Privacy - Wat niemand over je mag weten

email op je werk

19-12-2015, 11:31 door itilv3, 8 reacties
Ik heb een vraag over email. Mag IT admin of helpdesk staff email van de medewerkers lezen? binnenkomende en uitgande email passeren door spam firewall en daar is mogelijk elke email te lezen. alleen admin heeft toegang naar de spam firewall. Ik vraag me af mag admin of helpdesk, als ze willen, email van medewerkers lezen. wat is zegt wet hierover?
Reacties (8)
20-12-2015, 10:24 door Anoniem
Meestal zal op een spam filter machine vooral mail te lezen zijn die gekenmerkt is als spam of anderszins als ongewenst.
Het is dus niet zo dat de admin de mail voor alle medewerkers zit te lezen.
Echter het kan voorkomen dat mail ten onrechte als spam gemarkeerd wordt, vervolgens gelezen, en daarna als niet-spam
doorgezet wordt. Dit zal meestal met name gebeuren nadat je zelf geklaagd hebt dat er mail niet binnen komt, en men
gaat kijken of er wellicht mail ten onrechte is tegengehouden.
De meeste beheerders zullen dit niet ongevraagd gaan doen omdat het veel tijd kost.

Echter het blifjt altijd staan wat men ook beweert over niet mogen lezen van mail door beheerders: als je vertrouwelijke
dingen wilt mailen en dan met name als ze niet werk-gerelateerd zijn, gebruik dan gewoon niet het mail systeem van de
baas daarvoor. Welicht zelfs niet het mail systeem van je internet provider of van een gratis aanbieder.
20-12-2015, 11:20 door Rolfieo - Bijgewerkt: 20-12-2015, 11:21
Door Anoniem:
De meeste beheerders zullen dit niet ongevraagd gaan doen omdat het veel tijd kost.
Ik weet werkelijk geen beheerder die hieraan tijd zal bestenden. Als een gebruiker Email mist, dan zal deze vanzelf klagen is meestal de gedachte.

Echter het blifjt altijd staan wat men ook beweert over niet mogen lezen van mail door beheerders: als je vertrouwelijke
dingen wilt mailen en dan met name als ze niet werk-gerelateerd zijn, gebruik dan gewoon niet het mail systeem van de
baas daarvoor. Welicht zelfs niet het mail systeem van je internet provider of van een gratis aanbieder.
Een gevaarlijk advies, Prive Email moet je gewoon prive houden, dus daarvoor geld het advies.
MAAR, zakelijke vertrouwenlijke Emails, die zou ik nooit maar dan ook nooit via mijn niet bedrijfs Email sturen. Dit soort Emails moet je juist alleen via je werk versturen. Immers daar weet het bedrijf precies de hoe en of wat van, en bij een niet zakelijke Email provider is dit maar altijd de vraag.
Vaak kan dit ook direct ontslag op staande voet zijn of een sanctie.
20-12-2015, 11:29 door Anoniem
Ik heb een vraag over email. Mag IT admin of helpdesk staff email van de medewerkers lezen? binnenkomende en uitgande email passeren door spam firewall en daar is mogelijk elke email te lezen.

Nee dat mag niet. Maar de aanname dat het gebruik van een spam firewall zou impliceren dat admins of helpdesk medewerkers je email lezen is ook voorbarig. De email staat ook opgeslagen op de mail server; daar kunnen mensen in theorie die email ook lezen; geen spam firewall voor nodig. Heb je ook een indicatie dat die medewerkers hun rechten misbruiken ? Die vraag lijkt me ''iets'' relevanter.
20-12-2015, 11:30 door Anoniem
De meeste beheerders zullen dit niet ongevraagd gaan doen omdat het veel tijd kost.

Ehm. Ook als dit geen tijd kost, doe je dit simpelweg niet als beheerder. Doe je dit wel, dan is het terecht grond voor ontslag op staande voet.
20-12-2015, 13:08 door Anoniem
Ga er maar van uit dat de admins alles kunnen inzien als ze dat willen. De betere vraag is: waarom zouden ze dat willen?

De meeste admins hebben het druk genoeg met belangrijkere zaken. Maar laten we stellen dat het een rustige periode is en ze al het achterstallig onderhoud gedaan hebben. De admins hebben nu de keus waar ze naar gaan kijken: Jouw persoonlijke data, of youtube/wikipedia/reddit/porn/etc. Zelfs als we de juridische en ethische zaken buiten beschouwing laten is de kans heel erg groot dat jij gewoon niet interessant genoeg bent om tijd aan te verspillen.
20-12-2015, 17:58 door Anoniem
Door Anoniem:
De meeste beheerders zullen dit niet ongevraagd gaan doen omdat het veel tijd kost.

Ehm. Ook als dit geen tijd kost, doe je dit simpelweg niet als beheerder. Doe je dit wel, dan is het terecht grond voor ontslag op staande voet.

Ik heb het over het ongevraagd onderzoeken van de spambak om te kijken of er wellicht veel onterecht geblokkeerde
mail in zit. Als je denkt dat je dat niet mag doen dan denk je kennelijk dat het niet toegestaan is om de kwaliteit van
je werk te controleren. Dat is dus niet zo. Je mag die mails doorkijken om te checken of er wellicht dingen niet
optimaal zijn aan het spamfilter en er wellicht dingen in de richting whitelisting gedaan moeten worden.
20-12-2015, 18:01 door Anoniem
Door Rolfieo:
Door Anoniem:
De meeste beheerders zullen dit niet ongevraagd gaan doen omdat het veel tijd kost.
Ik weet werkelijk geen beheerder die hieraan tijd zal bestenden. Als een gebruiker Email mist, dan zal deze vanzelf klagen is meestal de gedachte.

Kennelijk leef jij in de wereld waar de beheerder God is en de gebruiker een schlemiel die vooral niet moet verwachten
dat het systeem goed werkt en als er wat fout gaat maar moet gaan bedelen bij God.

Maar zo denkt niet iedereen, Rolfieo. Er zijn ook nog mensen die kwaliteit willen leveren en die gebruikers als gelijken
behandelen. Ik geef toe, ze worden schaars, je komt ze wellicht niet meer tegen, maar het kan nog wel.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.