image

Slachtoffer fraude: geld terugkrijgen was frustrerend proces

zondag 8 december 2013, 14:09 door Redactie, 0 reacties

Een Zweedse man die begin dit jaar 3.700 euro door internetfraude verloor heeft ruim een half jaar moeten wachten voordat hij zijn geld terugkreeg. De 44 jarige Peter Trap ontdekte in januari dat er 3.700 euro in rekening was gebracht voor de aanschaf van 50 apps via een online winkel.

De aankopen waren gedaan via zijn inloggegevens, wachtwoorden en creditcardnummers. "Ik was duidelijk gehackt, maar hoe kon ik dat uitleggen en bewijzen?", zo liet de Zweed tegenover het Europees Parlement weten. Na de ontdekking van de fraude nam hij onmiddellijk contact op met zowel de app-store als de creditcardmaatschappij. Pas in juli had hij al zijn geld teruggekregen. "Het was een traag, frustrerend en moeizaam proces", zo stelt de Zweed.

Hoe zijn gegevens werden gestolen is onbekend. Trap zou veel reizen en maakte vaak gebruik van open wifi-netwerken. Sinds het incident is hij voorzichtiger geworden. Zo gebruikt hij geen onbeveiligde wifi-netwerken meer en koopt hij alleen nog maar apps met behulp van een cadeaubon.

Wetgeving

Het Europees Parlement gebruikt het verhaal van Trap om aan te geven dat cybercrime iedereen kan overkomen en dat het dit wil aanpakken. Zo stemden de leden van het Europees Parlement in juli van dit jaar voor voorstellen om identiteitsdiefstal en misbruik van computersystemen zwaarder te straffen.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een update van de wetgeving op het gebied van gegevensbescherming die internetgebruikers meer controle moet geven over de informatie die bedrijven over hen bijhouden.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.