image

Onderzoek: Google heeft duidelijkste privacybeleid

zondag 9 augustus 2015, 10:05 door Redactie, 6 reacties

Via het privacybeleid laten bedrijven weten wat voor gegevens ze van klanten en gebruikers verzamelen en wat hiermee wordt gedaan. Vaak zijn het lange stukken tekst die de meeste mensen niet volledig lezen. Het Amerikaanse Center for Plain Language besloot het privacybeleid van zeven grote bedrijven met elkaar te vergelijken, op basis van ontwerp en toon tot hoeveel woorden er voor elke zin worden gebruikt.

Ook keken de onderzoekers naar de meer subjectieve "geest" van het privacybeleid. Bijvoorbeeld of het beleid het eenvoudig voor mensen maakt om de manier waarop het bedrijf gegevens over hen verzamelt te beperken, of dat de instructies hiervoor zijn verborgen. Het onderzoek keek niet naar wat voor soort data de bedrijven over hun gebruikers verzamelen en wat hiermee wordt gedaan. Het ging er alleen om of deze zaken duidelijk aan gebruikers worden gemaakt.

De taalkundigen stellen dat bedrijven het privacybeleid kunnen vereenvoudigen door geen jargon of verwarrende zinsstructuren te gebruiken, de informatie goed te organiseren en de tekst leesbaar te houden. Sommige van de bedrijven die niet goed uit de bus kwamen gebruiken bijvoorbeeld zinnen van 100 woorden lang en hebben teksten die niet goed in elkaar zitten en onduidelijk zijn.

Onderzoek

Uiteindelijk blijkt het privacybeleid van Google als beste uit de bus te komen. De internetgigant gebruikt duidelijke en leesbare taal. Op de tweede plek komt Facebook, dat ook duidelijk communiceert wat het opslaat. LinkedIn volgt op de derde plaats. Hier hebben de experts al wat kritiek op het taalgebruik en de lange zinnen. In het geval van Apple, dat op de vierde plek eindigt, stellen de experts dat het bedrijf niet wil dat gebruikers het privacybeleid lezen, aangezien de informatie over het aanpassen van het delen van informatie is verborgen. Het privacybeleid van Uber, dat op plek 5 eindigt, leest volgens de experts alsof het door advocaten is geschreven. Twitter en Lyft eindigen op de zesde en zevende plek, vanwege hun lastig te lezen tekst.

De onderzoekers zeggen dat de meeste mensen het privacybeleid niet lezen en de mensen die het wel doen zich uiteindelijk toch voor de dienst in kwestie aanmelden, ondanks de risico's. Nu de privacyrisico's voor gebruikers steeds meer werkelijkheid worden, verwachten ze dat deze gebruikers ook meer tegengas zullen geven. Dit zal er uiteindelijk weer voor zorgen dat het privacybeleid van bedrijven zich verder zal ontwikkelen. Dat wil niet zeggen dat er nu niets te verbeteren valt. Zelfs bij de bedrijven die het al goed doen is er volgens de onderzoekers ruimte voor verbetering.

Reacties (6)
09-08-2015, 10:57 door Anoniem
Ze durven nogal! Je privacy niet respecteren en gelijk de duidelijkste privacybeleid opstellen omdat ze weten door de statistieken dat toch niemand het leest. Natuurlijk is dit ook nog eens extra reclame voor Google! Google is echt echt zó BAD, maar wel erg slim bezig :-)
09-08-2015, 11:14 door Anoniem
Onderzoek: Google heeft duidelijkste privacybeleid

Ja, geen privacy :-)
09-08-2015, 15:58 door karma4
Het onderzoek betrof de leesbaarheid van het document "privacybeleid". Google: De leesbaarheid is top de privacy is rot.
09-08-2015, 19:57 door Anoniem
Google: De leesbaarheid is top de privacy is rot.

Microsoft: De leesbaarheid is rot, de privacy is verrot.
10-08-2015, 09:56 door Mysterio
Weten waar je aan toe bent zodat je bewust een keuze kunt maken om het al dan niet te gebruiken. Prima toch? Je kunt wel weer gaan zeuren dat het slecht is en zo... het is in ieder geval helder.
10-08-2015, 11:23 door Anoniem
Ik vind het bashen op bedrijven en privacy nogal suf.
Zie bedrijven zoals landen en 'voorwaarden' worden ineens een vrije keus!

"Ja, Google is echt slecht, ik gebruik het maar mijn privacy is weg! *huil huil*"
vs.
"Ja, ik ga wonen in het kalifaat in Irak, maar mijn rechten zijn weg! *huil huil*"

Als je iets stom vind, gebruik het dan gewoon niet, niets houd je tegen om een alternatief te zoeken of zelf te maken.
Bashen van bedrijven op deze manier is zo kinderachtig.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.