image

ING maakt excuses voor plan om betalingsgedrag te gebruiken

maandag 17 maart 2014, 13:00 door Redactie, 13 reacties

ING heeft excuses aangeboden voor het plan om het betalingsgedrag van klanten voor gerichte advertenties te gaan gebruiken en zegt dat het eerst met toezichthouders, klanten, privacyorganisaties en consumentenorganisaties gaat praten om te kijken hoe en of er verder wordt gegaan.

Volgens Nick Jue, directievoorzitter ING Nederland, is de bank naar eigen zeggen niet duidelijk genoeg geweest over de plannen. "Hierdoor hebben wij veel bezorgde reacties van onze klanten ontvangen. Deze reacties maken duidelijk dat er veel vragen en zorgen zijn over de bescherming van klantgegevens. En dat spijt mij zeer", aldus Jue.

Hij benadrukt dat ING individuele klant- en transactiegegevens niet met derden zal delen of zal verkopen. De proef die ING later dit jaar wilde starten zou zijn bedoeld om klanten te helpen met hun persoonlijke geldzaken en het realiseren van besparingen. "Het doel is nadrukkelijk niet om informatie over transacties met externe bedrijven te delen en daarmee commercieel te gebruiken", gaat Jue verder.

Vanwege alle ontstane ophef is het nu onduidelijk of ING nog met de proef zal doorgaan. De bank zegt eerst met klanten, toezichthouders, privacyorganisaties en consumentenorganisaties in gesprek te gaan om te bepalen of en hoe er verder wordt gegaan. "Of wij een proef gaan uitvoeren met een selecte groep klanten die hiervoor belangstelling heeft, wanneer en onder welke condities, zullen we pas bepalen na deze gesprekken", laat Jue weten.

Reacties (13)
17-03-2014, 13:03 door Anoniem
excusses aanvaart, en door. tipje doe maar gewoon niet.
17-03-2014, 13:57 door Anoniem
Ik vraag me af hoeveel mensen zijn overgestapt afgelopen week, ik ken er 3.

Daarom denk ik ook dat deze voorlichter enkel en alleen spijt heeft van het feit dat door het graaigedrag van de ING er klanten zijn weggelopen, dat er nog velen mogen volgen!
17-03-2014, 14:32 door Anoniem
Prima dat ze terugkrabbelen, maar dat ze met het belang van de klanten bezig zouden zijn vind ik nogal ongeloofwaardig.

Waarom? Omdat een klant helemaal niet gebaat is bij een stroom aanbiedingen. Als je constant lekker wordt gemaakt met aanbiedingen is de kans namelijk groot dat je geld gaat uitgeven dat je beter aan iets anders besteedt of op je rekening laat staan. Dat is niet in het belang van de klant maar in het belang van degene die die aanbieding doet. Iemand die het omgekeerde beweert is met marketing bezig en niet met het belang van de klant. Als je je op het belang van de klant richt bestook je hem niet met aanbiedingen maar maak je het hem makkelijk om, als hij iets nodig heeft, dat zo gunstig mogelijk aan te schaffen. En daar heb je geen bank voor nodig, het web sterft al van de prijsvergelijkingssites en consumentenorganisaties die daarin voorzien bestonden al voordat mensen computers in huis hadden.

Hebben mensen die dit soort excuses opstellen nou echt niet in de gaten hoe ongeloofwaardig ze zijn?
17-03-2014, 16:00 door Anoniem
Dit is een "oh, jullie doen moeilijk, dan proberen we het later nog wel een keer", niet een "ok, we snappen dat dit niet kan, we zullen het nooit meer doen". Ergo, ze willen niet snappen dat dit gewoon niet kan en zijn dus [x] ongeschikt om nog te vertrouwen als bank. Helaas zijn er geen andere banken die er niet stiekem net zo over denken. Het enige wat we als consument kunnen doen is masaal weglopen tot op het punt dat ze failliet gaan, pour encourager les autres. Dus. Opzeggen die bankrekening.
17-03-2014, 16:23 door Anoniem
Als ze echt het belang van de klant willen dienen, doen ze niet aan cherrypicking . Dan melden ze als je rood dreigt te komen staan, dan helpen ze je met wekelijks budgetteren , zodat er geen bedrag groot genoeg is voor de iPhone of plasmascherm. De bank moet toch als een goed huisvader optreden?
17-03-2014, 16:41 door spatieman
u heeft vandaag bij de AH wijn gekocht, wij van gal&gal vinden dat u de wijn beter bij ons kan kopen, bedankt voor het lezen van de sms....
17-03-2014, 16:54 door Anoniem
Door spatieman: u heeft vandaag bij de AH wijn gekocht, wij van gal&gal vinden dat u de wijn beter bij ons kan kopen, bedankt voor het lezen van de sms....

Gall & Gall is van Ahold.
17-03-2014, 17:04 door Anoniem
Gelukkig gaat dit de ijskast in,ik denk dat er weinig mensen aan een expiriment willen meewerken,als ze later als nog als proefkonijn worden gevraagd voor deze doeleinden.
Ik ben in ieder geval blij dat dit nare plan ven de baan is.
Als ze mij zouden vragen als proefkonijn,dan zeg ik per defenitie nee.
17-03-2014, 17:26 door Anoniem
Niet dat ze ermee zullen zitten maar ik ben op dit moment "toevallig" op zoek naar een andere bank, ING gaat het in ieder geval niet worden
17-03-2014, 22:16 door Anoniem
Nou mooie woorden , maar waar en nog beter gezegd wanneer gaat de bank dan een op maat gerichte advertentie aanbieding naar je sturen ?
Juist dan pas als de bank weet wat en waar wanneer je iets heb gekocht !
Dus b.v. ik koop een nieuwe bankstel bij ...... daarna krijg ik een aanbieding voor een nieuwe bankstel bij ..... !!!!! compleet overbodig , want ik heb namelijk al een koopcontract ondertekend en dan zit je er aan vast ( dus heb je helemaal niks aan die geweldige aanbieding NB van de bevriende meubelzaak van de bank !!!
Gewoon ordinair persoonsgegevens uitdelen met je zaken vrienden !!!!!


Ik heb daarom ook maar een tip voor al de klanten , ga zo snel mogelijk weg bij zo'n bank ( zal dan meteen een teken voor andere banken zijn om daar NIET mee te beginnen )
18-03-2014, 06:53 door Anoniem
Door Anoniem: Als ze echt het belang van de klant willen dienen, doen ze niet aan cherrypicking . Dan melden ze als je rood dreigt te komen staan, dan helpen ze je met wekelijks budgetteren , zodat er geen bedrag groot genoeg is voor de iPhone of plasmascherm. De bank moet toch als een goed huisvader optreden?
.

Goede suggesties. Er is al een bank die dat doet; www.knab.nl
18-03-2014, 08:41 door Anoniem
Hoe ongeloofwaardig zijn banken niet tegenwoordig. Het enige waarop ze uit zijn is jouw geld. Niks van klantvriendelijkheid...Het enige wat ze kunnen is liegen. En als het uiitkomt geven ze er een draai aandat ze van niets wisten en dat het niet de bedoeling was.
18-03-2014, 12:11 door johanw
De titel klopt niet, de bank biedt helemaal geen excuses aan voor dat plan maar voor de onhandige communicatie erover. Waarschijnlijk vooral excuses naar degenen die het bedacht hebben omdat ze het nu moeten afblazen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.