image

Britse privacywaakhond waarschuwt voor wifi-tracking

zaterdag 23 januari 2016, 06:44 door Redactie, 21 reacties

De Britse privacywaakhond ICO heeft consumenten gewaarschuwd voor wifi-tracking in winkels en het gebruik van videoschermen met gezichtsherkenning. In het geval van wifi-tracking worden consumenten aan de hand van het mac-adres van bijvoorbeeld hun smartphone gevolgd.

Het toestel zendt dit unieke adres continu uit als wifi staat ingeschakeld. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld bedrijven het aantal klanten meten dat de winkel betreedt, hoe ze zich door de winkel bewegen en hoeveel mensen langs de winkel lopen zonder binnen te gaan. Ook kan er worden gemeten of bezoekers al eerder in de winkel zijn geweest. Consumenten zijn zich hier echter niet altijd van bewust, aldus de privacytoezichthouder.

De ICO zegt het gebruik van wifi-tracking interessant te vinden, omdat het ook het gebruik van persoonsgegevens kan omvatten. Het wordt daarnaast niet alleen door winkels ingezet, ook luchthavens, treinstations en wifi-netwerken in steden kunnen er gebruik van maken. Onlangs kwamen verschillende internationale privacytoezichthouders bij elkaar om over wifi-tracking te spreken.

Het heeft een lijst met aanbevelingen (pdf) opgeleverd voor het gebruik van de technologie. Zo zouden consumenten moeten worden gewaarschuwd als er wifi-tracking plaatsvindt en moeten opgeslagen mac-adressen worden geanonimiseerd. Ook in het geval van videoschermen met gezichtsherkenning is er een lijst met aanbevelingen opgesteld (pdf). Zo zouden mensen moeten weten wie welke gegevens verzamelt en voor welk doel. Afsluitend stelt de ICO dat het de ontwikkelingen zal monitoren, om zo de juiste balans tussen technologie en privacy te vinden.

Reacties (21)
23-01-2016, 08:24 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-01-2016, 10:08 door karma4
Yep we zijn allemaal al gechipt... Maken we ons echt druk om winkels?
ANPR camer's boven de weg Camera's worden door de overhead her en der opgehangen ter beveiling. De gezichtsherkenning zit er aan te komen of is er al. Reizen alleen via op de person geregistreerde manier. Ongebreidelde taps op elke datacom met lange bewaartermijnen zijn een terugkerende wens bij de overheden.

Bij de winkel verwachten we een transactie aan te gaan (koop). Dan is het vaak handig en vereist (garantie / betaling) om te weten wie met wie de overeenkomst geldt (betreft snel persoonsgegevens).

In een winkel zou je moeten verwachten dat de bedrijfsvoerder zijn verkoop wil optimaliseren. In een oude formule blijven hangen die niet meer werkt is niet zo handig. Dan is weten wat de klanten zouden willen vrij belangrijk.
Moet het vak van onderneming / winkelier aan de klanten uitgelegd worden? Dan zijn we ver afgezakt.

Verwacht in een winkel dat je gevolgd kan worden en dat ze graag willen weten waar belangstelling voor is.
Je kunt ook tellers/onderzoekers aanstellen op strategische plekken die notities maken.
Het is voor bedrijven ook gangbare praktijk de micor-managers die elke handeling op de seconde afmeten. De intrepretatie en betekenis zijn andere aspecten waar vaak rare dingen gebeuren.
23-01-2016, 11:24 door Anoniem
Wanneer ook in alles en nog wat sensoren worden gestopt, dan kan je waarschijnlijk nooit meer ergens zijn zonder dat iemand of iets dat waarneemt vastlegt, binnenshuis en buitenshuis.

Met andere woorden, willens en wetens wordt er een digitale dictatuur opgetuigt, die helaas onomkeerbaar zal blijken wanneer het publiek beseft wat er heeft plaatsgevonden
23-01-2016, 11:32 door Anoniem
Door karma4: Yep we zijn allemaal al gechipt... Maken we ons echt druk om winkels?
ANPR camer's boven de weg Camera's worden door de overhead her en der opgehangen ter beveiling. De gezichtsherkenning zit er aan te komen of is er al. Reizen alleen via op de person geregistreerde manier. Ongebreidelde taps op elke datacom met lange bewaartermijnen zijn een terugkerende wens bij de overheden.

Bij de winkel verwachten we een transactie aan te gaan (koop). Dan is het vaak handig en vereist (garantie / betaling) om te weten wie met wie de overeenkomst geldt (betreft snel persoonsgegevens).

In een winkel zou je moeten verwachten dat de bedrijfsvoerder zijn verkoop wil optimaliseren. In een oude formule blijven hangen die niet meer werkt is niet zo handig. Dan is weten wat de klanten zouden willen vrij belangrijk.
Moet het vak van onderneming / winkelier aan de klanten uitgelegd worden? Dan zijn we ver afgezakt.

Verwacht in een winkel dat je gevolgd kan worden en dat ze graag willen weten waar belangstelling voor is.
Je kunt ook tellers/onderzoekers aanstellen op strategische plekken die notities maken.
Het is voor bedrijven ook gangbare praktijk de micor-managers die elke handeling op de seconde afmeten. De intrepretatie en betekenis zijn andere aspecten waar vaak rare dingen gebeuren.

En hoe weet technologie waar ik belangstelling voor heb? Als ik ergens blijf staan of bekijk, wil niet zeggen dat ik daar belangstelling voor heb. Als ik wel eens aangeef dat het jammer is dat ze dit of dat niet hebben, wordt daar nogal onverschillig op gereageerd.
23-01-2016, 13:04 door ben987
werkelijk karma4 ?
.
zal het omdraaien, voor u een winkel betreed moet u verplicht eerst een formulier invullen waar gevraagd wordt naar uw mac-adres, u moet het tijdstip van het bezoek invullen en of u al eerder de winkel bezocht heeft, u moet ook een digitale foto afstaan.
.
deze procedure zal bij ieder bezoek verplicht zijn OF als u enkel LANGS de winkel loopt zonder enige intentie/intresse in de winkel.
.
.
zal mij benieuwen hoeveel klanten de winkel weet te behouden als die deze (manuele) procedure handhaaft ?
23-01-2016, 13:21 door Briolet
Apples iPhone gebruikt al sinds iOS8 random MAC adressen, als hij scannende is. http://appleinsider.com/articles/14/06/09/mac-address-randomization-joins-apples-heap-of-ios-8-privacy-improvements
Dus zolang je niet inlogt op het wifi-netwerk van de winkel, ziet de winkel elke keer een ander mac adres.

Dan valt er weinig te tracken. Ze zien hooguit de drukte-verdeling binnen de winkel.
23-01-2016, 14:29 door karma4
Door ben987: werkelijk karma4 ?
zal mij benieuwen hoeveel klanten de winkel weet te behouden als die deze (manuele) procedure handhaaft ?
Nou schiet ik echt in de lach. In de ouderwetse buurtsuper van de jaren 50-60 was de klant blij als de kruidenier zijn voorraden en wensen netjes afgestemd had. Hoe dacht je dat hij deed?
- Weten wanneer je zal komen (mensen zijn gewoontedieren)
- Onthouden wat je koopt en hoeveel
- Gewoontes in de buurt in de gaten houden
- inspelen op waargenomen veranderingen.
Goede profiling is van wezenlijk belang, hoe je dat oplost is een ander iets.

Hoe lang denk je dat een winkel kan bestaan die geen feeling meer heeft met zijn klanten. Neem nu eens V&D.
La Place draaide prima mooi vernieuwend. Het zijn de panden met de oude formule waar het issue zit/zat.
Het is een mooi voorbeeld waar het gemis van gedegen klantenkennis en daar wat mee doen het bestaansrecht bedreigt.

Door Briolet:
Dan valt er weinig te tracken. Ze zien hooguit de drukte-verdeling binnen de winkel.
En dat is prima informative als je de schapinrichting en verdeling wil verbeteren. Het gaat om de trend als je wat grotere aantallen hebt niet het individu. Helaas vergeten marketieers nogal eens de grotere lijn-visie.
Als ik wel eens aangeef dat het jammer is dat ze dit of dat niet hebben, wordt daar nogal onverschillig op gereageerd.
Er is een verschil tussen het personeel op de vloer en de marketing mensen die met het management praten. Als je het personeel als te duur niet gemotiveerd wegzet, dan moet je niet raar kijken als je daarin bevestigd wordt.
De voorzitter van werkgevers. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/06/hans_de_boerenlul_vnoncw_heeft.html


Stel je gaat naar een museum. Je komt er 1 keer per jaar of nog minder vaak. Tracking is dan leuk om te weten waar iedereen tijdens de bezoeken is. Je kan ook nog wat doen aan interactivieit tussen binnenkomst en vertrek. Niet veel anders dan een slim bandje voor informatie of een hulp voor een suppoost. Individuen volgen? total niet interessant.
Wist je dat files gemeten worden door GSM tracking van de telcom's af te nemen?
23-01-2016, 15:13 door Anoniem
Er word nog vergeten dat op veel locaties, zoals ns poortjes ook bij telefoons waar bluetooth aanwezig is de telefoon word "leeggezogen"....ordinaire gegevens diefstal!
23-01-2016, 16:51 door Anoniem
Door Buran: We zijn allemaal gechipt, de chip zit alleen nog niet onder de huid maar in de broekzak/tas.
Wat zou de publieke opinie zijn als de overheid zou besluiten om vanaf morgen iedere baby the chippen?
Stof tot nadenken.

Als je een belasting voordeel en wat extra 'rechten' (of iets over veiligheid en terug vinden als het kind weg is) voor houd bij de introductie, zullen een hoop mensen dit niet erg vinden. Sheeples.
23-01-2016, 18:45 door Anoniem
Nou en?! Nog even en er zijn nog nauwelijks winkels. Veel mensen kopen toch al online.
23-01-2016, 19:13 door ben987
karma4, wat een onzin loop je te verkopen man/vrouw !
.
als ik in mijn winkeltje elke dag 10 kilo uien verkoop, dan weet ik simpel genoeg dat ik iedere dag 10 kilo uien moet inkopen.
merk ik op een gegeven moment dat de uien ruim voor het einde van de dag op zijn, dan verhoog ik mijn inkoop naar 11 kilo.
.
is maar 1 voorbeeldje , natuurlijk verkoopt de groenteboer/supermarkt veel meer producten, en is dus op alle denkbare producten toe te passen.
.
daar hebben we helemaal geen ongevraagd spionerend systeem voor nodig, hoef enkel te weten of ik teveel of te weinig inkoop. punt
23-01-2016, 19:20 door ben987
Door Anoniem:
Door Buran: We zijn allemaal gechipt, de chip zit alleen nog niet onder de huid maar in de broekzak/tas.
Wat zou de publieke opinie zijn als de overheid zou besluiten om vanaf morgen iedere baby the chippen?
Stof tot nadenken.

Als je een belasting voordeel en wat extra 'rechten' (of iets over veiligheid en terug vinden als het kind weg is) voor houd bij de introductie, zullen een hoop mensen dit niet erg vinden. Sheeples.
sheeples zijn niet bezig met privacy en denken überhaupt niet na over dergelijke zaken, dus u vergelijkt appels met peren, op deze site is men (iig de meesten) wel bereid tot nadenken over privacy zaken.
23-01-2016, 20:12 door Briolet - Bijgewerkt: 23-01-2016, 20:14
Door ben987: als ik in mijn winkeltje elke dag 10 kilo uien verkoop, dan weet ik simpel genoeg dat ik iedere dag 10 kilo uien moet inkopen…

Maar als je alleen naar de verkoop kijkt, dan weet je niet hoe je de verkoop kunt verhogen. Als je de looproutes van de klant vergelijkt met de omzet, kun je misschien concluderen dat je de winkel ander moet inrichten. Bij mij staat b.v. de Westmalle (bier) direct naast de runderpoulet. Niet logisch, maar bij een klassiek Belgisch stoofpotje heb je beide nodig.

Met tracking kun je dan sneller op afstand zien wat klanten willen. b.v. als veel mensen die voor het rundvlees staan, ook voor de Westmalle staan. (Slecht voorbeeld want dit zie je ook op de anonieme kassabonnen)
23-01-2016, 21:33 door karma4
Door ben987:
is maar 1 voorbeeldje , natuurlijk verkoopt de groenteboer/supermarkt veel meer producten, en is dus op alle denkbare producten toe te passen.
.
daar hebben we helemaal geen ongevraagd spionerend systeem voor nodig, hoef enkel te weten of ik teveel of te weinig inkoop. punt
Vind die winkels nog maar eens. Vroeger kon je dat nog doen met een beetje opbrengst maar waar zijn ze nu...?
Je geetf nu net weer een voorbeeld waarom je juist meer moet dan lijdzaam afwachten/

Bedenk webwinkels hebben stanaard tracking voor elke bezoeker alleen het opvragen van de pagina is al te meten, daar heb helemaal niets als cookies of wat dan ook voor nodig. Beetje ongelijk speelveld op die manier.
24-01-2016, 12:21 door Anoniem
Gewoon je wifi automatisch uit laten zetten als je niet op een bekende locatie (voor mij, thuis, werk, werk tweede plek, ouders) bent. Op andere locaties zet ik het wel handmatig aan (of voeg de locatie toe aan de lijst). Op android doe je dit met tasker of llyama (die laatste heb ik, gratis). Voor ios ken ik geen oplossing.
24-01-2016, 15:03 door Pastafarist - Bijgewerkt: 24-01-2016, 15:07
Door Briolet: Apples iPhone gebruikt al sinds iOS8 random MAC adressen, als hij scannende is. http://appleinsider.com/articles/14/06/09/mac-address-randomization-joins-apples-heap-of-ios-8-privacy-improvements
Dus zolang je niet inlogt op het wifi-netwerk van de winkel, ziet de winkel elke keer een ander mac adres.

Dan valt er weinig te tracken. Ze zien hooguit de drukte-verdeling binnen de winkel.

Klopt, echter helaas blijkt dit in de praktijk nog niet 100% te functioneren: http://www.imore.com/closer-look-ios-8s-mac-randomization
Maar het is zeker een stap in de goede richting.

Weet niet of e.e.a. inmiddels in iOS 9 is opgelost...

EDIT: blijkbaar wel aanpassingen in iOS 9: https://twitter.com/FredericJacobs/status/609705990775263233?ref_src=twsrc%5Etfw
25-01-2016, 08:42 door Anoniem
Door Briolet: Apples iPhone gebruikt al sinds iOS8 random MAC adressen, als hij scannende is. http://appleinsider.com/articles/14/06/09/mac-address-randomization-joins-apples-heap-of-ios-8-privacy-improvements
Dus zolang je niet inlogt op het wifi-netwerk van de winkel, ziet de winkel elke keer een ander mac adres.

Dan valt er weinig te tracken. Ze zien hooguit de drukte-verdeling binnen de winkel.

Haha! :-)
Tracking wordt echt niet enkel gedaan op basis van het MAC adres. (En er is ook een Bluetooth MAC adres.)

Sommige trackers gebruiken SDR om het wifi/bluetooth signaal te analyseren, zonder echt naar de data te kijken.
Alhoewel een smartphone een massaproduct is, is het mogelijk om deze (net zoals een webbrowser) te fingerprinten aan de hand van de exact uitgezonden radiofrequentie, bittimings, RF versterker eigenschappen, etc....

Dus ook als je je MAC adres randomizeert is er nog met een grote zeker heid te zeggen dat het om hetzelfde device gaat.
25-01-2016, 13:25 door Anoniem
Ik zoek een paar jeans, maar geen van alle passen goed. Deze informatie is onbekend bij de marketeer; maar is wel bekend bij de verkoper die mij soms verder kan helpen. Goed personneel is goud waard, maar dat begrijpen een heleboel bedrijven niet meer... met alle gevolgen vandien.
De digitale snelweg wordt ondertussen een kronkelige zandweggtje, primair door alle overbodige meuk en de achterlijke gedachte dat iedereen altijd on-line moet zijn. Loopt vanzelf vast in de eigen blubber.
25-01-2016, 13:38 door Anoniem
Door karma4: Yep we zijn allemaal al gechipt... Maken we ons echt druk om winkels?
ANPR camer's boven de weg Camera's worden door de overhead her en der opgehangen ter beveiling. De gezichtsherkenning zit er aan te komen of is er al. Reizen alleen via op de person geregistreerde manier. Ongebreidelde taps op elke datacom met lange bewaartermijnen zijn een terugkerende wens bij de overheden.

.

Lol, een groot deel van die camera's zijn van rijkswaterstaat, weliswaar van de overheid, maar (nog) niet gekoppeld wat veel mensen denken. Die zijn bedoeld om rijstroken af te kunnen sluiten of filemeldingen door te geven.

Vandaar dat sommige aso rijders nog steeds hard kunnen rijden in de buurt van de helft van al die camera's en geen boete krijgen.
27-01-2016, 07:37 door Anoniem
Door Briolet: Apples iPhone gebruikt al sinds iOS8 random MAC adressen, als hij scannende is. http://appleinsider.com/articles/14/06/09/mac-address-randomization-joins-apples-heap-of-ios-8-privacy-improvements
Dus zolang je niet inlogt op het wifi-netwerk van de winkel, ziet de winkel elke keer een ander mac adres.

Dan valt er weinig te tracken. Ze zien hooguit de drukte-verdeling binnen de winkel.

Voor Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.chainfire.pryfi
28-01-2016, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem: Wanneer ook in alles en nog wat sensoren worden gestopt, dan kan je waarschijnlijk nooit meer ergens zijn zonder dat iemand of iets dat waarneemt vastlegt, binnenshuis en buitenshuis.

Met andere woorden, willens en wetens wordt er een digitale dictatuur opgetuigt, die helaas onomkeerbaar zal blijken wanneer het publiek beseft wat er heeft plaatsgevonden

1984 is here
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.