image

Overheid wil blauwe envelop in 2022 hebben vervangen

dinsdag 24 november 2015, 09:54 door Redactie, 20 reacties

De overheid wil uiterlijk in 2022 de blauwe envelop door de Berichtenbox op MijnOverheid.nl hebben vervangen, zo heeft het ministerie van Financiën laten weten. Vorige maand besloot de Eerste Kamer dat de Belastingdienst de interactie met burgers en bedrijven volledig mag gaan digitaliseren.

Hierdoor zal uiteindelijk digitale post de blauwe envelop van de Belastingdienst vervangen. Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december van dit jaar. Om burgers hierop voor te bereiden is er een campagne gestart, waarbij sinds gisteren er ook commercials op televisie verschijnen. De commercial wijst mensen erop hoe ze hun MijnOverheid-account met Berichtenbox moeten activeren.

Voordat een berichtenstroom volledig digitaal gaat, geldt in principe een periode van twee jaar waarin berichten zowel digitaal als op papier worden verstuurd. De verwachting is dat het nog 5 tot 7 jaar duurt voor de blauwe envelop helemaal is verdwenen. Bijna 2 miljoen mensen hebben inmiddels hun Berichtenbox geactiveerd.

Reacties (20)
24-11-2015, 09:56 door Anoniem
Rot op met je aparte inbox, regel maar een écht communicatiesysteem, stuur aan op adaptie van een standaard in plaats van je eigen, vierkante of vijfhoekige, wiel uit te vinden.
24-11-2015, 10:25 door Anoniem
En hiermee hebben ze internet een eerste levensbehoefte gemaakt.
Vanaf nu zou de overhead ierdereen moeten compenseren voor een pc en internet.
Leuker kunnen we het niet maken.....
En dat klopt helemaal.
24-11-2015, 10:55 door Anoniem
Ze lijken echt in te zetten op het volledig afschaffen van papier. Als je wat links volgt is er geen rubriek met een kopje als: "Ik wil geen digitale post, ik wil het op papier", wel "Ik wil hulp bij digitale post" met daarbinnen "Ik wil dat iemand anders mijn digitale post ontvangt en leest". Dat gaat er al vanuit dat je een DigiD hebt en een ander een machtigingscode kan geven.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/praktische_informatie/belastingdienst_en_de_berichtenbox/ik_wil_hulp_bij_digitale_post

Mensen die geen internet hebben of er niet mee kunnen omgaan doen duidelijk niet meer mee. Mensen die als het op papier mag nog best in staat zijn om hun zaken te regelen maar niet met die voortdurend verandende techniek overweg kunnen worden nu gedwongen dit deel van hun zelfstandigheid op te geven. En dat er mensen zijn die niet goed zijn in hulp vragen en het mobiliseren van anderen is kennelijk zo ver verwijderd van de belevingswereld van de huidige generatie van mondige politici dat ze denken dat het een kleinigheid is die je als je zo bent maar even moet negeren.

En het is zo simpel. Papier en berichtenbox zijn gewoon twee afsplitsingen van dezelfde uitvoerstromen aan de uitgang van de informatiesystemen. Webformulieren en ingevulde papieren formulieren zijn twee invoerstromen die samenvloeien (na ouderwetse data-entry) aan de ingang. Op het grootste deel van de verwerking heeft het geen invloed. Papieren in- en uitvoerstromen kosten geld, ja, maar als dat maar een klein en krimpend aandeel in het geheel is is dat toch te overzien, ook als je het niet helemaal afschaft? Voer die berichtenbox in met een optie om het op papier te blijven doen, en als je het goed opzet en aantrekkelijk in gebruik maakt zie je de papieren stroom vanzelf slinken tot iets wat niet zo veel meer kost.
24-11-2015, 11:50 door Anoniem
Helaas volgen bedrijven inmiddels meteen in dergelijke onzinnige plannen: van Aegon kreeg ik een brief met voor 1 december te activeren Aegon-electronische-postbus-code, waar ik blijkbaar voortaan zelf voor mij bestemde berichten moet gaan ophalen. Nog even en je moet elk weekend een middagje je berichten ophalen bij alle bedrijven en instanties waar je klant bent. RADAR, Kassa, Consumentenbond, Nationale Ombudsman, ANBO en anderen: wie keert dit tij?
24-11-2015, 11:51 door Anoniem
Door Anoniem: Ze lijken echt in te zetten op het volledig afschaffen van papier. Als je wat links volgt is er geen rubriek met een kopje als: "Ik wil geen digitale post, ik wil het op papier", wel "Ik wil hulp bij digitale post" met daarbinnen "Ik wil dat iemand anders mijn digitale post ontvangt en leest". Dat gaat er al vanuit dat je een DigiD hebt en een ander een machtigingscode kan geven.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/praktische_informatie/belastingdienst_en_de_berichtenbox/ik_wil_hulp_bij_digitale_post

Mensen die geen internet hebben of er niet mee kunnen omgaan doen duidelijk niet meer mee. Mensen die als het op papier mag nog best in staat zijn om hun zaken te regelen maar niet met die voortdurend verandende techniek overweg kunnen worden nu gedwongen dit deel van hun zelfstandigheid op te geven. En dat er mensen zijn die niet goed zijn in hulp vragen en het mobiliseren van anderen is kennelijk zo ver verwijderd van de belevingswereld van de huidige generatie van mondige politici dat ze denken dat het een kleinigheid is die je als je zo bent maar even moet negeren.

En het is zo simpel. Papier en berichtenbox zijn gewoon twee afsplitsingen van dezelfde uitvoerstromen aan de uitgang van de informatiesystemen. Webformulieren en ingevulde papieren formulieren zijn twee invoerstromen die samenvloeien (na ouderwetse data-entry) aan de ingang. Op het grootste deel van de verwerking heeft het geen invloed. Papieren in- en uitvoerstromen kosten geld, ja, maar als dat maar een klein en krimpend aandeel in het geheel is is dat toch te overzien, ook als je het niet helemaal afschaft? Voer die berichtenbox in met een optie om het op papier te blijven doen, en als je het goed opzet en aantrekkelijk in gebruik maakt zie je de papieren stroom vanzelf slinken tot iets wat niet zo veel meer kost.

Dit is een uitstekend voorstel van anoniem van 10.55 uur. Hopelijk zijn er ook nog verstandige politici, die dit voorstel lezen en kunnen/willen verdedigen in de Kamer. Het is toch te gek voor woorden, dat voor een groot deel ven de Nederlandse populatie (vooral, maar niet uitsluitend, de ouderen onder ons) communicatie met de Nederlandse centrale overheid door deze zelfde overheid onmogelijk wordt gemaakt.

Harry
24-11-2015, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: Rot op met je aparte inbox, regel maar een écht communicatiesysteem, stuur aan op adaptie van een standaard in plaats van je eigen, vierkante of vijfhoekige, wiel uit te vinden.

Eens! Inmiddels is zowat elke instantie / organisatie zijn eigen Inbox aan het bouwen of gebruikt deze al. Ik word helemaal krankjorum als ik een lijstje maak van alle zogenaamde Inboxen die ik anno 2015 allemaal moet bijhouden. Om maar te zwijgen van het aantal onzinnige notificatie e-mails dat ik daarover krijg.

Stuur gewoon meteen de betreffende factuur/vraag/oproep mee in plaats van een nietszeggend e-mailtje dat er iets "klaar staat".

Vroegah had ik een mooie analoge inbox in mijn voordeur.... Helaas wordt het wiel nu door talloze organisatie opnieuw uitgevonden.
24-11-2015, 13:47 door Anoniem
Digitaliseren is niet een doel op zich, en men moet er zeker niet in doorslaan. Dat is de afgelopen jaren maar eens gebleken bij het UWV, waarbij alles digital moest, en geen persoonlijk contact meer mogelijk was. Je moet niet alles volledig digital willen, want dat gaat niet werken. Je zult altijd persoonlijk contact moeten bieden, en ook de papierenstroom kunnen aanbieden aan mensen die niet kunnen en/of willen. De fiets is ook niet verdwenen toen de auto kwam. Men vergeet dat digital ook kosten heeft en belastend is voor het milieu (computers hebben stroom nodig). Ik hoop dat de overheid uit het verleden (UWV, stemcomputers e.d.) geleerd heeft dat men niet kost wat het kost alles digital moet laten verlopen, want dan ga je naar je Kafkaiaanse maatschappij toe. Dus digitaal waar het kan, persoonlijk (en op papier) waar het gewenst is en waar het moet.
24-11-2015, 14:12 door Anoniem
Door Anoniem: En hiermee hebben ze internet een eerste levensbehoefte gemaakt.
Vanaf nu zou de overhead ierdereen moeten compenseren voor een pc en internet.
Leuker kunnen we het niet maken.....
En dat klopt helemaal.
Je zal de kosten dan waarschijnlijk wel kunnen aftrekken, toch ? :)
24-11-2015, 14:27 door Anoniem
Als je de non-papier versie beter maakt, gaan de mensen er vanzelf naartoe.
De paar mensen die niet willen of kunnen met internet werken kun je gewoon blijven bedienen op een menswaardige manier.
Jazeker, ook mensen die niet WILLEN moeten gewoon blijven geholpen kunnen worden.
Het is van den zotte dat een overheid nu niet alleen op werk niveau maar ook op belastingniveau internet verplicht gaat stellen.
Internet, iets wat van 'niemand' is, geen garantie heeft, geen bezorgingsgraad, geen beveiliging, waar geen postbode voor aangepakt kan worden als het niet bezorgd wordt.
Digitaal, dat is makkelijk wel te moffelen, zeker als er fouten gemaakt zijn.
Als je 1 miljoen foute enveloppen gestuurd hebt is dat niet echt weg te moffelen, een digitale fout is zomaar hersteld, zonder dat er een fysieke controle aan te pas is gekomen.

We overzien nu nog niet de problemen, maar dat zagen diezelfde ambtenaren ook niet toen ze van iedereen opschreven wie Jood was totdat WOII uitbrak.

Maar hoe makkelijk is het om nu digitaal effe zodanig te veranderen dat iemand jarenlang belasting heeft ontduikt?
Of andersom, om jarenlang belasting te ontduiken, geen hond die dat ziet.
Wie controlleert de software die de belastingdienst gebruikt?
Is er uberhaupt wel iemand die het allemaal overziet?
En geen paper-trail, hoe is dan ooit nog iets te controlleren?
En met verhuizingen?
De belastingdienst heeft mij 2x aangeslagen alleen omdat mijn bedrijf verhuisd was. Dat was toch effe bijna 100.000 euro ophoesten, en eerst betalen en daarna komen ze er pas achter dat ze een fout gemaakt hadden. Hoe had ik dat moeten bewijzen als ik geen papieren van diezelfde belastingdienst gehad had?

De VAR voor ZZP-ers zou al in 2011 afgeschaft zijn, het is nu 2016 en het nieuwe systeem is nog steeds niet klaar.
En dat is for gods sake alleen maar een webformulier met een database voor een paar ZZP-ers.
Laat staan een volledige database van alle belastinggegevens van ALLE Nederlanders...
24-11-2015, 15:50 door Anoniem
Totalitaire Function Creeps : verplicht digitaal = verplicht DigiD = verplicht EiD.

Die laatste is het om te doen.

Het excuus is bezuinigen om papier.
Het gaat om natuurlijk om invoering van een volledig gecontroleerd digitaal netwerk en het verzamelen van op naam gekoppelde digitale hardware, gedrags- en interesseprofielen.

In het kader van het milieu toewerken naar totale digitale controle omdat alle verzamelde digitale gegevens gedeeld worden met steeds meer zo niet alle andere overheidsinstanties.

De wens is al uitgesproken met het bedrijfsleven te willen samenwerken.
Op termijn alle digitale profielen volledig samengevoegd bijelkaar.

Weer gelukt, weer een stapje dichterbij.
Eindhalte in zicht.
24-11-2015, 16:15 door Reinder
Dit onderwerp komt nu een aantal keer ter sprake in diverse threads omdat blijkbaar de Eerste Kamer het heeft goedgekeurd en de belastingdienst begonnen is met een "voorlichtingscampagne". Heeft iemand eigenlijk het debat hierover in de Tweede Kamer gezien? Weet iemand wanneer dit was? Heeft iemand hier iets over gelezen of gehoord toen de wetswijziging die dit mogelijk maakt behandeld werd? Bij wie (politieke partij, politicus of de minister) komt het initiatief vandaan om te stoppen met het gebruik van post? Er is regelmatig vrij veel publiciteit als een politicus een proefballonetje oplaat met een of ander onwerkelijk idee, maar hierover heb ik dan weer niets gehoord totdat het blijkbaar als is goedgekeurd door de EK en in gang is gezet.
24-11-2015, 16:50 door Anoniem
Eens! Inmiddels is zowat elke instantie / organisatie zijn eigen Inbox aan het bouwen of gebruikt deze al. Ik word helemaal krankjorum als ik een lijstje maak van alle zogenaamde Inboxen die ik anno 2015 allemaal moet bijhouden. Om maar te zwijgen van het aantal onzinnige notificatie e-mails dat ik daarover krijg.

En daarom wil men dus 1 algemene inbox voor overheidszaken. Vervolgens ga je lopen zeuren omdat ze met een oplossing komen welke veel van de problemen die je noemt oplost. Notificatie per email kan je overigens ook uitschakelen, staat onder optie ''instellingen''. Of je notificatie emails krijgt uit deze omgeving, dat is jouw eigen keuze.

Rot op met je aparte inbox, regel maar een écht communicatiesysteem, stuur aan op adaptie van een standaard in plaats van je eigen, vierkante of vijfhoekige, wiel uit te vinden.

Leg uit, wat is de toegevoegde waarde van een open standaard bij dit systeem ? En wat maakt het dan plotseling een "echt" communicatie systeem ? De standaard welke je gebruikt om te communiceren ? Misschien kan je wat minder schelden, en wat meer je standpunten inhoudelijk toelichten.
24-11-2015, 16:53 door Anoniem
Internet, iets wat van 'niemand' is, geen garantie heeft, geen bezorgingsgraad, geen beveiliging, waar geen postbode voor aangepakt kan worden als het niet bezorgd wordt.

Sure, een encrypted sessie via internet is natuurlijk vele malen onveiliger dan plain text brieven via de post - niet bepaald een ''gecontroleerd'' kanaal. Maarja, de oude situatie is altijd ''goed'' lijkt het wel in discussies hier.

Ik wens je overigens veel succes met het aanpakken van de postbode indien je je belastingaanslag niet ontvangt. De kans is groot dat het niet lukt, en dat de belastingdienst alsnog er vanuit gaat dat je de brief netjes hebt ontvangen.
24-11-2015, 17:00 door PietdeVries - Bijgewerkt: 24-11-2015, 17:01
Wat een stress toch allemaal - "de ouderen kunnen niet met een pc omgaan"...

Laten we even aannemen dat rond het jaar 2000 de PC als kantoor-tool wel min of meer was ingeburgerd. Da's geen gekke aanname, want anders was het jaar-2000 probleem geen probleem geweest, toch? Dus iedereen die rond het jaar 2000 een beetje op kantoor rondliep, die kent computers en is er niet bang voor.

Als je in 2000 een baan had, was je niet ouder dan 65 (want anders pensioen). Dan ben je rond 2020/2022 (waarover het artikel spreekt) rond de 85 jaar. Iedereen onder de 85 heeft in 2020 dus min of meer een goede gelegenheid gehad om op te groeien met een pc. Voor die paar procent boven de 85 die dus geen pc-opvoeding hebben gehad verzin je een alternatief (stuur maar naar de kinderen). Die paar procent sterft vanzelf uit, in 2030 is er niemand meer die de oorlog nog meegemaakt heeft en weet iedereen dus hoe een computer werkt.
Kom op - een beetje vooruitgang!

Oh - en wellicht voor de klagers: de actiegroep "ik wil mijn kwartje terug" gaat binnenkort samen met "ik wil het rode stempotlood terug". Wellicht is er nog plek voor "ik wil mijn blauwe envelop terug"?
24-11-2015, 17:03 door Anoniem
Stuur gewoon meteen de betreffende factuur/vraag/oproep mee in plaats van een nietszeggend e-mailtje dat er iets "klaar staat".

Tja, liever gewoon een mailtje, in plaats van deze vertrouwelijke gegevens in een beveiligde omgeving ? Dat lijkt mij nou een *zeer* slecht idee. In veel gevallen zal het juridisch ook problemen opleveren; niet alle privacy gevoelige data mag men gelukkig via emails versturen.

Zou jij het fijn vinden indien beheerders bij je internet provider bijvoorbeeld toegang hebben tot alle gegevens die de overheid met jou deelt, indien ze dat zoals jij wenst per email zouden uitwisselen ? Zou je er blij van worden indien criminelen de mailtjes gaan namaken, om zo burgers op te lichten wanneer ze zich voordoen als de desbetreffende overheidsdiensten ?

Wat jij voorstelt is de meest onveilige en meeste risicovolle werkwijze welke man kan kiezen. Laten we dat gewoon *niet* doen zou ik zeggen. Liever een ''nietszeggend'' emailtje, waarna je zelf inlogt op de omgeving.

Vergelijk het met vertrouwelijke communicatie met je bank; wil je dat ze je dit allemaal gewoon mailen -met risico op toegang tot derden, risico op nagemaakte mails door oplichters en dergelijke- ? Of heb je liever een ''nietszeggend'' mailtje waarin gemeld wordt dat dergelijke informatie klaar staat binnen je beveiligde omgeving voor internet bankieren ?

Voor mij is de keuze snel gemaakt, en in de uitermate onveilige werkwijze welke jij voorstelt zou ik geen enkel vertrouwen hebben.
24-11-2015, 17:43 door [Account Verwijderd]
Door PietdeVries: Wat een stress toch allemaal - "de ouderen kunnen niet met een pc omgaan"...

Dus iedereen die rond het jaar 2000 een beetje op kantoor rondliep, die kent computers en is er niet bang voor.
Kom op - een beetje vooruitgang!

Oh - en wellicht voor de klagers: de actiegroep "ik wil mijn kwartje terug" gaat binnenkort samen met "ik wil het rode stempotlood terug". Wellicht is er nog plek voor "ik wil mijn blauwe envelop terug"?

Ik werk met computers sinds 1974, toen hadden ze nog geen beeldscherm. ;-)

Voor iedere (semi)overheids instelling een eigen mailbox met een origineel wachtwoord gaat mij wat ver.
Je kan er op wachter dat die systemen gekraakt gaan worden.

Er is niets verkeerd aan om een factuur per email te ontvangen.
Ja natuurlijk sturen ze het soms naar het verkeerde adres, dat deden ze ook al met slakkenpost.

Maar ook contacten per email moet je kunnen weigeren voor welke reden dan ook.

Iedereen hier is geboren en gaat vroeg of laat dood.
Enige tijd voor dat je dood wil gaan werken je hersens wat minder en snap je dingen niet meer (zo snel).

De mensen die denken dat dat hun niet zal over komen omdat ze al computeren sinds 2000,
hebben een moeilijke tijd in het vooruitzicht.

OOK jij word hopelijk oud, en DAN kunnen de dingen die DAN als vernieuwend beschouwd worden
best lastig aan te leren zijn,
24-11-2015, 18:06 door Anoniem
Door PietdeVries: Wat een stress toch allemaal - "de ouderen kunnen niet met een pc omgaan"...

Laten we even aannemen dat rond het jaar 2000 de PC als kantoor-tool wel min of meer was ingeburgerd. Da's geen gekke aanname, want anders was het jaar-2000 probleem geen probleem geweest, toch? Dus iedereen die rond het jaar 2000 een beetje op kantoor rondliep, die kent computers en is er niet bang voor.

Jouw aanname is dus duidelijk dat iedereen op een kantoor werkt. Om maar even mee te doen aan het generaliseren: wat voor een randstedelijke gedachte is dat? Hele grote groepen mensen werken niet in een kantooromgeving, en als ze dat al doen dan is het nog niet eens zeker dat ze met een computer hebben leren omgaan (op een kantoor werken tenslotte ook schoonmakers). Bovendien: als je al met een computer om kunt gaan hoeft dat nog niet te betekenen dat je er 1 bezit danwel een internetverbinding hebt. Moet mijn moeder, voor wie ik op zoek moest naar een mobiele telefoon die zoveel mogelijk leek op een Nokia 3310, en die nog prima zelfstandig kan leven van haar pensioentje nu een PC gaan kopen en een internetabonnement aanschaffen omdat de belastingdienst een paar euro per jaar wil besparen? Ja, zul je zeggen, dat hoeft niet want dan doe jij het toch voor haar. Helemaal mee eens - maar helaas geldt dat ook niet voor iedereen.

Persoonlijk vind ik het overkombaar dat ik zelf met dit idiote idee mee moet, maar de lak aan het begrip dat er mensen zijn die het niet willen/kunnen is voor mij stuitend. Wat is het volgende, de banken die internetbankieren gaan verplichten? Dan kan je verdorie niet eens meer aan je eigen geld!
24-11-2015, 18:54 door Anoniem
Ze willen af van papier omdat het geld kost, nee lekker we vervangen ze voor een paar nog duurdere ict'ers dat werkt!
25-11-2015, 05:46 door Anoniem
Mooi, ik ben benieuwd wanneer de basis cursus hoe digitaal te communiceren met de overheid in het staatskrantje verschijnt,....en waar ze de nodige apparatuur en infrastructuur gaan aanleggen waar ik lopend binnen een redelijke tijd kan komen,... en ik ben een hele slechte leerling,... moeilijk lezen en zo,... maar ik kan wel rekenen,..... ;-)
25-11-2015, 11:40 door Anoniem
Dat er mensen zijn die kinderen hebben met een PC is volledig irrelevant.
Het moet gewoon een EIS zijn dat iedere Nederlander zelf zijn belastingaangifte moet kunnen invoeren. Invullen, soi, maar invoeren zeker toch wel.
Ik voorzie het PC-belastingdienst project...
Belastingdienst wil 3 euro per inwoner besparen, dan mag er ook wel een aftrek voor de PC en internet erbij zitten van 30 euro.
Rendement = 0%
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.