image

Juridische vraag: mag werkgever gps-tracker in auto inbouwen?

woensdag 24 juni 2015, 11:49 door Arnoud Engelfriet, 45 reacties

ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.

Vraag: Mijn baas heeft bij mijn laatste functioneringsgesprek aangegeven dat hij vindt dat ik te veel privékilometers maakt. Hij heeft daarom besloten om een gps-tracker in mijn (zakelijke) auto in te bouwen, zonder dat ik hiervoor mijn toestemming heb gegeven. Moet ik dit zomaar tolereren?

Antwoord: Privacy heb je ook op het werk, sterker nog ook als je je werk aan het dóen bent. Echter, privacy is geen binair begrip maar een glijdende schaal. De vraag is hoe véél privacy je mag verwachten, plus hoe belangrijk het bedrijfsbelang is om een inbreuk op je privacy te plegen. En daarbij geldt nog dat de privacy het eigenlijk standaard wint, tenzij het bedrijfsbelang voldoende onderbouwd is.

Wanneer iemand niet goed lijkt te functioneren, dan mag de werkgever daar extra op letten en ook extra zaken bijhouden. Wel moet dit worden gemeld, maar toestemming is niet nodig.

Het controleren moet natuurlijk wel gepast zijn gezien het probleem. De mail gaan lezen vanwege extra privékilometers is dus evident onzinnig, maar bij een vermoeden van te veel privékilometers eens gaan meten wat er aan de hand is, is wel verdedigbaar.

Het controleren moet beperkt zijn tot wat nodig is voor het doel. De werkgever mag dus niet bijhouden waarheen de werknemer rijdt voor die privéritjes. Dat is niet relevant, het gaat er om óf het privé is. (Bij zakelijke ritten mag hij wel bijhouden waar je heengaat, dat is werkrelevante informatie.)

Bij gps-registratie is een bekende oplossing dat je als werknemer een knop "privérit" kunt indrukken, waarna de gps-meting stopt. Zo wordt niet bijgehouden waar je heengaat met zo'n privérit. Wel kun je de kilometerstand voor en na registreren, zodat je weet hoe veel privékilometers zijn gereden. Dat zou hier dus een passende oplossing kunnen zijn.

Privacyschendende zaken als bijhouden waar iemand heen rijdt, zijn alleen toegestaan als er eigenlijk geen alternatieven zijn. Mensen gewoon aanslaan voor privékilometers moet dus geen optie zijn.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (45)
24-06-2015, 12:05 door Anoniem
Mijn eerste tegenvraag is eigenlijk, heeft de werkgever hier al eens aangegeven dat hij vindt dat er teveel privékilometers gemaakt worden, zodat vrager er zelf wat aan heeft kunnen doen? Ik kan er inkomen dat het niet onredelijk is om meetinstrumenten in te zetten, maar lijkt me beter voor de werkverhouding om niet gelijk het grof geschut van stal te halen.
24-06-2015, 12:38 door Anoniem
Het 24/7 via GPS traceren van je auto vind ik een behoorlijke aanslag op de privacy. Het lijkt me dat een dergelijke maatregel op zijn minst getoetst dient te worden door het CPB.

Met dezelfde redenering zou een werkgever een App kunnen installeren op je zakelijke mobiele telefoon om via de GPS bij te houden of je wel voldoende uren aan het werk bent.
24-06-2015, 12:44 door Anoniem
Van mij mogen ze gerust een gps tracker in plaatsen, MAAR dan moet dit wel gemeld worden aan iedere bestuurder of passagier dat er een gps tracker in de auto bevind. Anders ben ik helemaal tegen deze wet!
24-06-2015, 13:09 door User2048
Uit de vraag wordt voor mij niet duidelijk of het hier gaat om een bedrijfswagen (een monteursbusje) of een leasewagen. In het laatste geval heeft de werkgever er toch niet zoveel mee te maken? Dan is het aan de Belastingdienst om toe te zien op de privékilometers.
24-06-2015, 14:00 door Anoniem
Door User2048: Uit de vraag wordt voor mij niet duidelijk of het hier gaat om een bedrijfswagen (een monteursbusje) of een leasewagen. In het laatste geval heeft de werkgever er toch niet zoveel mee te maken? Dan is het aan de Belastingdienst om toe te zien op de privékilometers.

Dat ligt er maar net aan of je de auto zakelijk rijdt (en dus bijna geen prive km mag maken); dan heb je gelijk.
Als je gewoon bijtelling betaald, en de werkgever betaald je km, dan heeft de belastingdienst daar niets mee te maken en komt het neer wat de werkgever wel of niet toestaat omtrent vergoeden van prive km.
24-06-2015, 14:22 door Anoniem
Te veel privé km's rijden is geen reden om te controleren waar iemand privé allemaal heen gaat, dat gaat de werkgever namelijk niets aan. Wel als de zakelijke km's boven het afgesproken aantal komen want dan kan de werkgever zich afvragen of je wel naar de afgesproken locaties gaat en niet daarbuiten nog iets aan afstanden rijdt. De werkgever moet de te veel privé gereden km gewoon d.m.v. een contract in rekening brengen dan schend je de privacy niet en weten beide partijen waar ze aan toe zijn.
24-06-2015, 14:32 door johanw - Bijgewerkt: 24-06-2015, 14:32
Door User2048: Uit de vraag wordt voor mij niet duidelijk of het hier gaat om een bedrijfswagen (een monteursbusje) of een leasewagen. In het laatste geval heeft de werkgever er toch niet zoveel mee te maken? Dan is het aan de Belastingdienst om toe te zien op de privékilometers.
De belastingdienst interesseert het alleen als je aangeeft minder dan 500 prive km per jaar te rijden en dus geen bijtelling betaalt. Als je de bijtelling betaalt maakt het de belastingdienst niet uit of je 501 of 100.000 prive km rijdt met die wagen. Maar de werkgever vaak wel: veel leaseregelingen gaan uit van een maximaal aantal prive kilometers dat je mag rijden, vaak iets tussen de 10.000 en 15.000. Soms is het onbeperkt, vooral bij de kleinere bedrijven, of moet je boven een bepaald aantal kilometers een eigen bijdrage betalen.

Als het aantal prive kilometers echt hoog wordt heb je wel kans dat de auto voor de leaseperiode om is over het aantal km waarvoor die auto geleased wordt heen gaat, en dat kost de werkgever gewoonlijk erg veel geld.
24-06-2015, 14:32 door superglitched
De baas zou voornamelijk kunnen kijken naar de tijden waarin wordt gereden. Maar wat ik niet begrijp is waarom men niet gewoon de kilometer stand aanhoudt. Naar klant rijden, registreren 40 km heen en terug. Staat er een week later 200 km extra op de teller, dan is het simpel zat. Een GPS tracker is mijn inziens dus veruit buitensporig, tenzij de beste man al 3x gewaarschuwd is wegens privégebruik.
24-06-2015, 16:42 door Anoniem
Van mij mogen ze gerust een gps tracker in plaatsen, MAAR dan moet dit wel gemeld worden aan iedere bestuurder of passagier dat er een gps tracker in de auto bevind. Anders ben ik helemaal tegen deze wet!

Tegen welke wet ben je dan precies ? Immers gaat het hier niet over een nieuwe wet, maar over een conflict tussen werkgever en werknemer.
24-06-2015, 16:44 door Anoniem
Mijn baas heeft bij mijn laatste functioneringsgesprek aangegeven dat hij vindt dat ik te veel privékilometers maakt. Hij heeft daarom besloten om een gps-tracker in mijn (zakelijke) auto in te bouwen, zonder dat ik hiervoor mijn toestemming heb gegeven. Moet ik dit zomaar tolereren?

Heb je ook overwogen om mee te denken met je werkgever, en om met een tegenvoorstel te komen dat proportioneler is, zodat jij ermee kan leven, en je baas ook ? I.e. een rittenadministratie i.p.v. GPS tracking, om maar een voorbeeld te nemen ?

Meedenken werkt vaak beter dan enkel met je hakken in het zand gaan staan (zeker zolang je niet van plan bent om een juridisch gevecht aan te gaan met je huidige werkgever. dat bevordert de relatie immers zelden).
24-06-2015, 16:46 door Anoniem
Uit de vraag wordt voor mij niet duidelijk of het hier gaat om een bedrijfswagen (een monteursbusje) of een leasewagen. In het laatste geval heeft de werkgever er toch niet zoveel mee te maken?

Nou, dat hangt toch erg af van de vraag op wiens naam het lease contract staat, en welke afspraken er zijn. Indien een werkgever extra moet betalen aan het leasebedrijf vanwege teveel gereden kilometers, dan hebben ze er alles mee te maken (al kan je ook afspreken dat ze die rekening aan je doorsturen).

Dergelijke kosten zijn vaak gerelateerd aan de afschrijvingswaarde van de auto; hoe meer je gereden hebt, hoe lager de restwaarde. Daarnaast is de vraag wie er uiteindelijk opdraait voor de brandstofkosten van de prive gereden kilometers natuurlijk ook vrij relevant.
24-06-2015, 16:48 door Anoniem
Hij heeft daarom besloten om een gps-tracker in mijn (zakelijke) auto in te bouwen

Hoezo *mijn* zakelijke auto ? De auto is overduidelijk niet jouw eigendom. De werkgever wil de GPS tracker inbouwen in *zijn* zakelijke auto, waarin jij mag rijden.... ?
24-06-2015, 21:45 door Anoniem
Door User2048: Uit de vraag wordt voor mij niet duidelijk of het hier gaat om een bedrijfswagen (een monteursbusje) of een leasewagen. In het laatste geval heeft de werkgever er toch niet zoveel mee te maken? Dan is het aan de Belastingdienst om toe te zien op de privékilometers.

Niet bekend met leaseauto's ?

Die prive kilometers worden door de baas betaald, in de gebruikelijke 'auto van de zaak' contracten.

Dat is wat het voor mensen een 'gratis auto' maakt, en de reden dat de fiscus het beschouwt als een vorm van loon waarover belasting betaald moet worden via de bijtelling.
Als de fiscus al de bijtelling heeft kijkt die helemaal niet meer naar gereden kilometers - hun buit is binnen.

De fiscus kijkt alleen strak naar privekilometers als geclaimd wordt dat de auto puur zakelijk gebruikt wordt - dan heb je 0% bijtelling, en mag je dus ook (bijna) geen prive kilometers rijden. (500 km per jaar ).

Maar de werkgever, die een bepaalde leaseprijs betaalt op basis van de auto en een bepaald aantal kilometers per jaar (+ de feitelijke brandstofkosten) krijgt de rekening als iemand erg veel meer (prive) kilometers rijdt.

Wat TS niet zegt, maar wat ik denk, dat er ook een dispuut is tussen hem en werkgever over hoe de verhouding zakelijk en prive kilometers liggen.
Als TS al gewoon de bijtelling betaalt, hoeft hij niet zo'n strakke registratie bij te houden. Tenminste, niet voor de fiscus.

En eigenlijk elk arbeidscontract met een leaseauto heeft wel een een regel over het maximaal aantal prive kilometers.

En de werkgever ziet wel totaal aantal kilometers, en heeft waarschijnlijk wat twijfels hoeveel nu echt zakelijk zijn en hoeveel prive .
"Ja, dan rij ik binnendoor, beetje meer kilometers maar het is sneller, puur om voor de klant , daar zitten al die kilometers in" .

Als dat gegeven de aantallen kilometers en het soort werk een beetje dubieus is, en TS 'vergeet' ook om z'n kilometers met een registratie plausibel te maken kan ik me wel voorstellen dat de werkgever behulpzaam wil worden met een tracker.
24-06-2015, 23:47 door Anoniem
Je auto van de zaak privé gebruiken mag., maar in je vrije tijd voor bijvoorbeeld Uber Pop werken?
25-06-2015, 09:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door User2048: Uit de vraag wordt voor mij niet duidelijk of het hier gaat om een bedrijfswagen (een monteursbusje) of een leasewagen. In het laatste geval heeft de werkgever er toch niet zoveel mee te maken? Dan is het aan de Belastingdienst om toe te zien op de privékilometers.

Niet bekend met leaseauto's ?

Die prive kilometers worden door de baas betaald, in de gebruikelijke 'auto van de zaak' contracten.

Dat is wat het voor mensen een 'gratis auto' maakt, en de reden dat de fiscus het beschouwt als een vorm van loon waarover belasting betaald moet worden via de bijtelling.
Als de fiscus al de bijtelling heeft kijkt die helemaal niet meer naar gereden kilometers - hun buit is binnen.

De fiscus kijkt alleen strak naar privekilometers als geclaimd wordt dat de auto puur zakelijk gebruikt wordt - dan heb je 0% bijtelling, en mag je dus ook (bijna) geen prive kilometers rijden. (500 km per jaar ).

Maar de werkgever, die een bepaalde leaseprijs betaalt op basis van de auto en een bepaald aantal kilometers per jaar (+ de feitelijke brandstofkosten) krijgt de rekening als iemand erg veel meer (prive) kilometers rijdt.

Wat TS niet zegt, maar wat ik denk, dat er ook een dispuut is tussen hem en werkgever over hoe de verhouding zakelijk en prive kilometers liggen.
Als TS al gewoon de bijtelling betaalt, hoeft hij niet zo'n strakke registratie bij te houden. Tenminste, niet voor de fiscus.

En eigenlijk elk arbeidscontract met een leaseauto heeft wel een een regel over het maximaal aantal prive kilometers.

En de werkgever ziet wel totaal aantal kilometers, en heeft waarschijnlijk wat twijfels hoeveel nu echt zakelijk zijn en hoeveel prive .
"Ja, dan rij ik binnendoor, beetje meer kilometers maar het is sneller, puur om voor de klant , daar zitten al die kilometers in" .

Als dat gegeven de aantallen kilometers en het soort werk een beetje dubieus is, en TS 'vergeet' ook om z'n kilometers met een registratie plausibel te maken kan ik me wel voorstellen dat de werkgever behulpzaam wil worden met een tracker.

Dat is natuurlijk onzin. Gratis auto's en werkgevers die betalen. Uiteindelijk betaalt een werknemer gewoon bijtelling en is het voor de werkgever fiscaal ook niet verkeerd om een auto te geven als loon ipv geld.

Daarbij vind ik dit altijd van die dubieuze praktijken van zo'n werkgever. Wanneer je, je personeel niet vertrouwd kan je beter een nieuwe werknemer zoeken dan GPS trackers inbouwen.
25-06-2015, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat is natuurlijk onzin. Gratis auto's en werkgevers die betalen. Uiteindelijk betaalt een werknemer gewoon bijtelling en is het voor de werkgever fiscaal ook niet verkeerd om een auto te geven als loon ipv geld.

Daarbij vind ik dit altijd van die dubieuze praktijken van zo'n werkgever. Wanneer je, je personeel niet vertrouwd kan je beter een nieuwe werknemer zoeken dan GPS trackers inbouwen.

Het is al een paar keer uitgelegd maar het wil kennelijk maar niet bij je doordringen: die werkgever die belooft de werknemer
een gratis auto en betaalt daar zelf voor aan het leasebedrijf. Hij heeft een bedrag in gedachten en ziet dat voor deze
werknemer hoger oplopen, nu wil hij iets doen.

Al die blabla over dubieuze praktijken hoef je er niet bij te halen. En inderdaad zoals daarboven al stond, het verhaal
ligt ongetwijfeld net iets anders dan in de korte vraagstelling al stond, en er is vast geen sprake van een duidelijke
registratie waarin onomstotelijk prive en zakelijk aangegeven staan, en dan kan die tracker goed helpen om daar
duidelijkheid in te scheppen en te constateren of er wel of niet een probleem is.

Vertrouwen is goed, maar controle is beter. Zeker als bij vluchtige controle het beeld ontstaat dat vertrouwen kennelijk
geen goede basis heeft.
25-06-2015, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem: Het 24/7 via GPS traceren van je auto vind ik een behoorlijke aanslag op de privacy. Het lijkt me dat een dergelijke maatregel op zijn minst getoetst dient te worden door het CPB.

Met dezelfde redenering zou een werkgever een App kunnen installeren op je zakelijke mobiele telefoon om via de GPS bij te houden of je wel voldoende uren aan het werk bent.

Wordt lastig om aan de hand van een GPS na te gaan hoe lang je aan het werk bent. We leven tegenwoordig in de tijd dat thuiswerken vrij normaal is. Dat je op afstand kan inloggen bij klanten etc. Voor mensen in de bouw is het misschien iets anders, daar zou het kunnen werken.

Het doel van een GPS tracker is het bijhouden van de kilometers. (zakelijk / prive) het mag niet gebruikt worden om te kijken waar jij je op dat moment bevind. Hetzelfde is voor toegangscontrolle. Dit is alleen bedoeld om te kunnen controlleren wie in een bepaalde ruimte is geweest. Als er een grote storing is geweest.

Of bij bedrijven waar beveiligings camera's worden opgehangen. Deze beelden mogen ook niet gebruikt worden om te zeggen "van jij gaat elke dag 10 minuten eerder naar huis".. Het doel ervan is om bij inbraak of andere zaken die niet door de beugel kunnen te achterhalen wat er eventueel gebeurd is.
25-06-2015, 11:34 door ben987
je moet je afvragen of je normaliter aan jouw baas wil vertellen waar jij in jouw eigen privé tijd geweest bent, zo niet ? (wat mij overigens normaal lijkt, het gaat mijn/jouw baas geen fok aan wat ik doe s,avonds/in privé tijd ) dan geen gps tracker..

vind het btw knap ranzig dat een baas jouw 24/7 zou willen volgen, daar is een naam voor......stalker.
25-06-2015, 11:35 door ben987
[Verwijderd]
25-06-2015, 14:08 door Rolfieo
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door User2048:
Dat is natuurlijk onzin. Gratis auto's en werkgevers die betalen. Uiteindelijk betaalt een werknemer gewoon bijtelling en is het voor de werkgever fiscaal ook niet verkeerd om een auto te geven als loon ipv geld.

Daarbij vind ik dit altijd van die dubieuze praktijken van zo'n werkgever. Wanneer je, je personeel niet vertrouwd kan je beter een nieuwe werknemer zoeken dan GPS trackers inbouwen.
De werknemer betaald over de auto inderdaad gewoon bijtelling. Maar de werkgever betaald de leasekosten. En als de leasekosten hoger zijn dan de berekende waardes, dan mag de werkgever deze gewoon bij betalen.

Dat hij werknemer daarop aanspreek, is denk ik gewoon normaal.
Als jij bv een hybride auto rijd, is daarop een bepaalde brandstof kosten voor in rekening gebracht. Als jij alleen maar benzine rijd met het gas bepaal volledig ingedrukt, wie denk je dat de meer kosten mag betalen?

Zo is het ook met de KMs, als hierover een discussie ontstaat, kan dit een leuke worden.

Hangt natuurlijk er wel een beetje vanaf, wat er eventueel in je contact vermeld wordt.
Als jij 20K prive mag rijden, en volgens de zaak rij je ongeveer 20K zakelijk. Dan kan je niet in eens op 50K/60K km per jaar uit komen. Dan klopt er iets niet.

Bij het bedrijf waar ik momenteel werk, is de lease regeling helemaal hierop aangepast. Blackbox (met prive en zakelijk stand) voor aantal prive KM, Verbruik en "duur brandstof tanken" wordt gewoon door bereken.
Alles staat gewoon netjes in je leasecontract beschreven. Dus je weet precies waar je aan toe bent.

Dit is de redenen waarom ik nu ook prive een auto heb. Een stuk goedkoper voor mij.....
25-06-2015, 14:11 door Rolfieo
Door Anoniem:
Dat is natuurlijk onzin. Gratis auto's en werkgevers die betalen. Uiteindelijk betaalt een werknemer gewoon bijtelling en is het voor de werkgever fiscaal ook niet verkeerd om een auto te geven als loon ipv geld.

Daarbij vind ik dit altijd van die dubieuze praktijken van zo'n werkgever. Wanneer je, je personeel niet vertrouwd kan je beter een nieuwe werknemer zoeken dan GPS trackers inbouwen.

De werknemer betaald over de auto inderdaad gewoon bijtelling. Maar de werkgever betaald de leasekosten. En als de leasekosten hoger zijn dan de berekende waardes, dan mag de werkgever deze gewoon bij betalen.

Dat hij werknemer daarop aanspreek, is denk ik gewoon normaal.
Als jij bv een hybride auto rijd, is daarop een bepaalde brandstof kosten voor in rekening gebracht. Als jij alleen maar benzine rijd met het gas bepaal volledig ingedrukt, wie denk je dat de meer kosten mag betalen?

Zo is het ook met de KMs, als hierover een discussie ontstaat, kan dit een leuke worden.

Hangt natuurlijk er wel een beetje vanaf, wat er eventueel in je contact vermeld wordt.
Als jij 20K prive mag rijden, en volgens de zaak rij je ongeveer 20K zakelijk. Dan kan je niet in eens op 50K/60K km per jaar uit komen. Dan klopt er iets niet.

Bij het bedrijf waar ik momenteel werk, is de lease regeling helemaal hierop aangepast. Blackbox (met prive en zakelijk stand) voor aantal prive KM, Verbruik en "duur brandstof tanken" wordt gewoon door bereken.
Alles staat gewoon netjes in je leasecontract beschreven. Dus je weet precies waar je aan toe bent.

Dit is de redenen waarom ik nu ook prive een auto heb. Een stuk goedkoper voor mij.....

Door ben987: je moet je afvragen of je normaliter aan jouw baas wil vertellen waar jij in jouw eigen privé tijd geweest bent, zo niet ? (wat mij overigens normaal lijkt, het gaat mijn/jouw baas geen fok aan wat ik doe s,avonds/in privé tijd ) dan geen gps tracker..

vind het btw knap ranzig dat een baas jouw 24/7 zou willen volgen, daar is een naam voor......stalker.

Of een bedrijf dat de kosten wilt beheersen. Een alternatief zou kunnen zijn, de lease kosten met 10% te verhogen, voor iedereen.


En daarom heb je juist blackbox met een zakelijke en prive stand. Lost alles in 1 keer op. Hij ziet alleen maar het aantal prive KM's en helemaal niet waar ze naar toe zijn gemaakt.
25-06-2015, 14:28 door StevenS
Hoe zit het eigenlijk als je een GPS tracker niet installeert om je medewerkers te volgen, maar om schade door diefstal te voorkomen. Zelf ben ik namelijk van plan een GPS volgsysteem aan te schaffen tegen diefstal in onze bedrijfswagens en daarmee kunnen ook gereden routes worden teruggekeken. Een aantal wagens worden ook privé gebruikt.
25-06-2015, 16:55 door Anoniem
Zoeken naar systeem waarbij routes niet terug gekeken kunnen worden. Waarschijnlijk ook goedkoper.
25-06-2015, 20:29 door Briolet
Door Anoniem:Daarbij vind ik dit altijd van die dubieuze praktijken van zo'n werkgever. Wanneer je, je personeel niet vertrouwd kan je beter een nieuwe werknemer zoeken dan GPS trackers inbouwen.

Jij behoort waarschijnlijk ook tot de groep die vind dat ze de 2e kamer maar moet afschaffen onder het motto: "Het parlement bepaald het beleid en de rest moet er maar op vertrouwen dat zij hun werk goed doen…"

Ervaring leert gewoon dat sommige mensen gaan frauderen als er niet gecontroleerd wordt.
25-06-2015, 20:40 door Anoniem
Door Rolfieo:
Door Anoniem:

[...]Of een bedrijf dat de kosten wilt beheersen. Een alternatief zou kunnen zijn, de lease kosten met 10% te verhogen, voor iedereen.

En daarom heb je juist blackbox met een zakelijke en prive stand. Lost alles in 1 keer op. Hij ziet alleen maar het aantal prive KM's en helemaal niet waar ze naar toe zijn gemaakt.

Alsof die blackboxen te vertrouwen zijn; waarschijnlijk zo lek als een mandje en vermoedelijk stond 'privacy garanderen' ook echt niet hoog op de feature-request lijst hoor.

En al dat geneuzel over 'werkgever is zielig' is gewoon onzin. Natuurlijk mag een werkgever afspraken maken & werknemers erop aanspreken, dat lijkt me normaal, maar tegelijkertijd valt zoiets ook gewoon onder 'ondernemers-risico', had ie maar met 10% meer marge moeten rekenen. Dat geneuzel over hybride, exacte km registratie voor de baas, alleen goedkoop tanken bij X, maar niet Y en boetes als je meer dan 15% boven norm rijdt: fok dat 1984 gedoe; zou ik nooit aan meewerken. Zoals de waard is, vertrouwt hij z'n gasten ! Zoiets werkt 2 kanten op ...

Ken dat uit de praktijk; ex-collega werkte jarenlang bijna 80u per week, half het bedrijf opgebouwd, kreeg maar 40u betaald, en toen kwam er een kind ... en die moest naar de kinderopvang en dus was de collega af & toe een paar minuten te laat, ondanks de nog steeds 60+ uur per week. Daar sprak de baas 'm op aan en sindsdien werkte de collega echt 40.0u per week en geen minuut meer; werd bijna de ondergang van het bedrijf met als klap op de vuurpijl: alle goede werknemers trokken hun conclusie en vertrokken ...
25-06-2015, 21:49 door ben987 - Bijgewerkt: 25-06-2015, 22:01
[Verwijderd]
25-06-2015, 22:02 door ben987 - Bijgewerkt: 25-06-2015, 22:08
Door Briolet:
Door Anoniem:Daarbij vind ik dit altijd van die dubieuze praktijken van zo'n werkgever. Wanneer je, je personeel niet vertrouwd kan je beter een nieuwe werknemer zoeken dan GPS trackers inbouwen.

Jij behoort waarschijnlijk ook tot de groep die vind dat ze de 2e kamer maar moet afschaffen onder het motto: "Het parlement bepaald het beleid en de rest moet er maar op vertrouwen dat zij hun werk goed doen…"

Ervaring leert gewoon dat sommige mensen gaan frauderen als er niet gecontroleerd wordt.
dus jij vindt het dan wel geoorloofd dat een werkgever jou gaat volgen op de oud Russische stasi manier ?

zoals anoniem al aangaf, beter dan ander personeel zoeken.
maar misschien beter nog, bij vermoeden fraude, de persoon er op aanspreken.
en als persoon niet redelijkerwijs meewerkt, DAN kun je hem mededelen dat je een gps tracker in gaat bouwen, dan is het aan het persoon om er genoegen mee te nemen of niet.

maar m.i. nog steeds niet wettelijk toegestaan, de baas heeft een overeenkomst met jou dat je de auto v.d.zaak prive mag gebruiken.
het woordje privegebruik zegt het al, is prive, gaat de baas geen hol aan dus.
dus privegebruik met tracker is niet prive, zo simpel is dat, want dat was niet de overeenkomst.
26-06-2015, 09:09 door Anoniem
Door ben987:maar m.i. nog steeds niet wettelijk toegestaan, de baas heeft een overeenkomst met jou dat je de auto v.d.zaak prive mag gebruiken.

Dat is jouw conclusie, maar dat lees ik niet in de originele vraag terug.

Veel werkgevers zetten in de leasecontracten met hun medewerkers dat het privegebruik beperkt is. Bijvoorbeeld tot een maximaal aantal privekilometers per jaar. En soms moet de medewerker kilometerkosten betalen voor de privekilometers die hij boven het maximaal aantal privekilometers maakt. Daarnaast ken ik ook contracten waarin bijvoorbeeld een bepaald brandstofverbruik wordt beschreven en een boete als je daar overheen gaat. Als dat gewoon redelijke afspraken zijn, kan niemand het daar mee oneens zijn, of je moet de auto van de zaak niet accepteren.

Voor bovenstaande regels kan het nodig zijn dat de werkgever het aantal privekilometers of het brandstofverbruik monitort. Zo lang dat met respect voor de privacy gebeurt lijkt me dat dan geen probleem toch?

Het netste is als de werkgever een opgave/verklaring van de medewerker vraagt. Maar als daaruit toch nog twijfels rijzen, dan lijkt het me billijk dat er technische monitoring wordt toegepast. Wederom met respect voor de privacy natuurlijk.

Veel mensen hierboven zien het hebben van een auto van de zaak in combinatie met het betalen van de fiscale bijtelling als een vrijbrief om onbeperkt privekilometers te maken. Hoe en welk privegebruik van de auto is toegestaan is echter een zaak tussen de werkgever en werknemer. En de werkgever mag daar de eisen stellen...
26-06-2015, 12:51 door Anoniem
Typisch geval van je geeft ze een vinger en ze trekken je door de gulp naar buiten.
Wat men nu als privégebruik leest, was eigenlijk: toestaan voor (beperkt) gebruik buiten werk, om twee auto's voor de deur te voorkomen.

Dan maar weer terug bij af:
Koop privé een auto.
Gebruik zakelijke auto alleen 100% zakelijk, dan ook geen bijtelling.
Probleem opgelost.Toch?
26-06-2015, 15:06 door Anoniem
De werkgever is eigenaar van een auto of van een lease contract. De auto wordt ter beschikking gesteld aan een werknemer met als doel zijn functie uit te kunnen oefenen voor de werkgever. Voor de fiscus heb je dan als werknemer een bijtelling omdat het als loon wordt beschouwd indien je meer dan 500 privekm per jaar rijdt.

Aangezien de werkgever de eigenaar is van de auto cq contracthouder, kan hij bepalingen opstellen voor gebruik van de wagen met o.a. daarin en maximaal aantal privekm, bv 15.000 km per jaar. En ik kan me dat heel goed voorstellen. Anders is de auto te snel afgeschreven en kost het de werkgever extra geld. Door een kilometerregistratie bij te houden waarin alleen de adressen van de zakelijke ritten in staan is er niets aan de hand en is er een bepaalde controle voor de werkgever.

Als je als werknemer een auto van de zaak in gebruik hebt, wil niet zeggen dat je de eigenaar bent en dus bepaalt hoeveel privekm je ermee mag rijden. Wil je dat wel dan adviseer ik om een eigen auto te kopen en kun je voor de zakelijke kilometers misschien een kilometervergoeding krijgen..

.
26-06-2015, 22:06 door ben987
"dat de werkgever het aantal privekilometers of het brandstofverbruik monitort. Zo lang dat met respect voor de privacy gebeurt lijkt me dat dan geen probleem toch?"

@ briolet, ben jij zo naïef of doe je maar zo ?

"Het netste is als de werkgever een opgave/verklaring van de medewerker vraagt. Maar als daaruit toch nog twijfels rijzen, dan lijkt het me billijk dat er technische monitoring wordt toegepast. Wederom met respect voor de privacy natuurlijk."

@briolet, zie antwoord 1.


"Veel mensen hierboven zien het hebben van een auto van de zaak in combinatie met het betalen van de fiscale bijtelling als een vrijbrief om onbeperkt privekilometers te maken"

briolet, een vrijbrief om onbeperkt..... is een aanname van jou, als ik afspraken heb gemaakt met mijn werkgever over het aantal te rijden km, dan is m.i. daar de kous mee af.

"Hoe en welk privegebruik van de auto is toegestaan is echter een zaak tussen de werkgever en werknemer"

precies briolet, heel goed !


"En de werkgever mag daar de eisen stellen"

briolet, en de werknemer niet ??? auto vd zaak is gewoon verkapt loon hoor, hou eens op !
27-06-2015, 11:51 door Rolfieo
Door ben987: "dat de werkgever het aantal privekilometers of het brandstofverbruik monitort. Zo lang dat met respect voor de privacy gebeurt lijkt me dat dan geen probleem toch?"

@ briolet, ben jij zo naïef of doe je maar zo ?

"Het netste is als de werkgever een opgave/verklaring van de medewerker vraagt. Maar als daaruit toch nog twijfels rijzen, dan lijkt het me billijk dat er technische monitoring wordt toegepast. Wederom met respect voor de privacy natuurlijk."

@briolet, zie antwoord 1.


Hoezo? Dit kan technisch heel goed geregeld worden. Gewoon een Prive en zakelijke stand op de blackbox, en een goed bedrijf waar de afspraken mee gemaakt zijn.
Probleem opgelost.




"Veel mensen hierboven zien het hebben van een auto van de zaak in combinatie met het betalen van de fiscale bijtelling als een vrijbrief om onbeperkt privekilometers te maken"

briolet, een vrijbrief om onbeperkt..... is een aanname van jou, als ik afspraken heb gemaakt met mijn werkgever over het aantal te rijden km, dan is m.i. daar de kous mee af.
Todat er een discussie ontstaat. Helaas is er vaak een verschil tussen wat men afspreekt, en ook werkelijk doet, een verschil. Als je 15K prive km afspreekt, en je schat de zakelijke KM 35K in. Dan kan hij niet 70K aan km in een jaar rijden.

Als er een discussie ontstaat, dan gaat het verschil niet over een 1K KM.

"En de werkgever mag daar de eisen stellen"

briolet, en de werknemer niet ??? auto vd zaak is gewoon verkapt loon hoor, hou eens op !

En daarom je je als er een discussie ontstaat, en besloten wordt een blackbox te installeren, hier goede afspraken over te maken. Er zijn hele goede producten op de markt waarbij de prive km volledig anoniem zijn voor de werkgever.

Een slime werkgever denkt hierover na, en stop dit meteen in de leaseover eenkomst. Kan er nooit een discussie over ontstaan. En iedereen weet waar die aan toe is.
27-06-2015, 14:47 door Briolet
Door ben987: dus jij vindt het dan wel geoorloofd dat een werkgever jou gaat volgen op de oud Russische stasi manier ?…
…het woordje privegebruik zegt het al, is prive, gaat de baas geen hol aan dus.

Waar zie je me zeggen dat privé gebruik via gps gemonitord moet worden? Nergens. Arnaud geeft zelfs al in de openingspost aan dat de standaard oplossing is om de GPS uit te zetten als je privé bezig bent. Dat is voldoende om het zakelijke deel vast te leggen en de rest is dan privé. Ik vind dan ook dat veel mensen hierboven overtrokken reageren met betrekking tot privé volgen.

Ik heb vroeger, voor vakantietripjes, regelmatig gecarpooled met mensen die een leasebak hadden. Bij velen werd zelfs de benzine door de baas betaald, mits er maar in Nederland getankt werd. Dus werd de tank net voor de grens volgegooid, ook al was de benzine daarna goedkoper. Een keer zat er iemand tegen zijn privé limiet voor dat jaar aan en kon er alleen tegen een km toeslag gereden worden. In elk geval lijkt het me redelijk dat de baas niet onbeperkt de privé km gaat betalen. En dan is het bijhouden via zo'n tracking systeem heel veel gebruikersvriendelijker dan elke rit met de hand in een logboek te administreren, zoals ik nu moet doen van de belastingdienst om geen bijtelling te krijgen op de zakelijke auto. Privé pak ik mijn eigen auto.
27-06-2015, 18:07 door Anoniem
Mijn baas...
Een hond heeft een baas, de vraagsteller heeft een werkgever.
29-06-2015, 13:28 door Rolfieo
Door Briolet:
Door ben987: dus jij vindt het dan wel geoorloofd dat een werkgever jou gaat volgen op de oud Russische stasi manier ?…
…het woordje privegebruik zegt het al, is prive, gaat de baas geen hol aan dus.

Waar zie je me zeggen dat privé gebruik via gps gemonitord moet worden? Nergens. Arnaud geeft zelfs al in de openingspost aan dat de standaard oplossing is om de GPS uit te zetten als je privé bezig bent. Dat is voldoende om het zakelijke deel vast te leggen en de rest is dan privé. Ik vind dan ook dat veel mensen hierboven overtrokken reageren met betrekking tot privé volgen.
Het kan wel heel gemakkelijk zijn, om de zowel de zakelijke als prive KM te registreren via een zakelijke en prive stand. Je kan dan namelijk nog aanpassingen doorvoeren Iets wat soms nodig is.
Zolang de werkgever maar geen toegang heeft tot de gedetailleerde prive informatie, is er geen privacy issue.
30-06-2015, 15:22 door Anoniem
Wat uit het verhaal niet duidelijk wordt hoe de werkgever tot de conclusie komt dat er teveel prive kilometers worden gereden. Blijkbaar weet de werkgever het totaal gereden kilometers (per periode) en hoeveel er zakelijk wordt gereden (per periode), anders kan je niet tot deze conclusie komen. Dan is er geen noodzaak voor een gps tracker

Het hangt even van de situatie af, maar verder kan je dit oplossen dmv het bijhouden van een log boek door de werknemer. Ook kan de werkgever aangeven wat je per periode een gemiddeld bepaald maximum mag rijden, en als je er boven komt, kosten inrekening gaan brengen per kilometer.

Ik zie niet waarom hiervoor een gps tracker nodig is, maar er zijn wel andere redenen te bedenken.
30-06-2015, 18:06 door Anoniem
Ja want de auto slijt harder tijdens prive ritjes.En huizen worden meer waard omdat de stenen veranderen op den duur......
30-06-2015, 23:32 door Anoniem
Hij hoeft jouw toestemming niet te vragen in de eerste instantie
02-07-2015, 09:53 door Anoniem
Het probleem is gewoon dat men privé rijdt met benzine dat door het bedrijf wordt betaald.
Als je privé rijdt dan betaal je ook de benzine zelf en nu gaat men naar buitenland op vakantie en met betaald privé niets mee aan de benzine. En dit gebeurt echt bij de grote bedrijven met hun lease wagens.
08-07-2015, 17:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Mijn baas...
Een hond heeft een baas, de vraagsteller heeft een werkgever.

In mijn geval heb ik echt een baas ... en daardoor gedraag ik me ook als een (luie) hond :)

Met als enige uitzondering dat ik mijn behoefte niet op het tapijt doe , zelfs niet per ongeluk .
08-07-2015, 19:46 door Anoniem
Door User2048: Uit de vraag wordt voor mij niet duidelijk of het hier gaat om een bedrijfswagen (een monteursbusje) of een leasewagen. In het laatste geval heeft de werkgever er toch niet zoveel mee te maken? Dan is het aan de Belastingdienst om toe te zien op de privékilometers.

Ook bij een lease auto geld dat je voor je werk vaak maar x aantal prive KM mag rijden. Je baas betaald de benzine (of diesel). Als jij dus extreem veel prive KM rijd, worden die betaald door je baas. het is voorgekomen dat iemand zijn lease auto inzet als taxi of. Zijn baas betaald dan de kosten en hij (of zij) verdient er iets bij. Ik kan me dus goed voorstellen dat je baas dit wil meten. Of GPS nu de oplossing is? Hij kan ook vragen om ze eerst bij de houden op papier. Volgens mij kan hij dan kijken welke afspraken je heb gehad en van uit daar een schatting maken over je gemaakt zakelijk KM. Alles wat meer is,is dan prive.

Ik heb het zelf een keer mee gemaakt met een collega. Deze ging elke weekend naar zijn ouders in groningen. 200 km en 200 km terug elk weekend. Dat is snel een 20.000 km per jaar.
08-07-2015, 20:25 door Anoniem
Door Anoniem: Wat uit het verhaal niet duidelijk wordt hoe de werkgever tot de conclusie komt dat er teveel prive kilometers worden gereden. Blijkbaar weet de werkgever het totaal gereden kilometers (per periode) en hoeveel er zakelijk wordt gereden (per periode), anders kan je niet tot deze conclusie komen. Dan is er geen noodzaak voor een gps tracker

Het hangt even van de situatie af, maar verder kan je dit oplossen dmv het bijhouden van een log boek door de werknemer. Ook kan de werkgever aangeven wat je per periode een gemiddeld bepaald maximum mag rijden, en als je er boven komt, kosten inrekening gaan brengen per kilometer.

Ik zie niet waarom hiervoor een gps tracker nodig is, maar er zijn wel andere redenen te bedenken.

wat dacht je van de tankpas waar je de kilometers moet ingeven, of locaties van de tankstations
09-07-2015, 18:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat uit het verhaal niet duidelijk wordt hoe de werkgever tot de conclusie komt dat er teveel prive kilometers worden gereden. Blijkbaar weet de werkgever het totaal gereden kilometers (per periode) en hoeveel er zakelijk wordt gereden (per periode), anders kan je niet tot deze conclusie komen. Dan is er geen noodzaak voor een gps tracker

Het hangt even van de situatie af, maar verder kan je dit oplossen dmv het bijhouden van een log boek door de werknemer. Ook kan de werkgever aangeven wat je per periode een gemiddeld bepaald maximum mag rijden, en als je er boven komt, kosten inrekening gaan brengen per kilometer.

Ik zie niet waarom hiervoor een gps tracker nodig is, maar er zijn wel andere redenen te bedenken.

wat dacht je van de tankpas waar je de kilometers moet ingeven, of locaties van de tankstations

Er zal geen discussie zijn over het totaal aantal kilometers, maar over welk deel daarvan prive gereden is.
Dat haal je niet uit de tankpas .

De vraagstelling suggereert dat er overeenstemming is over het aantal privekilometers , maar dat denk ik niet.
De werkgever zal rekenen dat het totaal - "bekend werkverkeer" (meestal woon-werk), en het verschil is dus prive kilometers.
De werknemer zal wel , zonder goed log boek, argumenteren dat ie zo vaak moest omrijden, of dat zijn klanten ver weg zitten om het aantal werkkilometers omhoog te praten.
31-08-2015, 12:27 door StevenS - Bijgewerkt: 31-08-2015, 12:28
Ja dat mag gewoon. Ik heb dit besproken met de eigenaar van dit GPS tracker blog http://www.gps-tracer.nl en je mag je auto beveiligen met een GPS tracker. Dat je deze vervolgens kan gebruiken om personeel te traceren is niet de doelstelling en eigenlijk niet te bewijzen. Eigenlijk dus simpelweg plaatsen 'ter beveiliging' als je een andere doelstelling hebt.
20-01-2016, 01:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Hij heeft daarom besloten om een gps-tracker in mijn (zakelijke) auto in te bouwen

Hoezo *mijn* zakelijke auto ? De auto is overduidelijk niet jouw eigendom. De werkgever wil de GPS tracker inbouwen in *zijn* zakelijke auto, waarin jij mag rijden.... ?

Het is een lease auto waar "Hij" voor heeft getekend en "Hij" nota bene hoogst waarschijnlijk ook nog best wel wat bijtelling voor betaald. Het gaat hier niet om wie de auto als eigendom beschouwt maar in hoever je als werkgever privé kilometers wilt gaan registreren bij je werknemers. Je betaald een bijtelling daarvoor mag je onbeperkt dan wel een vooraf contractueel vastgelegd aantal kilometers rijden. Ik persoonlijk vind dat nogal een inbraak op mijn privé leven. Zeker als het vooraf al niet eens gemeld wordt. Gelukkig heb ik succesvol de installatie van een dergelijk systeem kunnen voorkomen, door simpel een ritten staat bij te houden op papier. Geen geneuzel met GPS en ik voel me niet bekeken privé. Ook al zou er een privé schakelaar op zitten zou ik nog het BIG BROTHER gevoel houden. Kijk maar is voor de grap in het centrum van een willekeurige stad of dorp, BIG BROTHER situatie's zat.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.