image

'Meeste internetters kiezen voor gerichte advertenties'

zondag 21 april 2013, 09:02 door Redactie, 4 reacties

De meeste internetgebruikers zouden een voorkeur voor gerichte advertenties hebben en vinden niet dat Microsoft, Mozilla of Google mogen bepalen wat voor soort advertenties ze te zien krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van Zogby Analytics dat de Digital Advertising Alliance (DAA) onder 1000 Amerikanen liet uitvoeren en wat het belang van gerichte advertenties zou aantonen.

De advertentie-industrie stelt dat gerichte advertenties, die meer geld waar zijn dan generieke advertenties, nodig zijn om gratis content aan te kunnen bieden. Om gericht te kunnen adverteren moeten adverteerders weten wat een internetgebruiker interessant vindt, en dat kan alleen door het opbouwen van een profiel.

Privacy
De Amerikaanse overheid en ook verschillende browserontwikkelaars zijn echter bezig met maatregelen om de privacy van internetgebruikers te beschermen en profilering te voorkomen.

Zo heeft Microsoft standaard Do Not Track in Internet Explorer 10 ingeschakeld, wat websites laat weten dat gebruikers niet gevolgd willen worden. Mozilla gaat zeer waarschijnlijk third-party cookies in Firefox 22 uitschakelen, wat het lastiger maakt voor adverteerders om profielen aan te leggen.

Onderzoek
Uit het onderzoek zou echter blijken dat internetgebruikers gratis online content zeer belangrijk vinden. Driekwart van de ondervraagden heeft liever gratis content met advertenties dan dat ze betalen om content zonder advertenties te zien. Ook werd deelnemers gevraagd of ze liever generieke advertenties zien of advertenties voor producten en diensten waar ze geinteresseerd in zijn.

40,5% is voorstander van dit soort advertenties en 28% vindt zowel generieke als gerichte advertenties prima. Er werd echter niet bij verteld dat gerichte advertenties alleen door tracking en profilering mogelijk zijn.

Daarnaast werd deelnemers ook gevraagd wie mag bepalen wat voor soort advertenties ze te zien krijgen. Dan vindt driekwart dat ze dit zelf moeten bepalen, terwijl 11% de verantwoordelijkheid bij de browserontwikkelaars legt. Ook hebben de ondervraagden geen vertrouwen in de manier waarop de Amerikaanse overheid gaat reguleren hoe internetadvertenties worden aangeboden.

Reacties (4)
21-04-2013, 10:18 door Anoniem
Een enkele internetter kiest voor helemaal geen advertenties. Daar heb ik de browserontwikkelaars niet voor nodig, Do Not Track stelt niets voor.
Opera met Cookies uitgeschakeld, referrer uitgeschakeld, geo location uitgeschakeld, permanente opslag uit, geschiedenis uit, AdBlock en Ghostery aan. Wat is het toch een tot in de puntjes te configureren browser, er is geen betere.
Zoeken met Startpage en Ixquik SSL. Resultaten zo veel mogelijk via de proxy, kan ook de provider niet meekijken.
NB in Opera 12.15 zit trouwens een manco, Google zoekmachine -ook wanneer verwijderd- komt steeds na elke herstart terug, daarom weer 12.14 in gebruik. Security-issues in 12.14 stellen niets voor, Cookies kapen kan bij mij n.l. niet want die zijn er niet.
Alle Google adressen geblokkeerd in de hosts file. De pot op met de data-miners. It will have no effect.
21-04-2013, 11:49 door johanw
De advertentieboeren stellen de zaken graag voor dat we de keuze hebben tussen gratis content met advertenties of paywals. Maar zo werkt het natuurlijk niet: al sinds het onstaaan van het internet staat er gratis content op. Pas sinds daar geld mee te verdienen is d.m.v. advertenties zijn daar bedrijven op afgekomen, en dat is niet altijd ten goede gekomen aan de content. Neem een bekende site als tweakers.net: sinds die overgenomen is worden adverteeerders naar de mond geschreven en mag je op het forum niet hebben over adblockers. Dat soort "vooruitgang" mag van mij wel wegblijven. Dus die adblocker en Ghostery blijven aan, en third party cookis worden geweigerd.
21-04-2013, 13:23 door Anoniem
Ik vind advertenties prima, zolang ze maar wel gehost worden door dezelfde site als waar ik op zit te kijken, en met degelijke software.
En oja, geen bewegende advertenties.

Als advertenties een risico voor mijn systeem zijn, omdat ze gehost worden bij externe bedrijven via iframes en/of javascripts en die exerne bedrijven hun veiligheid niet voor elkaar hebben, of als er software gebruikt wordt waarvan bekend is dat deze niet deugt, dan worden advertenties hier subiet geblokkeerd.

Adverteren is leuk maar het moet geen bedreiging voor de gebruiker worden.
22-04-2013, 12:14 door schele
Beste advertentieboeren,

Gerichte advertenties is niet hetzelfde als profiling en tracking.

Groeten,

Iemand die best eens een ad wil zien (en negeren) maar die geen behoefte heeft aan profielen over mijn persoons die dankzij tracking tot stand komen en die rondslingeren bij iedere advertentieboer op internet.

Al zal dat in mijn geval toch al lastig zijn All hail Ghostery en "clear cookies and cache after closing browser" optie.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.