image

'AIVD infiltreerde Second Life in 2007'

woensdag 11 december 2013, 12:01 door Redactie, 3 reacties

De Nederlandse inlichtingendienst AIVD had in mei 2007 een agent die in het online spel Second Life meespeelde, zo meldt De Telegraaf aan de hand van stukken die het heeft ingezien. Deze week werd bekend dat de Amerikaanse inlichtingendienst NSA sinds 2008 verschillende online games infiltreerde.

De agent van de AIVD die in Second Life actief was had drie verschillende avatars in het spel. Sinds Second Life in 2003 werd gelanceerd zijn er 36 miljoen accounts aangemaakt. Elke maand zou het spel 1 miljoen actieve gebruikers hebben. De AIVD infiltreerde Second Life om te zien of terroristen er gebruik van maakten.

De infiltratiemethodiek werd in 2008 tijdens een congres in New York met andere inlichtingendiensten gedeeld. Het is onbekend of de surveillance binnen het online spel ooit iets heeft opgeleverd en of dergelijke methoden nog steeds worden gebruikt.

Reacties (3)
11-12-2013, 18:04 door Wim ten Brink
Tegenwoordig niet zo boeiend meer omdat SecondLife alle "adult" materiaal uit het spel heeft geknikkerd in het mainland-gedeelte. Het mag alleen nog als je het van de omliggende 'landjes' niet kunt zien. Op de prive-eilanden geldt nog wel dat er redelijk wat is toegestaan maar voor velen is prive-land veel te duur. (Mainland is al aardig prijzig!) Linden Labs, de makers ervan, hebben sowieso de regels behoorlijk aangescherpt waardoor het "spel" voor veel spelers niet eens meer boeiend is.
Veel gebruikers hebben dan ook afscheid genomen van hun land waardoor het voor veel personen ook nog maar weinig winstgevend is geworden. De handel in land was namelijk een der belangrijkste inkomstenbronnen voor velen.
12-12-2013, 08:09 door Anoniem
Second Life heb ik van 2007 tot 2012 regelmatig gespeeld. Ik bemoeide me niet veel met de chatfunctie of groepsfuncties.en was altijd een soort 'explorer', ik zocht naburige landjes op en keek altijd vol bewondering naar de creaties die er staan of stonden want het verandert soms met de dag. Ook verzamelde ik zgn freebies, gratis creaties van anderen. ik heb dan ook een 'huge inventory' en mede daardoor is mijn avatar een soort lag-monster geworden, denk ik, maar dat terzijde. Er gebeuren wel degelijk rare dingen op Second Life. b.v. Het staat iedereen vrij om objecten (prims) op andermans land te genereren. Mits die functie is toegestaan door de landeigenaar. Die mensen kunnen ter plekke op een vrij stukje land een compleet dorp 'rezzen' (;lees: binnen een paar seconden laten verschijnen), zelfs hoog in de lucht. Beveiligd met 'Security Orbs' en al. Daar kan men privé ontmoetingen houden en privé gesprekken. Als men klaar is doekt men de hele boel gewoon weer op. Ook denk ik dat die groepen veel gesprekken voeren in een privé (IM) venster. Instant Messaging. Ook huurt men goedkoop 'plateau's in de sky' waar, omgeven door virtuele muren zodat ze er niet af kunnen, een heel stel standaard avatars staan met allemaal dezelfde achternamen, uiterlijkheden, Ik dacht altijd dat dat voor 'traffic generation' was. Maar kunnen ook gebruikt worden om prive geluids kanalen open te houden. Kortom, je komt er niet bij/ in/ tussen als men je daar niet wil hebben, that's for shure.
15-12-2013, 21:27 door Anoniem
Door Wim ten Brink: Tegenwoordig niet zo boeiend meer omdat SecondLife alle "adult" materiaal uit het spel heeft geknikkerd in het mainland-gedeelte. belangrijkste inkomstenbronnen voor velen.

Dat is misschien uw persoonlijke ervaring, maar de realiteit is anders mijns inziens.

Ten eerste is Second Life geen spel, maar '3D-Social Media'. (Wel kan men er spellen doen, zoals op vrijwel elk sociaal platform kan)

Ten tweede is er juist nog steeds enorm veel sexuele activiteit ('interactieve porno') in SL, o.a op het "adult" sex-continent 'Zindra', wat makkelijk te vinden is. Seks is denk ik nog steeds een van de commerciële pijlers van SL.

Ten derde zijn de virtuele landprijzen recentelijk enorm verlaagd voor niet-commerciele activiteiten en is er ook zonder een cent uit te geven nog steeds enorm veel meer mogelijk. Zowel technisch als inhoudelijk heeft de gebruiker veel meer vrijheid dan bijvoorbeeld op Facebook. Om maar eens een '2D-social media' te noemen met enorm strenge moderatie ('censuur') wat seks betreft, zelfs tepels zijn taboe op Fb!

Second Life is weliswaar niet zo massaal geworden als sommigen ooit dachten (gelukkig maar). Echter in tegenstelling tot bijvoorbeeld massaal populaire platforms als Twitter en Youtube, wordt er met SL winst gemaakt door de eigenaren (Linden Lab) voor zover ik weet.

Maar het belangrijkste vind ik dat er relatief enorm veel (culturele) creativiteit is in SL, volgens mij meer dan in welk social media platform dan ook! O.a. de grafische (3D) kwaliteit van avatars, objecten en landschappen is ook enorm vooruit gegaan sinds de hype van 2007, en die ontwikkeling gaat gestaag door...

.)

Ze Moo
http://my.secondlife.com/ze.moo
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.