image

Google krijgt 300.000 klachten over geïnjecteerde advertenties

vrijdag 11 september 2015, 10:04 door Redactie, 5 reacties
Laatst bijgewerkt: 11-09-2015, 11:34

Sinds het begin van dit jaar heeft Google meer dan 300.000 klachten van Chrome-gebruikers over geïnjecteerde advertenties gekregen. Het is daarmee de grootste bron van ergernis voor Chrome-gebruikers. De geïnjecteerde advertenties zijn afkomstig van zogeheten "ad injectors".

Het gaat dan om adware of browseruitbreidingen die op willekeurige websites extra advertenties injecteren of bestaande advertenties vervangen. Volgens Google zijn ad injectors een probleem voor adverteerders en websites. Adverteerders weten niet dat hun advertenties worden geïnjecteerd en hebben zo geen idee waar hun advertenties worden getoond. Websites worden daarentegen niet voor deze advertenties betaald, omdat ze lokaal op de computer van gebruikers worden geïnjecteerd. Ook de inhoud soms dubieus, het kan dan gaan om malware, waardoor de geïnjecteerde advertenties een risico voor bezoekers zijn. Dit is negatief voor het imago van de website, die niets aan de geïnjecteerde advertenties kan doen.

Filter

Om ad injectors aan te pakken heeft Google al verschillende maatregelen genomen. Sinds juli is de internetgigant ook begonnen om geïnjecteerde advertenties van het eigen advertentieplatform DoubleClick te filteren. Google biedt adverteerders de DoubleClick Bid Manager, waarmee er op advertentieruimte kan worden geboden. Om te voorkomen dat adverteerders geïnjecteerde advertentieruimte kopen is er nu een automatisch filter actief.

Dit nieuwe systeem detecteert geïnjecteerde advertenties en stelt proactief een blacklist op die voorkomt dat adverteerders op de geïnjecteerde advertentieruimte kunnen bieden. Google verwacht niet dat deze maatregel het probleem meteen zal oplossen, maar het hoopt wel dat ook andere partijen in de advertentie-industrie maatregelen tegen ad injectors zullen nemen. "Voortgang kan alleen worden geboekt als we samenwerken", aldus Vegard Johnsen, productmanager van Google Ads.

Reacties (5)
11-09-2015, 10:19 door Anoniem
En laat Google ook eens kijken naar zijn laatste buggy update van Picasa voor OSX.
Heb het moeten verwijderen wegens stabiliteitsproblemen in het OS.
11-09-2015, 11:03 door Anoniem
De ad-injector verwijt de ad-injector dat hij zwart ziet.

Oplossingen genoeg, van het probleem dat tussen het beeldscherm en het toetsenbord zit, tot Ad-block. Van een degelijke browser tot NoScript.
11-09-2015, 12:30 door Anoniem
Met DNSSEC en DANE is dit probleem de wereld uit voor die sites en advertentieboeren die het toepassen. MITM aanvallen zijn daarmee verleden tijd.

Maar laat Google's Chrome beide protocollen nog niet ondersteunen....
11-09-2015, 13:46 door Briolet
Volgens mij moet je juridisch ook wel iets tegen de adverteerder kunnen doen. Hij laat advertenties op jouw site plaatsen. Daarmee verdient hij aan jouw werk en heb je ook recht op een vergoeding.

Hij heeft geen contract tegen een afgesproken laag bedrag, dus moet je de adverteerder gewoon een forse rekening sturen. b.v. 200 euro start tarief en daarna 1 euro per dag. Betaalt hij niet, stuur je hem een deurwaarder. Dat is het risico voor hem als hij zonder contract aan jouw website probeert te verdienen.

De adverteerder moet het vervolgens maar verder met het advertentiebedrijf regelen.
13-09-2015, 05:00 door CrioWria - Bijgewerkt: 13-09-2015, 05:00
@Briolet
Klein dingetje, daarvoor moet je wel eerst de eigenaar achterhalen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.