image

A.s.r lanceert app die smartphone tijdens rijden deels blokkeert

woensdag 2 september 2015, 12:08 door Redactie, 6 reacties

Verzekeraar a.s.r heeft een Android-app gelanceerd die verschillende functies van de smartphone tijdens het rijden blokkeert. De Rij Veilig-app schakelt zichzelf in zodra de auto sneller dan 15 kilometer per uur gaat. Vanaf dat moment worden social media, sms, internet en handheld bellen geblokkeerd.

Gebruikers kunnen nog wel handsfree bellen en ook de navigatie blijft beschikbaar. Zodra de bestuurder weer stilstaat wordt de blokkering opgeheven en komen alle berichten en meldingen weer binnen. Wie niet zelf achter het stuur zit of met het openbaar vervoer reist kan de app in de passagiersmodus zetten om de blokkering op te heffen.

Het bedrijf benadrukt dat de app losstaat van verzekeringen die mogelijk bij a.s.r. zijn afgesloten en de app geen gegevens opslaat. "A.s.r. kan en wil de app ook nergens anders voor gebruiken. We willen alleen bijdragen aan de verkeersveiligheid." De verzekeraar wijst naar onderzoek waaruit blijkt dat bijna een kwart van de auto-ongelukken wordt veroorzaakt doordat de bestuurder is afgeleid, vaak door het bedienen van een telefoon.

Reacties (6)
02-09-2015, 13:52 door Anoniem
De app wil wel vrij veel rechten hebben, sms versturen direct nummers kunnen bellen, etc.

Overigens, beetje offtopic maar aan het begin van de week was Johan Flemmings in het nieuws dat hij met zo'n zelfde app zou komen genaamd "Auto reply". Die zou ook antwoord moeten geven dat je in de auto zit.
Krijg een beetje het gevoel dat ASR zoiets had van "he, das handig. En nu heel snel een app lanceert"
02-09-2015, 14:40 door Anoniem
Klinkt goed, maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn......
02-09-2015, 15:04 door Anoniem
Stelling:

- Iemand die verantwoording neemt, gebruikt zijn (smart-)phone niet tijdens het rijden (dat zijn er gelukkig heel veel!).

- Maar iemand die het niet interesseert wat ie een ander wellicht aandoet met dat onverantwoorde gedrag, zal die app toch echt niet gaan installeren...

Dus heeft die hele app geen enkele zin en is de lancering ervan alleen maar bedoeld om aandacht te vestigen op de naam van het verzekeringsbedrijf.
02-09-2015, 15:21 door Anoniem
Als ze het goed willen doen zou ik de passagiersmodus eruit halen, het systeem goed dichttimmeren, en dan de premie verlagen voor gebruikers van de app.
02-09-2015, 16:02 door Mozes.Kriebel - Bijgewerkt: 02-09-2015, 16:02
Dus ook niet bellen met voip, whatsapp, e.d.
Natuurlijk de welbekende salamitechniek; eerst een onschuldig appje, dan korting geven op de premie bij gebruik en vervolgens verplichten...
03-09-2015, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem: Als ze het goed willen doen zou ik de passagiersmodus eruit halen, het systeem goed dichttimmeren, en dan de premie verlagen voor gebruikers van de app.

Weet je tenminste zeker dat je als verzekeraar al je ov-reizigers en carpoolers kwijtraakt aan de concurrentie.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.