image

Mozilla: industrie moet adblock-gebruikers beter begrijpen

vrijdag 25 september 2015, 10:19 door Redactie, 26 reacties

De afgelopen weken is erop internet tussen de voor- en tegenstanders van adblockers een felle discussie losgebarsten, maar volgens Mozilla is het belangrijk dat de industrie begrijpt waarom gebruikers dergelijke middelen op het web gebruiken.

Het antwoord hier op is nog niet helemaal duidelijk, aldus Mozilla's Denelle Dixon-Thayer. De redenen verschillen per gebruiker en gebruikt apparaat. Desktopgebruikers zouden meer op hun privacy en prestaties zijn gericht, terwijl mobiele gebruikers stroom- en dataverbruik willen terugdringen. "Als een industrie moeten we beter de wensen van gebruikers begrijpen", stelt Dixon-Thayer. De wensen van gebruikers en commerciële belangen sluiten elkaar niet uit. Ze zijn juist allebei nodig voor een gezond web, aldus de Chief Legal Officer van Mozilla.

Daarbij speelt vooral het verzamelen van gebruiksgegevens een belangrijke rol. Volgens Dixon-Thayer is het verzamelen van data niet inherent schadelijk. Het kan ook allerlei voordelen bieden. Het is echter wel belangrijk dat gebruikers dit weten en de controle over de verzamelde data houden. Anders kan het vertrouwen in het gehele systeem verloren gaan, wat ook ten koste van de goede partijen gaat.

Trackingbescherming

Mozilla wil nu de oorzaak van het ontstane probleem achterhalen, niet alleen door onderzoek, maar ook door features en producten te ontwikkelen die een betere balans bieden en het vertrouwen in het web vergroten. Om deze balans te vinden is ook de input van gebruikers nodig. Daarom worden gebruikers gevraagd om in de nieuwste betaversie van Firefox Private Browsing met Trackingbescherming te testen. Via deze feature hebben gebruikers meer controle over het verzamelen van data.

"Als een industrie moeten we de gebruiker centraal in de productvisie stellen in plaats van de gebruiker te zien als een doel dat moet worden verkregen. Het is de enige manier om de keuze van gebruikers te respecteren en de beste, meest vertrouwde en waardevolle ervaring te bieden", besluit Dixon-Thayer.

Reacties (26)
25-09-2015, 11:04 door ben987
advertentieboeren hebben het zelf over zich afgeroepen.
hadden ze niet van die migraine veroorzakende bewegende/knipperende advertenties gemaakt, en zich beperkt tot een acceptabele hoeveelheid advertenties per pagina,
dan had ik niet zo intense aversie opgebouwd tegen advertenties.
.
want normaliter heb ik geen aversie tegen advertenties, ik kijk thuis ook nog altijd nieuwsgierig de folders door.
maar die folders knipperen en bewegen niet, dus daar ligt bij mij het omslagpunt, hadden die advertentieboeren DAT nou begrepen.....
25-09-2015, 11:12 door Anoniem
Bij industrie denk ik aan hoogovens, bierbrouwerijen en raffinaderijen.
Bedoelen ze niet bedrijfstak in plaats van industrie?
25-09-2015, 11:25 door Anoniem
Waar helemaal niet bij stil gestaan wordt is de security impact van reclame. Hoe vaak lezen we niet, dat een grote site (nu.nl, telegraaf, etc) een paar uur lang malware banners geserveerd heeft. En dat via de normale reclame kanalen en partijen.

Zolang dit mogelijk blijft, vind ik het gerechtvaardigd om die virus/spam banners te mogen blokkeren. Als de reclame jongens mooi terug gaan naar tekst only reclame, dan zou ik het overwegen....

TheYOSH
25-09-2015, 11:34 door Anoniem
Door ben987: advertentieboeren hebben het zelf over zich afgeroepen.
hadden ze niet van die migraine veroorzakende bewegende/knipperende advertenties gemaakt, en zich beperkt tot een acceptabele hoeveelheid advertenties per pagina,
dan had ik niet zo intense aversie opgebouwd tegen advertenties.
.
want normaliter heb ik geen aversie tegen advertenties, ik kijk thuis ook nog altijd nieuwsgierig de folders door.
maar die folders knipperen en bewegen niet, dus daar ligt bij mij het omslagpunt, hadden die advertentieboeren DAT nou begrepen.....
Probleem daarin is denk ik ook de consensus die lijkt ontstaan te zijn dat als een advertentie iemand zijn aandacht niet krijgt, dat 'tegengewerkt' zou kunnen worden door de advertentie zo opvallend mogelijk te plaatsen in plaats van te zorgen dat deze beter aansluit op het target.
In dezelfde denkrichting vind ik ook over het algemeen dat de meeste advertenties te breed getoond worden, dat terwijl we weten hoeveel data tegenwoordig verzameld en gecombineerd wordt, tegenstrijd ten top.

Punt is, adverteerders moeten opnieuw aanleren hun doelpubliek te kiezen. Op het internet kan je een heel breed publiek benaderen, maar als je advertentie daar door de inhoud of het bedrijf zelf (*kuch*ZALANDO*kuch*) per definitie oninteressant kan zijn voor een groep, moet je ook proberen te vermijden dat je die groep tegen de borst stoot.
Gezien reclamering dus meer en meer op hagelschot begint te lijken met betrekking tot doelgroepselectie, zou het niet verbazend moeten zijn dat de uiteindelijke effectiviteit lager is en de irritatie die veroorzaakt wordt groter...

Bij een on-interactief medium als TV nemen we eerder voor lief dat de reclames minder toegespitst kunnen zijn en zijn de reclameblokken veelal ook varierender (we kennen allemaal de ervaring wel dat we met 5 gestreamde filmpjes minstens een reclame dubbel gezien hebben...) ook houden ze bij de tv veelal beter rekening met de statische eigenschap van hun medium, maar dat andersom meewegen voor interactieve media is blijkbaar moeilijk? eigen schuld dus... bij de tv heb je geen andere keuze dan muten/zappen of wachten, bij de interactieve media wordt wel het heft in eigen handen genomen... en geheel terecht als we zélf voor de kwaliteit van reclamering moeten gaan waken... dat is toch te zót voor woorden?
25-09-2015, 11:35 door Anoniem
Het web is niet bedacht voor advertenties. Dat is een businessmodel waar bedrijven zelf mee zijn gekomen, zonder webgebruikers te vragen of die erop zaten te wachten. Dat zitten ze dus niet en dat blijkt. Moet je als bedrijf niet gaan zeuren omdat je een verkeerd businessmodel hebt gekozen.
25-09-2015, 11:36 door Anoniem
Teruggaan naar platte advertenties, dus alleen tekst en plaatjes, zou heel erg helpen. Maar pop-ups, flash dingen, java scripts enz. zijn de doodsteek. Al dat gedoe kost bandbreedte, processor capaciteit en irriteert ontzettend. Dus wie advertenties op zijn site wil aanbieden, stel duidelijke eisen en handhaaf die, zodat je een rustige en snelladende pagina hebt en houdt. Dan zullen adblockers misschien ook wel niets doen, omdat ze de bron niet als storend hebben staan.
25-09-2015, 11:48 door Anoniem
En dan nog het feit dat malware vaak in advertenties wordt verstopt...
25-09-2015, 11:54 door Anoniem
Ik vind het ergens jammer dat ik het moet gebruiken maar ik werd gek van al die advertenties al dan niet met geluid. Bij sommige sites heb ik overwogen ze te whitelisten omdat ik ook wel wet dat een site hosten gewoon veel geld kost maar toen las ik ergens dat die hele irritante niet weg te klikken ad pop ups heeft.

Naast de ads gebruik ik het als middel tegen malware. Zo hadden een paar sites die ik dagelijks bezoek last van ads die malware verspreiden... wat was ik blij dat mijn adblocker aan stond.
25-09-2015, 11:55 door Anoniem
Door ben987: advertentieboeren hebben het zelf over zich afgeroepen.
hadden ze niet van die migraine veroorzakende bewegende/knipperende advertenties gemaakt, en zich beperkt tot een acceptabele hoeveelheid advertenties per pagina,
dan had ik niet zo intense aversie opgebouwd tegen advertenties.
.
want normaliter heb ik geen aversie tegen advertenties, ik kijk thuis ook nog altijd nieuwsgierig de folders door.
maar die folders knipperen en bewegen niet, dus daar ligt bij mij het omslagpunt, hadden die advertentieboeren DAT nou begrepen.....

Daar ligt niet het probleem. Veel erger zijn de besmette advertenties en tracking, voor mij de belangrijkste redenen om advertenties te blokkeren.
25-09-2015, 12:29 door Anoniem
En wat dacht je van die filmpjes die sneaky op de achtergrond geladen worden, alles retetraag maken en dan opeens KEIHARD via je luidsprekers laten weten waarom het zo ontzettend lang duurde eer die pagina geladen was.
25-09-2015, 12:49 door Anoniem
Ik blok altijd alles en als de website niet werkt daarmee dan zijn ze mij als klant kwijt.
Al die rotzooi die op Internet rondzwerft en het gebedel om je pc open te zetten voor rotzooi die zich dan kan installeren, mooi niet.
Als men daarover klaagt moet men deze gespendeerde energie en moeite kanaliseren om andere manieren te vinden om nutteloze advertenties waar niemand op staat te wachten op een ander manier aan de man te brengen.
Misschien kunnen ze levensgrote projectoren maken en advertenties tegen de onderkant van wolken projecteren, daar heeft niemand adblockers tegen.
Gevechten om via gerechten adblockers proberen te verbieden is zo'n nutteloze manier van energie verkwisten.
25-09-2015, 13:14 door Anoniem
Mijn visie hierover: er is sprake van 'brievenbusvervuiling' waar ik helemaal niet om gevraagd heb.

Ik heb ook niet gevraagd om op mijn kosten (lees energiekosten en bandbreedte) reclame te dumpen op mijn systeem.

Adverteerders moeten begrijpen dat het onjuist is om ongevraagd karrevrachten reclames naar binnen gegooid te krijgen: of dat nu de brievenbus van een huis is of een computersysteem, het maakt voor beiden geen verschil uit.
25-09-2015, 14:58 door Reinder
Door Anoniem: Mijn visie hierover: er is sprake van 'brievenbusvervuiling' waar ik helemaal niet om gevraagd heb.
Ik heb ook niet gevraagd om op mijn kosten (lees energiekosten en bandbreedte) reclame te dumpen op mijn systeem.

Vooropgesteld natuurlijk dat reclame's irritant zijn, en ik helemaal gek wordt als ik ergens moet browsen zonder adblocker, is er wel een verschil tussen de twee. Je hebt inderdaad niet gevraagd om reclame in de brievenbus, maar je hebt wel gevraagd om reclames van die website. Je hebt immers de keuze gemaakt die bewuste website te bezoeken. Dat is een actieve handeling die je hebt verricht om de inhoud van die pagina op te halen van de server. De website bied vervolgens een zekere hoeveelheid inhoud aan als antwoord op jouw verzoek en het staat die website natuurlijk vrij om (binnen de grenzen van de wet) alles in dat antwoord te stoppen wat zij willen. Op dezelfde manier als waarop het een groenteboer vrij staat om sinaasappels in de fruitmanden die hij te koop aanbied te stoppen, ook al lusten een boel mensen geen sinaasappels en willen ze alleen het andere fruit. Je kan dan een paar dingen doen: haal de sinaasappels er zelf uit (een adblocker), of zoek een andere groenteboer (lastig als alle groenteboeren sinaasappels in hun fruitmanden stoppen), of betaal de groenteboer om een mand te maken zonder (dit zou dan in deze analogie betaalde content zijn die, zo mag je veronderstellen, ad-free is). Wat je niet kan doen is het die groenteboer verbieden sinaasappels in zijn manden te stoppen, tenminste niet zolang hij dat mag van de wet. In elk geval is het belangrijkste verschil dat jij het oorspronkelijke verzoek hebt ingediend om content te ontvangen door naar die website te gaan.
25-09-2015, 15:24 door Anoniem
Irritante reclame kennen we allemaal, dat er reclame-inkomsten nodig zijn om een site in de lucht te kunnen houden zullen toch ook de meeste mensen wel begrijpen.
Als ik tweakers bezoek dan wijzen ze mij dit laatste, wat ze echter ook doen is wijzen op alternatieven zoals een soort van sponsorbijdrage, aan mij de keuze.
Wat mij betreft, zou er door de industrie nog wel een soort tussenoplossing bedacht mogen worden waarbij ik bijvoorbeeld zelf kan kiezen uit een aantal korte reclameboodschappen voordat ik de betreffende site kan bekjjken.
Zo heb ik zelf grip op de situatie en kan ik een keuze maken die mij op dat moment past.
De gebruiker centraal stellen dus, volgens mij kan daar een win-win situatie ontstaan
25-09-2015, 16:01 door Vandy
Door Anoniem: Bij industrie denk ik aan hoogovens, bierbrouwerijen en raffinaderijen.
Bedoelen ze niet bedrijfstak in plaats van industrie?
Anglicisme. Er wordt natuurlijk inderdaad bedrijfstak bedoeld, of misschien nog wel neutraler aanbieders.
25-09-2015, 16:36 door Rarsus
Op zich dan wel weer interessant dat crystal in navolging van adblock plus advertentiekosten nu de optie gaat geven om te betalen om niet geblokt te worden.

Verder valt in de discussie hierboven op dat enerzijds de reclame niet goed genoeg afgestemd is op het publiek (persoonlijk getarget dus eigenlijk) en anderzijds dat het opstellen van een persoonlijk reclameprofiel ongewenst is...

Dan maar geen reclame. Ben nu BlockBear adn het testen, doet het vooralsnog goed.
25-09-2015, 16:49 door Anoniem
Door Reinder: Vooropgesteld natuurlijk dat reclame's irritant zijn, en ik helemaal gek wordt als ik ergens moet browsen zonder adblocker, is er wel een verschil tussen de twee. Je hebt inderdaad niet gevraagd om reclame in de brievenbus, maar je hebt wel gevraagd om reclames van die website. Je hebt immers de keuze gemaakt die bewuste website te bezoeken. Dat is een actieve handeling die je hebt verricht om de inhoud van die pagina op te halen van de server. De website bied vervolgens een zekere hoeveelheid inhoud aan als antwoord op jouw verzoek en het staat die website natuurlijk vrij om (binnen de grenzen van de wet) alles in dat antwoord te stoppen wat zij willen.
Nee. Je doet alleen maar een verzoek voor één element van het geheel, de URL die je intypt of via een klik op een hyperlink opvraagt. De server geeft HTML terug die instructies bevat om stylesheets, JavaScript-files, afbeeldingen en dergelijke op te halen. Dat zijn instructies die niet door jou gegeven worden maar door de maker van die HTML-file, aan jouw browser, en zonder dat jouw mening gevraagd wordt (als je althans geen maatregelen als adblockers of NoScript hebt genomen). En bij alles wat je browser op basis van die instructies ophaalt zitten onderdelen die op hun beurt nog meer zaken ophalen. Ze gebruiken jouw bandbreedte en elektriciteit, en als je pech hebt zit er nog malware bij ook.

Een analogie.

Jij hoort dat iemand bij jou thuis uitleg over een interessant onderwerp kan komen geven, gratis, en je nodigt hem uit. Nadat je hem binnen gelaten hebt stapt hij naar jouw telefoon toe, belt daarmee anderen op die hij, zonder jou om toestemming te vragen, uitnodigt en als ze arriveren ook binnen laat. Daar blijken mensen tussen te zitten die op hun beurt weer anderen uitnodigen, waarvan sommigen weer anderen uitnodigen. Los van de thee, koffie en koekjes die ze allemaal nuttigen alsof ze er recht op hebben en het gebruik dat ze ongevraagd van je telefoon maken kan je ook nog de pech hebben dat er mensen tussen zitten die in je spullen gaan zitten neuzen of er schade aan toebrengen.

Dát is wat er gebeurt als je een webpagina opvraagt. Hoe kom je erbij dat jouw uitnodiging van de eerste persoon een actieve handeling is die die hele meute toestemming geeft om binnen te komen? Hoe kom je erbij dat het een bewuste keuze is geweest om al die mensen uit te nodigen? Je hebt toch het volste recht om op elk moment dat je het te ver vindt gaan te zeggen dat het welletjes is geweest en dat al die aanhang van de genodigde niet welkom is? Zelfs als het gangbaar zou zijn om op die manier mensen mee te slepen zou jij nog steeds het laatste woord hebben over wie er wel en niet welkom is in jouw huis.

Het beeld dat jij een website "bezoekt" is eigenlijk zwaar vertekend. Jij nodigt een webpagina uit en die bezoekt jou, de HTML-code wordt bij jou afgeleverd en door jouw computer opgemaakt. En het komt niet als één pakket binnen, er komt een hele kettingreactie van requests, "uitnodigingen" dus, uit los die tot meer "bezoekers" leiden. Die analogie van menselijke bezoekers die anderen gaan uitnodigen klopt veel beter met de werkelijkheid dan het idee dat jij een website bezoekt. En vanuit dat perspectief bestaat er geen enkele reden waarom een webserver welk recht dan ook op jouw computer kan doen gelden, net zo min als wildvreemden aanspraak kunnen maken op toegang tot jouw huis omdat je toevallig een bekende van ze had uitgenodigd.
25-09-2015, 17:01 door Anoniem
Door Anoniem: Mijn visie hierover: er is sprake van 'brievenbusvervuiling' waar ik helemaal niet om gevraagd heb.

Ik heb ook niet gevraagd om op mijn kosten (lees energiekosten en bandbreedte) reclame te dumpen op mijn systeem.

Adverteerders moeten begrijpen dat het onjuist is om ongevraagd karrevrachten reclames naar binnen gegooid te krijgen: of dat nu de brievenbus van een huis is of een computersysteem, het maakt voor beiden geen verschil uit.

Anders gezegd:
De ad-blocker is de "nee/nee sticker" voor de browser.
Of gaan de reclameboeren straks ook rechtzaken voeren tegen de "nee/nee sticker" op de brievenbussen?
25-09-2015, 17:08 door Anoniem
ik heb er niet om gevraagd dus ophoepelen met die rommel , als ik reclame wil hebben dan plak ik wel een ja/ja stikker op mijn deur , dan heb ik in iedergeval reclame uit mijn stad in plaats van mars , pluto of ergens anders aan de andere kant van de wereld
25-09-2015, 17:16 door Anoniem
Wat je niet kan doen is het die groenteboer verbieden sinaasappels in zijn manden te stoppen, tenminste niet zolang hij dat mag van de wet. In elk geval is het belangrijkste verschil dat jij het oorspronkelijke verzoek hebt ingediend om content te ontvangen door naar die website te gaan.

Analogieen werken in dit soort gevallen slecht. Het is wachten op de auto-analogie met dit soort discussies.
Maar goed.

De groenteboer mag sinaasappelen in al zijn manden stoppen tussen het andere fruit dat hij verkoopt. Dat ius zijn recht.
Maar de klant kan uit die manden datgene pakken wat hij nodig heeft. Kiwi, druiven, bananen, etc. dat is zijn recht.
De groenteman kan dus veel sinaasappelen op voorraad hebben en overal tussenstoppen. maar als de klanten alleen maar de niet-fruit en groentesoorten kopen, dan zal de groenteboer hier snel mee stoppen.
Hij kan combinaties met korting aanbieden, maar dat betekent dat hij winst misloopt. En de mensen die de sinaasappelen echt niet willen hebben gaan dan naar een andere groenteman die "normaal" met ze omgaat.
De hoeveelheid sinaasappelen die de eerste groenteman kan weggooien aan het einde van de week zijn dan een grote kostenpost (omzetverlies).
Blijft deze eerste groenteboer stug sinaasappelen aanbieden die niemand wil kopen, dan gaat hij failliet (een webiste die geen advertentie-inkomsten meer heeft omdat zijn bezoekers/klanten de reclame niet moeten die hij pusht)

Samengevat:
Een groenteboer zal moeten luisteren naar de nukken en wensen van zijn potentiele klanten. Hij kan ze zijn mening (iedereen moet alleen maar sinaasappelen kopen van mij) niet opdringen. Doet hij dat toch, dan zullen die klanten niet meer terugkomen, omdat ze van mening zijn dat de groenteboer niet dat heeft wat zij nodig hebben.
Geen klanten, geen omzet. Geen omzet, fasilliesement.
Als een groete groep gebruikers van websites reclame blokkeert, dan is het verstandig te kijken wat daar de redenen voor zijn.

Hetzelfde met de cookie-muur. Nu wordt je of verplicht cookies door te laten, of een andere site op te zoeken. (bv tweakers). Een nettere manier om met je bezoekrs/klanten om te gaan is als je ze de mogelijkheid bied om cookies door te laten. Maar wil de bezoeker/klant dit niet dan sta je dit ook toe als site.
Maar daarvoor zal de politiek waarschijnlijk eerst de wertgeving weer moeten herschrijven, zodat dit daar expliciet in staat.
De betreffende sectoren zijn daar zelf blijkbaar niet toe in staat.
25-09-2015, 17:51 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: Mijn visie hierover: er is sprake van 'brievenbusvervuiling' waar ik helemaal niet om gevraagd heb.
Ik heb ook niet gevraagd om op mijn kosten (lees energiekosten en bandbreedte) reclame te dumpen op mijn systeem.

Vooropgesteld natuurlijk dat reclame's irritant zijn, en ik helemaal gek wordt als ik ergens moet browsen zonder adblocker, is er wel een verschil tussen de twee. Je hebt inderdaad niet gevraagd om reclame in de brievenbus, maar je hebt wel gevraagd om reclames van die website. Je hebt immers de keuze gemaakt die bewuste website te bezoeken. Dat is een actieve handeling die je hebt verricht om de inhoud van die pagina op te halen van de server. De website bied vervolgens een zekere hoeveelheid inhoud aan als antwoord op jouw verzoek en het staat die website natuurlijk vrij om (binnen de grenzen van de wet) alles in dat antwoord te stoppen wat zij willen. Op dezelfde manier als waarop het een groenteboer vrij staat om sinaasappels in de fruitmanden die hij te koop aanbied te stoppen, ook al lusten een boel mensen geen sinaasappels en willen ze alleen het andere fruit. Je kan dan een paar dingen doen: haal de sinaasappels er zelf uit (een adblocker), of zoek een andere groenteboer (lastig als alle groenteboeren sinaasappels in hun fruitmanden stoppen), of betaal de groenteboer om een mand te maken zonder (dit zou dan in deze analogie betaalde content zijn die, zo mag je veronderstellen, ad-free is). Wat je niet kan doen is het die groenteboer verbieden sinaasappels in zijn manden te stoppen, tenminste niet zolang hij dat mag van de wet. In elk geval is het belangrijkste verschil dat jij het oorspronkelijke verzoek hebt ingediend om content te ontvangen door naar die website te gaan.


Er is op dit moment geen wetgeving die dat mogelijk maakt, en door dit probleem te simplificeren tot die van een marktkoopman maak je een karikatuur van jezelf.
Valide argumenten hiertegen zijn de risico's die de consument hiermee loopt, en die hoef ik niet meer te benoemen denk ik.
Ook het feit dat een van die dingen die deze reclame doet, het oogsten van informatie over de gebruiker, is op dit moment niet wettelijk geregeld.
Er zijn inmiddels al gerechtelijke uitspraken, die afwijzend waren, en ik heb nog niet gelezen, dat men hiertegen in beroep is gegaan.
If you can't beat them, then join them, en dat is wat slimme bedrijven nu doen, door een deal te sluiten met de eigenaren van de adblockers, en hun reclame via de Whitelist op ons bordje te leggen.
25-09-2015, 22:36 door Reinder
Er staan een stuk of wat lange reacties hierboven op een commentaar dat ik heb gemaakt op een verhaal dat de strekking had "advertenties zijn diefstal van mijn stroom, want ik heb er niet om gevraagd toen ik de pagina bezocht". Omdat ik geen zin heb te reageren op alle losse reacties hier een wat helderder uiteenzetting van het punt dat ik probeerde te maken.

-Over het pakken van los fruit (de analogie loopt wat scheef op dit punt, dat is waar, maar goed..): Waar ik het over had waren fruitmanden, als in zo'n kant en klaar pakket met celofaan en een strik eromheen, wat je als geheel pakker dient te kopen en niet uit elkaar kan halen, en dus niet over los fruit..wat ik dus zei was: of je koopt het hele pakket en accepteerd de inhoud, of je betaald voor een custom-made mand. Ik gebruikte dus het woord "fruitmand" juist met de expliciete bedoeling om een analogie te maken met iets dat uit losse onderdelen bestaat (allerlei fruit c.q. tekst, plaatjes, advertenties, stylesheets), wat je als compleet pakket koopt (fruitmand met strik en celofaanjte c.q. de complete pagina) maar waar dingen in zitten die je niet wilt hebben (sinaasappels c.q. advertenties). Het verhaal over winst, klantwens e.d. is natuurlijk waar maar niet zo relevant voor het punt dat ik probeerde te maken, het ging mij over het principe van een aanbod en een vraag daarvoor. Of de huidige manier van bedrijfsvoering van websites verstandig is of niet is voor de principiele vraag niet relevant.

-Over de website die uit verschillende onderdelen bestaat: Ja natuurlijk bestaat die uit verschillende componenten die van verschillende bronnen afkomstig zijn en allerhande ondersteunende inhoud meesturen zoals stylesheets en cookies. Dat is hoe het werkt, maar dat is dus ook het verzoek dat je indient op het moment dat je met een browser naar die site gaat en zegt "doe mij die pagina van jou maar". Maar het is nog steeds de gebruiker die de keuze maakt en een handeling verricht om naar zo'n site te gaan. Anders gezegd: papieren reclame kan door je bus naar binnen geschoven worden als je ligt te slapen op de bank, maar voor reclames op websites zal je toch echt je computer moeten aanzetten, je browser moeten starten (of het telefoon/tablet equivalent hiervan) en tegen je browser moeten zeggen dat je de inhoud achter deze of gene url wenst te hebben. Zeggen dat je er niet om hebt gevraagd op het moment dat je een site bezoekt is totale waanzin, je vraagt die pagina op of je doet het niet. Je gaat ook niet klagen bij de tijdschriftenhandel op het moment dat je er naar toe gaat, een tijdschrift koopt, die meeneemt naar huis en er daar achter komt dat er ook advertenties in staan terwijl je het tijdschrift alleen maar hebt gekocht voor de artikelen. Ook al wil je die niet, en vind je ze vervelend, je hebt het tijdschrift gekocht als compleet pakketje van tekst, afbeeldingen en advertenties.

-Over wetgeving: Klopt, die wetgeving is er niet. De reden dat ik grijp naar een analogie, ook al ben ik het met je eens dat die van de groenteman uit elkaar valt als je het te ver dooranalyseert, is dat ik probeer een punt duidelijk te maken, en dat is deze: Er zijn, zo blijkt overduidelijk uit de verschillende reacties niet alleen in dit topic maar ook andere over dit onderwerp, mensen die menen dat het kunnen bekijken van een website een recht is, maar dat is het niet, het is een gunst, het is iets dat je mag zolang het toegelaten wordt. Reacties in de lijn van "rot op met je reclames, daar heb ik niet om gevraagd, ik wil alleen de content, houd je reclames binnen, die wil ik niet, dat is diefstal van mijn bandbreedte en stroom" e.d. Wat er uit spreekt is het idee dat het kunnen bekijken van die site een recht is dat hen niet ontzegt kan worden, alsof de eigenaar van de website maar te zorgen heeft dat de inhoud beschikbaar is voor een ieder, het idee van "hoe haalt die website het in haar hoofd om mij advertenties te willen voorschotelen". Dat idee is het waar ik commentaar op heb. Zeggen dat een website die kostenloos te bezoeken is diefstal pleegt door bandbreedte te stelen van de gebruiker die er zelf bewust voor kiest om die site te bezoeken door het plaatsen van advertenties waarmee de site bekostigd wordt is totale waanzin. Op het gevaar af wederom verkeerd begrepen te worden nog maar eens een analogie: het is als zeggen dat de AH die kostenloos Allerhande's weggeeft, en die je bewust mee naar huis neemt om de recepten te lezen diefstal pleeft omdat het meenemen van de bladzijdes met advertenties waarin je niet geintereseerd bent gewicht toevoegd waardoor het je benzine kost. Het is absolute waanzin, moet je voorstellen dat iemand zou roepen dat 'ie niet gevraagd heeft om advertenties in de allerhande en dat ie het belachelijk vind dat hij die erbij krijgt, en dat ie vervolgens bij het hoofdkantoor gaat klagen om te eisen dat ie een exemplaar toegezonden krijgt zonder advertenties want daar heeft 'ie recht op, want je kan hem in de winkel zo meenemen maar dan staan er ook dingen in die hij niet wil en die mogen ze houden en oh ja, of ie ff kan vangen voor de extra benzine die het hem kost. Zo iemand zou, terecht, uitgelachen worden maar in de diverse topics over adblockers op deze site zijn er talloze reacties te vinden van mensen die precies dit vinden en nog boos worden ook als je zegt dat hun ideeen bizar zijn.

De verhalen over bedrijfsvoering, en klantenbinding, en wat nou het slimst is om te doen, en of het met of zonder nou beter is en waarmee je klanten beter bediend en al dat meer is niet zo relevant voor dat principe. Of het nu waar is of niet maakt niet uit, als je dat als argument aandraagt begrijp je het onderliggende principe van eigenaarschap en zeggenschap over eigendom niet. Dit gaat ook op voor het argument dat het veiliger is om te blokkeren om malware buiten te houden. Dat is waar, en het is ook een goede reden om te blokkeren, maar het is geen argument op basis waarvan je tegen de eigenaar van een website kan zeggen dat deze een of andere verplichting tot leveren heeft. Laat ik ook nogmaals nadrukkelijk stellen dat ik een enthousiast gebruiker van adblockers ben, maar ik begrijp het als een website zou zeggen dat ik geen toegang meer heb tot hun content omdat ik de advertenties waarmee zij de site bekostigen blokkeer; het kunnen bezoeken van die site is immers geen recht maar een gunst (de engelse betekenis van het woord privilege zou beter zijn, maar in het Nederlands heeft het woord de betekenis van voorrecht, wat alleen maar nog verwarender zou zijn. Wat ik bedoel is dat het iets is dat je ongevraagd mag gebruiken, maar dat ook zonder mededeling of toestemming vooraf gestopt of ingetrokken kan worden.).
25-09-2015, 23:11 door Anoniem
Door Reinder: Er staan een stuk of wat lange reacties hierboven op een commentaar dat ik heb gemaakt op een verhaal dat de strekking had "advertenties zijn diefstal van mijn stroom, want ik heb er niet om gevraagd toen ik de pagina bezocht". Omdat ik geen zin heb te reageren op alle losse reacties hier een wat helderder uiteenzetting van het punt dat ik probeerde te maken.

-Over het pakken van los fruit (de analogie loopt wat scheef op dit punt, dat is waar, maar goed..): Waar ik het over had waren fruitmanden, als in zo'n kant en klaar pakket met celofaan en een strik eromheen, wat je als geheel pakker dient te kopen en niet uit elkaar kan halen, en dus niet over los fruit..wat ik dus zei was: of je koopt het hele pakket en accepteerd de inhoud, of je betaald voor een custom-made mand. Ik gebruikte dus het woord "fruitmand" juist met de expliciete bedoeling om een analogie te maken met iets dat uit losse onderdelen bestaat (allerlei fruit c.q. tekst, plaatjes, advertenties, stylesheets), wat je als compleet pakket koopt (fruitmand met strik en celofaanjte c.q. de complete pagina) maar waar dingen in zitten die je niet wilt hebben (sinaasappels c.q. advertenties). Het verhaal over winst, klantwens e.d. is natuurlijk waar maar niet zo relevant voor het punt dat ik probeerde te maken, het ging mij over het principe van een aanbod en een vraag daarvoor. Of de huidige manier van bedrijfsvoering van websites verstandig is of niet is voor de principiele vraag niet relevant.

-Over de website die uit verschillende onderdelen bestaat: Ja natuurlijk bestaat die uit verschillende componenten die van verschillende bronnen afkomstig zijn en allerhande ondersteunende inhoud meesturen zoals stylesheets en cookies. Dat is hoe het werkt, maar dat is dus ook het verzoek dat je indient op het moment dat je met een browser naar die site gaat en zegt "doe mij die pagina van jou maar". Maar het is nog steeds de gebruiker die de keuze maakt en een handeling verricht om naar zo'n site te gaan. Anders gezegd: papieren reclame kan door je bus naar binnen geschoven worden als je ligt te slapen op de bank, maar voor reclames op websites zal je toch echt je computer moeten aanzetten, je browser moeten starten (of het telefoon/tablet equivalent hiervan) en tegen je browser moeten zeggen dat je de inhoud achter deze of gene url wenst te hebben. Zeggen dat je er niet om hebt gevraagd op het moment dat je een site bezoekt is totale waanzin, je vraagt die pagina op of je doet het niet. Je gaat ook niet klagen bij de tijdschriftenhandel op het moment dat je er naar toe gaat, een tijdschrift koopt, die meeneemt naar huis en er daar achter komt dat er ook advertenties in staan terwijl je het tijdschrift alleen maar hebt gekocht voor de artikelen. Ook al wil je die niet, en vind je ze vervelend, je hebt het tijdschrift gekocht als compleet pakketje van tekst, afbeeldingen en advertenties.

-Over wetgeving: Klopt, die wetgeving is er niet. De reden dat ik grijp naar een analogie, ook al ben ik het met je eens dat die van de groenteman uit elkaar valt als je het te ver dooranalyseert, is dat ik probeer een punt duidelijk te maken, en dat is deze: Er zijn, zo blijkt overduidelijk uit de verschillende reacties niet alleen in dit topic maar ook andere over dit onderwerp, mensen die menen dat het kunnen bekijken van een website een recht is, maar dat is het niet, het is een gunst, het is iets dat je mag zolang het toegelaten wordt. Reacties in de lijn van "rot op met je reclames, daar heb ik niet om gevraagd, ik wil alleen de content, houd je reclames binnen, die wil ik niet, dat is diefstal van mijn bandbreedte en stroom" e.d. Wat er uit spreekt is het idee dat het kunnen bekijken van die site een recht is dat hen niet ontzegt kan worden, alsof de eigenaar van de website maar te zorgen heeft dat de inhoud beschikbaar is voor een ieder, het idee van "hoe haalt die website het in haar hoofd om mij advertenties te willen voorschotelen". Dat idee is het waar ik commentaar op heb. Zeggen dat een website die kostenloos te bezoeken is diefstal pleegt door bandbreedte te stelen van de gebruiker die er zelf bewust voor kiest om die site te bezoeken door het plaatsen van advertenties waarmee de site bekostigd wordt is totale waanzin. Op het gevaar af wederom verkeerd begrepen te worden nog maar eens een analogie: het is als zeggen dat de AH die kostenloos Allerhande's weggeeft, en die je bewust mee naar huis neemt om de recepten te lezen diefstal pleeft omdat het meenemen van de bladzijdes met advertenties waarin je niet geintereseerd bent gewicht toevoegd waardoor het je benzine kost. Het is absolute waanzin, moet je voorstellen dat iemand zou roepen dat 'ie niet gevraagd heeft om advertenties in de allerhande en dat ie het belachelijk vind dat hij die erbij krijgt, en dat ie vervolgens bij het hoofdkantoor gaat klagen om te eisen dat ie een exemplaar toegezonden krijgt zonder advertenties want daar heeft 'ie recht op, want je kan hem in de winkel zo meenemen maar dan staan er ook dingen in die hij niet wil en die mogen ze houden en oh ja, of ie ff kan vangen voor de extra benzine die het hem kost. Zo iemand zou, terecht, uitgelachen worden maar in de diverse topics over adblockers op deze site zijn er talloze reacties te vinden van mensen die precies dit vinden en nog boos worden ook als je zegt dat hun ideeen bizar zijn.

De verhalen over bedrijfsvoering, en klantenbinding, en wat nou het slimst is om te doen, en of het met of zonder nou beter is en waarmee je klanten beter bediend en al dat meer is niet zo relevant voor dat principe. Of het nu waar is of niet maakt niet uit, als je dat als argument aandraagt begrijp je het onderliggende principe van eigenaarschap en zeggenschap over eigendom niet. Dit gaat ook op voor het argument dat het veiliger is om te blokkeren om malware buiten te houden. Dat is waar, en het is ook een goede reden om te blokkeren, maar het is geen argument op basis waarvan je tegen de eigenaar van een website kan zeggen dat deze een of andere verplichting tot leveren heeft. Laat ik ook nogmaals nadrukkelijk stellen dat ik een enthousiast gebruiker van adblockers ben, maar ik begrijp het als een website zou zeggen dat ik geen toegang meer heb tot hun content omdat ik de advertenties waarmee zij de site bekostigen blokkeer; het kunnen bezoeken van die site is immers geen recht maar een gunst (de engelse betekenis van het woord privilege zou beter zijn, maar in het Nederlands heeft het woord de betekenis van voorrecht, wat alleen maar nog verwarender zou zijn. Wat ik bedoel is dat het iets is dat je ongevraagd mag gebruiken, maar dat ook zonder mededeling of toestemming vooraf gestopt of ingetrokken kan worden.).


Het is de wetgeving die er niet is, en dus eerst moet worden ontwikkeld, en dat zal alleen maar in EU verband mogelijk zijn.
Al die voorbeelden zijn wederom appels met peren vergelijken, en ik zal dit met een praktijkvoorbeeld trachten duidelijk te maken. In 1946 werd een Duitse politieman ter dood veroordeelt, omdat hij o.a. een Nederlandse burger zogenaamd op de vlucht had doodgeschoten. In 1947 werd in cassatie hij ontslagen van rechtsvervolging, omdat door de toenmalige wetgeving de rechtbank feitelijk onbevoegd was om deze politieman zelfs maar te vervolgen.
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010949712:mpeg21:a0060
Het toont aan, dat het ontbreken van een detail, verstrekkende gevolgen kan hebben.
26-09-2015, 13:45 door Anoniem
Door Reinder: -Over de website die uit verschillende onderdelen bestaat: Ja natuurlijk bestaat die uit verschillende componenten die van verschillende bronnen afkomstig zijn en allerhande ondersteunende inhoud meesturen zoals stylesheets en cookies. Dat is hoe het werkt, maar dat is dus ook het verzoek dat je indient op het moment dat je met een browser naar die site gaat en zegt "doe mij die pagina van jou maar".
Nee, want je kan onmogelijk weten wat dat verzoek allemaal nog meer zal blijken mee te slepen tot je alle onderdelen binnen hebt.
Zeggen dat je er niet om hebt gevraagd op het moment dat je een site bezoekt is totale waanzin, je vraagt die pagina op of je doet het niet. Je gaat ook niet klagen bij de tijdschriftenhandel op het moment dat je er naar toe gaat, een tijdschrift koopt, die meeneemt naar huis en er daar achter komt dat er ook advertenties in staan terwijl je het tijdschrift alleen maar hebt gekocht voor de artikelen.
Dat tijdschrift is één geheel, je kan het inkijken voor je het koopt en een indruk krijgen, je voelt hoe zwaar het is, en je weet dat de advertenties die erin staan niet bewegen of lawaai maken, je elektriciteitsrekening niet beïnvloeden en je boekenkast niet overhoop halen. De webpagina bestaat uit losse onderdelen die afzonderlijk worden opgehaald op basis van instructies die in de al opgehaalde onderdelen verstopt zitten. Zelfs de maker van de webpagina die je opvraagt heeft geen zicht op wat er allemaal bij jou bezorgd gaat worden, die heeft van alles uitbesteed aan derden (advertentienetwerken) die op hun beurt geen zicht hebben op wat ze aanleveren omdat ook dat weer door anderen gemaakt is (de advertenties zelf, mogelijk met malware). En die partijen weten weer niet van te voren bij wie hun spullen bezorgd gaan worden. Hoe kan je zeggen dat het waanzin is dat je daar niet om gevraagd hebt als er bij alle betrokken partijen werkelijk niemand is die weet hoe het zal blijken te zijn samengesteld? Het is waanzin om te zeggen dat je er wél om gevraagd hebt.
26-09-2015, 18:05 door Rarsus
Nou, dan moeten we ter aanvulling op de cookie muur ook maar een advertentiemuur op websitebezoek verplicht maken. Dan zijn we in ieder geval van de onduidelijkheid af en kun je voordat je een website bezoekt kiezen of je deze, met advertenties betaalde, site wilt bezoeken.

Of nog makkelijker: zodra een adblocker wat zou blokkeren, laat dan maar helemaal niets zien. Dan wordt het wel een stuk rustiger op het web.
28-09-2015, 15:29 door Anoniem
Een "nee-nee sticker" is het natuurlijk niet. Die houdt alleen ongeadresseerde post en reclamefolders tegen, maar niet de advertenties in de kranten en tijdschriften waar je gewoon op geabonneerd bent.
Ook reclame die op naam verstuurd wordt hou je er niet mee tegen.

Ik gebruik een add-blocker "omdat het kan". Niet meer en niet minder. Gewoon omdat ik een pagina wil bekijken voor de informatie die op die pagina staat en niet alle troep er omheen waardoor ik moet zoeken naar de info tussen niet relevante bijzaken.
Wanneer er een website zou zijn die meldt dat ik die pagina niet te zien krijg omdat ik een add-blocker heb...... Prima, dan niet. Dan haal ik mijn info ergens anders. Daar ga ik mijn add-blocker niet voor uitzetten.

Contentaanbieders kunnen vinden dat ik hun pagina's mag bekijken mits ik hun advertenties ook bekijk. Als ze dat afdwingen, goed. Als ze dat niet doen, ook goed. Maar dan filter ik alle niet-relevante zooi er tussenuit,
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.