image

'Banken laten phishingslachtoffers in de kou staan'

vrijdag 25 januari 2013, 15:44 door Redactie, 20 reacties

Wie het slachtoffer van phishing of skimming wordt loopt een steeds groter risico om zelf voor de schade op te draaien. Dat stelt de Consumentenbond. Vanaf januari 2013 hebben verschillende banken hun regels aangescherpt en zijn minder coulant bij mogelijke phishing of pinpasfraude. Wie de regels van de banken niet stipt opvolgt, kan te maken krijgen met lagere, of helemaal geen schadevergoeding.

"Slachtoffers van phishing of skimming krijgen niet alleen moeilijker hun geld terug, ze krijgen ook nog eens de schuld in de schoenen geschoven. De Rabobank bijvoorbeeld stelt dat phishing per definitie betekent dat klanten beveilingscodes hebben weggegeven aan derden", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond:

In deze gevallen hoeven slachtoffers in principe niet op een vergoeding te rekenen. "Hoe strenger de eisen, des te makkelijker het wordt om een klant te verwijten dat hij zich niet aan die regels heeft gehouden, en grof nalatig is", gaat Combée verder.

Eisen
Sommige eisen in de productvoorwaarden vindt de Consumentenbond te streng om in de praktijk uitvoerbaar te zijn. Zo verplichten banken hun klanten om minstens één keer per dag te controleren of ze hun betaalpassen nog hebben en die te verbergen voor huisgenoten en familieleden.

Ook moeten consumenten elke week hun afschrijvingen controleren en mogen ze hun pincode nergens opschrijven, ook niet in versleutelde vorm.

Reacties (20)
25-01-2013, 16:08 door Anoniem
Ook moeten consumenten elke week hun afschrijvingen controleren!

Dat is een onhaalbare eis voor veel mensen, bijvoorbeeld voor mijn moeder van 83.
Ze heeft geen computer en ze krijgt maar eens in de 4 weken de afschrijvingen per post toegestuurd!

Geskimd is ze pas 2 maal, in beiden gevallen op een flappen tapper van de bank.
25-01-2013, 16:38 door Anoniem
Dan het geld maar weer thuis onder een matras bewaren. Voor de rente hoeven we het niet te laten staan. Kunnen alle bankiers gelijk opzoek naar een echte baan.
25-01-2013, 16:46 door Anoniem
Banken weten niets van sociale interactie, ze kijken naar cijfertjes. Ik heb ooit eens aan een medewerker gevraagd of ze menselijkheid meer waard vindt dan cijfers.
Het antwoord was: "ik doe wat me opgedragen wordt". De slavin. Toen ik vertelde dat ze een slaafje was hing ze op.
Ik bankier gelukkig niet bij de grote graaiers.
25-01-2013, 16:51 door Anoniem
Ik kan het er wel mee eens zijn,dat je 1x per week je afschrijvingen checkt.
Wat ik zo in mijn omgeving zie is dat mensen ook wel erg nonchalant zijn en als je iets opmerkt over beveiliging reageert men vaak met " Het wordt toch wel vergoed"
Men betaald zo met een smartphone,draadloos dus in principe ook onveiliger
Ik vind een zekere druk op gebruikers dus wel terecht.
Bovendien zijn er wel een aantal manieren om veiliger te Internet bankieren,nl. via opstartbaar USB met een of andere Linux versie erop.
Je moet je er even in verdiepen en dan is het stukken veiliger.
Ik gebruik sowiezo Linux al 10 jaar en ik ben blij dat ik die Windows troep niet meer heb.
De mensen moeten ook wel wakker geschud worden!
25-01-2013, 17:56 door Anoniem
Als de banken klanten zonder vragen altijd het geld teruggeven zullen klanten natuurlijk nooit moeite doen om voorzichtig te zijn.

Omgekeerd als banken alle kosten op klanten kunnen afschuiven zullen banken nooit een reden hebben om zorgvuldig te zijn. (Is er al ooit een bank gesignaleerd die S/MIME email gebruikt?)

Dus: beiden moeten bloeden.
25-01-2013, 19:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-01-2013, 19:40 door Anoniem
Wie zijn ook weer de grootste dieven ?
Oh ja de Banken
25-01-2013, 19:59 door Nietsnut
Welke banken en waar kan je dat lezen ?
Ben benieuwd of ze een virusscanner verplichten die heb ik namelijk helemaal niet ( Ubuntu 12.04)
25-01-2013, 22:05 door gogonal
Is het dikke letter dag?


Ze zouden ook hun verantwoordelijkheid kunnen nemen natuurlijk, de banken I.p.v. het afschuiven naar de consument. Ik betaal ze flink voor hun diensten, waartoe ik verplicht wordt gebruik van te maken. Verantwoordelijkheid is een woord waar ze nog nooit van gehoord hebben in de bancaire wereld

Wie betaalt de crisis.....
Wie betaalt er als er geskimmed wordt....


juist. Noem me cynisch......
26-01-2013, 06:44 door Anoniem
De Rabobank bijvoorbeeld stelt dat phishing per definitie betekent dat klanten beveilingscodes hebben weggegeven aan derden",


Ja Duh, alleen met phishing is nu juist het probleem dat je dat niet doorhebt.
26-01-2013, 12:27 door Anoniem
Ik stop maar met telebankeiern, jullie ook?
26-01-2013, 13:13 door Security Scene Team
what else is new.. oh ja het artikeltje :)
dit schreeuw ik al weken hier.
26-01-2013, 13:15 door Security Scene Team
Door Anoniem: Ook moeten consumenten elke week hun afschrijvingen controleren!

Dat is een onhaalbare eis voor veel mensen, bijvoorbeeld voor mijn moeder van 83.
Ze heeft geen computer en ze krijgt maar eens in de 4 weken de afschrijvingen per post toegestuurd!

Geskimd is ze pas 2 maal, in beiden gevallen op een flappen tapper van de bank.


dat word een computer kopen dus. de banken trekken zich er niets van aan, al was ze 99. klinkt hard maar zo gaat het nou eenmaal.
26-01-2013, 14:09 door Anoniem
Eigenlijk zou elke klant zijn/haar geld onmiddellijk moeten weghalen bij de bank op het moment dat hun salaris/uitkering/aow/pension is bijgeschreven. laat geen stuiver op je rekening staan.
26-01-2013, 16:15 door spatieman
phishing, ok, maar skimming ???
26-01-2013, 18:34 door Anoniem
Het is al jaren aan het gebeuren: banken willen steeds minder verantwoordelijkheid nemen voor meer en meer geld. Feitelijk kost het klanten geld wanneer ze hun geld door de banken laten beheren. Dat begon met de afschaffing van het loonstrookje, het verdwijnen van het bankpersoneel, het heffen van rekeningkosten, het niet laten delen in het beleggen en belenen van het saldo van de klanten, het invoeren van authenticatie zonder zicht te hebben op bevoegdheid en het aanscherpen van de afschuivingsregels in het voordeel van de bank. Het mag duidelijk zijn dat bankiers geen enkele behoefte hebben om verantwoordelijkheid te nemen over het beheer van het geld van hun klanten zolang de overheid ze hun gang laat gaan en er zelf miljarden aan publiek geld in stopt als de bankiers er weer een zooitje van maken en met uw geld wegrennen.
27-01-2013, 05:23 door Anoniem
ik heb nooit om internetbankieren gevraagd en ik wil het niet! maar het gebruik van de saldolijn (telefonisch) wordt door de bank op alle manieren tegengewerkt en verziekt. de banken leggen je geld op straat en jij bent aansprakelijk!
27-01-2013, 18:35 door Anoniem
Had een "slapende" spaarrekening voor mijn oude dag. Kreeg keurig ieder jaar per post een overzicht met de bijgeschreven rente, tot ik opeens een brief kreeg met de mededeling dat mijn rekening was omgezet in een internetrekening, met de verplichting iedere week het saldo te controleren! Dat was ik dus niet van plan. Geld maar weggehaald en overgeboekt naar een spaarrekening bij een andere bank waar ze hun gezond verstand nog wel gebruiken.
28-01-2013, 10:34 door Anoniem
Als die banken er nou eerst een voor zorgen dat skimmen niet meer kan...
Al die automaten gebruiken nog steeds dat geweldige systeem waar je je pas in een sleuf moet duwen en dus de magneetstrip uitgelezen kan worden.
Laat die ellendelingen eerst daar eens wat aan doen voordat ze de consument weer pakken...
28-01-2013, 11:55 door Tubamaniak
Zijnde netwerk/firewall beheerder in een redelijk grote organisatie, heb ik het tot nu toe niet aangedurfd te internetbankieren.

Redenen :
1.) de kleine lettertjes in de voorwaarden van de bank
2.) de hoeveelheid ellende die via internet tot je komt.

Helaas moet je in Nederland tegenwoordig een betaalrekening hebben om je loon te kunnen krijgen.
In 1981 is het recht op cash betaling van je loon uit de nederlandse wet gesloopt.
Verder kun je bij de leveranciers van je gas, water, licht, de inners van gemeentelijke en landelijke overheidsbelastingen eigenlijk niet meer cash betalen.
Anders zou ik dat nog zeker doen...
Geld overmaken doe ik nog met overschrijfbewijzen.
Door de geweldige "service" van de bank, krijg ik eens per weken een bankafschrift, dat dan ook alweer 14 dagen achter loopt. Elke week een bankafschrift willen hebben ? Dat wordt dan betalen.

Ondanks dat mijn rente lager is dan die van de internettende klant en de bank mij meer kosten in rekening brengt voor een eigenlijk waardeloze dienstverlening, ga ik op deze voet verder zolang de banken geen betere, veiliger, klantvriendelijke oplossingen bieden.

Bij 1.) Ik krijg jammergenoeg hoe langer hoe meer gelijk dat de banken hun verantwoordelijkheden zo veel mogelijk proberen af te schuiven op hun klanten
Bij 2. : per seconde zie ik 125 pogingen tot verkeer vanaf Internet naar onze omgeving op ons afkomen.
125 x 3600 = 450.000 pogingen per uur = 10.800.000 pogingen per etmaal.
Meest favoriete poorten : 445, 3389, 16384, 16385, 16386

Tja en dat krijgt een soho internet aansluiting waarschijnlijk ook over zich heen. En die internetapparaatjes zijn een stuk minder geavanceerd dan een corporate firewall die is volgehangen met allerlei toeters en bellen om ongwenst verkeer buiten te houden.

Internet is gewoon inherent onveilig en daardoor té onveilig om belangrijke zaken overheen te laten lopen.
End of discussion, period.

Tot internet "veilig" is gemaakt, raad ik een ieder aan er geen gebruik van te maken voor services die je mogelijk aan je financiële einde kunnen helpen.......
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.