebruikers die zo gelukkig zijn de betreffende problemen te signaleren, die kunnen dat corrigeren en naast update KB2719985 vervolgens tevens update KB2721691 installeren om de kwetsbaarheid in Microsoft XML Core Services volledig te patchen, maar wie niet zo gelukkig is die blijft achter met een ongepatchte MSXML 4.0.
Ik hoop morgen of overmorgen een reactie te ontvangen en die hier te kunnen melden.
15-07-2012, 14:52 door Spiff has left the building
@ Anoniem, za.14-7, 18:31 uur,

Duidelijk. Maar ook in die situatie lijkt het me dat na het installeren van de printer en de MSXML 4.0 SP2 installatie vervolgens MSXML 4.0 SP3 automatisch aangeboden en geïnstalleerd had moeten worden.
Dat dat niet gebeurde (en dat daardoor ook KB2721691 niet werd aangeboden), dat is de essentie van het in deze thread besproken probleem.
Ik ben benieuwd naar Microsoft's reactie, en vooral of Microsoft van plan is een en ander te gaan corrigeren.
16-07-2012, 17:57 door GeminiAlpha


Misschien iets voor jou, GeminiAlpha, om via die manier nog navraag te doen?



@ spiff donderdag 11:08

sorry voor plotselinge radiostilte. ben ineens mantelzorger tegen wil en dank. voorlopig beperkte tijd. probeer wel mee te blijven lezen...
geminialpha
16-07-2012, 18:45 door Spiff has left the building
Vervelend zeg, GeminiAlpha.
Ik hoop dat het gauw weer beter gaat met diegene waarvoor je nu zorgt.

En maak je er maar niet druk over wanneer je geen tijd hebt om hier te reageren.
Ikzelf heb Microsoft al benaderd, zoals je misschien gelezen hebt, evenals Anoniem van za.14-7, 14:37.
Ik hoop morgen een reactie te ontvangen en die hier te kunnen melden.
19-07-2012, 10:08 door Fwiffo
@Spiff: Gisteren bij mijn ouders geweest (Windows 7 SP1 64 bit NL) en ook daar geen onregelmatigheden gezien. Alleen 3 en 6 stonden op de computer, en de 'niet-r' .dll's hadden een recente datum. Wat grappig was, is dat 5 ook niet aanwezig was, hoewel ze wel Office 2010 draaien. Daar stond ook iets over op de site van microsoft (dat office 2010 niet kwetsbaar was).

Verder ook alles normaal in 'Programma's'. Ik denk dat er een software installatie bij je vriendin mislukt is en dat er daarom een melding van 4 SP2 achter is gebleven in 'Programma's'. Ik kan het tenminste niet reproduceren..
(p.s. ik tiep dit uit mijn hoofd (niet opgeschreven gisteren), maar het zal wel kloppen allemaal).
19-07-2012, 21:19 door Spiff has left the building
Dank je voor je bijdrage van 10:08, Fwiffo.
Wie weet was het bij m'n vriendin zoals je aangaf, een achtergebleven MSXML 4.0 SP2 vermelding bij een toen inmiddels ontbrekende msxml4.dll. Ik weet het niet.

Verder,
Ik had gehoopt inmiddels een reactie van Microsoft ontvangen te hebben op mijn melding van afgelopen zaterdag, maar tot op heden nog niks. Heb ik volgende week maandag nog geen reactie ontvangen, dan zal ik opnieuw contact opnemen.
23-07-2012, 16:01 door Spiff has left the building
Ik had nog steeds geen reactie ontvangen op mijn melding van zaterdag 14 juli aan Microsoft, dus ik heb zonet Microsoft even gebeld om navraag te doen. Het bleek dat driemaal is geprobeerd me te antwoorden per mail, maar dat die mails zijn gebounced. Merkwaardig.
Ik heb gevraagd wat de reden van de bounce was en wat het IP-adres van de mailserver die probeerde de mail aan te bieden was, maar dat was niet direct inzichtelijk. Mijn telefoonnummer is nu genoteerd en ik wordt er nu over gebeld.
Hopelijk weet ik morgen dan meer.

Heeft iemand anders die het probleem met de patch voor MSXML 4.0 aan Microsoft heeft gemeld al een reactie ontvangen waaruit bleek of Microsoft inmiddels al op de hoogte was van het probleem en wat voor actie Microsoft al dan niet onderneemt?
26-07-2012, 10:23 door Spiff has left the building
Anders dan me maandag werd toegezegd (zie mijn post van ma. 23-7, hierboven) ben ik niet teruggebeld door Microsoft.
Ik weet dus nog steeds niet wat Microsoft's reactie op mijn melding van zaterdag 14 juli is.

Ik hoop dat Microsoft actie onderneemt betreffende het probleem van het niet automatisch updaten van MSXML 4.0 SP2 naar SP3 en het als gevolg daarvan niet aanbieden van patch KB2721691.
De gebruikers die zo gelukkig waren dat probleem te signaleren die konden dat corrigeren, maar wie niet zo gelukkig was die blijft achter met een ongepatchte MSXML 4.0.

Voor de volledigheid plaats ik hier mijn bericht aan Microsoft:



Incident titel:
Problemen met de updates voor Microsoft XML Core Services 4.0 gesignaleerd.

Datum:
zaterdag 14 juli 2012


Geachte Microsoft Nederland,


Er zijn problemen met de updates voor Microsoft XML Core Services 4.0 gesignaleerd.

Ik zie diverse meldingen van Windows systemen waarop MSXML 4.0 SP2 niet automatisch is geupdate naar MSXML 4.0 SP3,
waardoor de recente KB2721691 update niet wordt aangeboden voor Microsoft XML Core Services 4.0.
Pas na het installeren van MSXML 4.0 SP3 via
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15697
wordt KB2721691 alsnog aangeboden via Windows Update.

Daarnaast trof ik zelf een Windows 7 Home Premium SP1 x64 systeem aan waar het bestand msxml4.dll niet te vinden was,
onder C:\Windows\System32 werden alleen msxml3.dll en msxml6.dll aangetroffen,
maar tot mijn grote verbazing vond ik vervolgens wel een vermelding van MSXML 4.0 SP2 onder Configuratiescherm\Programma's\Programma's en onderdelen.

Zekerheidshalve heb ik op dat Windows 7 Home Premium SP1 x64 systeem MSXML 4.0 SP3 dan toch maar geïnstalleerd
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15697
en vervolgens Windows Update uitgevoerd en de nu alsnog aangeboden KB2721691 geïnstalleerd.

Zie ook deze thread op Security.nl:
http://www.security.nl/artikel/42204/1/Patch_XML_core_services_is_uit%21.html


Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gezien het bovenstaande erg rommelig vind betreffende MSXML 4.0.
MSXML 4.0 SP2 wordt - in ieder geval in sommige gevallen - niet geupdate naar SP3 en ontbeert daardoor patch KB2721691,
en msxml4.dll blijkt in het geval dat ik beschreef onvindbaar als bestand, maar bleek wél aanwezig in Programma's en onderdelen!

De gebruikers die zo gelukkig zijn de bovengenoemde problemen te signaleren, die kunnen dat corrigeren en naast update KB2719985 vervolgens tevens update KB2721691 installeren om de vulnerability in Microsoft XML Core Services volledig te patchen, maar wie niet zo gelukkig is die blijft achter met een ongepatchte MSXML 4.0.

Wat is de reden dat het zo'n rommeltje is met die MSXML 4.0?

Is Microsoft voornemens om een en ander te corrigeren?


Heel graag uw reactie.


Met vriendelijke groeten,

[...]



En ten slotte nogmaals:

Heeft iemand anders die het probleem met de patch voor MSXML 4.0 aan Microsoft heeft gemeld een reactie ontvangen waaruit bleek of Microsoft inmiddels al op de hoogte was van het probleem en wat voor actie Microsoft al dan niet onderneemt?


*********************************************************************************************

UPDATE, 11 juli 2013

Zie: https://www.security.nl/artikel/46991/1/MS_ignores_XML_update_issue.html


*********************************************************************************************
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.