image

Ziggo overtrad privacywet met verzamelen kijkgedrag

dinsdag 9 juni 2015, 11:48 door Redactie, 14 reacties

Televisie-aanbieder Ziggo heeft de Wet bescherming persoonsgegevens overtreden door het kijkgedrag te verzamelen van klanten die gebruikmaken van interactieve diensten, aldus het College bescherming persoonsgegevens (CBP). Het CBP constateerde tijdens onderzoek bij Ziggo dat het klanten onvoldoende informeerde en geen ondubbelzinnige toestemming vroeg voor het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens over het tv-kijkgedrag. Ziggo heeft daarop maatregelen getroffen en de overtredingen beëindigd.

Met de komst van interactieve digitale televisie is tv-kijken volgens het CBP tweerichtingsverkeer geworden. "Aanbieders van digitale televisie kijken als het ware mee. Zij observeren het gedrag van kijkers, maken profielen van hen om hen op basis daarvan persoonlijk te benaderen", zegt Wilbert Tomesen, vice-voorzitter van het CBP. "Dat mag alleen als aanbieders hun klanten daarover helder en volledig informeren en hiervoor toestemming vragen."

De gegevens over het kijkgedrag zijn persoonsgegevens van gevoelige aard, omdat ze een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling, zo stelt het CBP. Ziggo bleek mee te kunnen kijken met het tv-kijkgedrag van een deel van zijn klanten. Deze gegevens werden gebruikt om kijkcijferanalyses te maken. Dit gebeurde zonder dat klanten dit wisten en zonder dat zij om toestemming waren gevraagd. Inmiddels heeft Ziggo een maatregel doorgevoerd waardoor de gegevens al op het apparaat van de tv-kijker worden geanonimiseerd en niet meer naar individuele personen te herleiden zijn.

Persoonlijke kijkaanbiedingen

Ziggo gebruikte daarnaast gegevens over het kijken naar films via Video on demand om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen. Ziggo heeft al tijdens het onderzoek een wijziging ingevoerd waarmee zij nieuwe klanten hiervoor om toestemming vroeg. De informatie die Ziggo hierbij aan klanten gaf, was echter nog niet specifiek genoeg. Zo informeerde Ziggo niet dat er een interesseprofiel werd opgesteld op basis van iemands Video on demand-kijkgedrag.

Bestaande klanten werd überhaupt niet om toestemming gevraagd. Zij kregen in het verleden alleen een scherm met een 'Akkoord' -knop en konden geen 'nee' zeggen. Ziggo heeft deze overtredingen nu ook beëindigd. Het bedrijf vraagt inmiddels zowel nieuwe als bestaande klanten om toestemming en geeft daarbij duidelijk aan wat die toestemming betekent. Ook klanten die geen toestemming geven voor het gebruik van hun kijkgegevens voor persoonlijke kijkaanbiedingen, kunnen de dienst gewoon gebruiken.

Direct marketing

Tot slot heeft het CBP vastgesteld dat Ziggo ten minste een maal gegevens over los bestelde sportuitzendingen (Pay per event) gebruikte voor gerichte direct marketing. Dit gebeurde zonder de klanten hierover goed te informeren en zonder hiervoor om toestemming te vragen aan de klanten. Dit is in strijd met de wet.

Reacties (14)
09-06-2015, 12:05 door Anoniem
"...Ziggo dat het klanten onvoldoende informeerde en geen ondubbelzinnige toestemming vroeg..."

.... eeh, lastig lezen die dubbele ontkenningen...
09-06-2015, 12:29 door Anoniem
Het CBP is een wassen neus. Als bedrijf kan je massaal de wet overtreden, maar als je na ontdekking stopt dan volgt geen vervolging, geen boete, niets. Het signaal is: u mag rustig de wet overtreden als u dat maar niet meer doet als we het ontdekken.
09-06-2015, 12:33 door Anoniem
Is dit van voor of na de overname door upc (en dus het onder amerikaanse wetgeving vallende liberty global) waarbij de desbetreffende maar niet relevante toezichthouder vol heeft ingestemd met het creeren van een monopolie?
09-06-2015, 12:58 door Anoniem
Er volgt geen boete voor Ziggo, want zo belangrijk vindt onze overheid privacyschendingen.
09-06-2015, 13:15 door Anoniem
Een belangrijke reden om niet in te gaan op de alles-in-1-aanbieding van Ziggo. Zoveel mogelijk spreiden is het devies. Is duurder. Maar vrijheid kost nu eenmaal geld.
09-06-2015, 14:16 door Anoniem
Altijd al gezegd: Lang leve de analoge TV!
Dan is dit soort flauwekul niet mogelijk.
Mijn ogen zien al die extra pixels van digitale TV op een afstandje toch niet
en al die extra kanalen is ook om dol van te worden.
09-06-2015, 14:22 door Eric-Jan H te D
Niet veel anders dan het gebruik van cookies.
09-06-2015, 16:17 door Anoniem
Door Eric-Jan H te A: Niet veel anders dan het gebruik van cookies.
Cookies kan je tegenhouden en verwijderen, cookies zijn niet 1-op-1 gekoppeld aan je naw-gegevens en je kan zien dat ze gebruikt worden. Klanten bij Ziggo konden het niet zien, werden niet geinformeerd, naw-gegevens werden 1-op-1 gekoppeld en konden het niet stoppen. Dit gedrag van Ziggo gaat veel verder dan cookies.
09-06-2015, 16:42 door Anoniem
"Niet veel anders dan het gebruik van cookies."

Oh, leuk..mijn gedachte. Maar dan niet i.c.m. Ziggo. Enfin.

Belangrijker is m.i. waarom CBP hier nu [pas] mee komt. Nota bene na een 'marktverkleinende' (lol, tucht) 'fusie'.

Ik weet dat er een of andere wet is, die het mogelijk maakt dat iedere burger zijn/ haar 'persoonlijke informatie' bij de overheid/ bedrijven/ weet ik veel, op kan vragen. Het totale 'bij hen' bekende pakket. Wat ik, daarentegen, nu even niet weet is hoe die wet heet. Iemand?

Ex-Ziggo klant hier, en ik heb de computer van een ouder echtpaar (79/ 83) in onderhoud. Huidige Ziggo klanten.

"Dit gebeurde zonder dat klanten dit wisten en zonder dat zij om toestemming waren gevraagd."

Aangezien zij, het geweldige echtpaar, te oud zijn om door te hebben dat het internet (ook) voor porno is, willen ze graag dat er een softporno kanaal aan hun tv-overeenkomst met Ziggo wordt toegevoegd.

Ik moet eerdaags toch nog naar hen toe, om te kijken hoe dat is afgelopen. Ik was er recent om dat kanaal toe te voegen, gedurende 'de smeltende straatkastjes', een paar dagen terug.

Ik zal beide zeker hierop wijzen.

Ze wetûh inmiddels dat er sterkere wachtwoorden bestaan, dan een naam of nummer, al dan niet gecombineerd. Overigens weten ze ook, donders goed inmiddels, wat bijvoorbeeld 'social engineering, is. En..en. En.

Ik schrik toch, van dit bericht over het verzamelen van persoonlijke gegevens door Ziggo. Ook al is er tevens geen enkele verbazing. Bizar.

Mocht iemand weten op welke eerder genoemde wet ik doel, 'Cri du coeur'.

inb4 Freud ;-p
09-06-2015, 20:16 door Anoniem
Dus na het opslaan van je telecom gegevens (Telefoon en Internet) is er dus nu ook al een profiel van waar je op je TV naar kijkt. Lekker als je teveel crime documentaires kijkt en er opeens een lijk bij je in de buurt gevonden wordt, de politie de gegevens opvraagt om te kijken wie er te veel serial killer meuk heeft gekeken en tada een verdachte in beeld. /paranoiamodeoff.

OT: ik kreeg ooit met Ziggo interactieve TV een melding dat mijn kijkgedrag zou worden opgeslagen en gelijk geweigerd. Tijdje geleden werd ik gebelt door ze en waarom ik geen gebruik maakte van de interactieve tv. Toen netjes uitgelegen dat dit kwam door dat ik mijn privacy meer waardeerde dan hun semi 'gratis' aanbod en diensten die onder iTV vallen. Toen werd mij ook verteld dat er meer mensen dit al hadden gezegd.

Bovendien vind ik het schandalig dat Ziggo zo een heel kijk profiel heeft kunnen aanleggen. Gelukkig kijk ik nooit TV meer, en is net als de verplichte telefoon abbo bij je internet gewoon geld weg gooierij. Ik wil alleen internetverbinding en de rest mogen ze houden.
10-06-2015, 00:26 door Eric-Jan H te D - Bijgewerkt: 10-06-2015, 00:26
Door Anoniem: Cookies kan je tegenhouden en verwijderen, cookies zijn niet 1-op-1 gekoppeld aan je naw-gegevens en je kan zien dat ze gebruikt worden.

Voorop gesteld: "Ik vind dat elke vorm van profilering moet worden verboden"

Statistische cookies kunnen, op straffe van niet kunnen gebruiken van een site, door die site verplicht gesteld worden (zie npo). Ziggo zal het denk ik een worst zijn wat de naw-gegevens voor deze profielen zijn. Ze weten tenslotte ook niet wie er kijkt. Vaak blijft de interesse beperkt tot postcode-gebieden.

Bedrijven als Netflix gaan zelfs nog een stap verder, door je actief te adviseren in wat je wellicht leuk vindt. En dacht je nu echt dat Ziggo de enige is die dit doet. Ik denk dat dit staande praktijk is bij alle aanbieders van digitale televisie. Al was het maar vanwege logistieke (bandbreedte management) redenen.
10-06-2015, 03:47 door Anoniem
En wanneer gaat de ACM nu eindelijk eens Ziggo terugfluiten i.v.m. koppelverkoop?
10-06-2015, 11:49 door spatieman
en met de merge naar UPC wordt het alleen maar een ramp.
10-06-2015, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: Er volgt geen boete voor Ziggo, want zo belangrijk vindt onze overheid privacyschendingen.

De huidige wetgeving biedt niet de mogelijkheid van boetes. Nu kan het CBP alleen dwangsommen opleggen. De nieuwe wetgeving geeft CBP veel meer mogelijkheden. Bedrijven kunnen failliet gaan van de hoogte van de boetes.

Peter
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.