image

ING wijzigt voorwaarden internetbankieren

maandag 28 april 2014, 10:14 door Redactie, 46 reacties

Per 1 juli van dit jaar wijzigt ING de voorwaarden voor internetbankieren via Mijn ING, zo laat de bank aan klanten weten. Tijdens het inloggen verschijnt er een melding over de aankomende wijziging. De bank zal onder andere de nieuwe veiligheidsregels voor internetbankieren in de voorwaarden opnemen.

Consumenten moeten aan de 5 regels voldoen als ze in het geval van fraude met internetbankieren de schade zeker vergoed willen krijgen. Critici hebben echter kritiek op de regels, omdat ze niet duidelijk zijn. ICT-jurist Matthijs van Bergen stelde dat het ook niet om regels, maar om richtlijnen gaat. "Van ‘regels’ mag je ook wel wat zorgvuldigere formuleringen verwachten om onredelijke uitkomsten te vermijden. Van eventuele onredelijke uitkomsten is bij de veiligheidsregels van de NVB een hele lijst te bedenken", zo liet Van Bergen eerder op Security.NL weten.

Aansprakelijkheid

In de voorwaarden van Mijn ING is ook een apart gedeelte over de aansprakelijkheid van de klant opgenomen. Daarin staat dat wie "veilig bankiert" de schade in het geval van misbruik van Mijn ING vergoed krijgt, maar dat de bank wel een eigen risico van maximaal 150 euro in rekening mag brengen. Daarnaast wordt schade die door opzet, fraude of grove nalatigheid van de klant is ontstaan niet vergoed. Ook schade door storingen van Mijn ING of schade die door onjuiste informatie van Mijn ING wordt veroorzaakt zal de bank niet vergoeden. De nieuwe voorwaarden zullen per 1 juli ingaan.

Image

Reacties (46)
28-04-2014, 10:19 door Anoniem
Vage aanwijzingen maar toch opnemen in de voorwaarden. Helemaal duidelijk.

Zou ze sieren als ze niet ook je richting deze ellende duwden door zowel ongevraagd geld af te schrijven voor overschrijvingskaarten als (expres?) ineens regelmatig te pretenderen ingevulde kaarten niet meer te kunnen lezen. Inderdaad, sinds er voor die kaarten van mijn rekening wordt gegraaid komen er vele malen meer kaarten terug als "ikkuh nie snappuh nie waar geldje naartoe moetuh". Bedankt, ING.

Prijs voor dit alles ook maar omhoogduwen? En rente krijgen we ook al jaren niet meer op ons eigen geld, maar wel moeten betalen natuurlijk als we zelf lenen. Eigenlijk is bankieren tegenwoordig vooral een exercitie misbruik maken van de situatie.
28-04-2014, 10:52 door Anoniem
Alle schuld is uw schuld en wij vrijwaren ons van alle aansprakelijkheid. Zoiets dus.
28-04-2014, 11:02 door Anoniem
Als je ...
Daarnaast wordt schade die door opzet, fraude of grove nalatigheid van de klant is ontstaan niet vergoed.
... vergelijkt met ...
Ook schade door storingen van Mijn ING of schade die door onjuiste informatie van Mijn ING wordt veroorzaakt zal de bank niet vergoeden.
... dan lijkt me dit een geval van onredelijke voorwaarden. Voor fouten van de klant moet de klant bloeden. Voor fouten van de bank moet de klant ook bloeden.

Arnoud?

Peter
28-04-2014, 11:15 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 28-04-2014, 11:23
[Verwijderd]
28-04-2014, 11:21 door Anoniem
ik ben dan geen persoon met een rekening bij ING maar ik zou me eerder niet prettig voelen bij de volgende informatie

"Ook schade door storingen van Mijn ING of schade die door onjuiste informatie van Mijn ING wordt veroorzaakt zal de bank niet vergoeden."
28-04-2014, 11:24 door potshot
Door Peter V.:
ICT-jurist Matthijs van Bergen stelde dat het ook niet om regels, maar om richtlijnen gaat. "Van ‘regels’ mag je ook wel wat zorgvuldigere formuleringen verwachten om onredelijke uitkomsten te vermijden.

Maar wat lees ik in de tekst van de ING....leest u even mee?

5 veiligheidsregels
Ook zijn de 5 uniforme veiligheidsregels die de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in overleg met de Consumentenbond heeft opgesteld nu expliciet en overzichtelijk opgenomen in de voorwaarden. Deze 5 veiligheidsregels zijn opgesteld zodat iedereen die bankiert zich aan dezelfde regels kan houden. Zo weet u precies wat u kunt verwachten. Houdt u zich aan deze regels, dan krijgt u uw eventuele schade vergoed. En u helpt mee (internet)criminelen een stap voor te blijven.

De ING heeft het hier duidelijk (zwart op wit in de Algemene Voorwaarden) over REGELS en zeker niet over RICHTLIJNEN.
28-04-2014, 11:27 door potshot
Door potshot:
Door Peter V.:
ICT-jurist Matthijs van Bergen stelde dat het ook niet om regels, maar om richtlijnen gaat. "Van ‘regels’ mag je ook wel wat zorgvuldigere formuleringen verwachten om onredelijke uitkomsten te vermijden.

Maar wat lees ik in de tekst van de ING....leest u even mee?

5 veiligheidsregels
Ook zijn de 5 uniforme veiligheidsregels die de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in overleg met de Consumentenbond heeft opgesteld nu expliciet en overzichtelijk opgenomen in de voorwaarden. Deze 5 veiligheidsregels zijn opgesteld zodat iedereen die bankiert zich aan dezelfde regels kan houden. Zo weet u precies wat u kunt verwachten. Houdt u zich aan deze regels, dan krijgt u uw eventuele schade vergoed. En u helpt mee (internet)criminelen een stap voor te blijven.

De ING heeft het hier duidelijk (zwart op wit in de Algemene Voorwaarden) over REGELS en zeker niet over RICHTLIJNEN.

maar je hoeft ze niet te ondertekenen waardoor ze bindend zijn..
bij radar werd ook gezegd dat het meer richtlijnen zijn en dat ze niet letterlijk gevolgd zullen worden
28-04-2014, 11:33 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 28-04-2014, 11:36
[Verwijderd]
28-04-2014, 11:36 door Anoniem
Heeft de ING al zijn XP systemen bij de pinautomaten al vervangen? anders blijft er van de "richtlijnen" weinig over als ze zelf al niet met up tp date systemen werkt!!!
Geldt overigens voor alle banken niet alleen ING.
28-04-2014, 12:21 door Anoniem
"De ING heeft het hier duidelijk (zwart op wit in de Algemene Voorwaarden) over REGELS en zeker niet over RICHTLIJNEN."

Wat maakt dat uit, uiteindelijk draait het om de wet, en dan kan de rechter bepalen. Of ze het nou regels of richtlijnen noemen, ze zullen er zonder tussenkomst van de rechter niet anders mee omgaan. Wat dat betreft zie ik het verschil niet; de woordkeuze maakt de richtlijnen/regels niet meer of minder bindend.

"Heeft de ING al zijn XP systemen bij de pinautomaten al vervangen? anders blijft er van de "richtlijnen" weinig over als ze zelf al niet met up tp date systemen werkt!!!"

Dat zal in een rechtzaak enkel een rol spelen indien dat van invloed is op geleden schade, zoniet dan is dat gegeven niet relevant. Welk risico dat oplevert is verder geheel afhankelijk van overige veiligheidsmaatregelen; bestaan er mogelijkheden om zo'n machine in de praktijk te besmetten met malware of niet.

Zijn er ooit pinautomaten van Nederlandse banken besmet met malware ?
28-04-2014, 12:33 door Anoniem
ING opeggen dat is het veiligste. Ik heb het ook al gedaan want als je ze een brief schrijft of zij kunnen aantonen dat ze voor 99% beveiligt zijn en veilig werken hoor je nooit meer wat. Groet Willem Huurman
28-04-2014, 12:44 door Anoniem
Links- of rechtsom. De bank wint ALTIJD.
28-04-2014, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem: ING opeggen dat is het veiligste. Ik heb het ook al gedaan want als je ze een brief schrijft of zij kunnen aantonen dat ze voor 99% beveiligt zijn en veilig werken hoor je nooit meer wat. Groet Willem Huurman
En naar welke Nederlandse Banken heeft u deze brief naar gestuurd en wel reactie gekregen?

Zou leuk zijn om dit er ook bij te vermelden, lever ook eens een alternatief in plaats van alleen maar komen om te zeiken.
28-04-2014, 14:10 door Overcome
Door Anoniem: ik ben dan geen persoon met een rekening bij ING maar ik zou me eerder niet prettig voelen bij de volgende informatie

"Ook schade door storingen van Mijn ING of schade die door onjuiste informatie van Mijn ING wordt veroorzaakt zal de bank niet vergoeden."

Ik heb de details niet gelezen, maar dat dacht ik ook al. ING levert een wanprestatie door haar eigen infra niet op orde te hebben of verkeerde informatie aan te bieden aan haar klanten en de klant is vervolgens de dupe, tenzij de ING in al haar wijsheid en goedheid bepaalt dat ze alsnog tot vergoeden overgaat. Is het wettelijk echt zo geregeld dat ING hiermee weg kan komen, ook al zou ik impliciet akkoord gaan met deze algemene voorwaarden? Die voorwaarden zijn toch ook gebonden aan bepaalde wettelijke regels, waardoor niet alles is toegestaan?
28-04-2014, 14:26 door john west - Bijgewerkt: 28-04-2014, 14:29
Per 1 juli van dit jaar wijzigt ING de voorwaarden voor internetbankieren via Mijn ING.
Voorwaarden zijn geen richtlijnen.


Dat de bank wel een eigen risico van maximaal 150 euro in rekening mag brengen.
Ook schade door storingen van Mijn ING of schade die door onjuiste informatie van Mijn ING wordt veroorzaakt zal de bank niet vergoeden.
Dus voor een geskimde pinautomaat geldt dit dus ook.

Ik las het vanochtend bij het inloggen,en ik ga er zeker niet mee akkoord.
Wat is de I.N.G hufterig aan het worden om zulke condities zomaar aan te kondigen.
Is de I.N.G fout, dan kost dit mij 150€, bedankt voor de service.

En als lid van de Consumentenbond vind ik dit zeer onbeschofte voorwaarden.
Als mij dit zou overkomen zal ik zeker juridische stappen ondernemen.
Ik kijk dit nog even af,om me te bezinnen voor vervolg stappen.
28-04-2014, 14:47 door Anoniem
"ING opeggen dat is het veiligste. Ik heb het ook al gedaan want als je ze een brief schrijft of zij kunnen aantonen dat ze voor 99% beveiligt zijn en veilig werken hoor je nooit meer wat. Groet Willem Huurman"

Hoezo is dat het veiligste, zijn alle andere banken zoveel beter ? Of stap je dan over naar bijvoorbeeld de ABN of Rabo, totdat je daar negatieve zaken over leest, waarna je iedereen weer aanraadt om vanaf die bank over te stappen "omdat dat veilig is" ?

Zonder te kijken naar het verschil in veiligheid tussen de bank waar je weg gaat, en de bank waar je op overstapt, is dit soort advies zonder inhoud omdat het niets zegt over de vraag wat veiliger is.
28-04-2014, 15:13 door Dick99999
Heel merkwaardig, ik heb de nieuwe voorwaarden gedownload. Daarin staat wat onder beveiliginscodes valt:

Beveiligingscodes
wachtwoord Mijn ING (Zakelijk)
mobiele pincode Mobiel Bankieren App
pincode creditcard, betaalpas
TAN- en PAC-codes Mijn ING (Zakelijk)
CVC-code creditcard
activeringscode Mijn ING (Zakelijk)
Wat betekent (zakelijk)? Het gaat om mijn privé rekening.

Interessant is het volgende,volgens mij terechte, onderscheid tussen actueel en up to date
De apparatuur waarmee u uw bankzaken regelt [...................] moet een origineel en actueel besturingssysteem hebben
De software die u gebruikt, moet altijd up-to-date zijn.
28-04-2014, 15:31 door Anoniem
Nou, ik heb die vijf regels opgezocht, en vind het gelijk alweer lastig worden.
(zie de regels; http://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/veiligheidsbeleid-van-de-ing/veiligheidsregels/)

Bij regel 3 stelt men dat ik een virusscanner, firewall en anti spyware moet hebben. Is dat tegenwoordig de 'juiste' manier om een systeem te beveiligen? Wat moet ik nu met mijn arm klein chromebookje?

Dus ging ik maar eens aan ING vragen hoe het zit met chromebooks en virusscanners.

Als je nou echt wil lachen, moet je kijken hoeveel informatie ING wil hebben als je een vragenformulier op hun website invult (volledige naam, geboortedatum, rekeningnummer, adres).

Bah. Anyway, hoe gaan andere chromebook gebruikers hiermee om?
28-04-2014, 15:38 door Overcome
Door Dick99999: Interessant is het volgende,volgens mij terechte, onderscheid tussen actueel en up to date
De apparatuur waarmee u uw bankzaken regelt [...................] moet een origineel en actueel besturingssysteem hebben
De software die u gebruikt, moet altijd up-to-date zijn.

Oftewel, als je 1 MS Office security patch mist, krijg dan nog maar eens je geld terug. Hoe controleert ING trouwens of alle security patches zijn geinstalleerd? Willen ze in geval van een rechtszaak een image van mijn computer hebben om te kijken of ik achteraf alsnog niet vlug een patch heb geinstalleerd die ontbrak? Wie draagt b.v. de kosten van forensisch onderzoek? Wie garandeert dat ze geen privegegevens bekijken? Wie garandeert me dat het image wordt vernietigd?

Die 150 euro eigen risico is trouwens slim gekozen. Die is laag genoeg om geen rechtszaak te beginnen voor de gemiddelde klant. Die is namelijk honderden euro's en vele uren vrije tijd kwijt bij een rechtszaak en zal dus eieren voor zijn of haar geld kiezen.

Ik denk dat deze actie nog wel wat discussie gaat opleveren. Of het blijkt een leuk theoretisch document waar ze alleen in specifieke gevallen op teruggrijpen, en blijken ze toch coulanter te zijn dan de voorwaarden doen vermoeden, wie zal het zeggen. Akkoord gaan met dit soort documenten is echter op eigen risico (letterlijk en figuurlijk).
28-04-2014, 15:57 door Anoniem
"Oftewel, als je 1 MS Office security patch mist, krijg dan nog maar eens je geld terug. Hoe controleert ING trouwens of alle security patches zijn geinstalleerd?"

Internetbankier jij met MS Office dan ?
28-04-2014, 15:58 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-04-2014, 15:59 door Anoniem
"Wat betekent (zakelijk)? Het gaat om mijn privé rekening."

Niet alles heeft betrekking op jouw prive rekening.....
28-04-2014, 16:02 door Anoniem
"Ook schade door storingen van Mijn ING of schade die door onjuiste informatie van Mijn ING wordt veroorzaakt zal de bank niet vergoeden. Dus voor een geskimde pinautomaat geldt dit dus ook."

Rare conclusie; immers gaat het hier over de Mijn ING omgeving voor internetbankieren, en niet over pinautomaten.

"Ik las het vanochtend bij het inloggen,en ik ga er zeker niet mee akkoord."

Hoe zie je dat, je bent vanmorgen als ik het goed begrijp ingelogt. Daarmee heb je reeds aangegeven akkoord te gaan. Verder vraag ik mij af hoe je dit bedoelt; jij stopt vanaf vandaag met internetbankieren ?
28-04-2014, 16:03 door Anoniem
"Is het wettelijk echt zo geregeld dat ING hiermee weg kan komen, ook al zou ik impliciet akkoord gaan met deze algemene voorwaarden? Die voorwaarden zijn toch ook gebonden aan bepaalde wettelijke regels, waardoor niet alles is toegestaan?"

Nee, de wettelijke regels zijn belangrijker dan deze voorwaarden. Je zal wel naar de rechter moeten stappen om hem hierover te laten oordelen.
28-04-2014, 16:07 door Anoniem
"Dus als je nog XP draait ben je al de klos."

Indien je XP blijft draaien, dan ben je hoe dan ook niet slim bezig. Verder is de vraag of je de klos bent niet enkel afhankelijk van voorwaarden van banken, maar ook van de vraag hoe goed jij de veiligheid van je systeem op orde hebt. Immers is fraude met internetbankieren niet het enige risico wat je loopt met een lek systeem ;)
28-04-2014, 16:16 door Anoniem
Door Anoniem: Links- of rechtsom. De bank wint ALTIJD.

Als je bij voorbaat al je pootjes omhoog doet ga je het nooit winnen.

Feit is dat een en ander al wettelijk geregeld is, en deze voorwaarden dus van nul en generlei waarde is. De bank moet aantonen dat de klant grof nalatig is geweest. Met deze voorwaarden wordt dat niet aangetoond. Wat de bank zich hiermee wel op de hals haalt is dat de voorwaarden als geheel zullen vervallen omdat ze in tegenspraak zijn met de wet en onredelijk zijn.
28-04-2014, 16:42 door SPlid
Daar de consumentenbond zonder overleg met haar leden deze " regels" met de banken hebben afgesproken, denk ik er sterk over mijn lidmaatschap op te zeggen.

We zijn verplichte te bankieren, we zijn straks verplicht te internetbankieren (omdat acceptgiro's geld kosten). De banken besparen geld omdat deze geen personeel en kantoren meer behoeven te hebben.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik behoorlijk pissig ben over de manier waarop banken de consumentenbehandelen. Waarom leveren ze ons geen manier waarop ik op mijn PC een applicatie installeer die in een sandbox draait en ook wordt onderhouden en geupdated door de bank en die gewoon niet werkt als je de laatste update niet hebt geïnstalleerd. Maar ja dat kost geld.
28-04-2014, 16:46 door Briolet
Door exit: Dus als je nog XP draait ben je al de klos.

Daarom is een eigen risico ook wel goed. Zonder eigen risico doet de gemiddelde gebruiker geen moeite zijn systeem veilig te houden. Onder het motto "XP doet het al jaren goed, waarom zou ik in iets nieuws investeren" blijven mensen dan XP gebruiken. Dat mogen ze van mij, maar dan moeten ze niet gaan klagen als er malware op komt. Waarom zou iemand die zijn systeem wel veilig houdt, moeten meebetalen aan schade die anderen oplopen door bewust onveilige apparatuur te gebruiken bij een inlog.
28-04-2014, 16:52 door Anoniem
Ik hou mij altijd wel veilig bezig,en heb niks aan dat gezwam.
zo bankier ik nooit op de mobiel enkel achter mijn vpn op internet op mijn eigen veilige computer.
Nooit op andermans computer zou ik internetbankieren.
Dat doe ik ook niet.
28-04-2014, 17:25 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-04-2014, 18:13 door Anoniem
In geval van ING en wellicht andere banken is er één antwoord op. De rekening opzeggen. Er zijn nog genoeg andere banken. Desnoods elders in Europa, want dat kan tegenwoordig.

;-)
28-04-2014, 18:19 door Anoniem
Het zijn wel een stelletje smerige criminelen hoor bij de ING. Ze weten verdomd goed dat geen enkele rekeninghouder met een hypotheek deze 'voorwaarden' zal kunnen weigeren want dat heeft niet alleen invloed op de rekening maar ook aan de daaraan gekoppelde hypotheek. Aangezien de ING de meeste rekeninghouders heeft met een ING/Postbank hyptotheek kun je deze actie best als afpersing benoemen. ik vraag me af waar de politieke reacties blijven want toen de ING gegevens van rekeninghouders wilde gaan gebruiken voor commerciele doeleinden waren ze daar als de kippen bij. Nu is het ineens heel erg stil, ook bij de lafhartige consumenten verraders van de Consumentenbond. Die kunnen we nu beter de Bankenbond gaan noemen want daar zijn ze alleen nog maar goed voor.
28-04-2014, 18:38 door Anoniem
Het word steeds gekker , mensen moeten veel betalen voor zogenaamde internet service maar moeten wel zelf een veilige omgeving creëren voor internetbankieren. Ik hoop dat mensen massaal weer eens naar de bank zelf toe gaan om daar door personeel hun zaakjes te laten regelen !!!! Wel de lusten maar niet de lasten !!!! Makkelijk geld verdienen zo ING !!!
28-04-2014, 20:49 door Anoniem
Door SPlid: We zijn ... straks verplicht te internetbankieren (omdat acceptgiro's geld kosten).

Nog zo ééntje: we zijn verplicht auto te rijden (omdat het openbaar vervoer geld kost).
28-04-2014, 21:56 door Melvyn
Afgezien van het reeds genoemde vind ik het storend dat ik een origineel besturingssysteem moet hebben. Ik draai al een tijdje FreeBSD (op baremetal of in VM) en draai vrijwel nooit een Generic kernel, heb soms patches in het base systeem en best wel veel in de geïnstalleerde software, inclusief de browsers.
Dit zijn geen patches die van invloed zijn op de security, maar meer om er bloat zoals NLS uit te halen of om compilatie mogelijk te maken met een andere compiler. Ik heb twee maanden om op zoek te gaan naar een andere bankier en dat ga ik gretig gebruik van maken.
Ook ik vraag me af hoe de consumentenbond hier mee akkoord heeft kunnen gaan, zelfs als "richtlijn"zou ik verwachten dat de consumentenbond op geen enkele wijze geassocieerd zou willen worden met dit document.
28-04-2014, 22:55 door Anoniem
Dit is de druppel.... Ik ga een andere bank zoeken.
29-04-2014, 01:07 door Anoniem
Door Anoniem: "Oftewel, als je 1 MS Office security patch mist, krijg dan nog maar eens je geld terug. Hoe controleert ING trouwens of alle security patches zijn geinstalleerd?"

Internetbankier jij met MS Office dan ?
Vanuit MS-Office (bijv via een word-macro) importeer je een virus die gaat klussen als je later via een browser gaat internetbankieren. Internetbankieren via Windows-XP is geen optie.
29-04-2014, 06:47 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is de druppel.... Ik ga een andere bank zoeken.

Sterkte, zal niet meevallen met de keuze van 3 overige banken.
29-04-2014, 09:22 door cryptomannetje
Door Peter V.:
maar je hoeft ze niet te ondertekenen waardoor ze bindend zijn..
bij radar werd ook gezegd dat het meer richtlijnen zijn en dat ze niet letterlijk gevolgd zullen worden.
Er is echt een verschil tussen theorie en de praktijk.

Degenen die nu gerust gesteld zijn, zullen nog eens op de koffie komen vrees ik. Want de Bank zal altijd naar zijn Algemene Voorwaarden wijzen, en de rechter moet dat in overweging nemen. Uiteindelijk heeft de klant gezegd akkoord te gaan, en zit automatisch aan die Algemene Voorwaarden van de ING-bank vast. Bij een rechtszaak heb je dan geen poot om op te staan. De rechter zal dan zeggen: "u bent akkoord gegaan met de Algemene Voorwaarden die de bank heeft gesteld". Zijn die Algemene Voorwaarden niet onredelijk volgens de rechter, dan heeft de gedupeerde klant straks een heel groot probleem..

Hoe reageert een rechter als je bezwaar hebt aangetekend tegen de voorwaarden, maar toch doorgaat met internetbankieren bij ING (omdat je vaak niet anders kunt)? Heb je ze dan wel of niet geaccepteerd?
29-04-2014, 10:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit is de druppel.... Ik ga een andere bank zoeken.

Sterkte, zal niet meevallen met de keuze van 3 overige banken.

Er zijn natuurlijk nu veel meer banken dan die 4 of 5 bij ons ;-)

Je kunt nu immers overal telebankieren en bent niet meer gebonden aan nationale, traditionele banken; die hebben er een boel directe concurrenten bijgekregen. De aanmelding is wel wat lastiger, maar in principe kun je je tegoed overal nu stallen. Een van de weinige voordelen van de euro, telebankieren en EU ;-)

De regels verbazen me wel. Ik meende toch te horen dat het de goede kant op ging fraudebestrijding bij banken en dat men steeds beter in staat was dit vroegtijdig te stoppen en clienten te beschermen.
29-04-2014, 10:17 door Tubamaniak
Noem mij maar gek, maar ik bankier nog steeds ouderwets met pen en papier. Niet dat dat superveilig is, maar in geval van fraude (phishing van poststukken, nagemaakte handtekeningen) is deze een stuk gemakkelijker aan te tonen.
En je word gediscrimineerd op een reuze manier. Je krijgt minder rente, je betaalt je wild aan postzegels (!) en bankkosten.
Maar ja, de bedreigingen van internet heb je geen last van. Da's goed voor de gemoedsrust, zullen we maar zeggen.

En dat terwijl internetbankieren echt super veilig te maken is. Echter willen de banken daar niet in investeren.
Dus blijft de internet ellende.
29-04-2014, 10:19 door john west
Het beste lijkt me via Klachtenkompas een klacht in te dienen bij de Consumentenbond.

Alleen heb ik geen hoge verwachting hiervan.


Als iedereen dit gaat doen,dan heeft het misschien zin.
29-04-2014, 18:46 door Anoniem
In de voorwaarden staat ook dat er geen illegale software op de PC mag staan. Lijkt me ook onacceptabel:
Illegale SW is namelijk niet automatisch onveilig. Een verlopen of verkeerde licentie is al illegaal (bv een licentie alleen voor studenten/ niet commercieel gebruik). Met deze formulering voldoet geen enkele PC in een gemiddeld huishouden hieraan.
Zonder nuancering van deze clausule mag de ING ons weer acceptgiro's gaan sturen.

Eric K.
03-05-2014, 02:51 door Anoniem
Door Anoniem: ik ben dan geen persoon met een rekening bij ING maar ik zou me eerder niet prettig voelen bij de volgende informatie

"Ook schade door storingen van Mijn ING of schade die door onjuiste informatie van Mijn ING wordt veroorzaakt zal de bank niet vergoeden."

ALLE banken hebben deze aansprakelijkheid uitgesloten in hun voorwaarden (ook ASN Triodos ja).
09-05-2014, 09:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit is de druppel.... Ik ga een andere bank zoeken.

Sterkte, zal niet meevallen met de keuze van 3 overige banken.

Er zijn natuurlijk nu veel meer banken dan die 4 of 5 bij ons ;-)

Je kunt nu immers overal telebankieren en bent niet meer gebonden aan nationale, traditionele banken; die hebben er een boel directe concurrenten bijgekregen. De aanmelding is wel wat lastiger, maar in principe kun je je tegoed overal nu stallen. Een van de weinige voordelen van de euro, telebankieren en EU ;-)

De regels verbazen me wel. Ik meende toch te horen dat het de goede kant op ging fraudebestrijding bij banken en dat men steeds beter in staat was dit vroegtijdig te stoppen en clienten te beschermen.

en geloof je nou werkelijk dat die (nog) niet zulke regels hebben. alle banken zullen dit willen. of ze er mee weg komen is een tweede. maar er gaat geen bank zijn die niet gaat proberen onder zoiets uit te komen. zelfde situatie niveau van beveiliging of na een storing, je hebt gewoon geen echte andere opties.
23-01-2015, 09:35 door Anoniem
Door Anoniem: Alle schuld is uw schuld en wij vrijwaren ons van alle aansprakelijkheid. Zoiets dus.
Ach ja als de consument niet kan betalen stuurt ING een brief met het feit dat zij dit melden aan het BKR. Heeft ING zichzelf toen zij niet aan de verplichtingen kon voldoen en met miljarden belastinggeld van de consument werd gesteund zichzelf ook bij de BKR aangemeld.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.