image

OM: nep-Microsoftmedewerkers lastig op te sporen

vrijdag 30 oktober 2015, 14:52 door Redactie, 3 reacties

Oplichters die mensen thuis bellen en zich voordoen als medewerkers van Microsoft zijn lastig op te sporen, zo stelt Martijn Egberts, landelijk cybercrime-officier van justitie. De nep-Microsoftmedewerkers proberen slachtoffers software te laten installeren waarmee ze de computer kunnen overnemen.

Dit zou nodig zijn om zogenaamde problemen te verhelpen. Uiteindelijk moet er voor de 'dienstverlening' worden betaald. Egberts stelt dat slachtoffers altijd aangifte moeten doen. "We proberen terug te rechercheren via technische en financiële sporen die we kunnen vinden. Zo kunnen we in sommige gevallen bij een verdachte uitkomen. Hoe eerder digitale opsporing erbij betrokken raakt, hoe meer sporen er meestal nog aanwezig zijn", zo laat hij weten. De officier van justitie merkt wel op dat de groeperingen die achter de telefoonscams zitten voor een groot deel vanuit het buitenland opereren.

Dat vereist georganiseerd en internationaal onderzoek. Daarnaast opereren de oplichters wereldwijd, waarbij ze zoveel mogelijk mensen proberen op te lichten en van "veel kruimels" geld proberen te maken. "Dat is lastig opsporen", aldus Egberts. Hij adviseert consumenten dan ook om zich goed te beveiligen en op te letten. "Klik niet op elke link die je ziet, open niet elke bijlage. Mailers en bellers zijn niet altijd wie ze zeggen te zijn. Hoe alerter je online bent, hoe minder last je ervan hebt."

Reacties (3)
30-10-2015, 16:00 door Anoniem
Gelukkig kan je wel horen wanneer je met een nep Microsoftmedewerkers te maken hebt. Ze zijn bijna niet te verstaan.
Heb er laatst een een uur aan de lijn weten te houden :). Is was al eens eerde gebeld en had naar aan leiding daar van een MP3 tje gemaakt in een editer waar in ik willekeurig "HmmHm" "Yes" "I'm sorry can you repeat that please?" met tussen pauzes laat horen. na een half uurtje begint het MP3tje op nieuw ;). Moet volgende keer het gesprek eens opnemen. Zolang ze lang bezig zijn en niks verdienen vind ik het goed.
30-10-2015, 16:33 door Anoniem
'Wie zo’n belletje krijgt, vaak van iemand die gebroken Engels spreekt met een Indiaas/Pakistaans dialect, moet direct beseffen: dit is geen zuivere koffie. Maar cyberofficier Martijn Egberts snapt wel dat mensen erin trappen. "Als wij bij het OM een probleem met onze netwerkcomputer hebben, laten we ook wel eens iemand van de helpdesk meekijken en het systeem overnemen.'

Ja, en die praat natuurlijk ook met een Indiaas/Pakistaans accent! Immers, het is tegenwoordig niet meer dan normaal om je helpdeskpersoneel naar huis te sturen en dit gebeuren uit te besteden bij een extern bedrijf, dat vervolgens de dienstverlening naar het buitenland verplaatst. Dat zal het OM ongetwijfeld ook al gedaan hebben.

Wat ik echter niet snap is waarom het OM met alle bevoegdheden en taps niet simpelweg het spoor kan volgen naar de bellers en er voor kan zorgen dat deze van het telefoonnet worden afgesloten. Of kan regelen dat bellers met bepaalde nummers door telecombedrijven in Nederland worden geblokkeerd.
31-10-2015, 22:01 door superglitched - Bijgewerkt: 31-10-2015, 22:02
Het zijn echte nare figuren, zag pas hoe bij ze iemand zijn machine (VM gelukkig) nadat ze hun geduld verloren bestanden en drivers gingen verwijderen.

@anoniem boven mij
Natuurlijk bellen ze niet vanuit hun thuis telefoon, eerder vanuit een belcentrale of gestolen bedrijfsnummer. Dus aanpakken is daarom erg lastig. Een tap is leuk als je die bij de bron kan doen, het telefoonnummer van die Indiërs/Pakistaniërs is gewoon te zien als ze je bellen daar hoeft geen tap voor gezet te worden. En u zult begrijpen dat de Indiase/Pakistaanse regering niet toestaat dat wij daar in hun telefooncentrales taps gaan plaatsen.

En ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe slecht reactief blokkeren werkt. Dat is vaak mosterd na de maaltijd omdat ze zo weer hun nummer aanpassen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.