image

Oplichters vermommen zich als Britse bank op Twitter

dinsdag 8 september 2015, 10:02 door Redactie, 5 reacties

Oplichters hebben op Twitter een account aangemaakt waarin ze zich voordoen als de helpdesk van een Britse bank, maar in werkelijkheid sturen ze mensen door naar een phishingsite. De oplichters registreerden op 4 september het account "AskMetroBank" en kopieerden één-op-één de profielgegevens van het echte Twitteraccount van de MetroBank, dat op "MetroBank_Help" is te vinden.

Vanuit het nagemaakte Twitterprofiel reageerden de oplichters op mensen die het echte Twitteraccount van de bank een vraag hadden gesteld. Er werd steeds hetzelfde antwoord gebruikt, dat mensen naar een phishingsite doorverwees om daar de inloggegevens van internetbankieren te verifiëren. Sommige gebruikers hadden de fraude door. Uiteindelijk waarschuwde ook de bank voor de oplichters. Hoewel de phishingsite inmiddels uit de lucht is gehaald, is het Twitteraccount van de oplichters nog steeds actief.

Reacties (5)
08-09-2015, 12:41 door B3am - Bijgewerkt: 08-09-2015, 12:42
Vreemd dat Twitter het account nog laat bestaan. Zo te zien zijn ze maar 1 dag in de lucht geweest. De laatste tweet is 3 dagen oud.
08-09-2015, 13:39 door Anoniem
Ik vindt twitter best een leuk medium...( niet dat ik het zelf gebruik)
Een beetje gezond verstand laat je toch nooit via twitter met je bank communiceren ...:S
08-09-2015, 13:54 door Anoniem
Oplichters die zich als bankiers vermommen. Ik zie het verschil niet...
08-09-2015, 13:57 door Anoniem
Een beetje gezond verstand laat je toch nooit via twitter met je bank communiceren ...:S

Met gezond verstand bepaal je wat je wel, en wat je niet deelt op Twitter met je bank. Verder maakt het nogal wat uit of je bijvoorbeeld zelf contact opneemt met een legitiem webcare Twitter account, of dat je door iemand benadert wordt van de bank via Twitter (controle is dan eigenlijk niet nodig; dit zal altijd fake zijn).

Leg eens uit, waarom zou je bijvoorbeeld bij een Ideal storing niet aan het webcare team van je bank vragen of ze kunnen vertellen hoe lang de storing nog duurt, om maar wat niet-gevoeligs te nemen, waarmee jouw privacy niet wordt geraakt. Immers impliceert jouw uitspraak dat je dit zeker niet moet doen, omdat je anders niet beschikt over gezond verstand.
08-09-2015, 18:00 door Anoniem
@redactie: ik had liever "Oplichters doen zich voor als Britse bank" gezien, dan "vermommen." [/taalnazi]
Iets met de wijze waarop je security benaderd.


Door Anoniem:
Een beetje gezond verstand laat je toch nooit via twitter met je bank communiceren ...:S

Met gezond verstand bepaal je wat je wel, en wat je niet deelt op Twitter met je bank. Verder maakt het nogal wat uit of je bijvoorbeeld zelf contact opneemt met een legitiem webcare Twitter account, of dat je door iemand benadert wordt van de bank via Twitter (controle is dan eigenlijk niet nodig; dit zal altijd fake zijn).

Leg eens uit, waarom zou je bijvoorbeeld bij een Ideal storing niet aan het webcare team van je bank vragen of ze kunnen vertellen hoe lang de storing nog duurt, om maar wat niet-gevoeligs te nemen, waarmee jouw privacy niet wordt geraakt. Immers impliceert jouw uitspraak dat je dit zeker niet moet doen, omdat je anders niet beschikt over gezond verstand.
Omdat jij dan waarschijnlijk ook gewoon op een linkje zou drukken. Misschien jij niet, OK, maar dan m'n lieve moedertje wel.
Storingen staan op de website, is die niet bereikbaar, dan pikt de reguliere media het vanzelf wel op.
(Overigens is de 1e reactie niet van mij.)

Heel dat WebCare is sowieso maar een beetje matig, me dunkt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.