image

Cook: backdoor voor overheid maakt iedereen onveilig

vrijdag 2 oktober 2015, 11:22 door Redactie, 13 reacties

Opsporingsdiensten en politici hebben de afgelopen maanden regelmatig geopperd dat techbedrijven een backdoor aan hun programma's moeten toevoegen zodat versleutelde berichten toch kunnen worden gelezen, maar volgens Apple-baas Tim Cook is dit geen optie en maakt het uiteindelijk iedereen onveilig.

Volgens Cook is nationale veiligheid belangrijk. "Maar de realiteit is dat als je een open deur in je software voor de good guys hebt, de bad guys daardoor ook kunnen binnenkomen", zo laat de Apple-baas in een interview met de Amerikaanse National Public Radio (NPR) weten. Cook stelt dat de overheid van tijd tot tijd voor gegevens aanklopt. In het geval het dataverzoek klopt en Apple over de gevraagde informatie beschikt zal het die geven.

De persoonlijkste data van gebruikers bevinden zich echter op het toestel zelf, waar Apple geen toegang toe heeft, aldus Cook. Encryptie is volgens hem dan ook een must, zeker gezien het grote aantal data-incidenten van de afgelopen tijd. "Iedereen beseft inmiddels dat elke backdoor een backdoor voor zowel de bad guys als de good guys is." Cook noemt het toevoegen van backdoors dan ook geen optie. "Het houdt in dat we allemaal onveilig zijn. Ik zal een backdoor voor de overheid nooit steunen."

Reacties (13)
02-10-2015, 12:00 door Anoniem
Gelukkig zegt Tim Cook het, gaan die belachelijke politici misschien nog een luisteren... ookal had ik dat liever bij de oprechte experts gehad...
02-10-2015, 13:33 door Anoniem
Overheden hoeven geen kwetsbare backdoor. Een beveiligde voordeur met daarachter prachtige dashboards en zoek/correlatiefuncties zijn toch ook prima?
02-10-2015, 15:17 door Reinder
Ik denk dat het erg goed is dat iemand in zijn positie zich zo duidelijk uitspreekt.
02-10-2015, 15:59 door Anoniem
Good guys zijn in no time the bad guys.
Dat hebben maar al te vaak om ons heen zien gebeuren.
Een verkiezing van een andere regering kan al voldoende zijn.
Nu hebben we toch niet ineens allemaal stron....... in onze ogen.

Nee geen backdoors in de software.
02-10-2015, 16:24 door Anoniem
Domme figuren... Dan sla ik de data toch NOOIT lokaal op en gebruik ik meerdere hidden datastores die meerlaagse crypto hebben die ik benader via tor en andere anonymiserende maatregelen... Oh duh je bedoeld wat de halve onderwereld al doet.... Tjonge was het dan toch die gewone burgers in de gaten te houden aangezien men dat bij Interpol en de FBI al lang weet...

Tja de echte criminelen vang je niet met die wetgeving want die weten al heel lang dat verkeersanalyse een van de eerste problemen is die je moet oplossen in je communicatievraagstuk... Dat is ook de reden dat veel spyshops deze functionaliteit al sinds jaar en dag onder en nu ook zelfs boven de toonbank verkopen!

Kijk maar eens goed naar http://privacycompany.nl/product/blackberry-sca-phone-2/

Geen attributie door continue data-uitwisseling en dus geen verkeersanalyse... Ze mogen best wel eens wat aan de echte experts vragen ipv telkens maar die web applicatie hackende noobs te consulteren die door de 3 en 4 letter clubjes naar voren worden geschoven als experts terwijl ze geen enkel benul hebben wat er in de diverse milieus daadwerkelijk gebruikt wordt...
02-10-2015, 16:40 door Anoniem
Als je goed leest komt het hier op neer:

- Apple bouwt geen backdoors in.
- Apple geeft wel alle beschikbare informatie af van gebruikers indien een overheid hierom vraagt.

Dit komt toch gewoon op precies hetzelfde neer? De overheid wil toegang en kan Apple dwingen informatie te geven, dat IS een backdoor als het aan de lopende band wordt gebruikt.
02-10-2015, 16:59 door Anoniem
¨De persoonlijkste data van gebruikers bevinden zich echter op het toestel zelf, waar Apple geen toegang toe heeft, aldus Cook.¨ ....

Dus maw zonder een (lokale) backup ben je ALLES kwijt???

Geloof er geen ruk van.
02-10-2015, 18:55 door Anoniem
Door Anoniem: Als je goed leest komt het hier op neer:

- Apple bouwt geen backdoors in.
- Apple geeft wel alle beschikbare informatie af van gebruikers indien een overheid hierom vraagt.

Dit komt toch gewoon op precies hetzelfde neer? De overheid wil toegang en kan Apple dwingen informatie te geven, dat IS een backdoor als het aan de lopende band wordt gebruikt.

Helemaal eens.
03-10-2015, 04:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als je goed leest komt het hier op neer:

- Apple bouwt geen backdoors in.
- Apple geeft wel alle beschikbare informatie af van gebruikers indien een overheid hierom vraagt.

Dit komt toch gewoon op precies hetzelfde neer? De overheid wil toegang en kan Apple dwingen informatie te geven, dat IS een backdoor als het aan de lopende band wordt gebruikt.

Helemaal eens.

Als Apple de waarheid spreekt kan er niet of nauwelijks informatie verzameld worden, in ieder geval niet het soort informatie waar de overheid op uit is. Niet echt een backdoor dus.
03-10-2015, 13:41 door karma4
Door Anoniem:
Als Apple de waarheid spreekt kan er niet of nauwelijks informatie verzameld worden, in ieder geval niet het soort informatie waar de overheid op uit is. Niet echt een backdoor dus.
Ik vond het verrassend de legal privacy policy van apple te lezen. http://www.apple.com/legal/privacy/nl/
Lees hem eens voordat je reageert en zeg dan eens wat je van de passages vindt.
04-10-2015, 04:47 door Anoniem
De overheid krijgt die informatie rechtstreeks van Apple.
Maar ik weet genoeg, geen Apple producten voor mij.
05-10-2015, 08:02 door karma4
Door Anoniem: De overheid krijgt die informatie rechtstreeks van Apple.
Maar ik weet genoeg, geen Apple producten voor mij.
En dat snap ik dan ook weer niet, nergens voor nodig om zo overtrkken te reageren.
Als de overheid:
- netjes hun werk doet en alleen met gerichte vragen aan komt,
- De bedrijven en zichzelf gewoon goed controleert op de omgang met data met alle privacy vraagstukken.
- Echt handhavend optreedt bij overtredingen met data privacy?
Wat is dan het probleem?

En:
- Ik verberg me heel graag in de grote menigte, als uitzondering val je eerder op.
05-10-2015, 11:34 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: De overheid krijgt die informatie rechtstreeks van Apple.
Maar ik weet genoeg, geen Apple producten voor mij.
En dat snap ik dan ook weer niet, nergens voor nodig om zo overtrkken te reageren.
Als de overheid:
- netjes hun werk doet en alleen met gerichte vragen aan komt,
- De bedrijven en zichzelf gewoon goed controleert op de omgang met data met alle privacy vraagstukken.
- Echt handhavend optreedt bij overtredingen met data privacy?
Wat is dan het probleem?

En:
- Ik verberg me heel graag in de grote menigte, als uitzondering val je eerder op.

Dream on, aan al je drie punten houdt de overheid zich NIET, dus maar verder dromen dat de overheid zich aan de regels houdt, NIET DUS.....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.