image

Politie vindt gestolen iPhone in 15 minuten dankzij login

maandag 20 juli 2015, 12:08 door Redactie, 13 reacties

De politie heeft dit weekend een gestolen iPhone in een kwartier weten terug te vinden omdat het slachtoffer van de straatroof haar inloggegevens met agenten deelde. Een 25-jarige vrouw werd gisterenochtend op het Mercatorplein in Amsterdam van haar telefoon beroofd.

Een man griste de iPhone uit haar handen en rende daarmee hard weg. De vrouw waarschuwde vervolgens de politie en gaf daarbij de inloggegevens van haar iPhone door. De politiemeldkamer kon zo het signaal van het toestel volgen en zag hoe die zich verplaatste. Agenten in de buurt van de iPhone werden vervolgens ingelicht.

Aan de hand van het signalement van de verdachte alsmede het afspelen van een geluid op de gestolen iPhone kon een 32-jarige Amsterdammer worden aangehouden. Volgens de politie was de mogelijkheid van de iPhone om op afstand een geluid af te spelen daarbij doorslaggevend. In totaal had de politie een kwartier nodig om de verdachte uiteindelijk te arresteren.

Reacties (13)
20-07-2015, 12:31 door Anoniem
"omdat het slachtoffer van de straatroof haar inloggegevens met agenten deelde"

Geeft mij een idee: Wellicht is het beter om in de "Find my iPhone" v2 app de mogelijkheid te maken de locatie te delen met de politie i.p.v. je inloggegevens te gaan delen?
20-07-2015, 12:55 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-07-2015, 12:58 door Anoniem
Dat is toch gewoon find my iphone (zoek mijn iphone).
20-07-2015, 14:52 door Anoniem
Avira voor Android kent een vergelijkbaar kunstje.
Track Trace; Yell en Lock.
20-07-2015, 15:01 door Ralvo
Door Anak Krakatau:
Door Anoniem: "omdat het slachtoffer van de straatroof haar inloggegevens met agenten deelde"

Geeft mij een idee: Wellicht is het beter om in de "Find my iPhone" v2 app de mogelijkheid te maken de locatie te delen met de politie i.p.v. je inloggegevens te gaan delen?
dat is geen gek idee. hopelijk wordt dat ook voor andere smartphones mogelijk gemaakt.
Als ik het bovenstaande sarcastisch interpreteer, lees ik: "volg mij nu en overal, voor het geval dat mijn phone wordt gestolen!". En volgens mij krijg je daar, zeker hier, de handen niet voor op elkaar. ;)
20-07-2015, 19:54 door Anoniem
Door Ralvo:
Door Anak Krakatau:
Door Anoniem: "omdat het slachtoffer van de straatroof haar inloggegevens met agenten deelde"

Geeft mij een idee: Wellicht is het beter om in de "Find my iPhone" v2 app de mogelijkheid te maken de locatie te delen met de politie i.p.v. je inloggegevens te gaan delen?
dat is geen gek idee. hopelijk wordt dat ook voor andere smartphones mogelijk gemaakt.
Als ik het bovenstaande sarcastisch interpreteer, lees ik: "volg mij nu en overal, voor het geval dat mijn phone wordt gestolen!". En volgens mij krijg je daar, zeker hier, de handen niet voor op elkaar. ;)

Vooral niet nu en overal; maar juist alleen als het nodig is dat je het tijdelijk kunt delen met wie je ook maar wilt.
Kwestie van het mailadres van de wijkagent ingeven en delen maar.

Voor zover mij bekend kan dat nu niet achteraf vanaf een andere iphone, maar alleen als je de iphone nog in je bezit hebt (met die vrienden app).
20-07-2015, 19:59 door Anoniem
Onzin!

De 32-jarige Amsterdammer die de telefoon uit de hand griste van een 25-jarige vrouw is een kwartier later op het metrostation Ganzenhoef aangehouden en zit nog vast.
https://www.politie.nl/nieuws/2015/juli/20/05-straatroof.html

15 minuten?

Vergeet het maar.
Met een blik op de digitale Maps weet je al dat dat niet waar kan zijn.
Rekenen we het even na, pak de routeplanners er ook maar bij.

- routenet.nl geeft 6 minuten op voor de auto van Mercatorplein naar Centraal Station
(Lijkt mij heel kort. Stoplichten? Overig verkeer in een drukke stad? Amsterdam lijkt mij geen Apeldoorn of Amersfoort).
- 9292.nl geeft 19 a 20 minuten aan voor de metro van Centraal Station naar metrostation Ganzenhoef.

De totale afstand die de iPhone liefhebbers aflegden geeft minimaal 25 minuten reistijd (geen tegenzittend verkeer, rode stoplichten en niet aansluitende metro dienstregeling meegerekend).

De titel van het persbericht krijgt ineens een heel andere lading
Straatroof snel digitaal opgelost
Snel digitaal opgelost; Opgepept bericht, persleugentje om imago-wil?

Tenzij de Apple fans misschien de Amsterdam of Rotterdam marathon hadden gewonnen, een persoonlijke escort hadden genoten van een Almeerse motoragent en met bovengemiddelde hinkstapspringende ganzenpas de kortste weg over de A10 hadden genomen om daar bij een eindsprint richting 13 minuten, afgerond een kwartier, de hoeven voldaan in het zand te zetten en te worden overgedragen aan het ontvangstcomité van klaarstaande collegae.

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/125857/almere-politie-start-intern-onderzoek-naar-handelen-motoragent

Zo'n iPhone geeft je vleugels, of was dat wat anders?
20-07-2015, 21:01 door Anoniem
Door Ralvo:
Door Anak Krakatau:
Door Anoniem: "omdat het slachtoffer van de straatroof haar inloggegevens met agenten deelde"

Geeft mij een idee: Wellicht is het beter om in de "Find my iPhone" v2 app de mogelijkheid te maken de locatie te delen met de politie i.p.v. je inloggegevens te gaan delen?
dat is geen gek idee. hopelijk wordt dat ook voor andere smartphones mogelijk gemaakt.
Als ik het bovenstaande sarcastisch interpreteer, lees ik: "volg mij nu en overal, voor het geval dat mijn phone wordt gestolen!". En volgens mij krijg je daar, zeker hier, de handen niet voor op elkaar. ;)
[sarcasme]Zolang je niets hebt te verbergen heb je niets te vrezen toch?[/sarcasme] Ff zonder dollen, er zijn genoeg mensen die vrijwillig tracker tools op hun telefoon hebben aanstaan. Sterker nog, ze delen graag 24x7 waar ze zich bevinden. Met zoveel brave burgers heeft onze overheid niet zo heel veel werk om de weigeraars nog beter in de gaten te kunnen houden, want dat is de minderheid.
20-07-2015, 23:06 door Anoniem
Door Anoniem: 15 minuten?

Vergeet het maar.
[...]
- routenet.nl geeft 6 minuten op voor de auto van Mercatorplein naar Centraal Station
(Lijkt mij heel kort. Stoplichten? Overig verkeer in een drukke stad? Amsterdam lijkt mij geen Apeldoorn of Amersfoort).
- 9292.nl geeft 19 a 20 minuten aan voor de metro van Centraal Station naar metrostation Ganzenhoef.

De totale afstand die de iPhone liefhebbers aflegden geeft minimaal 25 minuten reistijd (geen tegenzittend verkeer, rode stoplichten en niet aansluitende metro dienstregeling meegerekend).
Inderdaad, 20 minuten van CS naar Ganzenhoef (je kan zondag 19 juli nog kiezen op 9292ov.nl), en 41 minuten als alles met het OV is gedaan. Die 15 minuten kunnen niet kloppen.
De titel van het persbericht krijgt ineens een heel andere lading
Straatroof snel digitaal opgelost
Snel digitaal opgelost; Opgepept bericht, persleugentje om imago-wil?
Nee, gewoon communicatie die over meerdere schijven loopt en al interpretatiefouten bevat tegen de tijd dat hij in een nieuwsbericht verschijnt.

Er is wel degelijk slagvaardig gereageerd door de Amsterdamse politie, en die 15 minuten slaan wellicht op de tijd die nodig was om voor het eerst de positie van de telefoon te bepalen. Dan was de dief nog zo'n 9 minuten van het Centraal Station verwijderd met het eerst beschikbare openbaar vervoer (of minder als ze die 15 minuten iets later begonnen te tellen, bijvoorbeeld vanaf het moment van de melding), wat klopt met de mededeling dat de telefoon richting Centraal Station ging, en dan kon de telefoon daarna ook in de metro gevolgd worden (daar is dacht ik mobiel bereik).

De betrokkenen rapporteren de gegevens, iemand van de PR-afdeling ontvangt de fragmentarische en slecht geformuleerde informatie, denkt niet ver genoeg door om op te merken dat die 15 minuten onmogelijk op de totale reistijd kan slaan en interpreteert die dus verkeerd, en voor je het weet staat er iets onmogelijks op de nieuwssite.

Zulke dingen gebeuren makkelijk en ze gebeuren aan de lopende band. Ondoordacht, slordig, maar het zijn geen leugens.
21-07-2015, 14:36 door Anoniem
Onzin!
15 minuten?
Vergeet het maar.
Ik kan snavonds binnen 15 minuten per auto heel Amsterdam doorkruizen binnen.
Het persbereicht spreekt overigens niet over zo'n tijdspanne.
Daarnaast, wie zegt dat er achtervolgd hoefde te worden om de verdachte aan te kunnen houden?
Die is gewoon in een stil-gezette metro ("richting Gaasperplas") gepakt.
21-07-2015, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Onzin!
15 minuten?
Vergeet het maar.
Ik kan snavonds binnen 15 minuten per auto heel Amsterdam doorkruizen binnen.
Het persbereicht spreekt overigens niet over zo'n tijdspanne.
Daarnaast, wie zegt dat er achtervolgd hoefde te worden om de verdachte aan te kunnen houden?
Die is gewoon in een stil-gezette metro ("richting Gaasperplas") gepakt.

Begin eerst eens met het persbericht daadwerkelijk te lezen

https://www.politie.nl/nieuws/2015/juli/20/05-straatroof.html

De 32-jarige Amsterdammer die de telefoon uit de hand griste van een 25-jarige vrouw is een kwartier later op het metrostation Ganzenhoef aangehouden en zit nog vast.
21-07-2015, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: 15 minuten?

Vergeet het maar.
[...]
- routenet.nl geeft 6 minuten op voor de auto van Mercatorplein naar Centraal Station
(Lijkt mij heel kort. Stoplichten? Overig verkeer in een drukke stad? Amsterdam lijkt mij geen Apeldoorn of Amersfoort).
- 9292.nl geeft 19 a 20 minuten aan voor de metro van Centraal Station naar metrostation Ganzenhoef.

De totale afstand die de iPhone liefhebbers aflegden geeft minimaal 25 minuten reistijd (geen tegenzittend verkeer, rode stoplichten en niet aansluitende metro dienstregeling meegerekend).
Inderdaad, 20 minuten van CS naar Ganzenhoef (je kan zondag 19 juli nog kiezen op 9292ov.nl), en 41 minuten als alles met het OV is gedaan. Die 15 minuten kunnen niet kloppen.
De titel van het persbericht krijgt ineens een heel andere lading
Straatroof snel digitaal opgelost
Snel digitaal opgelost; Opgepept bericht, persleugentje om imago-wil?
Nee, gewoon communicatie die over meerdere schijven loopt en al interpretatiefouten bevat tegen de tijd dat hij in een nieuwsbericht verschijnt.

Er is wel degelijk slagvaardig gereageerd door de Amsterdamse politie, en die 15 minuten slaan wellicht op de tijd die nodig was om voor het eerst de positie van de telefoon te bepalen. Dan was de dief nog zo'n 9 minuten van het Centraal Station verwijderd met het eerst beschikbare openbaar vervoer (of minder als ze die 15 minuten iets later begonnen te tellen, bijvoorbeeld vanaf het moment van de melding), wat klopt met de mededeling dat de telefoon richting Centraal Station ging, en dan kon de telefoon daarna ook in de metro gevolgd worden (daar is dacht ik mobiel bereik).

De betrokkenen rapporteren de gegevens, iemand van de PR-afdeling ontvangt de fragmentarische en slecht geformuleerde informatie, denkt niet ver genoeg door om op te merken dat die 15 minuten onmogelijk op de totale reistijd kan slaan en interpreteert die dus verkeerd, en voor je het weet staat er iets onmogelijks op de nieuwssite.

Zulke dingen gebeuren makkelijk en ze gebeuren aan de lopende band. Ondoordacht, slordig, maar het zijn geen leugens.

Je reconstructie klopt niet
20 minuten - 15 minuten = al 5 minuten onderweg in de metro naar ganzenhoef.
DE beschrijving van het digitaal volgen klopt al niet.
Waren het 1 of twee personen? Waar liet hij zijn scooter? Parkeren kost tijd.

Geen woorden aandikken en verdraaien , "maar het zijn geen leugens", is ook niet beweerd

Voor een persbericht in de wereld helpen ter meerdere glorie van het eigen optreden en gebaseerd op onjuistheden of valse suggestie die het eigen optreden aandikken is geen excuus.
Het verhaal rammelt aan alle kanten en is voornamelijk een succes ten gevolge van een appje dat al bestaat.

Daarnaast is de ommezwaai naar meewerken vrij opmerkelijk te noemen omdat nog niet zo lang geleden aangegeven gegevens straal genegeerd werden.
Daarnaast kan je wel mooie sier maken met het achter iphone rennen maar zou jij de inventariserende taak op de Nederlandse kerkhoven op je willen nemen en aan het turven van alle begraven personen willen beginnen die met niet medewerking van de politie daar zijn beland?

De niet medewerking aan familie met de vraag een vermist verward, suïcidaal persoon tijdig te willen traceren maar daarvoor eerst 24 to 48 uur te willen wachten?

Die soort cowboy stories irriteren en hebben meer tot doel op goedkope digitale wijze een imago in de media op te vijzelen.
PR-afdelingen handelen naar strategieën, om foutjes glad te strijken bijvoorbeeld en niet om ze te maken.

Geloof dit soort berichten niet maar beoordeel ze kritisch.
Dit soort berichten zijn niet neutraal, er zit een PR afdeling en een organisatie achter met een eigen belang dat al geruime tijd op allerlei niveaus bezig is met cijfertjes te goochelen om er beter uit tevoorschijn te komen. Politie pr.

Vooral bezig met imago management en damage control in plaats van daadwerkelijk te proberen de dienstverlening te verbeteren en daadwerkelijk doen waar ze eigenlijk voor is.
23-07-2015, 15:35 door Anoniem
Goed geregeld.

Door Anoniem: "omdat het slachtoffer van de straatroof haar inloggegevens met agenten deelde"

Geeft mij een idee: Wellicht is het beter om in de "Find my iPhone" v2 app de mogelijkheid te maken de locatie te delen met de politie i.p.v. je inloggegevens te gaan delen?

Password veranderen klaar. Over het algemeen is het toch "best practice" om iedere maand je password aan te passen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :D
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.