image

Juridische vraag: mag reparateur Linux van pc verwijderen?

woensdag 26 februari 2014, 10:49 door Arnoud Engelfriet, 43 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag. Vanwege het grote aantal inzendingen kunnen niet alle vragen beantwoord worden.

Vraag: Onlangs was van mijn laptop, drie maanden na aanschaf, een toets afgebroken. Na reparatie bleek dat de reparateur alle Linuxsoftware en verdere softwareomgeving van de pc verwijderd had zonder toestemming hiervoor te vragen. Het heeft drie volle dagen geduurd voordat ik (als ICT-professional) weer alles hersteld had.

Antwoord: Een reparateur moet zoals dat heet de "zorg van een goed opdrachtnemer" in acht nemen. Dat is een open norm, en je moet die invullen aan de hand van alle feiten van het geval: wat was de opdracht, wat voor oplossingen lagen voor de hand, welke veiligheidsmaatregelen had hij kunnen nemen, en ga zo maar door. Er zijn dus geen harde regels à la "reparateur móet back-ups maken" of "met handtekening klant mag alles".

Het is goed denkbaar dat een pc zodanig stuk is dat wipen/herinstallatie de enige optie is. In deze context kan ik me dat heel moeilijk voorstellen: een kapotte toets lijkt me iets dat je prima kunt vervangen zonder aan de harddisk te hoeven komen. Dus dit voelt als nodeloos uitgevoerd.

Mogelijk dat er een dieper defect zat waardoor het wissen van de harddisk nodig was, maar dan gaat de opdrachtnemer buiten de opdracht "herstel het toetsenbord" en dat vereist wel apart overleg. En "ik wil op Windows kunnen werken bij het repareren" is natuurlijk geen enkele grond om Linux eraf te gooien. Als je niet met de klant zijn apparatuur kunt omgaan, dan moet je de opdracht teruggeven.

Sommige reparateurs werken met disclaimers of vrijwaringsbriefjes waar dingen op staan als "Klant geeft toestemming voor elke mogelijke handeling" of "Bedrijf is niet aansprakelijk voor dataverlies, ongeacht oorzaak". Die laten ze dan de klant tekenen, en dan denken ze een vrijbrief te hebben voor alles waar men zin in heeft.

Dat werkt niet: die wettelijke zorgplicht houd je altijd. Zeker als het gaat om acties die losstaan van het eigenlijke reparatiewerk (de opdracht) kun je écht niet zomaar dingen gaan doen, ook niet met een vrijwaring. Een vrijwaring kan wél zin hebben als je bijvoorbeeld gevraagd wordt iets te doen met groot risico van dataverlies. Dan heb je het overlegd met de klant, snapt hij het risico en aanvaardt hij dat. (Ik houd me aanbevolen voor voorbeelden. Een half-kapotte harddisk die moet worden geback-upt?)

De volgende vraag is dan natuurlijk, kun je deze reparateur aansprakelijk stellen voor je schade? Ja, in principe wel. Ook als de algemene voorwaarden zeggen van niet, want dit riekt naar grove nalatigheid - welke gemiddelde reparateur gaat een harddisk wissen als hij een toetsenbord moet repareren? Grove nalatigheid mag je niet in algemene voorwaarden uitsluiten van aansprakelijkheid.

Wel is de vraag wat de schade nu is. De gemiste data? Ja, maar waarom is daar geen back-up van? Is dat niet ook de verantwoordelijkheid van de klant, zijnde een ICT-professional? Die vraag zie ik heel vaak bij ICT-geschillen en ik blijf hem lastig vinden. Je wéét toch dat je alles moet back-uppen, dus hoe kan het dan zijn dat je drie dagen bezig bent met herstel?

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (43)
26-02-2014, 10:55 door Anoniem
"Je wéét toch dat je alles moet back-uppen", en dat is welk artikel van ons wetboek?!
26-02-2014, 11:02 door Anoniem
Het hebben van een backup van de data (documenten, mp3'tjes, foto's, database-dumps etc) is iets heel anders dan het hebben van een "bare metal" restore mogelijkheid. Met een backup van de data moet je nog steeds eerst het Operating System installeren, gevolgd door allerhande extra software, configuraties, alles weer patchen/updaten, persoonlijke instellingen etc. etc. Het is heel goed mogelijk om daar drie werkdagen mee bezig te zijn, afhankelijk van wat er allemaal op draait.
26-02-2014, 11:20 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 26-02-2014, 11:24
[Verwijderd]
26-02-2014, 11:41 door Anoniem
Wel is de vraag wat de schade nu is. De gemiste data? Ja, maar waarom is daar geen back-up van? Is dat niet ook de verantwoordelijkheid van de klant, zijnde een ICT-professional? Die vraag zie ik heel vaak bij ICT-geschillen en ik blijf hem lastig vinden. Je wéét toch dat je alles moet back-uppen, dus hoe kan het dan zijn dat je drie dagen bezig bent met herstel?[/qoute]
Arnoud, redelijkerwijs hoor je wel een backup te maken van je spullen. Afgezien van de opmerking van Peter V, wil ik opmerken dat in bepaalde gevallen eerst het OS hersteld moet worden voordat een backup kan worden teruggezet. Vaak zie ik mensen die een backup maken van de data, maar niet van de software. Ergens wel logisch, die installaties heb je liggen en kun je dus opnieuw uitvoeren. Dat kan alleen de doorloop verlengen, want je moet het OS installeren, de applicaties installeren, de user accounts aanmaken en vervolgens de restore(s) doen. Bij het maken van periodieke full backups en tussentijdse incremental of differential backups, kan dat enige tijd duren.
26-02-2014, 11:41 door Anoniem
Volgens mij gaat het hier natuurlijk ook om dat alle programma's weer opnieuw moeten worden geïnstalleerd. Dat kost tijd en kan zomaar 2-3 dagen duren!
26-02-2014, 11:41 door Anoniem
Bij sommige systemen staat er diagnostic software op de disk die met een speciale toetsdruk tijdens het booten
gestart kan worden. De reparateur zal na herstel wellicht standaard deze diagnostics starten en als dat niet lukt
de disk terug brengen naar fabrieks toestand (dus met diagnostic geinstalleerd en met het windows image gereed
voor 1e start).

Als je als ICT-professional Linux installeert kun je beter niet "gebruik de hele disk" kiezen maar zelf partitioneren en
kijken welke partities je wilt verwijderen en welke je wilt laten staan.
Dan kan de reparateur gewoon zijn werk doen en heb je deze ellende niet.
26-02-2014, 11:51 door Rstandard - Bijgewerkt: 26-02-2014, 11:51
Ik vind dit zelf ook maar raar.
Worst case scenario zou de hele toetsenbord moeten worden worden vervangen. Letterlijk Worst case scenario

Hoe kan het dat opeens een andere OS (lijkt me, staat niet in de tekst) op staat? Misschien kon de reparateur zelf niet met Linux overweg en wou hij toch het nieuwe toetsenbord uitproberen? Dan maar even Windows installeren om het uit te testen.
26-02-2014, 12:07 door grizzler
Een ICT-professional geeft zijn pc toch niet uit handen voor hij een image heeft gemaakt van de harde schijf? Bizar dat terugzetten drie dagen moet duren. Los daarvan, die reparateur is natuurlijk ook niet goed wijs.
26-02-2014, 12:39 door Anoniem
Dan kan de reparateur gewoon zijn werk doen en heb je deze ellende niet.

De vraag is juist mede: deed de reparateur in kwestie 'gewoon' zijn werk. Ik ben van mening van niet.
De enige kromme redenering die ik kan bedenken is dat de reparateur inderdaad zo weinig van Linux snapt dat deze niet in staat was om de gerepareerde toets te testen, zoals bbecko ook aangeeft, maar dat zou toch met een WinPE variant of whatever bootable Windows device moeten kunnen worden opgelost. Of je pakt een andere disk die je tijdelijk inbouwt, of, of...
26-02-2014, 13:33 door Anoniem
Geld die "zorg van een goed opdrachtnemer" voor de reparateur of voor het reparatiebedrijf waar hij voor werkt? Waarschijnlijk geld voor het vervangen van een toetsenbord een specifieke procedure waar niet van afgeweken mag worden door de reparateur. En 1 van die stappen zal zijn het draaien van de diagnose-software die op de harde schijf stond. Is die software niet meer te vinden dan is dat een nieuw probleem met een standaard oplossing: zet een image terug. En als die monteur afweikt van de procedure krijgt hij problemen met zijn baas (daar is hij al eens tegenaan gelopen toen hij klantvriendelijk en behulpzaam was), dus nu voert hij domweg de instructies uit.
26-02-2014, 13:52 door Arnoud Engelfriet
@Anoniem 10:55: Artikel 6:101 BW, de eigen schuld. Wie (mede) door eigen schuld schade laat ontstaan of oplopen, moet (mee) dragen in de gevolgen. "Wanneer de schade mede een gevolg is van een omstandigheid die aan de benadeelde kan worden toegerekend, wordt de vergoedingsplicht verminderd door de schade over de benadeelde en de vergoedingsplichtige te verdelen ...".

@Anoniem 11:41 Dat is een hele mooie verklaring voor wat er gebeurd kan zijn. Mogelijk in samenwerking met "hij start geen windows maar ik krijg vage teksten van iets console-achtigs, dat zullen wel bios foutmeldingen zijn. Even zeggen "hij draait Linux, weet je wat dat is" is misschien geen overbodige luxe bij een reparatie.
26-02-2014, 14:22 door Anoniem
Door Peter V.: Hallo Arnoud,

In de regel is een Linux distro vrij snel op een Harde Schijf geplaatst en wie een image van de distro heeft gebrand op een DVD of CD-rom, kan de distro gewoon terugzetten op de Harde Schijf. Bij een lichte distro is dat een klein half uurtje werk.
succes met gen2 of slackware. een custom build linux kan nog wel eens lang duren. als je compilen van sommige zaken ook meerekend kan het zo een 5tal uren of meer zijn.

ontopic:
je kunt je afvragen of niet de hele laptop in 1 keer vervangen is zodat je een splinternieuwe hebt. in de regel mag een winkel/winkel reparateur niet even zomaar een toetsenbord van een laptop vervangen zonder de fabrieksgarantie te schaden. er zijn laptops waarbij je moet schroeven om het toetsenbord te vervangen.
26-02-2014, 14:24 door Anoniem
"Artikel 6:101 BW"; lastig te interpreteren dat artikel, als ik b.v. een auto aanschaf en daarmee een ongeluk krijg ... dan had ik dat kunnen/moeten incalculeren, en er één in reserve moeten hebben ?!
26-02-2014, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem: Bij sommige systemen staat er diagnostic software op de disk die met een speciale toetsdruk tijdens het booten
gestart kan worden. De reparateur zal na herstel wellicht standaard deze diagnostics starten en als dat niet lukt
de disk terug brengen naar fabrieks toestand (dus met diagnostic geinstalleerd en met het windows image gereed
voor 1e start).
Misschien is dat wat er gebeurd is, maar het lijkt me hoe dan ook volkomen onacceptabel dat een reparateur de data van zijn klant wist. Die software kan je toch hopelijk ook opstarten door vanaf een CD of een USB-apparaat te booten? En als het echt alleen maar vanaf de ingebouwde harde schijf kan dan kan de reparateur die tijdelijk voor een andere schijf verwisselen. Moet een koud kunstje zijn voor iemand die er zijn vak van heeft gemaakt.
Dan kan de reparateur gewoon zijn werk doen en heb je deze ellende niet.
Nee, deze reparateur heeft iets beschadigd, al is het niet fysiek. Dat zijn werk iets makkelijker wordt door dingen kapot te maken is geen excuus, da's ronduit incompetent.
26-02-2014, 15:12 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij gaat het hier natuurlijk ook om dat alle programma's weer opnieuw moeten worden geïnstalleerd. Dat kost tijd en kan zomaar 2-3 dagen duren!
Maar bij Linux-systemen kan je voorkomen dat je daar veel handwerk aan hebt. Voor apt-gebaseerde systemen:
dpkg --get-selections >myselections
Dat levert een lijst met alle geïnstalleerde pakketten op. Helaas zonder onderscheid te maken in expliciet en (als gevolg van afhankelijkheden tussen pakketten) automatisch geïnstalleerde pakketten, maar het is beter dan niets. Installeren doe je zo:
dpkg --clear-selections
dpkg --set-selections <myselections
apt-get dselect-upgrade
Als er een backup van /etc was gemaakt was vervolgens ook de configuratie zo weer teruggezet. Da's niet volledig, maar je hoeft maar een klein beetje te googlen om een idee te krijgen waar je op moet letten. Dit was bijvoorbeeld zo gevonden:
http://linuxmafia.com/~karsten/Linux/FAQs/backups.html#whatback
Met een beetje voorbereiding kan je de tijd die je nodig hebt om een systeem te herstellen aanzienlijk reduceren.
26-02-2014, 15:15 door john west
Het verhaal komt nu van een kant,hoe geloofwaardig dit ook is,wat is het verhaal van de reparateur ?
26-02-2014, 15:29 door Anoniem
Door john west: Het verhaal komt nu van een kant,hoe geloofwaardig dit ook is,wat is het verhaal van de reparateur ?

Soms vraag ik me af of het geen hypothetische vragen zijn (aka 'verzonnen' ) die beantwoord worden.
26-02-2014, 21:52 door Anoniem
Door Anoniem: Het hebben van een backup van de data (documenten, mp3'tjes, foto's, database-dumps etc) is iets heel anders dan het hebben van een "bare metal" restore mogelijkheid. Met een backup van de data moet je nog steeds eerst het Operating System installeren, gevolgd door allerhande extra software, configuraties, alles weer patchen/updaten, persoonlijke instellingen etc. etc. Het is heel goed mogelijk om daar drie werkdagen mee bezig te zijn, afhankelijk van wat er allemaal op draait.

En niet te vergeten hoe handig je er mee bent. Ofwel, ben je echt een ICT-professional of alleen een wannabe.

Zelf zorg ik er altijd voor dat ik minimaal een backup heb van de /home, de /etc en bepaalde /var subdirs,
en niet te vergeten een regelmatig actueel gemaakte lijst van geinstalleerde pakketten (rpm -qa, dpkg --list,
dat soort dingen).

Uiteraard maak je wel eens een totale systeembackup maar mocht er tussendoor iets heel erg fout gaan en wil je het
systeem opnieuw opbouwen (desnoods op een andere computer) dan kun je vrij snel een minimal install doen, dan de
pakketten uit die lijst weer installeren (klein scriptje), /etc /var en /home eroverheen laden en dan is alles weer zoals
het was zonder dat je al die software ook daadwerkelijk hoeft te gaan backuppen.
Als je het met een beetje beleid doet kun je meteen de gelegenheid gebruiken een nieuwere versie van dezelfde
distributie te installeren.
27-02-2014, 00:37 door Whoops - Bijgewerkt: 27-02-2014, 00:48
Het heeft drie volle dagen geduurd voordat ik (als ICT-professional) weer alles hersteld had.
Een ICT-professional, die dus volledig afhankelijk is van een goed functionerende werkomgeving, hoort toch een recente image bij de hand te hebben?!
Systemen met een volledige werkomgeving ter reparatie aanbieden is overigens ook niet echt professioneel. Gevoelige data kan lekken en het systeem kan gecompromitteerd raken. Nooit dergelijke risico's nemen! Derhalve altijd vooraf wipen en achteraf een back-up inspoelen!
27-02-2014, 08:09 door Anoniem
Ik denk eerder dat de laptop is opgestuurd naar de fabrikant voor reparatie en dat deze de laptop heeft gewist. Bij de meeste computer bedrijven blijf je zelf verantwoordelijk voor een goede backup maar je hebt ze er ook tussen zitten die zelf een backup maken voordat ze de laptop opsturen.
27-02-2014, 09:52 door Proper
Volgens mij heeft de monteur verkeerd gehandeld om bij een hardware reparatie, gewoonweg een software installatie te verwijderen.
Als een monteur niet weet hoe hij moet testen (mocht dit het geval geweest zijn) , dan moet hij de klant informeren en aangeven dat de toets gerepareerd is en dat
hij niet heeft kunnen uittesten of het werkt.

De klant had overigens wel een back-up moeten maken, eerdat hij de PC ter reparatie aanbood.
27-02-2014, 11:30 door Charley51
Zodra mijn pc naar de reparateur moet voor een hardware-probleem, dan gaat subiet de harde schijf eruit en stop ik er een lege in. Software-problemen los ik zelf wel op, al dan niet met behulp van een forum. Van mijn data blijven ze af ! :)
27-02-2014, 11:48 door Anoniem
Door Charley51: Zodra mijn pc naar de reparateur moet voor een hardware-probleem, dan gaat subiet de harde schijf eruit en stop ik er een lege in. Software-problemen los ik zelf wel op, al dan niet met behulp van een forum. Van mijn data blijven ze af ! :)

Dit. :)
27-02-2014, 13:22 door Anoniem
Lijkt me idd grove nalatigheid om voor een gebroken toets een leeg systeem terug te krijgen. Persoonlijk zou ik het ding dan zonder harde schijf ingeleverd hebben, precies omdat de monteur daar niets te zoeken heeft. Ik verwacht dat als'ie zelf iets moet booten dat'ie dat dan zelf maar beschikbaar heeft. Maargoed, ik zie kapotte toetsenborden dus als hardware die met willekeurig welke softare moet kunnen samenwerken. Zelfs fabrikanten hebben wel eens moeite met zulk onderscheid maken.

Qua backups, lijkt me twee kanten aan te zitten. Ten eerste, je maakt ze "voor het geval dat", en ergens vind ik het niet als redelijk aan te nemen dat je als eindgebruiker zo'n monteur, die je voor zijn kunde inhuurt, de boel willens en wetens zal verstieren. Natuurlijk is het wel beter om je toch in te dekken via verse backups maken. Vergelijk voorrangsregels, waar je voorrang hebt (in de zin "hoort te krijgen"), maar die niet toch mag nemen als je 'm niet krijgt, en zo een ongeluk veroorzaken. Dus zou ik zeggen dat de zorgplicht hier sterker is dan het goede gebruik --meer is het niet-- tot backups maken.

Het is zoiets als een convertible "open" bij de garage binnen afleveren en 'm volgeregend terugkrijgen omdat de garage 'm naar buiten gereden heeft en de kap niet dicht gedaan. "Had u zelf maar moeten doen want iedereen weet..." etc. Lijkt me niet redelijk, ook al is het nog zo ontegenzeggelijk waar dat de kap dichtdoen op zichzelf wel het betere idee is.

Ten tweede, je maakt backups "voor het geval dat", en dus zorg je dat alle belangrijke data terug te vinden is. Dat is niet geoptimaliseerd voor snel terugzetten, maar voor terugzetten als nodig. Dat kan je goed zien in backup-methoden zoals het aloude tape: Daar kan flink veel op voor een relatief lage prijs, maar als je iets terug moet vinden ben je wel even bezig. Kijk maar bij de specificaties, hoeveel data er op kan en hoeveel er per uur van gelezen danwel naar geschreven kan worden. Jawel, die tijden worden in uren uitgerdrukt.

Dus backups maken is een afweging, en daar hoeft niet je hele systeem onder te vallen. Zeker met vrije software, want je installeert toch wel weer een nieuwe versie. En dan moet die ook weer geconfigureerd en wellicht dat daar nu ineens veranderingen in zitten en nuja, verplicht door de upgrade mallemolen, zeg maar. Dus dat herstel na catastrofe zelfs met backups een paar dagen kost is niet heel raar.

Of je daar de volle drie dagen uurtje-factuurtje als schade mag indienen? Dat is mischien wat optimistisch, hoewel het in zekere contreien bon ton is dat wel te doen en dan ook nog eens van de duurste consultant die ze konden vinden zodat er een dramatisch groot nummer in een persbericht gestopt kan worden. Maar mischien is het niet onredelijk. Waar kijkt een rechtert zoal naar in schadevergoedinghoogtes vaststellen?
27-02-2014, 14:29 door Anoniem
Door Anoniem: En niet te vergeten hoe handig je er mee bent. Ofwel, ben je echt een ICT-professional of alleen een wannabe.
Dit is een beetje makkelijk. Want wat is een "professional"? Strikt genomen, iemand die het doet voor zijn brood. Maar wat doet hij dan? Er zijn nogal wat professies binnen de ICT waar de kennis en kunde nodig voor het maken van backups gewoon niet vereist zijn. Wellicht zelfs minder dan wat we kennelijk aannemen dat voor tante Truus zonder enige ICTervaring geldt want ze werken in een grootbedrijf waar dat allemaal centraal geregeld wordt.

Daarbij, het is niet moeilijk argumenten bijelkaar te harken die laten zien dat de meeste "professionals", zeker in dit subgebied van de ICT, veelal opgeschoten wannabees zijn die vooral zichzelf heel belangrijk vinden. Wat kennelijk niet erg is want er is werk zat, of in ieder geval genoeg gekken die graag betalen voor maakwerk en schone schijn, of daar makkelijk toe te bewegen zijn met de juiste dosis FUD. En als je er je geld mee verdient, dan ben je professional, ook als beunhaas. Dus pas maar op met die steen, voor je het weet blijkt je huis van glas.
27-02-2014, 19:14 door Anoniem
Monteur ziet een zwart scherm met daarop de tekst: Login:

Monteur denk: oei, Windows start niet meer, laat ik klantvriendelijk zijn en een image terug zetten...
27-02-2014, 21:46 door Anoniem
Beetje fuz, breng je een apparaat naar de reparateur dan zal hij vaak het systeem naar fabrieksstatus terugbrengen als onderdeel van de garantie.
Als ICT Professional zou je dat kunnen weten. Ook kan er tijdens transport wat fout gaan. Je bent ten allen tijde verantwoordelijk voor je eigen software en backups.

Maar goed, je harde schijf leeg (of iets anders er op) is jammer, maar Linux staat er in een uur weer op, een uurtje later je meeste andere apps. Windows moet je toch minimaal 4 uur voor uittrekken.
Een echte ICT Professional zal dat denk ik aan zijn achterwerk oxideren
28-02-2014, 01:41 door Anoniem
Inderdaad grove nalatigheid van de klant .
En waarschijnlijk ook een hele onverschillige klant als ik lees hoe makkelijk hij data aan anderen toevertrouwt .
28-02-2014, 07:24 door Anoniem
Wat een onzin over ICT professional en backups. Een installatie is een prive werkomgeving en mag niet worden verwijderd. Het doet er niets toe of er een backup van is of niet.

De reparatie gaat hier over een mechanisch probleem, niet over een softwareprobleem. Een nieuwe toets kan evengoed worden getest in de BIOS of vanaf een USB gestart besturingssysteem. Er is dus geen noodzaak.
28-02-2014, 08:28 door Anoniem
Door Anoniem: Inderdaad grove nalatigheid van de klant .
En waarschijnlijk ook een hele onverschillige klant als ik lees hoe makkelijk hij data aan anderen toevertrouwt .
Dus een reparateur op zijn zorgplicht vertrouwen is volgens jou "grove nalatigheid"?

Moet je toch eens proberen voor de rechter vol te houden. Kijken wat'ie daar van gaat zeggen. *popcorn erbijpakt*
28-02-2014, 10:20 door Anoniem
"De reparateur zal na herstel wellicht standaard deze diagnostics starten en als dat niet lukt
de disk terug brengen naar fabrieks toestand (dus met diagnostic geinstalleerd en met het windows image gereed
voor 1e start)."

Wellicht, maar al heeft de installateur het idee dat dit de enige oplossing is, dan nog kan hij eerst contact zoeken met zijn klant om toestemming te verkrijgen voor herinstallatie. Een image installeren over iemands installatie heen zonder toestemming is niet bepaald een reguliere werkwijze ;)

"Inderdaad grove nalatigheid van de klant. En waarschijnlijk ook een hele onverschillige klant als ik lees hoe makkelijk hij data aan anderen toevertrouwt ."

Een volstrekt belachelijke stelling. Je zou je apparatuur aan een professional moeten kunnen toevertrouwen, zonder met dit soort onzin geconfronteerd te worden.
28-02-2014, 10:22 door Anoniem
"Dit is een beetje makkelijk. Want wat is een "professional"? Strikt genomen, iemand die het doet voor zijn brood. Maar wat doet hij dan? Er zijn nogal wat professies binnen de ICT waar de kennis en kunde nodig voor het maken van backups gewoon niet vereist zijn."

Een professional weet hoe je een backup maakt. Degenen over wie jij het hebt zijn duidelijk geen professionals. Kennis en kunde om een backup te maken is een basis vaardigheid. En wat je niet weet als professional, kan je vinden op internet.
28-02-2014, 10:39 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij gaat het hier natuurlijk ook om dat alle programma's weer opnieuw moeten worden geïnstalleerd. Dat kost tijd en kan zomaar 2-3 dagen duren!
Een IT-professional maakt toch lijkt me naast een backup van persoonlijke en zakelijke data, ook een systeemimage?
28-02-2014, 11:18 door Anoniem
Door Anoniem:
De reparatie gaat hier over een mechanisch probleem, niet over een softwareprobleem. Een nieuwe toets kan evengoed worden getest in de BIOS of vanaf een USB gestart besturingssysteem. Er is dus geen noodzaak.

Maar nou ga je er wel vanuit dat die reparateur daar allemaal verstand van heeft, en afwegingen gaat maken over de kans
dat iets fout gaat.
Als dat zo is dan is ie waarschijnlijk overgekwalificeerd voor zijn werk en zo vertrokken of hij is te duur.
Als een reparatiebedrijf monteurs in dienst heeft die component-swapping kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld een nieuw
toetsenbord of harddisk of scherm monteren, dan zijn dat geen IT experts die precies weten hoe om te gaan met
allerlei onbekende hindernissen.
Die mensen hebben gewoon een cursus gehad en daarin is ze geleerd hoe ze iets moeten repareren en hoe ze hun
resultaten moeten testen alvorens ze de bon mogen aftekenen. Na het monteren van een toetsenbord kunnen ze
natuurlijk gewoon de computer starten, op F2 drukken, een paar menu'tjes in de setup doorlopen en als alles wel OK
lijkt de zaak als afgedaan beschouwen, maar dat is geen garantie dat de klant dan niet later terug komt met "de B
doet het niet". Dus moet hij de diagnostics starten en alle toetsen langs gaan (vaak staat er dan een plaatje van
het kb op het scherm met toetsen die oplichten)
Als je die mensen in de wielen gaat rijden door ze hun testgereedschap uit handen te nemen dan ben je denk ik niet
slim bezig.

Tuurlijk zullen veel bedrijven ook wel mensen hebben die software problemen kunnen oplossen, en die verder kunnen
denken richting de oplossing van je probleem, maar op hun bureau komt je computer niet terecht als je hem inlevert
met een kapot toetsenbord.
28-02-2014, 17:36 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een onzin over ICT professional en backups. Een installatie is een prive werkomgeving en mag niet worden verwijderd. Het doet er niets toe of er een backup van is of niet.

De reparatie gaat hier over een mechanisch probleem, niet over een softwareprobleem. Een nieuwe toets kan evengoed worden getest in de BIOS of vanaf een USB gestart besturingssysteem. Er is dus geen noodzaak.

had het niet beter kunnen zeggen...
28-02-2014, 21:18 door Anoniem
Door Anoniem: "Dit is een beetje makkelijk. Want wat is een "professional"? Strikt genomen, iemand die het doet voor zijn brood. Maar wat doet hij dan? Er zijn nogal wat professies binnen de ICT waar de kennis en kunde nodig voor het maken van backups gewoon niet vereist zijn."

Een professional weet hoe je een backup maakt. Degenen over wie jij het hebt zijn duidelijk geen professionals. Kennis en kunde om een backup te maken is een basis vaardigheid. En wat je niet weet als professional, kan je vinden op internet.
Zeg jij. Maar waar baseer je je op?
28-02-2014, 22:05 door Anoniem
Een ICT-professional die 3 dagen bezig is met een restore. Wat voor failover cluster had je draaien? Komop een hobbyist kan nog wel een disk clonen. Dat hij nalatig is geweest kan ik beamen, maar de tijd die je dat heeft gekost heb je aan jezelf te danken.
02-03-2014, 00:58 door Whoops
Door Anoniem:Dat hij nalatig is geweest kan ik beamen, maar de tijd die je dat heeft gekost heb je aan jezelf te danken.
Prachtige samenvatting van bovenstaande reacties :)
02-03-2014, 14:37 door Anoniem
De ICT-professional was niet echt professional en de reparateur niet echt reparateur .

Wel leuk dat ze net elkaar moeten treffen , de wereld is klein he :)

Misschien dat als ze wat van elkaar gaan proberen te leren dat er nog een vriendschap voor het leven uit voort kan vloeien , ze zijn immers van hetzelfde laken een pak .
03-03-2014, 11:07 door Anoniem
Door Whoops:
Het heeft drie volle dagen geduurd voordat ik (als ICT-professional) weer alles hersteld had.
Een ICT-professional, die dus volledig afhankelijk is van een goed functionerende werkomgeving, hoort toch een recente image bij de hand te hebben?!
Systemen met een volledige werkomgeving ter reparatie aanbieden is overigens ook niet echt professioneel. Gevoelige data kan lekken en het systeem kan gecompromitteerd raken. Nooit dergelijke risico's nemen! Derhalve altijd vooraf wipen en achteraf een back-up inspoelen!

Wat een onzin!

Ik maak nooit backups van de systeemomgeving mijn laptop, de belangrijke data e.d. staat op de servers, mijn laptop is mijn gereedschap, niet mijn heilige graal...

En JA, ik ben HEEL ERG lang bezig om alles weer goed op mijn laptop te krijgen, alle apps en customizations. De data is een kwestie van overpompen, en om mijn meest basic taken te volbrengen voldoet een kale install zelfs al.

En regelmatig een up to date Image maken? Ja dan kan ik die bijna wekelijks maken, bare-metal recovery is gewoonweg niet zinvol aangezien alles te snel wijzigt. Plus dat een installatie na veel wijzigingen instabiel wordt, dus een regelmatige herinstall is sowieso aanbevolen (ik werk op een windows installatie overigens, ik gebruik alleen commandline linux op een tiental servers)
03-03-2014, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem:
En JA, ik ben HEEL ERG lang bezig om alles weer goed op mijn laptop te krijgen, alle apps en customizations. De data is een kwestie van overpompen, en om mijn meest basic taken te volbrengen voldoet een kale install zelfs al.

En regelmatig een up to date Image maken? Ja dan kan ik die bijna wekelijks maken, bare-metal recovery is gewoonweg niet zinvol aangezien alles te snel wijzigt. Plus dat een installatie na veel wijzigingen instabiel wordt, dus een regelmatige herinstall is sowieso aanbevolen

Het ging over een Linux installatie, daar heb je al die ellende niet mee.
Als het dan evengoed nog lang duurt om de setup te herstellen dan is er gewoon niet slim gewerkt.
Hoe je een Linux systeem gemakkelijk kunt herstellen inclusief ALLE customization is al een paar keer beschreven.
03-03-2014, 20:08 door jefdom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
En JA, ik ben HEEL ERG lang bezig om alles weer goed op mijn laptop te krijgen, alle apps en customizations. De data is een kwestie van overpompen, en om mijn meest basic taken te volbrengen voldoet een kale install zelfs al.

En regelmatig een up to date Image maken? Ja dan kan ik die bijna wekelijks maken, bare-metal recovery is gewoonweg niet zinvol aangezien alles te snel wijzigt. Plus dat een installatie na veel wijzigingen instabiel wordt, dus een regelmatige herinstall is sowieso aanbevolen

Het ging over een Linux installatie, daar heb je al die ellende niet mee.
Als het dan evengoed nog lang duurt om de setup te herstellen dan is er gewoon niet slim gewerkt.
Hoe je een Linux systeem gemakkelijk kunt herstellen inclusief ALLE customization is al een paar keer beschreven.
03-03-2014, 20:13 door jefdom
sorry maar een toets vervangen op laptop duurt ongeveer vijf minuten,daar hoef je je toetsenbord echt niet voor te demonteren of los te schroeven(lklikken en klaar bij wijze van spreken),dat je daar mee naar de pcboer gaat is raar,de meeste it krakken die ik ken doen dat even leuk zelf,groetjes dejef
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.