Poll
image

Is jouw mobiele telefoon ingesteld voor NL-Alert?

maandag 1 juni 2015, 10:28 door Redactie, 28 reacties
Ja
40.34%
Nee
45.2%
Geen idee
7.9%
Wat is NL-Alert?
6.56%
Reacties (28)
01-06-2015, 10:33 door [Account Verwijderd]
Wel ingesteld, maar 4G , dus geen berichten.
01-06-2015, 11:00 door Anoniem
Kan beter vragen of je het ontvangt. Groot deel van NL gebruit 4G, dus ontvangt het niet.
01-06-2015, 11:04 door Anoniem
Inderdaad. ook 4G. Lekker bij de tijd weer die luitjes, maar what else is new.
01-06-2015, 11:36 door Mysterio
Mijn telefoon ondersteunt het niet :(
01-06-2015, 12:01 door [Account Verwijderd]
Door NedFox: Wel ingesteld, maar 4G , dus geen berichten.

Whoopsie.. KPN nu dus wel, kreeg net bericht.
01-06-2015, 12:11 door Anoniem
Mijn abonnement is zonder data, of is het vergelijkbaar met dienstberichten of sms?
Heb er dus nog niet naar gekeken.
01-06-2015, 12:23 door Anoniem
Ik ontving dus ook geen NL-alert. Dat is dus weer iets anders dan Burgernet. Om het duidelijk en eenvoudig te houden. In elk geval voor mij onduidelijk. Ik dacht dat Burgernet en Nl-alert onder dezelfde hoed opereren, dus niet. Anoniem.
01-06-2015, 12:34 door [Account Verwijderd]
Helemaal kut weer die overheidszooi... 2 Telefoons hier ingesteld (LG-G3 en Alcatel 1-Touch) maar beiden gaven geen "alert", en een uur bezig geweest met het instellen van een Acer omdat daar nergens een beschrijving over te vinden was.
01-06-2015, 12:44 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Mijn abonnement is zonder data, of is het vergelijkbaar met dienstberichten of sms?
Heb er dus nog niet naar gekeken.

Het is een broadcast, je krijgt 'm als een sms binnen, je hebt dus geen data abbo nodig.
01-06-2015, 12:45 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 01-06-2015, 12:57
[Verwijderd]
01-06-2015, 13:40 door Millie0111
Inderdaad ook hier 4G, of HSDPA op andere telefoon. Op beide niets ontvangen...
01-06-2015, 13:50 door Anoniem
Ik heb een iPhone en 3G, maar vandaag niets ontvangen.
Als ik kijk bij Instellingen > Berichtgeving > Noodmeldingen, staat het schuifje gewoon naar rechts (oftewel: ingeschakeld).
01-06-2015, 13:50 door Vandy
Ik heb het niet ingesteld, maar ik kreeg vanmiddag rond kwart over twaalf wel twee berichten dat ik ben aangemeld...???
01-06-2015, 14:57 door Anoniem
Leuk hoor zo'n alert. Deze actie bevroor het startscherm van mijn Z3 compact (met android 5.02). Kon dus niets meer, ook niet bellen Na veel gehannes, o.m. laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang de aan/uit knop ingedrukt houden reageert ie weer. :-(( Gaat dan niet uit maar laat dan het startscherm zien
01-06-2015, 16:54 door Anoniem
Ze moeten eerst maar zorgen dat het goed werkt, ook op de iphone. En er zijn nog heeeeeeeeel veeeeeeeeel ouderen die geen smartphone of wat voor mobiel apparaat hebben. Ze gaan er maar vanuit dat iedereen dat MOET HEBBEN. Maar zo werkt het niet, Den Haag!!!!!
01-06-2015, 17:07 door Anoniem
Mijn partner en ik gebruiken onze (prepaid) mobieltjes op zeer ouderwetse manier:
- ze staan normaal altijd uit
- niemand, behalve enkele familieleden, kent de nummers
- ze worden uitsluitend aangezet:
- om elkaar te bellen, indien bijv. treinvertraging (afhalen)
- om te kunnen bellen in geval van pech onderweg
- indien op vakantie om dan voor de familieleden bereikbaar te zijn
- en tegenwoordig ook tbv DigiD inloggen
SMS'en doen we er niet mee, internetten al helemaal niet.

Ik zie er geen enkele reden voor om mijn doodsimpele Nokia nu ineens de hele dag (door het huis) met me mee te slepen (en aan te zetten) voor het geval dat er een ramp komt. Vraag me trouwens af of ze die Alerts dan niet gewoon via mail kunnen sturen (indien je je er op abonneert of zo) want ik zit wel regelmatig aan of in de buurt van de PC.

Telefoneren doen we nog steeds met de ouderwetse vaste lijn en we zijn niet van plan dat te veranderen...
01-06-2015, 18:08 door Anoniem
Inderdaad, leuk voor erbij maar erg debiel van de overheid om de sirenes te vervangen door nl alert. Zo breng je namelijk bewust burgers in gevaar.

Een mobiele telefoon kan leeg of kapot gaan, het systeem kan niet werken, mensen kunnen de telefoon vergeten zijn of deze kan geen bereik hebben of simpelweg uit staan. Wie neemt trouwens zijn gsm mee het water in als hij/zij buiten gaat zwemmen? Mensen met een hele drukke functie laten hun telefoon misschien uit als ze even een uitje maken om tot rust te komen... Er zijn misschien zelfs wel mensen die helemaal geen telefoon nodig hebben.

Ik heb zelf doorgaans slechte ontvangs in mijn dekkingsgebied, daarom heb ik mijn telefoon ook vaak uit staan. Het is een handig apparaat maar ik kan ook zonder. En dat is ook wel prettig. Geen slaaf zijn van zon dom prul met een schermpje wat constant je aandacht probeert op te eisen. Niet veel mensen kunnen tegenwoordig nog rustig slapen met hun maatje uit of met een lege accu.

Wel de meest idiote verkeersregels verzinnen om een extra dode per jaar minder eruit te knijpen maar ondertussen massa's Nederlanders niet meer waarschuwen voor rampen. Wat is dat voor logica?

Zelfs als een sirene kapot zou zijn, is het geluid van naburige sirenes nog goed te horen; zelfs als je geen telefoon bij de hand hebt of deze niet werkt.

Boycotten die hap en in de bak met mislukte overheids projecten.

Iets dat perfect werkt kun je namelijk niet verbeteren, je kan het alleen aanvullen.

Verder kun je het simpelweg niet maken om burgers verplicht aan de (smart)phone te dwingen.
01-06-2015, 18:17 door superglitched - Bijgewerkt: 01-06-2015, 18:20
Iets zegt me dat het niets met 4G te maken heeft. 3G gebruikers krijgen ook maar 1/3 keren iets. Terwijl sommige 4G gebruikers het wel krijgen, al zou dat theoretisch kunnen betekenen dat er networkprotocol downscaling plaatsvindt.

Door Anoniem: Mijn partner en ik gebruiken onze (prepaid) mobieltjes op zeer ouderwetse manier:
Vraag me trouwens af of ze die Alerts dan niet gewoon via mail kunnen sturen (indien je je er op abonneert of zo) want ik zit wel regelmatig aan of in de buurt van de PC.

Telefoneren doen we nog steeds met de ouderwetse vaste lijn en we zijn niet van plan dat te veranderen...

In het geval van een ramp wil je zoveel mogelijk kanalen gebruiken om mensen te informeren. Ik vind het enkel om die reden wel een goed project, alleen de uitvoering lijkt zo slecht gedaan.
01-06-2015, 20:14 door Anoniem
Jullie hebben het nog niet begrepen he? Het kan de overheid geen ene ruk schelen als er doden of gewonden vallen bij een aanslag,kernramp,of wat voor andere ramp dan ook! Het gaat ze om jullie telefoonnummers,e-mail-adressen,computer en smartphone gegevens,vervolgens kunnen ze je daarmee afluisteren en hacken indien zij daar een aanleiding toe zien. Zelf meegemaakt,ik had me ooit ook aangemeld voor iets,kreeg je smsjes om uit te kijken naar verdachte personen en vermiste kindertjes en demente oudjes. Prompt werdt ik door een wijkagent gebeld ,hoe kwam die aan mn nummer!? En ook gebeurden er rare dingen op mn telefoon.Nooit meer meldt ik me aan voor Burgernet,Nationaal Alarm,Crimewatch,NL Alert of hoe ze het dan ook noemen! Trouwens wat heb je eraan om als er een ongeluk met Borselle gebeurd binnen te blijven zitten met ramen en deuren dicht? Dan komt de straling wel binnen via de ventilatie-openingen,roosters of ventilatiekanalen,enne je moet toch eens de deur uit voor boodschappen? Met andere woorden: of je nou langzaamaan dood gaat of snel,ik kies dan voor het laatste.
01-06-2015, 21:58 door Anoniem
Wel ingesteld maar geen enkel bericht ontvangen, nog nooit.

laten we de sirenes ook maar afschaffen, en radio 1 en NL 1 tv vaker laten uitvallen door stroomstoringen, lekker rustig.

wat een ellende, ze kunnen ook echt niks goed.
02-06-2015, 09:24 door Anoniem
er mist nog een enquete vraag:

Ja, maar ik ontvang niks
02-06-2015, 11:19 door Acumen
Door NedFox:
Door NedFox: Wel ingesteld, maar 4G , dus geen berichten.

Whoopsie.. KPN nu dus wel, kreeg net bericht.
Vodafone i.i.g. in mijn geval niet..
Door Anoniem: er mist nog een enquete vraag:

Ja, maar ik ontvang niks
idd
02-06-2015, 11:20 door johanw
Raar. Ik gebruik SMSSecure als standaard SMS ontvanger op 2 toestellen. Op mijn Android 4.4.4 toestel ontving ik niks, op een Android 4.2.2 toestel kwam het bericht aan in de standaard SMS app i.p.v. in SMSSecure. Ik heb dit bij SMSSecure aangekaart, ik weet niet of die uberhaupt iets doen met cell broadcast berichten.
02-06-2015, 12:23 door Arie de Kanarie
Ingesteld maar ook 4 G , en dus bijzonder handig geen bericht gehad.
02-06-2015, 14:42 door Anoniem
Ik blijf dit zo bizar vinden.

Een systeem gebruiken dat zeer gevoelig is voor schade & storingen, voor de meest essentiële berichtgeving.
En dan werkt het nog niet eens fatsoenlijk als er een test mee gedaan wordt, laat staan als er een serieuze calamiteit plaatsvind.

Het hoogst haalbare lijkt me, dat mensen honderden kilometers verderop weten dat er een ramp plaatsvind, waarvan de slachtoffers maar moeten hopen dat zij nog tijdig geïnformeerd worden na het afschaffen van het luchtalarm.

Zeg dan gewoon dat de overbevolking in Nederland de spuigaten uitloopt...
04-06-2015, 10:40 door giant
Ik heb 2 Lumia telefoons. Beide ingesteld (3G) maar geen bericht gehad.
Bij een eerdere test kreeg ik wel berichten.
05-06-2015, 16:57 door Anoniem
Gelukkig hebben we nog tot 2017 om de overheid in te laten zien dat het afschaffen van de sirenes geen goed idee is. Ik heb wel mijn toestel ingesteld om de broadcasts te ontvangen, maar liever hoor ik de sirenes.
06-06-2015, 21:45 door superglitched - Bijgewerkt: 06-06-2015, 21:56
Door Anoniem: Jullie hebben het nog niet begrepen he? Het kan de overheid geen ene ruk schelen als er doden of gewonden vallen bij een aanslag,kernramp,of wat voor andere ramp dan ook! Het gaat ze om jullie telefoonnummers,e-mail-adressen,computer en smartphone gegevens,vervolgens kunnen ze je daarmee afluisteren en hacken indien zij daar een aanleiding toe zien. Zelf meegemaakt,ik had me ooit ook aangemeld voor iets,kreeg je smsjes om uit te kijken naar verdachte personen en vermiste kindertjes en demente oudjes. Prompt werdt ik door een wijkagent gebeld ,hoe kwam die aan mn nummer!? En ook gebeurden er rare dingen op mn telefoon.Nooit meer meldt ik me aan voor Burgernet,Nationaal Alarm,Crimewatch,NL Alert of hoe ze het dan ook noemen! Trouwens wat heb je eraan om als er een ongeluk met Borselle gebeurd binnen te blijven zitten met ramen en deuren dicht? Dan komt de straling wel binnen via de ventilatie-openingen,roosters of ventilatiekanalen,enne je moet toch eens de deur uit voor boodschappen? Met andere woorden: of je nou langzaamaan dood gaat of snel,ik kies dan voor het laatste.
Zoveel claims, zo weinig bronnen of onderbouwingen. Overtuigingskracht werkt niet het creëren van angst emoties, maar met goede verklaringen. En die wijkagent met uw nummer: het kost meer moeite en frustratie om in het wilde weg te theoretiseren, dan even te vragen: hoe komt u aan mijn nummer.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.