image

PvdA stelt vragen over eigen risico internetbankieren

donderdag 25 oktober 2012, 13:19 door Redactie, 22 reacties

De PvdA heeft Kamervragen gesteld aan minister De Jager van Financiën over de aansprakelijkheid als er fraude tijdens internetbankieren plaatsvindt. Kamerlid Nijboer baseert zich op een artikel uit De Volkskrant dat banken van plan zijn de aansprakelijkheid voor onlinefraude met betaalrekeningen te verschuiven naar de klant, bijvoorbeeld door in de voorwaarden te stellen dat klanten een virusscanner moeten hebben en de software regelmatig moeten updaten.

Vergoeding
Nijboer wil dat De Jager het wettelijk kader toelicht met betrekking tot de vergoeding van consumentenschade bij internetbankieren. Ook wil het PvdA-lid weten welke ruimte banken hebben om eisen te stellen aan de internetkennis en de beveiliging van computers van consumenten alvorens tot vergoeding bij schade over te gaan.

Verder vraagt Nijboer of De Jager het ermee eens is dat het aanscherpen van de verantwoordelijkheid van consumenten kan leiden tot het ondermijnen van het vertrouwen in het onlinebetalingsverkeer. Tevens zal de minister laten weten of banken uniforme standaarden moeten hanteren voor het vergoeden van consumentenschade door fraude bij internetbankieren.

Reacties (22)
25-10-2012, 14:02 door Anoniem
Eerst dwingen ze je om online te bankieren om de kosten te verlagen en dan leggen ze vervolgens de risico's op fraude bij hun klanten neer.

Laat de banken eerst maar eens beginnen om het Internetbankieren beter te beveiligen.
25-10-2012, 14:32 door Anoniem
"Laat de banken eerst maar eens beginnen om het Internetbankieren beter te beveiligen."

Wanneer mag de bank dan bij jou langskomen om jouw computer beter te beveiligen tegen banking trojans en dergelijke ?
25-10-2012, 15:04 door Anoniem
Uh, als ik de brief zo lees die de ABN Amro me twee weken geleden al stuurde is het al zover. Je moet een legaal besturingssysteem hebben voorzien alle updates en een legale virusscanner die compleet bijgewerkt is. Maar om iedereen tegemoet te komen mag je natuurlijk ook gewoon het ouderwetse overschrijvingsformulier gebruiken, net als opa die het allemaal te moeilijk is al die techniek. Helaas duurt dat dan drie á vier weken om hem te verwerken zodat je allang je herinnering met de boete binnen hebt. M.F.'s
25-10-2012, 15:14 door Anoniem
Dus dan stellen ze in de voorwaarden dat je verplicht een virusscanner moet hebben (definieer dat, of is 'een' virusscanner al voldoende?), maar wat als die voor mijn OS (Linux, BSD, CentOS enz) niet bestaan? Ben ik dan in overtreding?
Zoals hierboven gesteld wordt internetbankieren opgedrongen aan iedereen, ook aan hen die er eigenlijk niet aan willen. Vervolgens wordt alle verantwoordelijkheid bij de klant gelegd terwijl _de bank_ destijds heeft bepaald dat het internet een geschikt middel is om geldelijke transacties over uit te voeren...
Ik eis van alle banken per direct de mogelijkheid voor internetbankier-klanten om hun online rekening om te zetten in een klassieke rekening met pinpas en overschrijfkaarten. Ik moet als klant immers ook de mogelijkheid hebben om me te onttrekken aan dit mogelijke risico.
25-10-2012, 15:36 door Anoniem
Tsja... Banken...
Nou is internationaal bankieren ook geen punt mee (da's dan ook het enige voordeel aan de euro). Hoe zijn bijvoorbeeld Duitse banken dat? Als die gewoon het risico accepteren wat ze zelf veroorzaakt hebben, is de overstap niet zo heel moeilijk...
25-10-2012, 16:15 door S-q.
"...Wanneer mag de bank dan bij jou langskomen om jouw computer beter te beveiligen tegen banking trojans en dergelijke ?..."

Nu!!!
Wat ze ook installeren, het zal moeten worden gedoogd door virus-/spywarescanners alswel het OS al dan niet aangevuld met MSMSRS.

En dan......weg aansprakelijkheid van klanten!!
Niet zeuren omtrent privacy. Hoeveel privacy denk je te hebben bij een instituut die alles al van je betalingsverkeer weet?

Samen gevoegd met de info die je ISP verzamelt?
Oh nee, dat is waar ook, alle info wordt geanonimiseerd;-P
25-10-2012, 16:18 door Anoniem
Paar jaar terug waren er stemcomputers.....vanwege mogelijke stemfraude door beinvloeding van gegevens zijn we weer terug naar het vertrouwde rode potlood. Kijk de overheid begrijpt het, nu de banken nog: terug naar de overschrijvingskaart!
25-10-2012, 16:32 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 14:02 uur:
Eerst dwingen ze je om online te bankieren
O ja, ben je daartoe gedwongen?
Op een enkele bank na kun je nog vrijwel overal ook 'ouderwets' bankieren zonder internet.

Door Anoniem, 15:04:
om iedereen tegemoet te komen mag je natuurlijk ook gewoon het ouderwetse overschrijvingsformulier gebruiken, net als opa die het allemaal te moeilijk is al die techniek. Helaas duurt dat dan drie á vier weken om hem te verwerken zodat je allang je herinnering met de boete binnen hebt.
Drie à vier weken om te verwerken?
Hoe kom je erbij.
Het kost slechts een dag of twee langer dan bij een overschrijving via internetbankieren.

Door Anoniem, 15:14:
Zoals hierboven gesteld wordt internetbankieren opgedrongen aan iedereen, ook aan hen die er eigenlijk niet aan willen. [...]
Ik eis van alle banken per direct de mogelijkheid voor internetbankier-klanten om hun online rekening om te zetten in een klassieke rekening met pinpas en overschrijfkaarten.
Zoals hierboven al gesteld, je bent niet gedwongen tot internetbankieren.
En je hebt bij de meeste banken gewoon nog de mogelijkheid gebruik te maken van overschrijvingskaarten.


Druk vandaag, op het internet. Ik kan voorlopig nog niet naar bed ;-)
http://xkcd.com/386/
25-10-2012, 16:35 door Anoniem
Door Spiff:
Door Anoniem, 14:02 uur:
Drie à vier weken om te verwerken?
Hoe kom je erbij.
Het kost slechts een dag of twee langer dan bij een overschrijving via internetbankieren.

ik weet dat uit ervaring.
25-10-2012, 16:48 door Spiff has left the building
@ Anoniem 16:35,

Drie à vier weken om te verwerken?
Bij welke bank dan in hemelsnaam?
Mijn ervaring met mijn bank is dat het verwerken van een papieren overschrijving slechts enkele dagen duurt.

En P.S.
Als je niet handig bent met de systematiek van BBcode, gebruik dan eerst even "Preview reactie" om je bericht te controleren voordat je post.
25-10-2012, 16:50 door Anoniem
En hoe gaat men dat dan controleren als er fraude plaatsgevonden heeft? Dan moet je zeker je computer afstaan voor 'onderzoek', waarbij men en-passant toegang heeft tot al je andere data. En als je dat niet doet, dan werk je niet mee en krijg je niks vergoed... Zoiets??

En wat nou als ik Knoppix boot als ik wil bankieren. Dat is hoe dan ook beter dan iets wat van HDD komt, maar draait ook gegarandeerd geen virus scanner. Dan doe ik het dus 'veiliger' dan 99.9% van de gebruikers. Dus wel beter, maar niet 'goedgekeurd'...

Volgende vraag: nou gaan ze *mijn* computer onderzoeken. Welke van de 4? En wie zegt dat ik altijd vanaf daar inlog? Voor de buitenwereld hebben ze allemaal hetzelfde IP address, dus...
25-10-2012, 16:51 door Anoniem
De techniek is moeilijk, en ja, niet iedereen kan een arrogante nerd zijn.
Maar de techniek wordt TE moeilijk, als de risico's ervan niet bij de ontwerper, maar bij de gebruiker ervan komen te liggen. Ik ben daarom het internetbankieren welbewust aan het afbouwen, tot ik er helemaal vrij van ben. Lekker rustig.
25-10-2012, 18:11 door Anoniem
2 woorden: KAN NIET

Dit is typisch een juridisch vacuum.
Geen enkel pakket pakt de zelfde malwarez er (op tijd) uit.
Nu bleek recent ook nog eens dat malware 25 dagan actief is/was alvorens te verdwijnen van de pc.
Ook Microsoft vergeet men totaal : exploits, gaat NL dan MS suen bij digi-diefstal?
Of Adobe? Java?

Dan zijn er nog de andere technieken waarbij jouw pc op orde is, maar de bank toch je geld ziet wegvloeien.
Uiteraard, zo gok ik, vertelt men dit niet. Voorheen werd dit in stilte aangevuld, maar straks is de klant de dupe?

En waar zijn de opties? niet belggen, maar andere systemen, low-tec., de keuze?

De pvda wil juist met deze reversed psychology de boel 'veilig stellen' voor hun latere bazen.
Een 'wet' voor wie wanneer wel/niet vergoed zal worden.

Dit dichttimmeren, in een rechtstaat als NL, eerlijk en al, met up to date systemen, KAN NIET.
25-10-2012, 19:18 door yobi
Moet ik toch een virusscanner op mijn Linux-machine installeren.
25-10-2012, 19:20 door golem
Toch wel grappig dat men het baseert op een artikel in de volkskrant.
Volgens mij heb ik het al een tijd terug gezien bij Kassa of Radar dat de Rabobank
niet meer in alle gevallen vergoeden bij fraude/geldverlies bij internetbankieren.
En een week later kwam een AbnAmro-pipo in hetzelfde programma vertellen dat ook zij
niet meer in alle gevallen vergoeden.
Nog wel wat discussie , maar het is gebeurd,

We werden in februari al een beetje "gemasseerd" naar deze verandering.
http://www.security.nl/artikel/40507/1/Banken_willen_eigen_risico_voor_internetbankieren.html

Misschien moeten we voortaan gewoon naar de bank gaan en daar gaan
"internetbankieren" op hun PC's. Kan je mooi gelijk even een printje maken
op hun kosten.
25-10-2012, 20:38 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-10-2012, 21:03 door Bitwiper
Door golem: Misschien moeten we voortaan gewoon naar de bank gaan en daar gaan "internetbankieren" op hun PC's.
Da's ook niet altijd veilig, zie http://www.security.nl/artikel/34782/ABN-Amro_klanten_geskimd_in_bankfiliaal.html
25-10-2012, 21:34 door Spiff has left the building
Door Cantalibre:
Maar als ' ze ' zo door gaan. Dan zeg ik ook DOEI tegen het Onlinebankieren maar hoe kijk ik dan elke 7 of 14 dg mijn Saldo na, wat verplicht is, bij e.v.t. problemen?
Wekelijkse of twee-wekelijkse papieren afschriften.
Evenals papieren overschrijvingskaarten nog altijd gewoon beschikbaar bij de meeste banken.
Niet meer gratis, maar niet duur.
25-10-2012, 22:18 door Anoniem
Door Spiff:
Door Anoniem, 14:02 uur:
Eerst dwingen ze je om online te bankieren
O ja, ben je daartoe gedwongen?
Op een enkele bank na kun je nog vrijwel overal ook 'ouderwets' bankieren zonder internet.

Door Anoniem, 15:04:
om iedereen tegemoet te komen mag je natuurlijk ook gewoon het ouderwetse overschrijvingsformulier gebruiken, net als opa die het allemaal te moeilijk is al die techniek. Helaas duurt dat dan drie á vier weken om hem te verwerken zodat je allang je herinnering met de boete binnen hebt.
Drie à vier weken om te verwerken?
Hoe kom je erbij.
Het kost slechts een dag of twee langer dan bij een overschrijving via internetbankieren.

Door Anoniem, 15:14:
Zoals hierboven gesteld wordt internetbankieren opgedrongen aan iedereen, ook aan hen die er eigenlijk niet aan willen. [...]
Ik eis van alle banken per direct de mogelijkheid voor internetbankier-klanten om hun online rekening om te zetten in een klassieke rekening met pinpas en overschrijfkaarten.
Zoals hierboven al gesteld, je bent niet gedwongen tot internetbankieren.
En je hebt bij de meeste banken gewoon nog de mogelijkheid gebruik te maken van overschrijvingskaarten.


Druk vandaag, op het internet. Ik kan voorlopig nog niet naar bed ;-)
http://xkcd.com/386/



Maar gaan de banken nu ook alle filialen die ze gesloten hebben, weer openen? Dan hebben we weer controle over de veiligheid van de betaalopdrachten van klanten.

En @ING (voorheen Postbank): Komt nu het oude girotel ook weer terug, zodat je van een dedicated verbinding (telefoonlijn mbv modem) gebruik kan maken om je betaalopdrachten in te sturen. Dan was veiliger dan het huidige internetbankieren.

Die goede oude tijd
25-10-2012, 23:56 door TD-er
Door Anoniem: Paar jaar terug waren er stemcomputers.....vanwege mogelijke stemfraude door beinvloeding van gegevens zijn we weer terug naar het vertrouwde rode potlood. Kijk de overheid begrijpt het, nu de banken nog: terug naar de overschrijvingskaart!
Nee de overheid begrijpt het nog steeds niet, want diverse politici en burgemeesters schreeuwen altijd om het hardst dat het zo omslachtig is en zoveel tijd kost en dat potloden echt niet meer van deze tijd zijn.
Dan heb je het niet begrepen.

En in dit geval is het gegeven dat banken bepaalde eisen stellen aan de gebruikers ook niet zo gek, maar het probleem is de manier waarop dat nu gaat.
Er worden geen kaders aangegeven en als klant kun je alleen maar blijven pendelen tussen kastje en muur wanneer er wel iets is mis gegaan.
In andere woorden, de bankiers willen een vrijbrief om alle claims af te kunnen wijzen en zijn zelf niet bereid te investeren in een systeem wat beter werkt. Zo werkt een groot aantal klanten van de ABN nog steeds met een paslezer die nog steeds dezelfde handeling nodig heeft voor inloggen als betalen en is dus zeer gevoelig voor een man-in-the-middle aanval.
De ING heeft nog steeds mensen op de helpdesk die aangeven "ja ik zie die vreemde afschrijving ook ingepland staan, maar misschien kunt u het beste morgen even weer bellen" en zo is er voor elke bank wel het nodige aan te geven wat echt te zot voor woorden is.
Zo was er laatst ook een bank (ben even kwijt welke, of was het een CC-maatschappij?) die in de voorwaarden had opgenomen dat je elke dag/paar dagen verplicht was in te loggen om te kijken of alles in orde was.

Kortom: Prima dat er gezond verstand geeist wordt van klanten, maar durf zelf ook zaken goed aan te pakken en geef heel duidelijk aan wat de regels zijn en ga niet proberen een vrijbrief voor het verhalen van kosten los te peuteren.
26-10-2012, 09:01 door Anoniem
Door Spiff:
@ Anoniem 16:35,

Drie à vier weken om te verwerken?
Bij welke bank dan in hemelsnaam?
Mijn ervaring met mijn bank is dat het verwerken van een papieren overschrijving slechts enkele dagen duurt.

En P.S.
Als je niet handig bent met de systematiek van BBcode, gebruik dan eerst even "Preview reactie" om je bericht te controleren voordat je post.


Bij de ABN amro, die maar een keer in de week de brievenbus leegt en zelf het advies gaf om maar te gaan telebankieren omdat het minstens twee weken duurt met een overschrijvingsformulier. Maar dat had je wel uit de eerst post kunnen lezen. (zeker verblind door je wijsheid.)
Knap ook dat jij de wijsheid in pacht hebt en precies weet wat er op alle bankkantoren in Nederland gebeurt.

En P.S.
Wat kan jij goed fouten vinden joh, en bedankt dat je me er op attent maakt.


Oeps, nou doe ik het weer.
27-10-2012, 23:44 door Anoniem
Door TD-er:
Zo was er laatst ook een bank (ben even kwijt welke, of was het een CC-maatschappij?) die in de voorwaarden had opgenomen dat je elke dag/paar dagen verplicht was in te loggen om te kijken of alles in orde was.

Kortom: Prima dat er gezond verstand geeist wordt van klanten, maar durf zelf ook zaken goed aan te pakken en geef heel duidelijk aan wat de regels zijn en ga niet proberen een vrijbrief voor het verhalen van kosten los te peuteren.

Dat was Moneyou
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.