image

Adblock Plus bezorgd over Apple-plannen voor iOS 9

woensdag 10 juni 2015, 17:16 door Redactie, 4 reacties

De makers van Adblock Plus, de populairste browseruitbreiding op internet, maken zich zorgen over plannen van Apple om "content blocking" in iOS 9 mogelijk te maken. Onlangs onthulde Apple iOS 9 en zette ook documentatie voor ontwikkelaars online waarin extensies die content in Safari kunnen blokkeren wordt besproken, zoals een oplettende Reddit-lezer ontdekte. Volgens het document kunnen extensies via content blocking snel en efficiënt cookies, afbeeldingen, pop-ups en andere content blokkeren.

Dit lijkt misschien goed nieuws voor adblockers zoals Adblock Plus, toch zijn de ontwikkelaars allesbehalve optimistisch. Ze sluiten zelfs niet uit dat dit het einde van adblocking voor Safari kan betekenen. "De nieuwste aanpassingen zullen de beste opties voor Safari-extensies mogelijk maken, of de slechtste, met name voor Adblock Plus", zegt Sebastian Noack. Het komt erop neer dat de nieuwe API (programma-interface) van Apple de prestaties van Adblock Plus op Safari zal verbeteren, of ervoor zal zorgen dat er een inferieur blockingformaat moet worden gebruikt, wat in principe het einde van adblocking op Safari inhoudt.

De methode van Apple verschilt namelijk met van die van Adblock Plus. Dit zal inhouden dat de filterlijsten van Adblock Plus moeten worden geconverteerd. Noack vraagt zich dan ook af hoe krachtig de blocklijsten van Apple zullen zijn en welke mogelijkheden die bieden. "In het beste geval zal de nieuwe API ons helpen de prestaties van adblocking op Safari te verbeteren, en de weg voor een iOS-adblocker vrij te maken. Als het blocklistformaat nutteloos blijkt, kan dit het einde van adblocking op Safari betekenen." Het oude mechanisme wordt namelijk niet meer ondersteund.

Reacties (4)
10-06-2015, 19:29 door johanw - Bijgewerkt: 10-06-2015, 21:31
Zolang er maar geen mechanisme is om betalende adverteerders toch nog door te laten zal het wel meevallen.
10-06-2015, 20:44 door Anoniem
Goed nieuws.

Dat is mijns inziens het belangrijkste verschil tussen Google en Apple, veel van Google's diensten zijn "gratis" omdat je betaald met je privacy, en met het kijken van Ads.
Apple heeft geen gratis diensten, je betaald dus wat meer maar daarvoor hoeven ze je privacy niet te verkopen...

en de consument kan zelf kiezen tussen beiden.
11-06-2015, 10:01 door Anoniem
"Als het blocklistformaat nutteloos blijkt, kan dit het einde van adblocking op Safari betekenen." Het oude mechanisme wordt namelijk niet meer ondersteund."
Apple verdient natuurlijk ook aan reclame, en denk zijn handen in onschuld te kunnen wassen, indien bovenstaande het geval zal zijn., of heb ik het niet goed begrepen!
11-06-2015, 10:07 door Anoniem
Eens met Anoniem.

Adblock plus ziet een derde scenario over het hoofd. Als Apple serieus inzet op het maken van een privacy-vriendelijke biotoop (zie ook http://privacytrends.nl/opinie/privacy-stemmen-met-de-voeten/) zou dit ook het einde van Adblock Plus op Safari kunnen inluiden omdat Safari standaard een betere oplossing gaat bieden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.