image

Nederlander trapt in "gestrande reiziger" scam

woensdag 16 juli 2014, 13:13 door Redactie, 15 reacties
Laatst bijgewerkt: 17-07-2014, 09:55

Een Nederlander is in een scam getrapt waarbij internetoplichters een gehackt e-mailadres gebruikten om zich als gestrande reiziger voor te doen. Deze vorm van fraude vindt al vele jaren plaats, maar wordt volgens de Fraudehelpdesk nu ook in Nederland toegepast.

In twee weken tijd kwamen er bij de organisatie 60 meldingen binnen, zo meldt het AD. De oplichters doen zich voor als de eigenaar van het gehackte e-mailaccount en versturen berichten dat de bagage is gestolen en men ergens is gestrand. Vervolgens wordt er om geld voor een vliegticket gevraagd, dat via Western Union moet worden overgemaakt. De e-mails hebben als onderwerp "Dringende hulp!" en "spoedeisende-hulp!" en zijn in slecht Nederlands opgesteld.

In één geval boekten de oplichters ook succes door zich als vrouw voor te doen die in Engeland was gestrand. Een oud-collega van de vrouw ontving het bericht via LinkedIn, schrok hier zo van en besloot het gevraagde bedrag over te maken.

Reacties (15)
16-07-2014, 14:01 door spatieman
vooral dat slegte neterlands sou aigenlijk een belletje moeten gaan rinkelen.
16-07-2014, 14:15 door Anoniem
Onbegrijpelijk dat Nederlands hier in trappen..
16-07-2014, 14:23 door Anoniem
Deze vorm van fraude is al vele jaren gaande
in Nederland,
voornamelijk met overgenomen hotmail en yahoo accounts.
Niets nieuws, lijkt eerder iets te zeggen over de communicatie van gebruikers naar fraudehelpdesk of het verzamelen van gegevens door fraudehelpdesk zelf.

Of betreft het een simpel media/Pr berichtje van Fraudehelpdesk?
Effectief, want had er nog nooit van gehoord.
16-07-2014, 14:32 door Anoniem
Had'ie maar beter op de hoedjes moeten letten. Heel de sekoeritieindustrie heeft het er voortdurend over, dus dat had'ie maar moeten weten. Pas op voor de hoedjes!
16-07-2014, 14:36 door jaapd
Ik heb zo'n mailtje langs zien komen. Het was duidelijk dat het oplichterij was, maar wel zo goed dat ik 't voor de zekerheid nog een keer gelezen heb. Deze kwam van een vage kennis die mijn emailadres kennelijk had.
16-07-2014, 14:39 door Anoniem
Door spatieman: vooral dat slegte neterlands sou aigenlijk een belletje moeten gaan rinkelen.

Slechte Nederlands?
Vaak krijg ik na een half uurtje Nederlandse sites bezoeken het overtuigde gevoel dat het Nederlands is afgeschaft! Als leraar Nederlands kom je naar mijn inzicht lesuren tekort om het op internet en door SMS'en aangeleerde 'Nederlands' weer recht te breien. Dus... nog even en email scams herkennen aan de hand van het gebezigde taalgebruik is niet meer relevant.
16-07-2014, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: vooral dat slegte neterlands sou aigenlijk een belletje moeten gaan rinkelen.

Slechte Nederlands?
Vaak krijg ik na een half uurtje Nederlandse sites bezoeken het overtuigde gevoel dat het Nederlands is afgeschaft! Als leraar Nederlands kom je naar mijn inzicht lesuren tekort om het op internet en door SMS'en aangeleerde 'Nederlands' weer recht te breien. Dus... nog even en email scams herkennen aan de hand van het gebezigde taalgebruik is niet meer relevant.

Als leraar Nederlands hoor je toch te weten dat taal iets is dat zichzelf altijd blijft ontwikkelen, en de manier waarop is meestal dat veel gemaakte fouten uiteindelijk geaccepteerd gaan worden in de taal.
16-07-2014, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door spatieman: vooral dat slegte neterlands sou aigenlijk een belletje moeten gaan rinkelen.

Slechte Nederlands?
Vaak krijg ik na een half uurtje Nederlandse sites bezoeken het overtuigde gevoel dat het Nederlands is afgeschaft! Als leraar Nederlands kom je naar mijn inzicht lesuren tekort om het op internet en door SMS'en aangeleerde 'Nederlands' weer recht te breien. Dus... nog even en email scams herkennen aan de hand van het gebezigde taalgebruik is niet meer relevant.

Als leraar Nederlands hoor je toch te weten dat taal iets is dat zichzelf altijd blijft ontwikkelen, en de manier waarop is meestal dat veel gemaakte fouten uiteindelijk geaccepteerd gaan worden in de taal.

Tja, smeer de essentie van mijn reactie maar uit over een breder raakvlak dan bedoeld door vooral de laatste zin er uit te negeren.
Hier draait de crux rond over voldoende stijl- of grammaticale kennis beschikken, dan wel te blijven beschikken, om niet in de vallen van email-scams te trappen. Naar mijn mening zijn er geschiktere fora om over stijlgebruik van het Nederlands te praten.
16-07-2014, 17:17 door Anoniem
Treffend dat redactie voor de mededeling over 'slecht Nederlands' naar een andere site moet verwijzen (Fraudehelpdesk)!
Zelf is redactie absoluut niet in staat om goed Nederlands te schrijven, getuige de fouten die er ook weer in dit korte artikeltje zitten, en in alle artikelen. Alleen al het corrigeren van de redactionele teksten op Security.nl zou dagwerk zijn voor de leraar Nederlands van hierboven.
16-07-2014, 17:34 door Anoniem
Dit weekend met een gehackt g-mail account, zou dat veel voorkomen?
16-07-2014, 18:10 door Briolet - Bijgewerkt: 16-07-2014, 18:11
Door Anoniem: voornamelijk met overgenomen hotmail en yahoo accounts.

Maar ook Gmail accounts, zoals ik vandaag in een regionale krant las over iemands wiens mailaccount overgenomen was:

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/noodkreet-zwolse-is-werk-van-oplichters-1.4451729
17-07-2014, 09:51 door Vandy - Bijgewerkt: 17-07-2014, 09:51
Zeker met Gmail is het onbegrijpelijk waarom mensen niet de sms-functie instellen. Scheelt je een hoop ellende, in ruil voor een beetje extra "ongemak".

Door Briolet:
Maar ook Gmail accounts, zoals ik vandaag in een regionale krant las over iemands wiens mailaccount overgenomen was:

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/noodkreet-zwolse-is-werk-van-oplichters-1.4451729
En als we dan toch een leraar Nederlands hebben die deelneemt aan de discussie, mag ik vast wel even betweterig doen t.a.v. een eigen ergernis. Aangezien Katja in het artikel uit De Stentor een vrouw is, is het iemand wier mailaccount is overgenomen.
17-07-2014, 12:24 door Anoniem
Door spatieman: vooral dat slegte neterlands sou aigenlijk een belletje moeten gaan rinkelen.

Het zou mij handig lijken als mensen gewoon even goed nadenken, of het nou slecht Nederlands is of niet (ik heb ook vrienden, als ik uit hun naam een mail in goed Nederlands van zou krijgen, dan zouden ze gelijk door de mand vallen...).

Alle goede oplichters hebben een stevige handdruk en een open blik, en een goed geschreven mail kan prima oplichterij zijn. Even rustig adem halen en het verhaal grondig checken voor je geld overmaakt, lijkt me altijd een goed idee.

Een vage kennis die zich ineens herinnert dat ik hem of haar wel kan helpen, zou ik een vreemd verhaal vinden. Je neemt toch altijd eerst contact op met ouders of andere naasten, of met je bank. Of met de politie ter plaatse, die regelen dan wel wat (nachtje in de cel of bij de plaatselijke wellfare).
19-07-2014, 09:07 door Anoniem
Valt mij op dat ze altijd Western Union gebruiken.

Kan Western Union niet eens hun beveiliging aanscherpen? Bijvoorbeeld alleen geld overmaken als naam klopt?
21-07-2014, 11:09 door Anoniem
Je zal echt gestrand zijn en niemand wil je helpen! Op parkeerplaatsen in Frankrijk staan ook oplichters die 'geholpen' willen worden door argeloze vakantiegangers. Alleen, ik heb idd eens iemand geholpen en kreeg netjes het geld weer teruggestort. Kan je in geval van stranden in het buitenland hulp vragen aan de Nederlandse ambassade?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.