image

Virus berooft 72-jarige vrouw tijdens internetbankieren

vrijdag 12 oktober 2012, 14:07 door Redactie, 15 reacties

Een 72-jarige inwoonster van Drachten heeft woensdag aangifte van phishing gedaan, hoewel ze eigenlijk het slachtoffer van een banking Trojan is geworden. De vrouw kreeg tijdens het internetbankieren een foutmelding op de bankpagina te zien en werd verzocht om opnieuw in te loggen. Nadat zij dit had gedaan werd er geld van haar bankrekening weggenomen, waarop de vrouw aangifte deed. Het tonen van een melding om nogmaals in te loggen is karakteristiek voor banking Trojans.

Die weten daarmee een tweede autorisatiecode te verkrijgen voor het versturen van een frauduleuze transactie. Hoewel het hier om malware gaat, classificeert de politie dit nog altijd als een geval van phishing. Hoeveel geld er is buitgemaakt laat de Politie Friesland niet weten.

Reacties (15)
12-10-2012, 14:34 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
12-10-2012, 14:38 door Anoniem
Ben benieuwd om welke bank dit gaat.
12-10-2012, 14:56 door Anoniem
Door OpenZeus: alweer Friesland???
Nee,

Nog steeds Friesland
12-10-2012, 15:31 door Rene V
Altijd in Friesland lijkt het wel :)

Ik las de kop en dacht "vast weer in Friesland" en ja hoor :P
12-10-2012, 15:55 door Anoniem
Waarom altijd de friese mensen.
Je weet zelf ook hoe en wat.

Want de friese mensen. brengen hun computer 1 keer
per jaar naar de computer winkel laten schoonmaken.

Ze moeten vaak hun computer schoon houden. (gebruikt nooit internet Explorer, want, internet Explorer zit veel met gaten.)
het is gewoon gatenkaas.
12-10-2012, 16:12 door Righard J. Zwienenberg
Door René V: Altijd in Friesland lijkt het wel :)

Ik las de kop en dacht "vast weer in Friesland" en ja hoor :P

Dat heeft er mee te maken dat de politie in Friesland dit soort meldingen altijd publiceert en andere korspen (meestal) niet. Slachtoffers van banking trojans en phishing kom je echt door het hele land tegen.
12-10-2012, 17:37 door Anoniem
Trojan of phishing maakt natuurlijk niet uit: je bent jouw geld wel mooi kwijt....
12-10-2012, 17:56 door Anoniem
Zekers klant van ING.
12-10-2012, 18:39 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
12-10-2012, 22:16 door T_deler
Door AnonymousSecurity: Ik vind het jammer dat schijnbaar alleen dat korps er melding van maakt. En dat is dan een aanname.
Maar het is een feit dat het niet alleen in Friesland voorkomt. Want als dat wel zou zijn zegt het iets over Friesland.


Of zit het hem hierin?

- Gebruik niet de <s> voor aanmelden?
- het zit hem natuurlijk in het niet...ken niet hoor mag niet klunen.



Ik vind het niet jammer anders wordt het hier wel erg saai.
Maar ik kan je iets over Friesland zeggen: Fryslân boppe!
Hoe dan ook..
13-10-2012, 10:28 door Anoniem
Ik denk idd dat het geen toeval is. Gewoon een kwestie van meldingen die wel of niet door worden gezet naar de media. Ook hier in Groningen is het aan de orde. Ik kan je ook iets over Groningen zeggen....dr gait niks boov'n Grunn...=)
13-10-2012, 13:44 door eMGee
Gelukkig kan er weer veel medeleven bespeurd worden in de commentaren...
13-10-2012, 14:57 door alexNL
Dit is recent ook gebeurt bij een collega van mij (in de randstad) .. Los van de melding dat je inlogpoging niet is gelukt zie je verder niets speciaals, je zit op de echte website van je bank (incl SSL en alles). Je moet nogmaals inloggen, dat werkt ook niet (en beide codes gebruiken ze om in te loggen en te betalen) Kennelijk serveren ze op die pagina een iFrame met SSL of trucen ze het dusdanig dat iig je browser geen enkele aanleiding geeft om te twijfelen. Of ze vangen het af, geen idee, maar het gebeurde wel.

Het telefoontje van je bank 1 minuut later maakt iig veel duidelijk (want zo rap gaat dat) .. "heeft u net een iDeal betaling gedaan van x.xxx euro? dachten we al, ik denk dat er iets mis is met uw systeem"...

Helpt enorm als je een bank identifier hebt met aparte routes voor inloggen en betalen (zoals bij de rabobank of de nieuwe identifier bij de abn amro) waardoor de codes die ze afvangen niet werken om een betaling mee te valideren. Kan sowieso iedereen aanraden om eventuele oude identifiers (van de abn amro) om te ruilen, want dat blijkt aanzienlijk minder veilig.

Systeem is direct uit het netwerk gehaald en zal vanaf 0 worden geïnstalleerd. .
14-10-2012, 12:29 door Anoniem
Door Anoniem: Zekers klant van ING.
Denk dat je gelijk hebt. Komt herkenbaar voor.
16-10-2012, 10:10 door Leen_T
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zekers klant van ING.
Denk dat je gelijk hebt. Komt herkenbaar voor.

Waarom ING? ING gebruikt voor betaling een andere lijn dan voor inloggen (TAN via mobiele telefoon).
Please xplain...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.