image

Juridische vraag: is rijden met een smartwatch om strafbaar?

woensdag 3 juni 2015, 12:40 door Arnoud Engelfriet, 24 reacties
Laatst bijgewerkt: 04-06-2015, 15:17

ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.

Vraag: in Canada is onlangs een man beboet en kreeg strafpunten op zijn rijbewijs voor alleen het rijden met een smartwatch om. Hoe zit dat precies bij ons, is het rijden met een smartwatch om hier ook strafbaar?

Antwoord: Het verbod uit de wet op het vasthouden van een mobiele telefoon (art. 61a RVV) vermeldt bij ons letterlijk:

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

De eerste gedachte is: hij zit om je póls en dus niet in je hand. Maar zo medisch-letterlijk wordt er in het recht niet geredeneerd. In deze zaak bij het Hof Leeuwarden uit 2006 werd bepaald dat het begrip 'vasthouden' breed moet worden uitgelegd:

Inherent aan deze vorm van telefoneren is dat de afstand van de gebruiker tot het toestel direct van invloed is op de kwaliteit van het contact. Dat brengt met zich mee dat niet alleen het telefoongesprek afleidt van de verkeerssituatie, maar ook het risico toeneemt dat de bestuurder fysiek te veel betrokken is bij het voeren van het telefoongesprek en daardoor minder goed in staat is de benodigde verkeershandelingen te verrichten. Blijkens de Nota van Toelichting ontstaat juist door deze combinatie van factoren een niet te veronachtzamen risico voor de verkeersveiligheid. Bovendien kan, wanneer de verstaanbaarheid bij gebruik van de speakerfunctie tijdelijk of blijvend is beperkt – bijvoorbeeld door omgevingsgeluid – eenvoudig het toestel alsnog naar het oor worden gebracht.

Oftewel, het probleem met in de hand houden is hetzelfde als met het aan de pols vastbinden, je ene arm is niet meer beschikbaar voor het bedienen van de auto. Daarom is "aan de pols binden" juridisch hetzelfde als 'in de hand houden".

Dan de vraag, is het een 'telefoon'. Deze term is ook breed gedefinieerd: "een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten". Dat begrip kennen we uit de Telecommunicatiewet. Een apparaat zoals de iPhone is bestemd voor deze diensten, zowel spraaktelefonie als dataoverdracht, valt er dus onder. Maar ook een laptop met ingebouwd 3G-modem valt eronder, want ook dataoverdracht an sich via 3G is een vorm van gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.

Een smartwatch wordt draadloos gekoppeld aan een telefoon of ander apparaat, en is daarmee dus bestemd voor mobiele communicatie. Echter, dat woordje ‘openbaar’ maakt hier het verschil: een smartwatch werkt met Bluetooth of een vergelijkbaar korteafstandprotocol, en dat is géén openbare telecommunicatiedienst. Om diezelfde reden is het dus ook niet verboden je Bluetooth oortje voor je telefoon in de hand te houden (zie dit vonnis uit 2010.) Anders gezegd: een smartwatch is geen telefoon.

Natuurlijk is er altijd nog Koos z'n kapstok, artikel 5 Wegenverkeerswet. Maar dan moet er wel worden bewezen dat door de handeling gevaar is ontstaan of kon ontstaan. Wie met smartwatch om de pols perfect rechtdoor rijdt net onder de maximumsnelheid, veroorzaakt geen (potentieel) gevaar.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (24)
03-06-2015, 13:40 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-06-2015, 13:43 door Anoniem
Oftewel, het probleem met in de hand houden is hetzelfde als met het aan de pols vastbinden, je ene arm is niet meer beschikbaar voor het bedienen van de auto.

Dat is een volstrekt bizarre redenatie indien je het horloge verder niet gebruikt tijdens het rijden. Dan zijn beide armen beschikbaar voor het bedienen van de auto. Niet anders dan met een ''dumb watch'' om je pols. Heel wat anders dan rijden met een GSM in je hand, ongeacht of je belt.
03-06-2015, 13:44 door Anoniem
"ja, exact. als je met je smartwatch zit te rommelen"

Het dragen van een smartwatch om je pols, en het eraan rommelen tijdens het rijden, zijn twee heel verschillende zaken.
03-06-2015, 13:44 door Anoniem
Zo'n kansloze discussie dit... Sowieso is bellen in de auto gevaarlijk, want het leid af. Kun je nog zo perfect autorijden en je aan de snelheid houden, als je iemand doodrijdt terwijl je een telefoongesprek aan het voeren was, mag je van mij in de gevangenis gegooid worden! Een telefoongesprek is maar zelden belangrijker dan een mensenleven.

'Ja maar ik had een smartwatch / handsfree-kit!...' vind ik geen argument. Moet je persé bellen, dan ga je maar ergens stil staan. Niet handsfree bellen? Rijbewijs inleveren! Wel handsfree bellen? Ok nog niks aan de hand...
Maar... Rijdt je iemand dood en kan men aantonen dat jij op dat tijdstip een telefoongesprek aan het voeren was -> Gevangenis voor minstens 10 jaar.
03-06-2015, 13:48 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-06-2015, 13:50 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 03-06-2015, 13:50
[Verwijderd]
03-06-2015, 14:01 door Anoniem
Door Anoniem: Zo'n kansloze discussie dit... Sowieso is bellen in de auto gevaarlijk, want het leid af.

Juist. Zie dit onderzoek (http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/53554-handsfree-bellen-ook-gevaarlijk.html) wat aantoonde dat handsfree bellen net zo erg afleidt als niet-handsfree bellen, en dus net zo gevaarlijk is. Raar dat we in Nederland dan dus handsfree mogen bellen....maar je hoort mij niet echt klagen, want ik moet er niet aan denken dat ik iedere keer dat ik in de auto gebeld wordt langs de kant van de weg moet gaan staan.
03-06-2015, 14:21 door Anoniem
Hoe zit het dan met smartwatches die een ingebouwde telefoon hebben? Aan de buitenkant is dat niet te zien, of je moet als agent alle typen uit je hoofd kennen. Maar zo'n smartwatch telefoon zet je niet aan je oor en kan alleen via de ingebouwde speaker en mic of via een BT carkit of BT headset handsfree communiceren. Dat lijkt me dan weer niet in strijd met de wet want dan zou het ook strafbaar moeten zijn wanneer je je telefoon om je arm hebt met zo'n tasje voor tijdens het sporten. Staat wel raar in driedelig pak (wie weet, nieuwe modetrent) maar als je bent wezen sporten kun je zo'n ding nog vergeten af te doen en als je een BT carkit hebt en BT staat op de telefoon aan dat ben je wel, min of meer, handsfree bezig.
03-06-2015, 15:28 door Anoniem
En hoe zit het eigenlijk als iemand een ongeluk veroorzaakt als die aan zijn analoge horloge-knop aan het draaien is?
03-06-2015, 16:42 door Anoniem
Onlangs bij wegmisbruikers gezien dat iemand een bon kreeg omdat hij zijn handsfree bluetooth oortje indeed tijdens het rijden.....
03-06-2015, 20:43 door [Account Verwijderd]
Ik rijd altijd met een oortje in, en bel dus handsfree. Ik heb ook een smartwatch, als iemand belt dan kijk ik wel (net als klokkijken) wie er belt en kan besluiten om mijn arm terug te draaien (telefoon hangt op) of met mijn hand mijn oortje aan te tikken om zo op te nemen en het gesprek te voeren.

Ja, ik heb dus een smartwatch, maar nee, ik bel er niet mee.. Is dit ook strafbaar (dus het dragen "an sich") ?
03-06-2015, 22:52 door Anoniem
Door Anoniem:
[...], want ik moet er niet aan denken dat ik iedere keer dat ik in de auto gebeld wordt langs de kant van de weg moet gaan staan.
Al eens bedacht dat het helemaal geen noodzaak is om een rinkelende telefoon op te nemen? Je kunt bijv. ook even terugbellen nadat je autorit klaar is.
(En voor die ene keer dat je dan toch echt een urgent telefoontje verwacht, kun je die keer langs de kant gaan staan).
04-06-2015, 10:52 door Anoniem
Wat een enorm stom geneuzel, iedere vorm die je afleidt van het doen van je taak om veilig door het verkeer te brengen, zou en had verboden moeten worden en zijn.

Je bestuurd een voertuig , dat hoort alle aandacht te hebben,
Dat altijd maar moeten beschikbaar zijn voor je digitale wereld in plaats van je fysieke wereld , is van de gekken.
Digitale zombies zijn het.

Dat je jezelf dood wilt rijden , moet je zelf weten , doet dat dan lekker op een plek waar anderen geen gevaar lopen voor jouw gevaarlijk, dom en stom gedrag.
04-06-2015, 11:09 door Anoniem
Citaat van hierboven :
Oftewel, het probleem met in de hand houden is hetzelfde als met het aan de pols vastbinden, je ene arm is niet meer beschikbaar voor het bedienen van de auto. Daarom is "aan de pols binden" juridisch hetzelfde als 'in de hand houden".!!!!

Dus het komt er dan op neer dat , schakelen , knipperlicht aan zetten , cruise control, aanzetten en handrem vastzetten ook verboden moeten zijn , dan is je ene hand ook niet meer beschikbaar voor het bedienen va een auto !!!!
Daarmee ben je dus hoe dan ook strafbare volgens deze wet !!!!!!
04-06-2015, 12:07 door Anoniem
Maar hoe zit het dan met Carkits? En de radio? Ik kan met de radio ook mijn mobiel bedienen, al is het maar om een ander nummer op te zetten. Maar ik bedien hem wel.
04-06-2015, 12:54 door Anoniem
Door Anoniem: Citaat van hierboven :
Oftewel, het probleem met in de hand houden is hetzelfde als met het aan de pols vastbinden, je ene arm is niet meer beschikbaar voor het bedienen van de auto. Daarom is "aan de pols binden" juridisch hetzelfde als 'in de hand houden".!!!!

Dus het komt er dan op neer dat , schakelen , knipperlicht aan zetten , cruise control, aanzetten en handrem vastzetten ook verboden moeten zijn , dan is je ene hand ook niet meer beschikbaar voor het bedienen va een auto !!!!
Daarmee ben je dus hoe dan ook strafbare volgens deze wet !!!!!!

Dat is allemaal bedienen van de auto/voertuig...
04-06-2015, 13:48 door Acumen
Door Anoniem: Wat een enorm stom geneuzel, iedere vorm die je afleidt van het doen van je taak om veilig door het verkeer te brengen, zou en had verboden moeten worden en zijn.
Het feit dat er kijkers files bestaan, geeft aan dat een ongeluk afleidt. Verbieden die ongevallen :-)

Ik ben het ermee eens dat veel verkeersdeelnemers druk zijn met andere zaken dan deelnemen aan het verkeer. Het lastige is echter dat de oorzaak lastig te constateren is. Dat is ook de reden dat de wet zo ruim verwoord is. Want als vasthouden van een telefoon alleen gevaarlijk is, dan is het vasthouden van een appel dat ook. Het is alleen erg lastig te controleren of iemand daadwerkelijk iets doet met die telefoon (denk aan speaker bellen, appen etc) of hem slechts vasthoudt. Voor wat betreft het verbieden van hands-free bellen; je zult iedereen die met de muziek meezingt in de auto staande moeten houden om te controleren of deze persoon slechts meezingt of een telefoongesprek voert of in zichzelf aan het mompelen is.
Door Anoniem:
Dus het komt er dan op neer dat , schakelen , knipperlicht aan zetten , cruise control, aanzetten en handrem vastzetten ook verboden moeten zijn.
Ik krijg dagelijks de indruk dat een hoop verkeersdeelnemers het gebruik van een richtingaanwijzer zeker als zodanig beschouwen ;-)
04-06-2015, 15:36 door Anoniem
Denk dat discussie zinloos is en de techniek hem achterhaald. Bv bellen in een auto die zelf kan bijsturen en remmen is veiliger dan niet bellen in een auto die niet kan bijsturen of remmen.
04-06-2015, 15:57 door Anoniem
Ja vooral alleen naar de wet kijken mensen. Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet meer..... Yippie Lang Leven de LoL ;)
05-06-2015, 09:57 door Anoniem
Door Anoniem: Zo'n kansloze discussie dit... Sowieso is bellen in de auto gevaarlijk, want het leid af. Kun je nog zo perfect autorijden en je aan de snelheid houden, als je iemand doodrijdt terwijl je een telefoongesprek aan het voeren was, mag je van mij in de gevangenis gegooid worden! Een telefoongesprek is maar zelden belangrijker dan een mensenleven.

Precies, eigenlijk had iedere vorm van bellen in de auto door de bestuurder verboden moeten worden, maar men verwachtte
dat dit slecht te handhaven was en er was uiteraard ook de bij politiek gebruikelijk druk vanuit het eigen kringetje (wat
natuurlijk de hele dag zit te bellen) dus zover wilde men niet gaan.
Maar het verhaaltje wat er omheen wordt opgehangen dat je je handen niet beschikbaar hebt dat is echt totaal irrelevant,
het gaat niet over je handen die je niet beschikbaar hebt maar over je HERSENEN die je niet beschikbaar hebt voor het
rijden als je zit te bellen. Dat is veel en veel belangrijker, en dat los je met een handsfree kit helemaal niet op.

In deze moderne tijden van data koppeling moet het totaal geen probleem zijn dat een politie agent bij staandehouding
stante pede van iemand kan opvragen (met opgave van telefoonnummer) of die enkele minuten daarvoor zat te bellen.
Daarmee is het handhaving probleem opgelost en kan gewoon al het bellen verboden worden. Maar zoals gezegd, dat
wil men niet omdat men zelf ook belt, en dus blijft deze krankzinnige situatie rond "telefoon vasthouden" bestaan.
Terwijl je andere zaken WEL mag vasthouden zonder speciale bepaling.
08-06-2015, 17:50 door Anoniem
Alles leid af dus alles moet verboden worden dus ook:
- Praten met passagiers
- Water drinken
- Klok kijken
- Zonnebril op of afzetten
- Je neus snuiten
- Een snoepje pakken
- Raam open of dicht doen
- Airco bedienen
- Op je hoofd krabben
Kom op nog even en je mag je huis niet meer uit...
09-06-2015, 09:13 door Anoniem
Door Anoniem: Ja vooral alleen naar de wet kijken mensen. Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet meer..... Yippie Lang Leven de LoL ;)

Jij slaat de spijker op z'n kop!

In Nederland wordt van alles 'verboden' via de wet, daarmee is alles dat niet 'verboden' is automatisch toegestaan.
Gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid zijn niet meer belangrijk.

Hetzelfde geldt overigens voor de uitvoerende macht. Waar vroeger 'redelijkheid' en 'billijkheid' een maatstaf waren om iemand wel of niet op te schrijven, is dat nu gewoon zwart/wit. Zwart betekent een bon, wit betekent geen bon.
09-06-2015, 09:30 door Anoniem
Door Anoniem:
In deze moderne tijden van data koppeling moet het totaal geen probleem zijn dat een politie agent bij staandehouding
stante pede van iemand kan opvragen (met opgave van telefoonnummer) of die enkele minuten daarvoor zat te bellen.
Daarmee is het handhaving probleem opgelost en kan gewoon al het bellen verboden worden. Maar zoals gezegd, dat
wil men niet omdat men zelf ook belt, en dus blijft deze krankzinnige situatie rond "telefoon vasthouden" bestaan.
Terwijl je andere zaken WEL mag vasthouden zonder speciale bepaling.

Zucht...... Iedereen heeft tegenwoordig twee telefoons bij zich....... Geef ik het nummer waar ik NIET mee zat te bellen, staat die agent in z'n hemd.

Niet mogen bellen in de auto is gelijk aan niet mogen communiceren in de auto. Dat betekent dus ook dat taxi's (en ook politie) geen gebruik meer mogen maken van mobilofoons, dat 27MC apparatuur en vergelijkbaar niet meer is toegestaan en als je het heel ver doortrekt, dat je niet meer met je bijrijder mag praten.

Totaal niet realistisch dus!
09-06-2015, 13:48 door Anoniem
HET antwoord! Rij gewoon helemaal niet.
Wat een toestand. Afschaffen en electronisch beveiligen zodat niet gebeld kan worden is de oplossing. Ook handsfree niet toestaan.
Alleen als het voertuig stilstaat moet het mogelijk zijn om te bellen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.