image

Securitybewuste consument kiest vaker Chrome of Firefox

vrijdag 7 maart 2014, 10:19 door Redactie, 23 reacties

Internetgebruikers met een interesse in security en computerveiligheid blijken veel vaker Google Chrome of Mozilla Firefox te gebruiken in plaats van Internet Explorer. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat het Oostenrijkse testorgaan AV-Comparatives onder een kleine 6.000 internetgebruikers uitvoerde.

AV-Comparatives houdt zich bezig met het testen van virusscanners. Aangezien de oproep om aan het onderzoek mee te doen via de website van het bedrijf werd verspreid kan worden gesteld dat bezoekers een grotere interesse in security hebben dan doorsnee consumenten. Iets wat ook naar voren komt in de resultaten van het onderzoek.

Browser

Deelnemers werd bijvoorbeeld gevraagd wat voor wat voor browser ze gebruiken. Google Chrome is met 40,6% de populairste browser, gevolgd door Mozilla Firefox dat op 31,5% uitkwam. Internet Explorer staat met afstand, 14,3%, op een derde plek. Wereldwijd gezien heeft Firefox echter een aandeel van zo rond de 18% en zijn er veel meer mensen die Internet Explorer gebruiken.

Ook is er een groot verschil in het besturingssysteem dat meer securitybewuste internetgebruikers draaien. Een opmerkelijk groot deel, namelijk 28,5%, gebruikt Windows 8. Windows 7 is met 57,1% de onbetwiste nummer één, terwijl Windows XP met een aandeel van 10,7% op een derde plek staat. Deze percentages wijken af van wereldwijde gemiddelden, waar Windows XP een aandeel van tussen de 17% en 29% heeft en Windows 8 zo'n 11% van de markt uitmaakt.

Virusscanner

Als het gaat om beveiligingssoftware zijn er bijna evenveel securitybewuste gebruikers die een gratis als commerciële oplossing gebruiken. 47% gebruikt een gratis virusscanner of internet security suite, terwijl 51% een betaald pakket geïnstalleerd heeft. Een ruime 2% gebruikt helemaal geen beveiligingssoftware.

Reacties (23)
07-03-2014, 10:31 door Anoniem
IE 11 is een perfecte browser die veilig in te richten is d.m.v. de beveiligde modus. Er is ook een adblocker voor beschikbaar en je kunt 'zandbakken'.
07-03-2014, 10:50 door Anoniem
Hoe kun je de resultaten van een enquete nou vergelijken met de statistieken van websitebezoek???
Dat zijn toch twee totaal verschillende meetmethoden...

Vergelijk dan de website statistieken van security.nl eens met die van telegraaf.nl ofzo.
07-03-2014, 10:56 door Anoniem
Google Chrome met interesse in security en computerveiligheid....... :-0
07-03-2014, 11:09 door Spiff has left the building
De uitkomsten van dat onderzoek verbazen natuurlijk niet erg.
En het geeft slechts een weergave van welke OS, browser en categorie beveiligingssoftware gebruikt worden, en wat ervaringen en opinies betreffende computerbeveiliging zijn.
Ik zou ondertussen wel weer eens benieuwd zijn naar een onderzoek met een min of meer objectieve beoordeling van en ter zake kundige uiteenzetting over wat uit security oogpunt de beste of veiligste browser is (tevens in relatie met het gebruikte OS), in plaats van slechts de zóveelste weergave van de meestgebruikte browsers te zien.
De laatste rapportage die ik ken die een diepgaand en gedegen overzicht gaf van de security features van browsers, die is al weer van december 2011:
https://www.security.nl/posting/34505/Google+Chrome+veiligste+browser,+Firefox+onveiligste
--> http://www.accuvant.com/news/2011/12/09/accuvant-releases-web-browser-security-research-findings
--> http://www.accuvant.com/labs/research/browser-security-research
--> Accuvant LABS - Browser Security Comparison - A Quantitative Approach; version 1.0, 14 december 2011:
http://accuvantstorage.blob.core.windows.net/web/file/e5f69c57bba945a6bbe63dba53ae5ab2/White%20Paper-%20webbrowserresearch_v1_0.pdf
Ik denk dat het waardevol zou zijn dat een dergelijk onderzoek eens werd uitgevoerd voor de huidige generatie browsers.
07-03-2014, 11:30 door Anoniem
Een security bewuste consument gebruikt helemaal geen windows.
07-03-2014, 11:32 door Anoniem
Wat een onzin, het ene produkt is van google en bij het andere produkt heeft google een hele dikke vingen in de pap.
Google en secure, laat me niet lachen.
07-03-2014, 11:38 door dutchfish
Door Anoniem: IE 11 is een perfecte browser die veilig in te richten is d.m.v. de beveiligde modus. Er is ook een adblocker voor beschikbaar en je kunt 'zandbakken'.

Zucht, kijk is even vooruit naar de volgende patchdag van Microsoft. Weet je zeker dat IE 11 wel zo veilig is? ;)
07-03-2014, 12:01 door Anoniem
Door dutchfish:
Door Anoniem: IE 11 is een perfecte browser die veilig in te richten is d.m.v. de beveiligde modus. Er is ook een adblocker voor beschikbaar en je kunt 'zandbakken'.

Zucht, kijk is even vooruit naar de volgende patchdag van Microsoft. Weet je zeker dat IE 11 wel zo veilig is? ;)

Dat kan je dan ook zeggen bij elke nieuwe Google Chrome (major)update, ondertussen versie 33 ofzo? elke nieuwe release zitten ook soms ernstige patches in.
07-03-2014, 12:21 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 10:31 uur:
IE 11 is een perfecte browser die veilig in te richten is d.m.v. de beveiligde modus. Er is ook een adblocker voor beschikbaar en je kunt 'zandbakken'.
Door dutchfish, 11:38 uur:
Zucht, kijk is even vooruit naar de volgende patchdag van Microsoft. Weet je zeker dat IE 11 wel zo veilig is? ;)
@ dutchfish,
Ook bij ándere browsers wordt bij vrijwel elke update een lading security patches doorgevoerd.
Dáár zit het verschil 'm niet in, zo lijkt me.
Wat werkelijk telt dat is
(1) wélke kwetsbaarheden aangetroffen worden in een browser,
(2) hoe groot de impact daarvan kan zijn,
(3) of dat ook zero-day vulnerabilities betreft,
(4) hoe vlot kwetsbaarheden worden gepatcht,
(5) de mate waarin aanvallers zich richten op kwetsbaarheden in een browser, en
(6) de security features van de browser.

Wat dat punt 6 betreft, de security features van de diverse browsers, dat stipte ik in mijn reactie van 11:09 uur al aan.
Die Accuvant LABS Browser Security Comparison van december 2011, dat was prikkelend te noemen. Er bleek uit dat Firefox toentertijd nog achterbleef met security features, niet alleen vergeleken met Google Chrome, maar ook vergeleken met IE onder Vista en Windows 7 waarbij met Beveiligde modus/ Protected mode al een vorm van sandboxing werd toegepast die ontbrak in Firefox. Gezien het feit dat die IE protected mode niet bestaat onder Windows XP was en is voor XP Firefox wellicht een verstandiger optie dan IE, maar hoe de afweging voor Vista en Windows 7 moest liggen, dat weet ik niet.
Inmiddels zijn de browsers verder ontwikkeld, hoe momenteel de security features van de verschillende browsers zich precies verhouden, daar heb ik maar beperkt zicht op. Daarom gaf ik in mijn reactie van 11:09 uur al aan dat ik denk dat het waardevol zou zijn dat een dergelijk onderzoek als zo'n Browser Security Comparison van 2011 eens werd uitgevoerd voor de huidige generatie browsers.
07-03-2014, 12:38 door Anoniem
Door dutchfish:
Door Anoniem: IE 11 is een perfecte browser die veilig in te richten is d.m.v. de beveiligde modus. Er is ook een adblocker voor beschikbaar en je kunt 'zandbakken'.

Zucht, kijk is even vooruit naar de volgende patchdag van Microsoft. Weet je zeker dat IE 11 wel zo veilig is? ;)

Zucht.....
http://tweakers.net/meuktracker/32303/google-chrome-3301750146.html
19 patches voor een browser....
07-03-2014, 12:59 door Anoniem
Door Spiff: Inmiddels zijn de browsers verder ontwikkeld, hoe momenteel de security features van de verschillende browsers zich precies verhouden, daar heb ik maar beperkt zicht op. Daarom gaf ik in mijn reactie van 11:09 uur al aan dat ik denk dat het waardevol zou zijn dat een dergelijk onderzoek als zo'n Browser Security Comparison van 2011 eens werd uitgevoerd voor de huidige generatie browsers.
Het belangrijkste lijkt mij de persoonlijke voorkeur van de gebruiker e/o admin. Alle 3 hebben voor- en nadelen, maar de meeste (al-dan-niet-zelf-benoemde) experts zijn er toch wel over uit dat FF en Chrome een minder groot aanvalsoppervlak hebben en ook sneller reageren op actuele dreigingen. Dat de overgrote meerderheid van de malware nog altijd door de gebruiker zelf wordt geïnstalleerd, blijft het grootste probleem.


zo maar 2 linkjes:
http://internet-browser-review.toptenreviews.com/
https://www.nsslabs.com/reports/categories/test-reports/browser-security
07-03-2014, 13:40 door Mysterio
Door dutchfish:
Door Anoniem: IE 11 is een perfecte browser die veilig in te richten is d.m.v. de beveiligde modus. Er is ook een adblocker voor beschikbaar en je kunt 'zandbakken'.

Zucht, kijk is even vooruit naar de volgende patchdag van Microsoft. Weet je zeker dat IE 11 wel zo veilig is? ;)
Het is lang geleden dat ik IE heb gebruikt, maar IE11 biedt zeker de mogellijkheid om erg veilig te werken. Kijk naar andere browsers zoals Spiff zegt en je ziet dat ook daar regelmatig updates voor uitkomen. Het repareren van lekken is echter maar een onderdeel van de betrouwbaarheid van de browser.
Kijk naar de visie van de bedrijven erachter en kijk hoe nieuwe technologie wordt geimplementeerd. Chrome/Google doet dat erg goed, Microsoft doet het altijd weer net ff anders en Mozilla loopt meestal achter. Er zijn natuurlijk meer smaken, maar puur kijkend naar veiligheid dan doet IE11 het prima.
07-03-2014, 14:00 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-03-2014, 14:09 door Anoniem
Wat heeft iedereen toch een kort geheugen. IE werd in o.a. Duitsland afgeraden omdat Microsoft bestaande en in praktijk misbruikte lekken rustig maandenland(!!!!!!!) liet zitten. Leg dat even rustig uit

En dan iets. AdBlockers zijn voor amateurs. Het is beter om ads system-wide te blokkeren zodat je verschillende browsers kunt gebruiken zomder overal een extensie voor te installeren.
07-03-2014, 14:55 door Anoniem
Chrome is dus de meest opgedrongen browser.
07-03-2014, 15:27 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 12:59 uur:
[...] de meeste (al-dan-niet-zelf-benoemde) experts zijn er toch wel over uit dat [...]
Tsja, daar heb je het - dát is nou wat ik bedoelde in mijn reactie van 11:09 uur.
Het meeste dat ik tegenkom aan uitingen over browsers dat is in hoge mate subjectief, en overstijgt maar zelden het niveau van een persoonlijke mening die gevormd is op basis van meningen van anderen. Ter zake kundige uiteenzettingen op basis van onderzoek met een min of meer objectieve beoordeling van wat uit security oogpunt de beste of veiligste browser is, dat kom ik maar uiterst zelden tegen.
07-03-2014, 15:34 door Anoniem
Door Anoniem: Wat heeft iedereen toch een kort geheugen. IE werd in o.a. Duitsland afgeraden omdat Microsoft bestaande en in praktijk misbruikte lekken rustig maandenland(!!!!!!!) liet zitten. Leg dat even rustig uit

En dan iets. AdBlockers zijn voor amateurs. Het is beter om ads system-wide te blokkeren zodat je verschillende browsers kunt gebruiken zomder overal een extensie voor te installeren.

Helemaal mee eens. Ik blokkeer ze ook system-wide en gebruik geen ad blockers. Ik zie nooit advertenties en krijg ook vaak de volgende mededeling: "Thank you for disabling AdBlock! You're amazing!" Ze moesten eens weten.
07-03-2014, 16:02 door Anoniem
Zzz ucht (x3)

Lezen? Het rapport bevat zoveel meer interessante leesstof en stof tot nadenken en discussie, door bijvoorbeeld het feit dat het helemaal niet alleen maar over windows browsers alleen gaat.
Zomaar een voorbeeld van een opmerkelijk puntje.

'14. What is important for you in a security product? '
Op nr 1, 'Low impact on system performance 69.1%'
07-03-2014, 16:41 door Anoniem
Zucht, kijk is even vooruit naar de volgende patchdag van Microsoft. Weet je zeker dat IE 11 wel zo veilig is? ;)

En al die andere browsers patchen niet zeker?

Men maakte er hier al wel eens melding van al die patches voor andere browers dan IE11.
07-03-2014, 18:41 door Zeurkool
Door dutchfish:
Door Anoniem: IE 11 is een perfecte browser die veilig in te richten is d.m.v. de beveiligde modus. Er is ook een adblocker voor beschikbaar en je kunt 'zandbakken'.

Zucht, kijk is even vooruit naar de volgende patchdag van Microsoft. Weet je zeker dat IE 11 wel zo veilig is? ;)

Kijk eens even naar de update geschiedenis van Chrome van de laatste 2 maanden. Ik bedoel maar.
En je schrijft geen'' kijk is even...." het is ' kijk eens even..."
08-03-2014, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem: Google Chrome met interesse in security en computerveiligheid....... :-0

Veiliheid en privacy zijn compleet verschillende dingen.
08-03-2014, 16:35 door Anoniem
Wie echt serieus computerbeveiliging doet gebruikt helemaal geen browser.
Het is nog steeds zo dat de gebruiker de zwakste schakel is. Er zijn legio mogelijkheden om in te breken en legio mogelijkheden om te beveiligen en het begin met je eigen gedrag. Simpel is dat.

Opmerkingen over een onveilige OS en dat Linux veiliger is gaan niet meer op. Er zijn genoeg varianten die dubieus zijn en voor elk OS geldt een gevaar. Hoe minder bekend een OS is hoe minder interessant het is om software te maken die goed beveiligd is of voor beveiliging zorgt.
08-03-2014, 21:39 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 08-03-2014, 21:40
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.